Lastige situatie tussen kitten en Miko en Lieka.

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
RenX
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 jan 2016 15:50

Lastige situatie tussen kitten en Miko en Lieka.

Bericht door RenX »

Goed ,

Eerder had ik al onze lieve kat (Miko) en poes (Lieka) voorgesteld onder het kopje, VOOR aanschaf kitten, maar nu is de situatie wat veranderd.
Ik weet niet zo goed waar ik het anders moet plaatsen omdat het een beetje een mix van vragen is.

Miko, de kater, is nu 9 maanden en Lieka, de poes, nu 10 maanden.
Sinds vanavond is de dieren situatie hier een beetje onverwachts veranderd.
Wij hebben een veelste jong katertje van ongeveer geschat 5 weken opgevangen.
Dit stond niet in de planning, dus allemaal wat onverwachts, ook een beetje omdat ons huis te klein is, dan wel met een grote achtertuin.
Maar gezien zijn toekomst die hij zou hebben , konden wij dit niet accepteren en hebben hem in huis genomen.

Kort samen gevat, op een boerderij liep een zwangere poes, die is bevallen, 5 weken later heeft zij het katertje afgestoten en verstopte voor mensen met de andere kittens in de hooibalen.
Een vriend van weer een vriend van ons, zag het afgestoten katertje lopen en nam het mee naar huis.
Zijn ouders accepteerde dit niet en heeft hij het katertje terug gebracht.
Tot hij te horen kreeg dat de eigenaar van de boerderij het katertje wou verdrinken, heeft hij hem weer op gehaald.
Katertje kon niet bij hem blijven vanwege zijn ouders en zo hebben wij het katertje in huis genomen om dat we dit gewoon zielig vonden.

En ja, zonder enig verstand te hebben van verzorging voor zo een jong poesje, zitten we nu met de vraag... En nu?
WIj doen ons uiterste best, geven hem kitten melk en zus en zo.
Hij eet wel al brokjes zelfstandig.
We zetten hem om het half uur even op de bak.
Maar voor nu slaapt hij veel.

Maar goed, dan komt dus het probleem.
Het LIEFST, onlangs dat het niet in onze planning stond, geven wij hem een definitief thuis.
Maar we hebben ook met onze andere poezzols te maken waar we zielsveel van houden.
Wij hebben de poes in de reis bench met deurtje dicht in de woonkamer gezet.
PRECIES hoe we dat ook met Lieka deden toen Miko al 3 weken bij ons zat.
Toen ging dat goed.
Maar om dat onze eigen poezzies al bijna een jaar oud zijn liep dat nu anders.
Lieka zat te hele tijd te blazen.
Miko die snuffelde wat, maar toen we even op de slaapkamer gingen zitten met Miko en het katertje, negeerde Miko hem compleet.

Miko is nu gewoon weer zoals elke avond Miko aan het zijn in de achtertuin, muizen vangen..
Lieka komt zo nu en dan naar binnen en gaat zitten snuffelen aan het reismandje waar we een bedje van hebben gemaakt.
Dat gaat goed als het katertje bij ons op schoot ligt.
Maar zodra ze hem ziet begint ze uiteraard weer te blazen.

Nou willen wij dit een week aan kijken, maar nogmaals, we houden ziels veel van onze poezzols en die waren hier het eerst.
Maar het liefst zien we natuurlijk dat het katertje hier ook zich thuis kan voelen bij Miko en Lieka.
Het is zo een lieverd.

We proberen onze eigen poezzies ook aandacht te blijven geven .

Weet iemand of het mogelijk is nog bij onze katten van bijna een jaar?
Misschien tips die we kunnen volgen?

Naar een asiel brengen is voor mij absoluut geen optie.

Alvast bedankt,
Gr, Xander

Dit is het katertje:
Afbeelding

Afbeelding

Dit is onze lieve Lieka
Afbeelding

Dit is onze lieve Miko
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Lastige situatie tussen kitten en Miko en Lieka.

Bericht door Rik »

Ik kan me écht niet voorstellen dat Lieka niet na een paar dagen bijgetrokken is. Miko maakt het dus weinig uit. poezen van onder de 2-3 jaar kunnen nog heel goed wennen aan andere katten tenzij ze écht solo opgegroeid zijn (want dan kan het wat langer duren) maar dat zijn die van jou niet. En zeker de gewenning aan een kitten mag geen probleem geven. Het kan alleen eventjes duren maar dat moet goed komen.

Het voordeel van zo'n kitten is dat die ook weinig aantrekt van wat geblaas of gepets. Ze gaan dan gewoon weer vrolijk iets anders doen. En met dat gedrag ziet Lieka dan ook dat er niets te vrezen valt van zo'n kleine haarbal.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
RenX
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 jan 2016 15:50

Re: Lastige situatie tussen kitten en Miko en Lieka.

Bericht door RenX »

Dat ziet er positief uit, alhoewel ik het totaal niet van Lieka had verwacht. Meestal is zij heel erg tot andere katten aangetrokken.
Tegenover Miko was ze ook heel beschermend.
Bij elk mauwtje van Miko zit ze in no time bij hem.
Al vanaf het begin dat ze hier is.
Miko was ik niet zo heel erg bang voor, die zal er natuurlijk ook aan moeten wennen, maar die vind alles best.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Lastige situatie tussen kitten en Miko en Lieka.

Bericht door Ilone »

Ik heb sinds 2 weken een kitten bij mijn 6tal gezet, waarvan 2 van ruim 11 jaar ;-) De eerste paar dagen was het bij een paar katten blazen, maar dat ging al snel over.
Goed dat jullie het kleintje opvangen. Zijn jullie al bij een DA geweest?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
RenX
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 jan 2016 15:50

Re: Lastige situatie tussen kitten en Miko en Lieka.

Bericht door RenX »

Ilone,

Nee, dat wouden we morgen gaan doen.
Hebben hem echt net pas sinds 8 uur.
Hoe heb jij dit gedaan, het laten wennen?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Lastige situatie tussen kitten en Miko en Lieka.

Bericht door Ilone »

Oh, das nog niet zo lang haha.

Ik heb de kleine in een grote bench gedaan zodat ze konden snuffelen enzo. Maar meneertje zag het niet zo zitten om in die bench te blijven, die wilde eruit haha. Dus gewoon los laten lopen en dit ging goed. Tuurlijk werd er door een paar flink geblazen, maar dat was meer de angst van, wat is dát nou weer...Zodra ze in de gaten hadden dat dat mormel niks deed was het goed hihi.
Wel heb ik de kleine de eerste 3 nachten bij mij gehouden op de slaapkamer, maar dat was meer zodat de ouderen even rust hadden van dat ongeleid projectiel ;-) en voor mijn eigen nachtrust...haha.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
RenX
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 jan 2016 15:50

Re: Lastige situatie tussen kitten en Miko en Lieka.

Bericht door RenX »

Dat is dus precies het wat wij ook van plan waren.
Morgen een bench ophalen.
Het katertje zal wel gewoon voorlopig op onze kamer slapen.
Maar weet niet of ik het aan durf om hem los te laten lopen.
Lieka is na de ontmoeting met het katertje niet volledig meer de lieve Lieka.
Je kan knuffelen met haar , maar ze kan ineens heel gemeen gaan blazen naar ons.
Ze haalde net ook naar mij uit.
Normaal gesproken doet ze dat niet en laat ze alles toe bij haar zelf.
Maargoed ook voor haar is het nieuw, dus ik hoop dat ze bij draait terug naar onze knuffel lieka.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Lastige situatie tussen kitten en Miko en Lieka.

Bericht door castratenkoor »

Het een week de kans geven is misschien te kort. Kan best twee weken duren voor de poes is bijgetrokken. Geef haar extra veel liefde en aandacht. Niet boos worden op haar geblaas. Ze is van slag en dat is heel begrijpelijk.

Succes met het grootbrengen van de kleine verschoppeling. Gelukkig eet hij al wel zelf, dat scheelt. Ik hoop dat hij geen ziektes meebrengt, op boerderijen heerst vaak niesziekte.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Lastige situatie tussen kitten en Miko en Lieka.

Bericht door Rik »

Het hummeltje was er dus nog maar een uur toen je het schreef. Ja... Lieka heeft wel wat meer tijd nodig dan een paar minuten, om aan een indringerige haarbal te wennen :lol:

Of het meer of minder dan een week zou zijn kun je pas vandaag en morgen zien, denk ik. (Hoe gaat het nu?) Voor hetzelfde geld is ze vandaag of morgen helemaal weg van die kleine. En anders heeft ze nog wat blaas-sessies nodig maar dat is helemaal niet erg. Lieka is pas 10 maanden dus die kan echt nog wel aan een andere kat wennen.

Op de grond gaan zitten (met benen gestrekt) en aan één kant Lieka en de andere kant het kitten en dan met beide een beetje spelen (en snoepjes geven). Dat leidt Lieka wat af en dan zal ze heel snel zien dat het helemaal niet eng is.

Ik neem aan dat je van je DA te horen krijgt wat een 5 weken oude kitten nodig heeft qua voer. Bij mij zijn ze met 5 weken gevonden en aten ze ook gelijk brokjes (dus flesvoeren was niet meer nodig). Daar waren ze echter tegen natvoer (wat ik juist helemaal niet ben, integendeel). Dus een papje van wat mouse-natvoer met water aangelengd zullen ze ook lekker vinden, denk ik. (goed voor het binnenkrijgen van extra water)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Lastige situatie tussen kitten en Miko en Lieka.

Bericht door ErikPhilippus »

Eigenlijk lees ik niets bijzonders - dit is zo ongeveer wat je kan verwachten. Zou hier rustig de tijd voor nemen, het zou me niet verbazen als het zeker twee weken duurt voordat de rust is hersteld, en de verhoudingen in de nieuwe groepssamenstelling duidelijk zijn geworden.

Een bench zou kunnen (ik heb toen voor Lumi en Amber een week lang een heeeele grote bench gehuurd voor in de woonkamer, compleet met een slaapverdieping en een plekje voor een kleine kattenbak), maar voor hetzelfde geld voelt de kleine zich in een bench belaagd en onveilig. Dus in de bench moet wel een schuilplekje zijn.

En blazen, meppen en luchtgevechten horen erbij, dat is nodig voor de 'teambuilding'. Als het echt vechten dreigt te worden, dan moet je ingrijpen, en ze op een stapsgewijze manier aan elkaar laten wennen. Maar hulde dat jullie je over die kleine hebben ontfermd!

Succes!
Erik
Gebruikersavatar
RenX
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 jan 2016 15:50

Re: Lastige situatie tussen kitten en Miko en Lieka.

Bericht door RenX »

Ja het was eigenlijk niet de bedoeling, ons huisje is er net te klein voor, maar gezien de situatie konden we het niet weigeren.
Bovendien was ik al verkocht toen ik de eerste keer zn blik zag.

Vandaag is mijn vriendin naar de DA gegaan. Hebben er hier 2 zitten maar voor goed advies gaan wij altijd naar de dure.
Voor alleen worm kuren gaan we vaak naar de andere.

Het katertje is kern gezond, zit wel onder de vlooien.
Gezien de leeftijd kon de DA nog geen pippetje geven, dus heeft ze een spraytje over het katertje gespoten van wat ik begreep.
Gelukkig geven wij regelmatig onze eigen katten een pippetje tegen vlooien dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Verder heeft de DA, zoals hier boven al gezegd was, verteld welk voer we moeten halen.
Ook over de bench is ter sprake gekomen.
Maar we moesten hem het liefst ook onder toezicht los laten gaan.

Ook moesten we van de DA een apparaat, waarvan ik de naam niet meer weet, aanschaffen die een kalmerende geur voor katten verspreid.

Lieka is goed van slag, ze blaast ook naar Miko als ze weet dat het katertje op de bank ligt, terwijl dat echt de beste maatjes zijn.
Gister lag het katertje op de slaapkamer en toen was Lieka enigzins rustig en speelde ze weer volop met Miko.
Wel toen we het katertje uit de slaapkamer hadden gehaald, gingen de 2 andere toch even nieuwsgierig doen in de slaapmkamer.

Miko weet het nog niet zo goed met het katertje.
Zodra het katertje al kijkt is Miko net een held op sokken.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Lastige situatie tussen kitten en Miko en Lieka.

Bericht door ErikPhilippus »

ErikPhilippus schreef:Ook moesten we van de DA een apparaat, waarvan ik de naam niet meer weet, aanschaffen die een kalmerende geur voor katten verspreid.
Dat is ongetwijfeld Feliway, dat is een vloeistof die je in de kamer verspreidt met behulp van een verstuiver die je in het stopkontakt steekt. Helpt soms, maar niet in alle gevallen.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
RenX
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 jan 2016 15:50

Re: Lastige situatie tussen kitten en Miko en Lieka.

Bericht door RenX »

Goed, we zijn het katertje nu kattenbak zindelijk te maken.
En afgelopen nacht en vandaag ging hij toevallig uit zich zelf de bak op!
Das een goed begin.
Enkel, als hij een plasje heeft gedaan, gaat hij zitten miauwen.
Ik heb al gezocht op google , maar zie meer berichten over voor dat ze de bak opgaan of over katten van 13 jaar.

Waarom zal hij dit doen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Lastige situatie tussen kitten en Miko en Lieka.

Bericht door Rik »

RenX schreef:Waarom zal hij dit doen?
Om aan te geven: "Hey daar... kom die bak eens schoonmaken..." :lol:

Bono miauwt hier ook voordat hij de bak op gaat. Ik heb ook geen idee waarom hij dat doet. Probleem is wel dat Yuna dat hoort en een sprintje naar de bak maakt om hem dan lastig te vallen als hij erop zit :eshifty:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
RenX
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 jan 2016 15:50

Re: Lastige situatie tussen kitten en Miko en Lieka.

Bericht door RenX »

Oke, nou ja hij is nu meerdere malen op de bak geweest, dus we gaan goed.

Ik blijf me alleen zorgen maken om Lieka.
Ze blaast en slaat nu elke keer naar Miko als hij langs loopt.
Terwijl Miko haar maatje is.
Zij moet tot nu toe nog niks van het kleintje weten.
Maar het gedrag naar Miko toe begrijp ik niet.
Plaats reactie