Vraag voor vriendin in Jordanie

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Hanna Abdullah
Lynx
Lynx
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2010 22:58

Vraag voor vriendin in Jordanie

Bericht door Hanna Abdullah »

Heeft een kitten gevonden, geen moederpoes te bekennen.
De middelen in Jordanie zijn beperkt.
De leeftijd schat ze op 5 weken. Ik zag op de foto dat de oortjes goed rechtop staan.
In het asiel in Jordanie raadden ze mij ooit Nido aan, dat is melkpoeder voor heel kleine babies.

Vraag: Is er ook iets anders wat ze de kitten kan geven? En anders: hoeveel moet een kitten drinken? En wanneer ga je over op vast voer?

De oogjes stinken er komt etter uit.
Vraag: Wat kan ze doen voor de oogjes?

Hanna
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Vraag voor vriendin in Jordanie

Bericht door Omnia »

Hallo

Het kitten zou ze ook geitenmelk kunnen geven. En daarnaast al met hele kleine beetjes kitten natvoer als ze dat verkopen goed aangelengd met warm water zodat het een slobberpapje wordt.

De oogjes kunnen met afgekoeld gekookt water uitgewassen worden. Kennelijk zijn ze ontstoken, eigenlijk is er dan een anti bacteriële oogzalf nodig, maar gekookt water kan als 1e hulpmiddel gebruikt worden. Wat ook geschikt is, is een fysiologische zoutoplossing = Steriele zoutoplossing dat voor baby's gebruikt wordt.

Ik weet niet welke producten voor katten in Jordanië te koop zijn. Kun je daar voorbeelden van geven?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraag voor vriendin in Jordanie

Bericht door Rik »

Als het kitten echt al vijf weken is zou je al langzaam over kunnen op kittenbrokjes. Vijf weken is nét een beetje de grens dat ze zonder moedermelk kunnen hoewel ze normaal wel nog vaak bij de moederpoes blijven drinken. Ook kun je, zoals al gezegd, nog één of twee weken het slobberpapje van wat natvoer en water maken en dat geven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Vraag voor vriendin in Jordanie

Bericht door Omnia »

In ieder geval geen Nido melkpoeder want dat is op basis van koemelk en katten hebben voor de lactose een intolerantie met diarree tot gevolg.

Wanneer er geen specifiek kitten of kattenvoer te koop is, dan zou ze kunnen kijken naar geiten of lamsgehakt.
En dat naast de melk in hele kleine beetjes geven. Afhankelijk of het kitten dit accepteert.

Dit is het enige wat ik zo snel kan bedenken.

Misschien kun je vanuit Nederland haar kittenmelkpoeder opsturen? Dan krijgt het kitten alle benodigde voedingstoffen
Hanna Abdullah
Lynx
Lynx
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2010 22:58

Re: Vraag voor vriendin in Jordanie

Bericht door Hanna Abdullah »

Heel erg bedankt voor alle hulp.
Geitenmelk is makkelijk te krijgen in Jordanie.
Er is wel kattenvoer te koop, maar geen bekende merken zoals in Nederland. Brokjes.Meoww heette het geloof ik. Daar was volgens mij ook brokjes voor kittens bij.

Ik woon nu in Praag en opsturen is geen optie als je in Jordanie geen postbus hebt. Een postbode bestaat daar niet eens. Niet te geloven, he. :-)
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Vraag voor vriendin in Jordanie

Bericht door Omnia »

Ik wil je vriendin veel succes wensen, gelukkig is het kitten niet piepjong dus de overlevingskansen zijn waarschijnlijk wel goed.

En wat de post betreft, ja ongelooflijk, :shock: dat laat maar weer zien hoe makkelijk het hier is .....
Hanna Abdullah
Lynx
Lynx
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2010 22:58

Re: Vraag voor vriendin in Jordanie

Bericht door Hanna Abdullah »

Nog even een vraag: Hoeveel moet de kitten drinken?
Hoeveel keer op een dag en hoeveel.
Ze had al een spuitje gekocht. :-)
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Vraag voor vriendin in Jordanie

Bericht door Omnia »

Zelf heb ik in het verleden een kitten met de hand grootgebracht en toentertijd gaven we om de twee uur de melk. Dit was een kitten van 2 weken oud. Gangbaar is om de 2-3 uur de fles geven en daarna de darmpjes stimuleren zodat er ontlasting en urine geproduceerd wordt.

De hoeveelheid is afhankelijk van het gewicht van het kleintje, op de onderstaande sites staat alle info die je nodig hebt, eventjes doorlezen en kijken wat van toepassing is op de situatie


Op de volgende websites kun je info vinden:

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... enuit.html

http://www.ijssellandabessijnen.nl/4inf ... voeden.htm
Hanna Abdullah
Lynx
Lynx
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2010 22:58

Re: Vraag voor vriendin in Jordanie

Bericht door Hanna Abdullah »

Heel erg bedankt, ik ga lezen en doormailen!
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Vraag voor vriendin in Jordanie

Bericht door Omnia »

Hoi Hanna,

Ik kwam op internet nog wel de waarschuwing tegen dat de rauwe geitenmelk wel gekookt moest worden of gepasteuriseerd voordat het voor het kitten gebruikt kon worden. Maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht. Omdat anders bacteriën het risico op diarree kunnen geven.

Ik hoop dat het lukt met het kleine hummeltje!
Hanna Abdullah
Lynx
Lynx
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2010 22:58

Re: Vraag voor vriendin in Jordanie

Bericht door Hanna Abdullah »

Thanks!!!!
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Vraag voor vriendin in Jordanie

Bericht door Omnia »

Graag gedaan hoor!

Zou je ons nog op de hoogte willen houden hoe het met het kitten gaat?

Ook gezien de beperkte middelen die beschikbaar zijn....;-)
Hanna Abdullah
Lynx
Lynx
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2010 22:58

Re: Vraag voor vriendin in Jordanie

Bericht door Hanna Abdullah »

Manlief was genegen de kitten naar de da in het asiel te brengen voor onderzoek. Overigens is dit een asiel volgens Europese regels en heeft zelfs een speciale operatiekamer voor paarden.
Kitten had ontstoken ogen en zou waarschijnlijk aan een oog blind worden.
Echtgenoot wilde de kitten niet meer in huis, want ik ben geen asiel.
Je kunt me niet kwaaier krijgen bij zo'n houding. De kitten is achter gelaten in het asiel, waar ze overigens een speciale plek hebben voor moederloze kittens.
Mijn vriendin is heel verdrietig en ontzettend boos op haar man.
Dit is helaas einde van het verhaal.
Het is een goed asiel, dat veel aan educatie doet onder kinderen en volwassenen. Hebben een leslokaal. Regelmatig campagnes hebben van vangen, steriliseren en terug plaatsen op dezelfde plek. Hebben bijzondere dieren in de opvang, die niet ter adoptie worden gegeven: apen, cavia's, konijnen, eenden. Omdat de mensen niet weten hoe ze ervoor moeten zorgen.
Het gaat goed komen met de kleine.
Heel erg bedankt voor jullie hulp.
Hanna
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Vraag voor vriendin in Jordanie

Bericht door Omnia »

Bedankt dat je dit nog vermeld heb. Inderdaad mij kun je ook niet kwaaier krijgen, dus ik kan jou en het verdriet van je vriendin goed begrijpen. Helaas is de reactie van haar man anders.

Ik heb een ex van Afghaanse afkomst en die had waarschijnlijk hetzelfde gereageerd. Zolang de dieren niet nuttig zijn of geld opleveren, kosten ze alleen maar geld :evil: En dat hebben ze er niet voor over, want de liefde voor dieren begrijpen ze simpel weg niet.

Zoals je zegt, met het kleintje zal het in het asiel wel goedkomen nu ook alle zorg geboden kan worden.

Ik hoop dat je vriendin ook snel over het verlies heen zal komen en verder gaat.
Plaats reactie