strijd om mijn aandacht

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gula
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 sep 2015 01:02

strijd om mijn aandacht

Bericht door Gula »

Lily en Lotje leken zo close in het asiel, maar nu na een paar dagen hier fixeren ze zich allebei op mij.
En zijn niet erg aardig naar elkaar, blazen en grommen. ik snap dat het allemaal zo nieuw voor ze is, eerst weggedaan worden, daarna op elkaars lip zitten in het asiel en nu weer de ruimte hebben en wennen aan nieuw personeel, dat is allemaal niet niks. Maar ze claimen me beiden constant en dat is erg vermoeiend. Hoe kan ik zorgen dat ze weer lief zijn voor elkaar en dat ze mij ook wat ruimte gunnen?
Ik ben nog steeds kapot van het verlies van mijn lieve luukje en ik moet er natuurlijk voor waken om ze te vergelijken met Luuk, mijn verdriet heeft misschien ook wel z'n uitwerking op mijn nieuwe schatjes.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: strijd om mijn aandacht

Bericht door castratenkoor »

Jij kunt er simpelweg niet voor zorgen dat ze elkaar weer aardig gaan vinden. Dat heeft gewoon tijd nodig. Ik ben ervan overtuigd dat dat op den duur zijn draai wel gaat vinden. Het enige wat jij kunt doen is ze bieden wat ze in het asiel gemist hebben. Aandacht en liefde en veel van dat alles.

Als ze merken dat dat er altijd is, dan komt hun zelfvertrouwen wel weer terug en dan gaan ze vanzelf ook weer beter met elkaar om. Je zou de scherpe kantjes er wat af kunnen halen door een flesje valeriaandruppels te halen en dat op wat kussentjes en/of pluchen beesten te druppelen. Wel zorgen dat er genoeg te "vrijen" is en dat ze niet om een en hetzelfde smakelijk riekende knuffeltje gaan ruzie maken.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: strijd om mijn aandacht

Bericht door Rik »

Je moet overigens niet denken dat het "de schuld" van jouw verdriet is. Het zou best kunnen dat Lily en Lotje iets aanvoelen van jouw verdriet (en zich daardoor aanhankelijk tonen) maar dat mag geen reden zijn dat ze onaardig tegen elkaar zijn. Dit zou ook gebeurd zijn als je geen verdriet zou hebben en ze allebei hun aandacht zou geven. Het kan natuurlijk zijn dat ze zich nu wat vrijer voelen en hun "ruimte" willen hebben (en dus ook krijgen). Op die manier zou je het misschien een beetje moeten zien als een soort "semi"-(her-)introductie. Ze zitten niet meer opgepropt bij elkaar en kunnen zichzelf wat meer individueel laten blijken. Naast de suggesties van Dinie zal dit dus ook gewoon weer even zijn tijd nodig hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Gula
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 sep 2015 01:02

Re: strijd om mijn aandacht

Bericht door Gula »

heb nu feliway in het stopcontact zitten, valeriaan druppels kon ik hier in het lokale winkelcentrum niet krijgen, alleen tabletjes. Ben dan zelf maar aan de valeriaan gegaan, kan ik zelf ook wel gebruiken...;)
Renatevanderveer

Re: strijd om mijn aandacht

Bericht door Renatevanderveer »

In januari is Bounty overleden en 11 dagen na haar overlijden, kwam Jesper hier.
Ik voelde me zielsgelukkig met zijn komst, hij maakte mij weer aan het lachen.
Snickers kon (al duurde dat wel eventjes) zijn energie bij Jesper kwijt en zocht Jesper vaak op als wij niet thuis waren.

Hoewel Jesper vrolijkheid, speelse momenten en heel veel schattigheid in huis bracht,
kon hij het verdriet van Bounty niet weg nemen.
Dat hoeft ook niet, nu bijna een jaar later bezorgt het verdriet van Bounty me nog regelmatig tranen op mijn wangen.

We hebben ons best gedaan Jesper met zijn kontje in een warm bad te onderdompelen, maar hij vernam het wel.
Als ik verdrietig was, kwam Jesper bij of op me liggen, ook bij mijn partner.
De oren van Snickers werden regelmatig gesopt als hij weer eens naar buiten zat te staren.

Je verdriet om Luuk mag er zijn en daarnaast mag je met volle teugen van je nieuwe tuig genieten.
De Feliway stekker heeft hier veel goeds gedaan, toen Jesper kwam en nu nog steeds.
Dorien66

Re: strijd om mijn aandacht

Bericht door Dorien66 »

Ruim een maand verder, hoe gaat het nu?
Gebruikersavatar
Gula
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 sep 2015 01:02

Re: strijd om mijn aandacht

Bericht door Gula »

Ruim een jaar verder(sorry) en het gaat op zich heel goed met de dikke dames(behalve dat gewicht dan he), slapen tegen mij en elkaar aan, ze spelen zo nu en dan met elkaar, het heeft zich gestabiliseerd. Ik denk dat ze wel redelijk gelukkig zijn hier. :)

Alleen zijn het lastige eters, lily, veel te dik met haar 5,5 kg, wil alleen droogvoer(royal canin indoor) eten en snoepjes(daar had ik nooit aan moeten beginnen, maar in het begin wilden ze helemaal niets eten dus heb ik ze omgekocht met whiskas stokjes, die eisen ze nog steeds op dagelijks, ik ben zo zwak, die zielige snoetjes....;)) en lotje ook niet de slankste maar een stuk actiever heeft fases dat ze een bepaald soort natvoer wil, laatste tijd was dat felix sensations sauce vis variant en dan ook niks anders maar sinds vorige week wil ze dat niet meer...maar snoepjes altijd en overal.
Wat een verschil met Luuk die vrat alles als er maar genoeg variatie in was(toch mooi 19 geworden met whiskas en gourmet en dat soort voer) en maalde niet om snoepjes. Hij was slank, bijna mager en een halve siamees.

hoe krijg ik ze van het gesnoep af....ze zijn nu 10 met overgewicht... wil ze graag nog 9 jaar bij me hebben maar dan moet er wel iets veranderen vermoed ik.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: strijd om mijn aandacht

Bericht door Anne »

Door ze geen snoepjes meer te geven ;-) Ik neem aan dat ze zelf niet bij de snoeppot kunnen komen? Dus de enige die ze geeft ben jezelf.
Hier heb ik geen snoepjes, ivm een aantal verschillende dieeten onder de katten
Wat ik wel doe ( als de gelegenheid er is dat de katten die er ziek van worden er niet zijn) is met andere merk brokjes strooi, wat zij op dat moment ervaren als een snoepje
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: strijd om mijn aandacht

Bericht door Rik »

Hoeveel gewoonvoer krijgen ze (droog- en e.v. natvoer) ? Ik vraag me af of "af en toe een snoepje" of whiskas-staafje nou echt het probleem is. Je zou dus ook kunnen kijken of de hoeveelheid brokjes e.d. niet teveel is. Hier eet Bono (6mnd) ook teveel brokjes als ze die onbeperkt aangeboden krijgen.

Verder heb jij inderdaad natuurlijk zelf in de hand hoe vaak ze een snoepje krijgen. Ik kan hier ook elk moment van de dag wel rammelen met het snoepjes-bakje en ze komen allebei aansprinten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Gula
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 sep 2015 01:02

Re: strijd om mijn aandacht

Bericht door Gula »

Ik weet dat het mijn schuld is, mijn enige excuus is dat het laatste jaar ik niet sterk in mijn schoenen stond, een hoop heftige dingen gebeurd, niet alleen Luuk overleed maar ook mijn tante en het ergst van al, mijn moeder, gedurende haar ziekbed van een aantal maanden ben ik weinig thuis geweest en dus weinig aandacht aan de katjes kunnen geven, proberen te compenseren met extra snoepjes, dus het was op een gegeven moment niet meer zo af en toe...nu het stof lijkt neergedaald komen ze geen aandacht meer te kort, hoog tijd om de balans te gaan herstellen.

De beestjes waren al aan de forse kant toen ik ze uit het asiel haalde vorig jaar, maar ze zijn er in ieder geval niet dunner op geworden. (was wel mijn bedoeling vorig jaar)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: strijd om mijn aandacht

Bericht door Anne »

Gecondoleerd met je moeder en je tante, logisch dat je dan niet zo sterk in je schoenen staat.
Voel je niet schuldig, we moeten roeien met de riemen die we hebben. Je hebt nu in ieder geval een voornemen gemaakt en het begin is het halve werk
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: strijd om mijn aandacht

Bericht door Rik »

Dan heb je een zwaar jaar achter de rug (sterkte). Goed plan om dan nu weer eens te gaan kijken naar het gewicht van de dames. Ik hoefde bij Bowy ook nooit te letten op het gewicht maar dat is nu met Bono ook wel anders.

Je zou kunnen beginnen om te kijken hoeveel ze nu per dag dus krijgen (wegen op digitale keukenweegschaal) en kijken hoe je dat naar minder kunt krijgen. Het wegen helpt in ieder geval jezelf al om een meer concreet idee te krijgen van de hoeveelheid ze krijgen. Snoepjes kun je dus naar af en toe terugbrengen. En als ze toch zitten te miepen kun je ook gewoon een paar normale brokjes toewerpen (of zoals Anne al zei van een ander merk). Als ze daar dan de neus voor ophalen, dan is dat even pech voor ze :) Maar op moment dat je al wat minder (afgewogen) brokjes gaat geven denk ik dat ze daar ook gewoon op zullen duiken. Ikzelf heb het idee dat natvoer minder dikmakend is als brokjes. Natvoer is ook groot gedeelte vocht (80%) wat ook weer goed is. Je zou (omdat Lily alleen droogvoer wil) ook eens kunnen kijken naar een brok met hoger vlees-percentage. Dat zou ook beter kunnen zijn. Maar ik zou nu nog niet direct schakelen omdat ze eerst moeten wennen aan wat minder brokjes eten (als ze nu natuurlijk teveel krijgen).

Ik geef Yuna en Bono één of twee keer dag ook van dat gedroogde Dokas kauwsnacks. Daar zijn ze wel even mee bezig om dat te verorberen :) En verder krijgen ze af en toe één zo'n snoepje Whiskas Temptations. Maar zoals we al aangaven... je kunt ook gewoon eens een normaal brokje toewerpen en kijken wat ze ermee doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie