Nieuwe poes plast/poept niet

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Frøya
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mar 2016 11:29

Nieuwe poes plast/poept niet

Bericht door Frøya »

Dag allemaal

Wij hebben vrijdag een 3 jaar oude poes geadopteerd uit het asiel (het was blijkbaar al de derde keer dat ze daar zat :-( ). Bij thuiskomst hebben we haar wat met rust gelaten zodat ze de omgeving wat gewend kon worden, maar 's avonds zat ze al te spinnen in de living en kon ik met een touwtje met haar spelen.
Het probleem is echter dat ze sindsdien misschien 80gr droogvoer en 20gr natvoer heeft gegeten en een klein beetje water heeft gedronken en ze wilt niet naar het kattentoilet. Gisterochtend om 5 uur heeft mijn vriend me wakker gemaakt omdat ze bleef miauwen en de kattenbak op en af sprong (Ik heb al mijn hele leven katten gehad voor wij gingen samenwonen). Ik heb haar dan als een baby op schoot genomen en over haar buikje gewreven, voor ik haar terug bij de kattenbak plaatste. Daar heeft ze dan uiteindelijk een plasje kunnen doen, maar ze miauwde hier ook bij.
Wij dachten dat ze zich oncomfortabel voelde omdat ze een grotere kat is, en de bak misschien te klein was, dus hebben wij die ochtend een nieuwe grotere gehaald. Nu staan beide kattenbakken ter beschikking, maar heeft ze die sindsdien niet meer gebruikt.
Ze geeft niet de indruk dat ze pijn heeft, en ze is verzot op haar kattensnoepjes (wij belonen haar iedere keer ze naar haar nieuwe naam luistert), dus weet ik niet of wij misschien te vroeg panikeren?

Bedankt
jolandazocchi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 aug 2012 19:41

Re: Nieuwe poes plast/poept niet

Bericht door jolandazocchi »

Misschien bij een de kap ervan af halen. Wat voor grit gebruik je net zoiets als in het asiel?
Frøya
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mar 2016 11:29

Re: Nieuwe poes plast/poept niet

Bericht door Frøya »

De eerste was zonder kap, en van de tweede heb ik haar eerst laten snuffelen zonder kap, en dan de kap erop gezet (zonder luikje) waar ze dan ook even in gesnuffeld heeft (enkel haar voorpootjes erin).

Het asiel is pas morgen om 14u open, dus ik zal dan eens bellen. Hetgeen wij gebruiken is Premier, klontervormend, maar veel ervaring heb ik daar niet mee. Mijn ouders kochten altijd die van een wit product, maar we hebben katten gehad die dan liever buiten gingen dan daarop gaan, dus wou ik die niet proberen
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Nieuwe poes plast/poept niet

Bericht door Ennakee »

Op welke plaatsen staan de twee bakken? Soms kan de locatie al reden zijn voor een kat om er geen gebruik van te willen maken.

Weet je waarom je kat zo vaak terug is gebracht naar het asiel? Door deze ervaringen kan ze mogelijk gestresst zijn geraakt en daardoor niet ontspannen genoeg om de kattenbak in een nieuwe omgeving te gebruiken.

Ik zou van allebei de bakken de kap eraf halen. Veel katten voelen zich met kap onveilig. Heb je ook al gekeken of ze misschien ergens buiten de bak haar behoefte heeft gedaan. Dat kan ook natuurlijk. Heb je haar ook al zelf op de bak gezet en daarna een snoepje als beloning gegeven.
Wanneer een kat echt nodig moet plassen of poepen zal hij uit reflex op een zachte bodem gaan graven. En de rest volgt vanzelf.

Voor sommige katten wordt een bak aantrekkelijk door een klein drupje chloor op de bodem.

Hoe heet jou katje?
Frøya
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mar 2016 11:29

Re: Nieuwe poes plast/poept niet

Bericht door Frøya »

De ene staat in de badkamer/washok waar ze privacy heeft (waar ze er gisteren op is geweest), de andere hebben we nu in de woonkamer gezet omdat ze zich hier het meest op haar gemak voelt. We hebben haar er al op gezet en beloond, het snoepje vastgehouden op het einde van de bak zodat ze er zelf in moest springen, maar ze springt er meteen terug uit.

Ze is zoveel keer teruggebracht omdat ze veel haar verliest (het is een witte kat, dus dat valt natuurlijk meer op...)

Haar naam is Frøya (uitspraak Freya) naar de Noorse godin die een strijdkar had getrokken door een witte en zwarte kat.

Ik zal de kap van de andere ook afhalen, en nog even afwachten dan. Chloor hebben wij niet in huis op dit moment.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Nieuwe poes plast/poept niet

Bericht door Ennakee »

Om te beginnen vindt ik het ontzettend fijn dat ze bij jullie wel geaccepteerd wordt zoals ze is.
Dat ze vanwege haar vacht tot twee keer toe is teruggebracht in ontzettend triest.

M.b.t. Het niet gebruiken van de bak, dit kan een kwestie van vertrouwen zijn of ze kan misschien ook last van een trage stoelgang hebben. Even dit goed in de gaten houden omdat dit gezondheidsproblemen als obstipatie kan veroorzaken. En dat kan voor problemen met de darmen (mega colon) zorgen.

Belangrijk is in dat geval om haar te stimuleren met drinken. Veel katten drinken het liefst uit zeer grote bakken, schalen of teiltjes. Ook drinkfonteinen kunnen hierbij helpen.

Wanneer je appelstroop of keukenstroop in huis hebt, kun je proberen of ze dit lekker vindt. Dit werkt ook stimulerend op de darmen.

M.b.t. de bak welke soort grit zit erin. Klontvormend maar is dit fijn of grof qua structuur. De fijne structuur vinden de meeste dieren het prettigst onder hun pootjes.

Op dit moment kun je denk ik verder niks anders doen dan haar de tijd en rust gunnen om zich te gaan settelen bij jullie.

Freya is een prachtige naam, ik hoop dat jullie lang bij elkaar mogen blijven met veel liefde en plezier..
jolandazocchi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 aug 2012 19:41

Re: Nieuwe poes plast/poept niet

Bericht door jolandazocchi »

Hoe gaat het met Froya?
Plaats reactie