onbewust urineverlies bij slapende kat

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ElizabethJohanna
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 apr 2014 20:26

onbewust urineverlies bij slapende kat

Bericht door ElizabethJohanna »

Hallo kattenliefhebbers,
Ik heb een gecastreerde kater van 9 jaar. Sinds ik hem ken, 3 jaar, heeft hij elke dag last van onbewust urineverlies tijdens het slapen. Er is geen sprake van blaasontsteking. Dat is al onderzocht. Heeft iemand hier ervaring mee en is er een oplossing voor dit probleem?
Ik kijk uit naar een berichtje van u.
Vriendelijke groet van ElizabethJohanna
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: onbewust urineverlies bij slapende kat

Bericht door Omnia »

Hallo en welkom op dit forum,

Op internet staan meerdere oorzaken voor passieve incontinentie.( Vertoond hij verder geen afwijkend gedrag?) En ik denk dat het verstandig is om hem door een uroloog, nog eens te laten onderzoeken. De onderstaande tekst is afkomstig van de website van de faculteit diergeneeskunde Utrecht

Op deze site stond de volgende tekst voor zowel hond als kat bedoelt:
"Wanneer een dier druppeltjes urine verliest, bijvoorbeeld bij hoesten, blaffen, slapen of zelfs de hele dag door, spreken we van passieve incontinentie. Soms is het urineverlies zelfs zichtbaar en kan een natte plek in de mand of op een dekentje gevonden worden. Hoeveel urine het dier verliest kan per dag verschillen.

Er zijn vier mogelijke oorzaken van onbewust urineverlies:
1. De blaas of urinewegen sluiten slecht op elkaar aan. Dit is vaak aangeboren.
2. De blaas wordt ergens door geprikkeld. Bijvoorbeeld door: een tumor, blaassteen of ontsteking.
3. De sluitspier van de blaas werkt niet goed. Dit kan aangeboren zijn maar kan ook later ontstaan. Bijvoorbeeld na castratie of sterilisatie.
4. De blaas is verlamd. Dit kan gebeuren door een aanrijding of wanneer de blaas een tijdje overvol is geweest."

Ik weet niet hoe je het doet met zijn slaapplaatsen maar daar zou je van die puppy zindelijkheid trainingpads neer kunnen leggen. Dit is zacht en het absorbeert urine, zodat je kater zelf niet nat wordt.

Sterkte met hem.
Gebruikersavatar
ElizabethJohanna
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 apr 2014 20:26

Re: onbewust urineverlies bij slapende kat

Bericht door ElizabethJohanna »

Hartelijk dank Omnia voor de snelle reactie en voor het welkom heten. Ik heb veel van het antwoord geleerd. Dit euvel had mijn kater Dollar al sinds ik hem heb, +/- 2 jaar geleden. De vorige eigenaar, die geëmigreerd is, wist hier niets van. Ook dat hij een hartruis had wist de vorige eigenaar niet. De dierenarts heeft een echo gemaakt van zijn hartje en hij blijkt HCM te hebben, maar hij heeft (nog) nergens last van. Een jaar geleden is zijn urine nagekeken en er is toen geen ontsteking gevonden.
Ik vind het erg vervelend voor mijn kater Dollar, want hij ruikt het ook en vindt het ook vies. Elke dag leg ik schone handdoekjes neer op de plekken waar hij slaapt. Ik ga nu op zoek naar puppy zindelijkheid trainingpads en hoop dat hij dat prettig vindt om op te liggen. Ik ben net verhuisd en heb de vorige dierenarts gevraagd om Dollar's dossier naar mij te mailen. Dit ga ik meenemen naar mijn nieuwe dierenarts volgende week. Misschien moeten er foto's gemaakt worden van zijn blaas en nieren. Ik ben benieuwd.
Vriendelijke groet van ElizabethJohanna
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: onbewust urineverlies bij slapende kat

Bericht door Omnia »

Hallo Elizabeth Johanna,

De training pads worden ook in dierenartspraktijken gebruikt om dieren op te leggen na een operatie, dus ik verwacht dat ze ook in gebruik zullen zijn bij je nieuwe DA misschien kun je er daar een paar los kopen om het eerst met Dollar uit te proberen.

Verder zou ik de HCM erg goed laten monitoren. Het verloop zal bij iedere kat verschillend zijn, maar er kunnen plotseling verslechteringen optreden en dan kun je met medicatie voor hartfunctie, bloeddruk en plaspillen voor de afvoer van teveel vocht in het lichaam het lichamelijk welzijn voor Dollar in stand houden.

Zelf heb ik ook een poes gehad met HCM, maar bij haar kwam de diagnose te laat en haar moest ik in laten slapen. Zij had tot die dag geen enkel afwijkend gedrag laten zien, dus de schok van deze diagnose was enorm.

Ik wens jou en Dollar heel veel sterkte, en ik hoop dat hij nog vele jaren bij je mag blijven
Gebruikersavatar
ElizabethJohanna
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 apr 2014 20:26

Re: onbewust urineverlies bij slapende kat

Bericht door ElizabethJohanna »

Weer heel erg bedankt voor jouw aardige reactie. Ik vind het heel erg voor je dat je onverwachts jouw poes moest verliezen door deze ziekte. Sterkte daarmee. De dierenarts vroeg me na de diagnose HCM wel of ik zijn hartslag in de gaten zou moeten houden. Als het te hoog zou zijn, dan zou ik hij de medicijnen moeten gebruiken, die jij opnoemde. Ik denk dat ik ook gelijk weer een echo laat maken van zijn hartje en dan kunnen ze dat misschien vergelijken met die van vorig jaar. Vanmiddag de puppy training pads gekocht, een duurdere soort bij een dierenwinkel en een goedkopere soort bij Big Bazar. Wat een goed idee van je.

Hartelijke groet van ElizabethJohanna
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: onbewust urineverlies bij slapende kat

Bericht door Omnia »

Dank je voor je aardige reactie! In augustus wordt het een jaar geleden dat Kaatje overleed en dat doet nog steeds zeer, ze was pas 10,5 jaar.

Jouw idee om regelmatig een echo te maken lijkt mij een goed plan, verder is de bloeddruk ook een belangrijke factor bij de verdere ontwikkeling van deze ziekte, dierenartsen kunnen ook bij katten tegenwoordig de bloeddruk meten. Misschien kun je bij je nieuwe da navragen of zij ook over de apparatuur en kennis hieromtrent beschikken. Wanneer je Dollars bloeddruk stabiel kunt houden zul je Dollar waarschijnlijk het langst zo gezond mogelijk kunnen houden. Want door de hoge bloeddruk gaat de spierwand van het hart verdikken met uiteindelijk ernstig hartfalen tot gevolg.

Ik weet niet of je al veel info over HCM hebt opgezocht of gekregen van je DA op internet is hierover veel te vinden en ik heb alvast 1 site met een behoorlijk uitgebreide uitleg hier voor je gekopieerd.

read:http://www.dierenkliniektergouwe.com/ha ... %20kat.htm

Hartelijke groet , Omnia
Gebruikersavatar
ElizabethJohanna
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 apr 2014 20:26

Re: onbewust urineverlies bij slapende kat

Bericht door ElizabethJohanna »

Beste Omnia,
Arme Kaatje. Vóór Dollar had ik Betsie, een lapje. Zij had ook hoge bloeddruk, haar schildklier werkte te hard. Ik liet dit ook opmeten, wat Betsie geen probleem vond. Helaas was de hoge bloeddruk te laat opgemerkt en was ze blind geworden daardoor. Ik weet nu dat dit ook belangrijk is. Fijn dat je me daarop attendeert. Natuurlijk heb ik alles over HCM opgezocht op internet, maar ik zal jouw vermelde site ook bekijken. Dank je voor je medeleven en voor de informatie.
Vriendelijke groet van ElizabethJohanna
Plaats reactie