Kitten in huis - heel bezorgd

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
hanneke87
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jun 2016 11:23

Kitten in huis - heel bezorgd

Bericht door hanneke87 »

Hallo,

ik wil even wat aan jullie voorleggen.
Sinds zondag hebben wij een kitten van 9 weken in huis. Deze kater is heel sociaal, totaal niet bang voor mensen, ging direct op de kattenbak, eet goed, drinkt goed, speelt veel, slaapt bij ons op schoot en is gek op knuffelen.
Ik werk regelmatig thuis (1 keer per week). S Avonds zijn we vaak thuis en in het weekend ook regelmatig.
Voor ik ga werken speel ik altijd een half uurtje met hem en savond geven we hem ook veel aandacht.
Overdag blijft hij in zijn kitten kamer en mag hij op de gang. Als we thuis zijn mag hij overal komen.

Echter heb ik heel veel moeite met weg gaan van huis. Ik maak me steeds zorgen. Is hij wel gelukkig? Krijgt hij wel genoeg aandacht? Hebben we hier wel goed aan gedaan? Juist omdat hij zo sociaal is maak ik me zorgen.
Hadden we bijvoorbeeld niet beter twee kittens kunnen nemen? We hebben dit bewust niet gedaan omdat hij straks ook naar buiten mag en ik veel verhalen hoor over katten die niet gelukkig zijn samen.

Ik ben heel benieuwd wat jullie vinden, doen we onze kat tekort, met twee full time werkende baasjes?

Misschien kunnen jullie mijn over bezorgde gevoel wegnemen, of hebben jullie tips om de situatie beter te maken.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kitten in huis - heel bezorgd

Bericht door ErikPhilippus »

Hallo Hanneke,

Welkom op het forum, en ofschoon je aangeeft moeite te hebben met het katertje (naam?) alleen te laten, vind ik het ook een goed teken dat je je zorgen maakt :-( .

Inderdaad zou dat ook het eerste zijn wat in mij zou opkomen, een maatje erbij om lekker mee te kunnen spelen. Ik begrijp het argument van 'straks naar buiten gaan' eerlijk gezegd niet, en verhalen dat katten niet gelukkig zijn met elkaar: natuurlijk kan er in sommige gevallen sprake zijn van onverenigbare karakters, maar dat het nu zo vaak voorkomt.... Ik denk dat zo'n situatie meer te maken heeft met hoe de kennismaking is verlopen :cry:

Twee katten kan ook onwijs leuk zijn, en ze kunnen veel aan elkaar hebben.
Dus ik zou zeggen, denk er nog eens over na :edoh:

Groetjes,
Erik

PS En er is op dit forum expertise genoeg om je tips & tricks te geven bij de introductie van een 2e katje...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten in huis - heel bezorgd

Bericht door Rik »

Welkom op het forum. Tsja... dat bezorgde gevoel kunnen we niet weghalen. Hier wordt eigenlijk altijd een 2e kitten-maatje geadviseerd. En zeker als jullie full time werken. De eerste 2 jaar heeft je kat echt een maatje nodig om goed sociaal gedrag te leren (en te houden). Of hij nu naar buiten gaat of niet. Als hij nu geen maatje heeft dan zal dat "sociale" dat hij nu heeft langzaam vervagen (dat heeft hij nu nog meegekregen uit het nest) en zal het een solo-kater worden. Zelfs als hij naar buiten kan.

Ik adviseer je om de pagina van de link eens goed door te lezen (en dan een beslissing te maken):
https://stichtingpoezensnuitjes.wordpre ... ijd-samen/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kitten in huis - heel bezorgd

Bericht door ErikPhilippus »

Leuk Rik, die site van poezesnuitjes... Kende ik nog niet. Maar slaat wel de spijker op de kop!
Goed advies :grin:

Groetjes uit het Poezenpaleis
(waar kittens, tieners en opa's door elkaar lopen, met elkaar spelen, elkaar (ondeugende) dingen leren, soms een blaas of een mep uitdelen, elkaar heerlijke likbeurten geven, en nu lekker siesta houden....)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten in huis - heel bezorgd

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ook adviseren er een tweede bij te nemen. En twee kittens introduceren is eigenlijk nooit een probleem. Die kun je gewoon meteen bij elkaar laten.

Hier in huize castratenkoor lopen ook jong en oud vreedzaam door elkaar. Persoonlijk laat ik ze niet los op straat. Ze hebben altijd het hele huis ter beschikking en 24/7 toegang tot een buitenren van 10 meter. Niemand heeft op deze manier last van mijn katten, ik wel van andermans katten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
hanneke87
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jun 2016 11:23

Re: Kitten in huis - heel bezorgd

Bericht door hanneke87 »

ik ben overtuigd.
Dit zit me al heel de tijd dwars, maar door veel tegenstrijdige verhalen toch de verkeerde keuze gemaakt. Heb nu contact opgenomen met degene waar we Kooz hebben opgehaald, er was nog 1 kitten over uit hetzelfde nest. Duimen dus dat die er nog is.

Trouwens, maakt katers en poezen door elkaar heen nog uit, dus stel het zijn een broertje en zusje? (ik weet het geslacht van het laatste kitten uit het nestje niet)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kitten in huis - heel bezorgd

Bericht door ErikPhilippus »

Destijds heb ik twee broers, Dali en Gaudi, verwelkomd, en dat is vanaf het allereerste begin een schot in de roos geweest. Hier een foto waar ze een paar jaar oud zijn:

Afbeelding

Hoewel er soms wel wordt geadviseerd om een katertje en een poesje bij elkaar te zetten, denk ik eigenlijk dat het niet zoveel uitmaakt. Maar wellicht hebben anderen daar een beter idee over?

Groetjes,
Erik
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kitten in huis - heel bezorgd

Bericht door ErikPhilippus »

castratenkoor schreef:Niemand heeft op deze manier last van mijn katten, ik wel van andermans katten.
Je haalt me de woorden uit de mond. Regelmatig loopt hier een kat van de buren in de tuin, die de nestjes met waterhoentjes in onze vijver uitmoord. Giftig van woede kan ik zijn als ik dat zie gebeuren....
hanneke87
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jun 2016 11:23

Re: Kitten in huis - heel bezorgd

Bericht door hanneke87 »

Nou, bedankt voor jullie reacties. Zondag gaan we het zusje van Kooz ophalen. Wij zijn allebei heel blij.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kitten in huis - heel bezorgd

Bericht door ErikPhilippus »

Leuk! Laat even weten hoe het gaat?
Dorien66

Re: Kitten in huis - heel bezorgd

Bericht door Dorien66 »

Goed (en leuk ;-) besluit!

Laat je ze wel op tijd helpen? Met een maand of vijf/zes is perfect.

Hier overigens helaas meegemaakt dat twee volle broers uiteindelijk niet met elkaar op konden schieten. Niet dat ze elkaar naar het leven stonden, maar toen we na 3,5 jaar een van de twee naar een vriendin van ons hebben gebracht, zijn ze beide ongelooflijk opgeknapt. Maar goed, het is niet veelvoorkomend hoor, dat het niet goed blijkt te gaan. Ik ken veel meer broers/zussen die wel goed met elkaar gaan dan niet.
Laatst gewijzigd door Dorien66 op 23 jun 2016 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten in huis - heel bezorgd

Bericht door castratenkoor »

Het kan zijn dat ze de eerste dag even naar elkaar blazen, schrik daar niet van, is een normale reactie. Je kunt ze gewoon bij elkaar laten.

Als ze groot zijn, zou ik ze wel genoeg ruimte geven ook als je weg bent. Dat voorkomt onderlinge irritatie. Katten hebben ruimte en keuzes nodig. Zo kunnen ze zelf bepalen of ze gezellig met elkaar zijn of eens even rustig apart liggen. Uren in een kattenkamer en hal is dan niet bevorderlijk voor de goede verstandhouding. Het eerste half jaar is dat geen probleem.

Advies castreren tussen 5-6 maanden sluit ik me volledig bij aan. de dieren hebben er dan ook het minste last van. Ik heb poes Clarie vorige week vrijdag laten helpen en zaterdag rende ze al weer rond of er niks gebeurd was.

Maar in ieder geval heel fijn dat jullie voor een tweede gaan!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten in huis - heel bezorgd

Bericht door castratenkoor »

castratenkoor: "Niemand heeft op deze manier last van mijn katten, ik wel van andermans katten."
ErikPhilippus schreef: Je haalt me de woorden uit de mond. Regelmatig loopt hier een kat van de buren in de tuin, die de nestjes met waterhoentjes in onze vijver uitmoord. Giftig van woede kan ik zijn als ik dat zie gebeuren....

Ik heb aan de voorkant een tuintje van 1,5 meter diep. Vorige bewoners hebben daar folie en kiezelsteentje in gedaan met in het midden een dwerg-conifeer. Dat hebben we zo gelaten. En ik mag dagelijk de drollen opruimen bij die conifeer. Ondergraven kan niet, maar dat weerhoudt ze er niet van er te poepen.

Verder wordt er zowel tegen de voordeur als tegen de achterdeur gepiest aan de buitenkant. Ik schaam me af en toe dood, zeker met warm weer. Er valt niet tegenaan te soppen.

Ik hoop dat een ieder daar goed over nadenkt, als men van plan is katten los te laten lopen. Bezint eer ge begint, je bezorgt er een ander veel overlast mee. Ik heb hier een kattenbak voor de achterdeur staan, erg ongemakkelijk, maar ja, mijn katten gingen "tegengas" geven door aan de binnenkant ook tegen de deur te piesen.

Bij mijn vorige huis had ik een vollière. Heb ik weg moeten doen vanwege loslopende katten. Die lieten 's nachts de vogels zich doodvliegen. En zo heb je dus niet de vrije beschikking over je eigen tuin........
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
hanneke87
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jun 2016 11:23

Re: Kitten in huis - heel bezorgd

Bericht door hanneke87 »

ja, ik denk dat dit een heel goede keuze is. Zal ze inderdaad op tijd laten helpen.
Heb ook al een back-up adres voor een van beide kittens, mocht het op de langere termijn niet goed gaan deze twee samen, maar ik heb goede hoop dat het goed gaat :)

Het idee dat hier zondag nog een tweede kleine rondhobbelt vind ik echt heel geruststellend. Ben helemaal van mijn rot gevoel af!

Super lief trouwens die foto van jouw katten ErikPhilippus!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten in huis - heel bezorgd

Bericht door castratenkoor »

Kan ik me voorstellen - veel voorpret alvast. Fijn dat de kittens straks lekker samen kunnen spelen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie