Kat geadopteerd uit asiel.

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
orphyx
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 okt 2016 07:56

Kat geadopteerd uit asiel.

Bericht door orphyx »

Beste,

Ik heb 4/10 een kattin geadopteerd uit het asiel. Ze heeft hier bij mijn thuis alle voorzieningen maar ze heeft veel schrik. Als ik ze lok uit haar favoriete veilige plekje (onder de zetel) dan voelt ze zich wel op haar gemak en komt ze aandacht vragen en legt ze zich bij mij. Verlaat ik de zetel om even naar de keuken te gaan dan springt ze terug onder de zetel en moet ik haar weer proberen te lokken.
Kan iemand me wat uitleg geven over de manier waarop ik dit moet aanpakken (kan ik haar veilige plekje wegnemen?)? Hoe lang duurt het voordat een kat deze angsten kan overwinnen en zich volledig thuisvoelt? Eten en drinken en haar behoefte doen lijken mij geen probleem.

Mvg
Dorien66

Re: Kat geadopteerd uit asiel.

Bericht door Dorien66 »

Welkom op het forum, en mijn complimenten dat je de poes een kans biedt. Hoe heet ze?
Ik denk dat je al een heel eind bent hoor, als ze wel al bij je komt liggen. Gewoon rustig aan doen, niets forceren, dan denk ik dat je met een week al een heel andere kat hebt.
Gebruikersavatar
Mariskings
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 aug 2016 20:35
Locatie: Haarlem

Re: Kat geadopteerd uit asiel.

Bericht door Mariskings »

Hallo!

Wij hebben ook een kattin, Nyssa, en deze moest vliegen vanuit Griekenland via een organisatie genaamd Mirtos.
Hun hebben ons geadviseerd om de poes lekker op haar eigen plekje te houden, en vooral geen aandacht geven als ze nog niet uit haar zelf naar je toe komt. Als ze eenmaal klaar is om haar nieuwe wereld te verkennen, dan komt ze wel.

Ik zou vooral haar veilige plekje NIET wegnemen. Hierdoor raakt ze misschien gestresst en dan ben je verder van huis.
Het beste is om af te wachten. Nyssa kwam ook na 4 dagen pas onder de bank vandaan, althans, ze had wel al rondgelopen, maar zodra er ook maar iets onverwachts gebeurde schoot ze onder de bank.

Ze eet en drinkt en gebruikt de bak wanneer ze op haar gemak is. Wat dat betreft kunnen ze lang hun behoefte ophouden, en wat eten en drinken betreft komt dat vanzelf goed. Je zou eventueel het eten en drink bakje bij haar in de buurt neer kunnen zetten zodat ze wel bij haar veilige plekje blijft.

Succes en hopelijk is ze gauw gewend!

Groetjes,
Mariska
"Katten zijn net chocolaatjes; het is moeilijk om het er bij een te laten."

Nyssa (4) & Chloë (0)
orphyx
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 okt 2016 07:56

Re: Kat geadopteerd uit asiel.

Bericht door orphyx »

Ze heet Qitah en is een klein kattinetje van ongeveerd 2 jaar. Als ze in haar goede doen is geeft ze kopjes en jaagt ze op aandacht en aaitjes.
Ze ligt momenteel weer onder de zetel maar ik ga haar rustig de kans geven om zich hier thuis te voelen.
Gebruikersavatar
Mariskings
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 aug 2016 20:35
Locatie: Haarlem

Re: Kat geadopteerd uit asiel.

Bericht door Mariskings »

Mooie naam!
Lekker alles op z'n tijd, niet forceren en haar lekker alles zelf uitzoeken.
Zo hebben we dat met Nyssa ook gedaan, en die rent nu als een hondje achter je aan en zit momenteel naast me op de stoel terwijl ik achter de computer dit bericht typ.

Bij ons kwam Nyssa van de een op de andere dag volledig uit haar schulp. Eerst zat ze nog onder de bank en 5 minuten later zat ze op schoot te genieten van de aandacht, dus het komt echt wel goed!
"Katten zijn net chocolaatjes; het is moeilijk om het er bij een te laten."

Nyssa (4) & Chloë (0)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat geadopteerd uit asiel.

Bericht door castratenkoor »

Wat fijn dat Qitah bij jou een nieuwe kans krijgt. Gun haar even de tijd, ze zal uiteindelijk zelf haar angst overwinnen en dan zal de nieuwsgierigheid de overhand nemen. Geduld en tijd zullen wonderen verrichten.

Je kunt af en toe bij de zetel gaan zitten of zelfs liggen. En zacht en hoog tegen haar praten. Als je je klein maakt ben je minder eng.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Dani_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 dec 2015 13:10

Re: Kat geadopteerd uit asiel.

Bericht door Dani_84 »

Super dat je haar een kans geeft inderdaad. Wat fijn dat ze bij je mag wonen!

Mijn vorige poes was ook heel angstig toen ik haar kreeg. Helaas was ze toen al negen jaar. Ze heeft dagenlang onder de bank gezeten, maar toen ze eenmaal aan mij en alle geluiden van het huis gewend was kwam ze eens kijken. Ze is toen vrij snel veranderd in een gezellige knuffelpoes! Dus heb geduld en dan komt dat vanzelf wel. Alleen als er visite was dan ging ze nog snel terug naar haar veilige plek onder de bank.
Ivy (4), Big (4) & Lizzy (o)
Hun eigen album: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31020
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat geadopteerd uit asiel.

Bericht door Dinky »

Geduld is het toverwoord ;-)
Denk dat als ik het zo lees wat je nu al kan met qitah ze snel stappen zal blijven zetten.
Klinkt alsof ze gek is op aandacht maar nog wat onzeker is ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Streepjeskat
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jul 2016 18:37

Re: Kat geadopteerd uit asiel.

Bericht door Streepjeskat »

Fijn dat je kiest voor een katje uit het asiel.
Ik zou haar niet haar veilige plek ontnemen.
Je zou eventueel bij haar op de grond kunnen gaan zitten en kijken of je haar gelokt krijgt met kattensnoepjes. Een speelhengel is ook geschikt om haar onder de zetel uit te krijgen. Als je Qitah tot spelen kunt lokken, komt zij misschien makkelijk onder de zetel uit. Bij mijn bange kater werkte dit heel goed.
Plaats reactie