Volwassen kat verhuist uit ouderlijk huis

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Rooss19911
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2016 20:18

Volwassen kat verhuist uit ouderlijk huis

Bericht door Rooss19911 »

Hoi Hoi grote kattenliefhebbers!!

Ik heb jullie raad, advies en gedachte nodig. Ik pieker hier al 2,5 jaar over en moet toch echt tot een besluit komen!

Ongeveer 6/7 jaar geleden heb ik een hele lieve kater uit het dierenasiel mogen meenemen.
Hij was gevonden door iemand die hem naar het asiel heeft gebracht.
Hij was en is mijn maatje. Heel erg aanhankelijk, we hebben veel meegemaakt met zijn tweeen, en begrijpen elkaar door en door. Ik hou zielsveel van hem. Hij moet nu ongeveer 11 jaar zijn (geschat). Hij kon toen prima zonder soortgenoten zijn. Even later kwam er een kitten bij.

4 jaar geleden ben ik naar mijn ouderlijk huis verhuist met mijn kat. Daar is hij opgegroeid met een hond(inmiddels overleden) en 5 katten. Mijn zusje, broertje, ik en mijn moeder hadden ieder zijn eigen huisdier. Sirius, mijn zwarte kater bleef altijd op mij gefocust.

2,5 jaar geleden ben ik gaan samenwonen. Mijn kat bleef waar hij was, dat was op dat moment het beste voor hem. Ik bezocht hem veel en nog steeds bleef hij aanhankelijk naar mij toe.

Nu ben ik verhuist met mijn partner naar een eensgezinswoning. Ik woonde al 2,5 jaar niet meer samen met mijn kat maar het gemis is er niet minder op geworden. Nu heeft mijn moeder sinds 1 maand 2 nieuwe hondjes. Dit is altijd even wennen voor de katten, waardoor ze nu meer boven zijn dan beneden. Daar krijgen ze ook te eten e.d. Mijn moeder is ook meer gaan werken. Mijn katje trok het meeste op met een vrouwelijke poes, en kwam elke avond bij mijn moeder slapen.

Ik heb sinds gisteravond mijn kat meegenomen. Hij sliep, waste, at, en ging meteen op de kattenbak. Ging op onderzoek uit en af en toe een mauwtje van waar ben ik..
Vanmiddag heeft hij nog een paar keer gemauwt, sindsdien is hij heel erg stil.

Ik vind het heel erg lastig te bepalen wat het beste is voor mijn kat. Omdat ik al 2,5 jaar pieker heb ik nu het besluit genomen hem mee te nemen en met 2 week te kijken hoe hij er onder is.

Ik heb een parttime baan(sinds kort). Mijn vriend werkt fulltime, en wil graag een puppy. Hoe lang ik parttime wil blijven werken geen idee. Dus daarom wil ik ook niet meteen een puppy. Wij waren altijd veel van huis, omdat we thuis niet veel hadden.

Oke, de dilemma..
Ik ga me altijd snel schuldig voelen als mn katje aandacht vraagt en ik geen tijd heb. Als ik bijvoorbeeld een hele dag weg ben. Dit kan ik nu minder doen en dat beangstigd me wel.
Als ik een hele dag heb gewerkt en ik savonds wat leuks wil doen voel ik me al enorm schuldig.
Katten zijn over het algemeen heel erg op zichzelf, maar mijn kat trekt veel naar mij toe.
Hij is nu alleen, geen soortgenoten. Hij heeft nu meer rust en aandacht dan waar hij was. En meer zijn eigen plek. En kan straks weer naar buiten wat hij deed.

Daar was er altijd wel iemand, en was hij bijna nooit alleen. Oud en vertrouwd, gezellig met soortgenoten.

Ik ben er van slag van! Elke kat is natuurlijk anders, elke huishouding, elk persoon... Dit kan ik niet vergelijken...

Sorry voor mijn lange verhaal, ik hoop dat jullie wat voor me kunnen doen!


Groetjes!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Volwassen kat verhuist uit ouderlijk huis

Bericht door castratenkoor »

Ik begrijp niet helemaal je vraag. Waar twijfel je over? Of je hem bij jou moet houden of toch terug naar je moeder? Of je hem een soortgenoot moet bieden? Wel of niet een puppy?

Het is heel moeilijk te voorspellen, waar je goed aan doet. Je schrijft dat hij nu stilletjes is. Ik denk persoonlijk dat een tweede kat een goed idee zou zijn. maar je hebt geen enkele garantie dat je een kat vindt die goed bij hem past. Hoeveel katten heeft je moeder? De poes waar hij het meest mee optrok, kan die niet mee naar jou verhuizen?

Een puppy bij een kat van 11 jaar, dat wordt wel zwaar voor de kat. Als je voor een puppy gaat zou de kat beter kunnen blijven waar hij was, denk ik. Is een volwassen herplaatser die gewend is aan katten geen idee?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie