Nieuwe kater plast op bed, eet en drinkt niet

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
choogendoorn
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2016 18:58

Nieuwe kater plast op bed, eet en drinkt niet

Bericht door choogendoorn »

Hi!

Afgelopen vrijdagochtend hebben we een kat opgehaald, van net 1,5jaar.
Het is altijd een binnenkat geweest, nooit buiten geweest.

Vanaf dag 1 zat hij uiteraard onder de bank, en dag twee ging dit al een stuk beter!
Ik ging er even naast zitten, en rustig tegen hem praten. Hij kwam er toen vrijwel gelijk onder vandaan en kwam met me knuffelen. Sindsdien ben ik vertrouwelijk voor hem.

Hij heeft het huis al verkent. Wel een beetje angstig, maar heeft wat rondjes gelopen gister. Alles wel, totdat het lieve beestje op m'n bed plaste. Hoorde hem ineens miauwen, en hij dook gelijk in een hoek van de kamer :(.

Na alles verschoond te hebben heb ik een beetje tegen hem gepraat en kwam ie terug.
Ik heb toen, ondanks de bak in de woonkamer stond, de bak in de slaapkamer gezet, zodat ie daar z'n behoefte kan doen. Uiteraard ook een paar keer op de bak gezet, maar het beestje loopt gelijk weer weg

Inmiddels heb ik de bak terug op de oude plek gezet, omdat ie dat wellicht al herkend had. Weer een paar keer er op gezet, maar zonder resultaat.

Ook heeft hij sinds dag 1 niks gegeten en gedronken. Vandaag eindelijk 2 snoepjes. Uiteraard met nieuw- en z'n eigen voer geprobeerd, maar niks.

Wat kan ik het beste doen mbt tot de bak? Toch maar in de slaapkamer, rustiger, fijner? Hij laat nu soms wat windjes, dus denk dat ie wel weer moet.. Daarnaast moet ie nog heel erg wennen hoor, soms duikt ie nog weg, of ligt alles vanaf een kast te observeren..

Dank alvast!
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Nieuwe kater plast op bed, eet en drinkt niet

Bericht door jennli »

Toen onze Jagger als tweejarige vanuit het asiel bij ons kwam heeft hij ook eerst op meerdere plaatsen geplast. Daarna deed hij dat alleen nog maar op was dat op de grond ligt. Bakken op meerdere plaatsen is een goed idee. Hem er op zetten levert denk ik stress en een negatieve associatie met de bak op. Kunt een bak poetsen met chloor. Ze plassen graag op die geur.

Zou natvoer aanbieden. Wellicht een beetje verdund met water. Steeds een beetje tegelijk en niet te lang laten staan.

Succes! Is al een goed teken dat hij je vertrouwt.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
choogendoorn
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2016 18:58

Re: Nieuwe kater plast op bed, eet en drinkt niet

Bericht door choogendoorn »

Bak met chloor gewassen heb ik inderdaad gedaan vanmiddag, maar nog niks.
Is het verstandig om de bak in mijn slaapkamer (aangrenzend met de woonkamer, waar hij de dag door leeft) te plaatsen? Meerdere bakken heb ik nu niet, en vrees dat dinsdag de winkels pas weer open gaan :(.

Ik denk dat ie nu eerst z'n behoefte kwijt moet, en dat er daarna een behoorlijke druk van hem af is. Hij was zelf ook erg geschrokken toen ie op bed plaste
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Nieuwe kater plast op bed, eet en drinkt niet

Bericht door jennli »

Je kunt proberen de kap van de bak af te laten. Kunt een tweede bak creëren door bijv een dweilemmer, zo'n dichte wasmand of iets dergelijks van grit te voorzien. Veel katten willen plassen in de ene en poepen in de andere bak.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
choogendoorn
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2016 18:58

Re: Nieuwe kater plast op bed, eet en drinkt niet

Bericht door choogendoorn »

Goede tip! Heb wat extra dingen neergezet. Ook in z'n reismand die nog in de woonkamer stond wat grit gedaan, omdat ie er vaak inkeek. Je raad het al, toen ik even weg was heeft hij z'n plasje in die mand/bak gedaan haha.
Wel handig, midden in de woonkamer, leuk als er morgen visite is. Ach het is een begin! Eten komt vanzelf wel.

Heel erg bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Nieuwe kater plast op bed, eet en drinkt niet

Bericht door Ennakee »

Woon je in Nederland of België?

Hier zijn op 2e paasdag vaak de meubelboulevard, bouwmarkt en tuincentra Open.
Vaak hebben ze daar ook wel een dierenafdeling, waar je nog extra bakken kunt aanschaffen.
choogendoorn
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2016 18:58

Re: Nieuwe kater plast op bed, eet en drinkt niet

Bericht door choogendoorn »

Nederland inderdaad. Ja hebben ze die daar? Ga ik daar even op onderzoek uit. Dank!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuwe kater plast op bed, eet en drinkt niet

Bericht door Dinky »

Je kan voor een gewone opbergbakken gaan of afwasteiltje.
Tuincentrum heeft vaak wel dierenafdeling.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kater plast op bed, eet en drinkt niet

Bericht door castratenkoor »

Of een speciebak - is hier de favo-bak!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Nieuwe kater plast op bed, eet en drinkt niet

Bericht door jennli »

Hoe gaat t nu?
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Plaats reactie