Fixatie eten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Mamavandave
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 sep 2016 14:10

Fixatie eten

Bericht door Mamavandave »

Alvast mijn excuses, heel bericht getypt in het voorsteldraadje, krijg ik het stuk niet geplaatst via mijn mobiel. Dat houden jullie nog even te goed!!

Wij hebben afgelopen donderdag een kat uit het asiel gehaald. Super leuk, alle kattenkamers af geweest, maar deze kwam direct op de kinderen af, kont in de lucht, staart omhoog, op zn tenen en maar kopjes geven. Die ging dus mee! Nu dus drie dagen bij ons in huis (donderdag eind van de dag gehaald). En ik loop tegen een paar dingen aan.

Laat ik voorop stellen, dat het een hartstikke lieve kat is. Hij komt graag even om aandacht vragen, ligt graag bij/naast/op mijn schoot. Maar daar komt de eerste vraag. Als ik hem op schoot heb/hij bij me zit en ik haal hem aan, dan is hij erg geneigd om te bijten. Liefdesbeetjes noemen ze dat, heb ik gehoord. Maar, soms valt hij spontaan mijn hand aan, met klauwen en bijten. Hij bijt niet door, het is een beetje hetzelfde als de "liefdesbeetjes", maar met die scherpe klauwen wel pijnlijk. Is dit nog normaal gedrag, moeten we dit afleren? Kan het komen omdat we dan te dicht bij bijvoorbeeld de buik komen? Hij doet het namelijk ook als je te dicht bij de buik of op de buik aait.

Dan nog een tweede vraag. En hier ben ik een beetje bezorgd om. Ik heb dus twee kleine kinderen. Die de poes hartstikke lief vinden en graag met hem spelen (en de kat ook met hen). Maar de kat is nogal gefixeerd op eten. Als in, iemand hoeft maar iets in zijn handen te hebben, of zelfs de koelkast open te doen, of hij vliegt erheen. Hij kruipt bijna in de koelkast, springt op tafel, op het aanrecht, klimt op schoot en trekt het bord bijna uit je handen, alles om aan eten te komen of als hij denkt dat er eten ligt.

Vandaag ging het zover dat hij onze zoon aanvloog, toen hij een stukje ham in zijn hand had. Voor zichzelf dus, niet voor de kat. Gevolg, lelijke kras op zijn buik en huilen natuurlijk. De Man is flink boos op de kat geworden, maar wat kunnen we hiermee? Is er een manier om dit op te lossen? Kunnen we dit gedrag afleren, of veranderen? Ik heb zelf al iets gevonden over de beschikbaarheid van voer. Hij krijgt droogvoer en vanuit het asiel was het advies om twee keer daags te doen, want dat kregen ze in het asiel ook. Ik lees echter dat onbeperkt aanbieden kan helpen? Hij is niet te dik.

Graag hoor ik jullie gedachten! Het gedrag ten opzichte van het eten moet wel veranderen, want anders kan hij niet blijven en moeten we een andere kat uitzoeken ben ik bang, want de kinderen moeten wel rustig iets kunnen eten zonder aangevallen te worden ;) En dat zou ik heel jammer vinden, want afgezien dat we de kat lief vinden en het ook echt een lieverd is, zat hij al best een tijdje in het asiel en gun ik hem heel erg een fijn leven bij ons.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Fixatie eten

Bericht door castratenkoor »

Ik zou voorlopig onbeperkt droge brokken neerzetten en kijken hoe dat gaat. Waarschijnlijk zal hij de eerste dagen flink gaan schranzen. Maar als hij merkte dat er altijd eten staat wordt dat vanzelf minder.

Ik denk dat zijn asieltijd even moet slijten, zowel op gebied van eten als op gebied van aandacht eisen. Doet me erg denken aan een kat die wij in 1980 uit het asiel haalden, die had dat ook zo sterk. Ik echt wel verbeterd met de tijd.

Je hebt kans dat hij honger gehad heeft in het asiel en/of de tijd daarvoor.
Veel tijd en geduld zullen wonderen doen. Als hij bijt, hand stil houden en wachten tot hij loslaat en dan enthousiast toespreken dat hij zoet is.

Als hij zulke dingen doet als met de ham in hand van je zoontje, dan zou ik hem even ter afkoeling in de gang zetten, kamerdeur dicht. Hij mag best weten dat hij geen kinderen mag bschadigen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Fixatie eten

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ik denk dat Castratenkoor gelijk heeft!

Hier een soortgelijke ervaring met asielpoesje....vrat in het begin al haar eten direct op. Dat ging er wel vanaf toen ze in de gaten kreeg dat er altijd voer stond en er niet voor hoefde te vechten. Alhoewel zij niet de agressie had om voer te veroveren, maar dit komt misschien omdat zij een poesje is en jouw kat zo te horen een kater of een fellere tante ;)

Veel plezier met de ondeugd!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Mamavandave
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 sep 2016 14:10

Re: Fixatie eten

Bericht door Mamavandave »

Het is inderdaad een ex-kater! We hebben eergisteren en gisteren een paar keer vaker eten gegeven en gisteravond heb ik een vol bakje neer gezet. Die is nog niet leeg, dus echt schrokken doet hij niet.

Verder is het een heerlijke kat!!! Ligt uren op schoot 's avonds, vliegt de hele kamer spelend door tijdens zn "gekke uurtje", speelt met de kinderen, komt uit zichzelf bij de kinderen om een aai bedelen.

En hij is nu dus wel minder gefixeerd op eten! Ik heb goede hoop dat het zo super verder gaat.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Fixatie eten

Bericht door castratenkoor »

Fijn dat het al beter gaat. Heeft vaak even tijd nodig om te wennen dat dit fijne gebeuren, een eigen huis en eigen mensen, niet voor even is maar voor altijd. Ze zijn vaak zo blij een thuis te hebben dat ze ALLES uit elk uur willen halen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie