Nieuwe bange kat en uitdroging?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Nieuwe bange kat en uitdroging?

Bericht door Tesseljoan »

Hallo allemaal!
Sinds drie dagen hebben wij voor het eerst een poes in huis. Dankzij dit forum heb ik al veel goede tips kunnen lezen (gewoon laten schuilen, geduld, geduld en veel geduld...) en laat ik haar met rust in haar hoekje onder de trap. Ze is een dame van bijna negen en wat angstig aangelegd volgens de vorige eigenaar, dus dat kan nog wel even duren.
Alleen begin ik me toch een beetje zorgen te maken, want ik weet niet zeker of ze wel voldoende drinkt en met deze hitte ben ik toch wel een beetje bang voor uitdroging. Ze heeft afgelopen nacht (nacht drie) voor het eerst wat natvoer gegeten en gebruik gemaakt van de kattenbak, maar water heb ik echt geen flauw benul (het verdampt ook immers..)
Het laatste wat ik wil is met mijn -voor haar- enge mensenhanden in haar veilige schuilplaats te komen om een 'nekveltest' te doen. Maar misschien is het wel noodzakelijk om te kijken of alles nog wel goed met haar is. Wat is jullie mening hierover? Alvast veel dank voor jullie advies!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuwe bange kat en uitdroging?

Bericht door Dinky »

Natvoer is 80% vocht. Ik zou dus regelmatig wat natvoer bij haar schuilplek neerzetten.
Je zou er zelfs wat extra water overheen kunnen doen voor wat extra vocht.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe bange kat en uitdroging?

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Je ziet bange katten eigenlijk maar zelden drinken. In de natuur is het één van de kwetsbaarste momenten. Maar ze drinken wel (als je niet kijkt). Je kunt een bakje bij haar schuilplaats neerzetten (maar dat staat ie waarschijnlijk al). Eigenlijk op meerdere plaatsen. Ook in natvoer zit heel veel vocht dus ze heeft in ieder geval wat binnengekregen. Je zou de inhoud van de bakjes kunnen meten om te zien of ze wel wat drinkt als je niet kijkt (je ziet dat meestal niet aan de stand van het water).

Verder is het fijn dat je een poes op leeftijd nog een fijn plaatsje wilt geven. Inderdaad, bereid je voor op heel veel geduld. Het kan een week tot zelfs een aantal maanden duren voordat ze een beetje loskomt. Maar als zo'n poes eenmaal loskomt kan ze zich helemaal aan jou binden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Dorien66

Re: Nieuwe bange kat en uitdroging?

Bericht door Dorien66 »

Welkom op het forum. Ik zou haar voorlopig extra vaak natvoer aanbieden, altijd aangelengd en doorgeroerd met een of twee eetlepels heet water. Het is eerst zaak vertrouwen en rust te winnen en te zorgen dat ze eet en drinkt. Beter voer en zo komt later wel. Hoe heet de poes trouwens? Succes met haar, en inderdaad fijn dat je haar een kans gunt.
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Re: Nieuwe bange kat en uitdroging?

Bericht door Tesseljoan »

Dank jullie wel voor het advies en geruststellende woorden. Gisteren inderdaad wat extra water door het natvoer gedaan. Ze heeft al meerdere bakjes water, ik heb ze vanochtend gewogen en zal dat zo nog een keertje doen.
Gelukkig was Bellatrix kwam vandaag voor het eerst een snoepje oppeuzelen, met haar kopje een beetje buiten de trap, en toen heb ik gekeken of het me ging lukken even haar nekvel op te pakken. En dat lukte! Ze vond het niet geweldig leuk, maar ze schrok er ook niet van, ze onderging het meer. Daarna loerde ze naar het zakje snoepjes in mijn hand, dus ik geloof dat ze het niet super eng vond. En het mooiste was uiteraard dat haar nekvel keurig terugsprong: zorgen om niks dus, deze dame kan prima voor zichzelf zorgen. Een foto blijf ik jullie nog even schuldig, dat zijn nu alleen nog maar twee oplichtende oogjes tussen een berg kampeerspullen (en o wee als we daar iets van weghalen, dat is ook raar en eng dus we laten het gewoon maar even voor wat het is).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe bange kat en uitdroging?

Bericht door Rik »

O, maar als ze zich al laat zien en zelfs al een snoepje eet dan gaat dat wel goed komen. En zeker ook als je haar kon aanraken (zonder een haal te krijgen). Gewoon geduld hebben en niets echt forceren. Je mag af en toe wel eens kijken hoe ver je kunt gaan (zoals met aanraken) en dan zal ze zich terugtrekken als ze te bang is (en dan kun je haar gewoon laten gaan want dan ziet ze dat ze een uitweg heeft). Ik denk dat je dan met de dag verbeteringen zult zien.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Iedje+Binny
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 aug 2016 22:02

Re: Nieuwe bange kat en uitdroging?

Bericht door Iedje+Binny »

Vanavond heb ik toevallig gezien, dat ons Iedje wat water dronk. Ze krijgt van ons altijd natvoer, dus is de noodzaak er ook niet zo, behalve met de huidige temperaturen. Wel hebben we ook droogvoer staan voor onze Binny, want die is nog jong en heeft ook al haar tanden en kiezen nog. Ook Binny zag ik net nog wat water drinken.
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Re: Nieuwe bange kat en uitdroging?

Bericht door Tesseljoan »

Bella gaat veel sneller vooruit dan ik dacht! Vooruit, 75% van de tijd verschuilt ze zich nog onder de trap of boven, maar ze laat zich regelmatig lokken met een snoepje en dan vindt ze het ook lekker om even te knuffelen, kopjes, spinnen, etc. Het is na eeen paar minuten wel weer genoeg wat hara betreft, maar ik vind het al heel goed! Vanochtend kwam ze de keuken in, ik dacht 'kijken of ze een snoepje wil'. Nou dat snoepje negeerde ze volkomen, ze wilde gewoon door mij geaaid worden. Wat een schatje...
Ik kan aan de haren hier en daar zien dat ze de omgeving goed aan het verkennen is. Drinken heb ik 'er nog steeds niet zien doen, maar kennelijk zijn katten daar, zoals Rik al zei, superstiekem in. Komt volgens mij helemaal goed met dit beestje. Ik ben nu inderdaad de schat aan info over voeding aan het lezen, om over te stappen op iets anders als ze hier ect haar draai heeft gevonden. Nogmaals dank voor jullie adviesen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe bange kat en uitdroging?

Bericht door castratenkoor »

Wat fijn dat het steeds beter gaat met Bella! heerlijk dat deze al wat oudere dame een nieuw kans krijgt bij jou. Hopelijk wordt ze probleemloos 20.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe bange kat en uitdroging?

Bericht door Rik »

Dat is goed nieuws. Moet je kijken... dat is dus al na slechts één week :edance: Ze zal misschien altijd wel wat schichtig blijven voor nieuwe dingen en nieuwe mensen maar als je een beetje weet hoe je met haar om moet gaan dan zal ze jou helemaal vertrouwen en alle liefde geven.

Toen Bowy op 18 jarige leeftijd nierfalen kreeg viel mij op dat ik haar op een gegeven moment ook zag drinken. Ik had haar in al die jaren eigenlijk nooit echt (binnen) zien drinken (en vroeg mezelf ook wel eens af waarom ik elke keer weer vers water in de bakjes deed :) ). Maar ze kreeg dan ook natvoer (met gelei) wat veel water bevat en ik verdenk haar er wel van dat ze af en toe wat likjes uit het waterbakje pakte. Maar dat was zo weinig dat je het nooit aan de waterstand kon zien. Wat ze wel graag deed is in de tuin uit de vijver drinken. Dat heeft een ander smaakje. Ook regenwater kan wel eens de voorkeur hebben. Zet bij de volgende regenbui eens een bakje buiten om die daarna binnen neer te zetten. Of als je een vijver hebt zou je daar ook wat van neer kunnen zetten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Dorien66

Re: Nieuwe bange kat en uitdroging?

Bericht door Dorien66 »

Wij hebben in onze tuin ook diverse bakjes en bakken waar regenwater in blijft staan. Ik vul ze altijd aan met de gieter want dat zijn Flip zijn drinkbakken :lol:
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Re: Nieuwe bange kat en uitdroging?

Bericht door Tesseljoan »

Ik heb ook even wat geexperimenteerd met de plaatsing van de drinkbakjes. Er zat er eentje bij, die van boven, die was een succes. Uit het wegen bleek duidelijk dat ze daar uit dronk. Daarnaast heb ik de andere twee bakjes een paar keer verplaatst en bingo, vandaag zag ik Bella uit 1 van deze bakjes drinken. Ik had met mijn mensenlogica bedacht dat ze het bakje bij haar schuilplek het meeste zou gaan gebruiken, maar dat bleek in haar geval dus niet waar. Maar ik zal ook zeker een beetje regenwater gaan opvangen en nog eens kijken waar ik het derde bakje het beste kan laten.

Ze gaat nog steeds veel vooruit, met af en toe een stapje terug. Ik liet haar vandaag een verenspeeltje zien en dat was duidelijk een brug te ver, hup onder de trap, en de rest van de dag was ze weer schuwer dan gisteren. Maar zojuist zat ze in de vensterbank te soezen nadat ze een knuffel op de bank was komen halen. Dus dat is weer fantastisch.

Nou ja zeg, terwijl ik dit typ zit ze alweer uit dat bakje op de nieuwe plek te drinken...
Plaats reactie