Nieuw kitten: oorlog in huis

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Floepsie
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 aug 2015 19:45

Nieuw kitten: oorlog in huis

Bericht door Floepsie »

Wij hebben vandaag een kitten in huis gehaald. We hebben al een poes van 2 die sinds december bij ons woont. Helaas gaat het nog niet echt soepeltjes tussen die twee: het kitten bromt zodra de poes in zijn buurt komt en zij heeft hem al een paar keer aangevallen. Het kitten verstopt zich nu elke keer onder de bank. Onze poes gaat verder gewoon haar gangetje. Ze is wel heel nieuwsgierig naar hem en ik betrapte haar erop dat ze stiekem even ging snuffelen toen het kitten lag te slapen maar als hij zo naar haar loopt te brommen (wat hij elke keer doet als hij haar ziet) valt ze aan. Wat moeten we hiermee doen? En hoe moet het vannacht? Is het slim om het kitten in een aparte ruimte laten slapen?
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Nieuw kitten: oorlog in huis

Bericht door jennli »

Geef ze tijd en ruimte. Je kitten is en heel onzeker en heel speels. Verwar stoeien niet met vechten. Grommen kan echt heel goed uit onzekerheid. Je poes van twee reageert al heel positief. Zou ze persoonlijk niet scheiden. Zorg voor voldoende verstopplekjes en voldoende ruimte. Het kost even tijd om aan elkaar te wennen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuw kitten: oorlog in huis

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ze ook niet scheiden. Anders moet je steeds opnieuw beginnen met de introductie. Zorg voor veilige plekjes waar het kitten wel in past en de grote poes niet. En geef ze de ruimte, zodat ze de keuze hebben met elkaar of zonder elkaar. Het heeft even tijd nodig, geef ze allebei veel liefde en aandacht, speel met allebei. Straf de grote poes niet als ze lelijk doet. Ze mag best wel eens een mep uitdelen.

Wat ook een idee is is beide om beurten met een washand aaien, zodat ze naar elkaar ruiken.
Let er wel op dat het kitten eet, drinkt, poept en plast. Het beste is zeker 2 kattenbakken, liever nog 3. Zolang hij klein is mag dat b.v. ook een afwasteiltje zijn. Zet deze wel ergens klem tussen zodat de grote poes hem niet omkiepert.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Floepsie
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 aug 2015 19:45

Re: Nieuw kitten: oorlog in huis

Bericht door Floepsie »

We hebben het kitten vannacht op de slaapkamer laten slapen zodat hij even kom bijkomen. Vandaag lijkt het iets beter te gaan, hoewel de poes hem nog steeds besluipt en aanvalt als 'ie iets doet wat haar niet aanstaat (zoals aan 'haar' krabpaal snuffelen of op 'haar' bak gaan. We hebben er 2, in verschillende ruimtes). Ik zie wel aan ze dat ze nieuwsgierig zijn naar elkaar maar de poes is vreselijk jaloers op dat kleine ding. Het is fascinerend gedrag om naar te kijken, hoewel ik het voor allebei wel sneu vind. Ze hebben nog niet echt normaal kennis gemaakt want als ze dicht bij elkaar komen vlucht die kleine weg maar ik verwacht dat het de komende dagen wel beter zal gaan.
Floepsie
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 aug 2015 19:45

Re: Nieuw kitten: oorlog in huis

Bericht door Floepsie »

Vannacht laat ik ze wel samen want ik weet nu dat het kitten weg kan kruipen onder de bank en onder het schoenenrekje als het hem teveel wordt. Een beetje zielig vind ik het wel maar ze moeten hier samen uit komen. Ik hoop alleen dat het niet te lang duurt..
Floepsie
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 aug 2015 19:45

Re: Nieuw kitten: oorlog in huis

Bericht door Floepsie »

Het is inmiddels rustig in huis. Na 3 dagen accepteerde de grote poes het kitten. Ze slapen nog niet in hetzelfde mandje en dit zal misschien ook nooit gebeuren maar de spanning is weg en iedereen gaat weer z'n gangetje. Hoera!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuw kitten: oorlog in huis

Bericht door castratenkoor »

Mooi zo - goede afloop dus.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Nieuw kitten: oorlog in huis

Bericht door Sjanke »

Klinkt goed!
Wij hadden ook 2 katten die elkaar uitsluitend tolereerden en een gepaste afstand hielden.
Jammer, maar het leverde volgens mij geen stress op voor ze. Gewoon 2 heel verschillende katten.
Plaats reactie