Kitten introduceren met konijn?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Kitten introduceren met konijn?

Bericht door Lillith »

Hallo allemaal!

Zoals velen van jullie misschien al gelezen hebben, hebben wij bij ons thuis sinds drie weken een lief klein poezemonstertje in huis. Dalí van 12 weken oud. Nu komt er over een kleine maand een vriendin bij ons inwonen en die heeft een konijn. Het konijn loopt graag los, maar het zal niet los door huis gaan lopen, slechts door haar kamer. In theorie hoeven kitten en konijn elkaar niet tegen te komen mits er goed opgelet wordt met deuren dicht houden et cetera, alhoewel er dus wel altijd een risico is. Maar nu vroeg ik mij af: kunnen kittens en konijnen aan elkaar geïntroduceerd worden, zo ja hoe pak je zoiets aan?

Kitten + kitten of kitten + hond introduceren weet ik wel, maar konijnen zijn prooidieren dus dat vind ik toch een stukje spannender... Dalí is een echte jager, dus mijn angst is wel dat ze in een onbewaakt moment denkt dat het leuk is om met het konijn te gaan 'spelen'.
Hoe zouden jullie zoiets aanpakken?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten introduceren met konijn?

Bericht door Dinky »

Afhankelijk van hoe lang vriendin er bij in komt wonen zou ik konijn in principe in kooi houden en alleen onder toezicht poten laten strekken in de kamer.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Kitten introduceren met konijn?

Bericht door Cyamytha »

Sowieso alleen onder toezicht!

Bij mij ging het goed. Konijn is helaas niet meer. Mijn konijn was ook erg rustig, dus hij was degene die bij de kat ging snuffelen en Karel was in eerste instantie zelf beetje bang van hem
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Kitten introduceren met konijn?

Bericht door Lillith »

Voor onbepaalde tijd! Maar konijn gaat elke dag gewoon uit z'n kooi, maar nooit alleen.

En we laten ze niet met z'n tweetjes alleen natuurlijk! Maar zouden jullie het stap voor stap doen? Eerst kooi laten ruiken zonder konijn en zo?
Cerna

Re: Kitten introduceren met konijn?

Bericht door Cerna »

Dali is dan 16 weken en het konijn volwassen. Ik zou dus eerder angst hebben voor Dali dan voor het konijn want konijnen kunnen vies van zich aftrappen.

Ik heb altijd konijnen en katten gehad en de konijnen liepen ook gewoon los (niet de hele dag :smile: ) en dan werd er wel eens met hen gespeeld. Dat ging in het begin onder toezicht (geen introductie, gewoon pats-boem), maar toen de konijnen volwassen waren konden ze de katten makkelijk aan.

Ik zou ze dus gewoon bij elkaar laten en kijken hoe beide reageren.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kitten introduceren met konijn?

Bericht door Sifra »

Ik ben het met Annet eens. Ik heb in de loop der jaren verschillende konijnen te logeren gehad. Het eerste logeerkonijn was thuis katten gewend, maar hier in huis joeg hij de katten op en beet ze. Als het konijn los liep, verplaatsten de katten zich via tafel, kast en vensterbank. Andere konijnen waren verdraagzamer, maar lieten niet met zich sollen. Meestal negeren katten en konijnen elkaar wel. Je hoort een enkele keer wel dat een ongecastreerd rammetje zijn seksuele driften botviert op andere huisdieren. Op YouTube vind je allerlei grappige voorbeelden van de omgang tussen katten en konijnen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Kitten introduceren met konijn?

Bericht door Lillith »

Bedankt voor de tips en bemoedigende woorden! Ja het konijn is inderdaad volwassen, jaar of drie is hij inmiddels. Het is een gecastreerd hangoorkonijn en ik ben uitermate benieuwd hoe hij op Dalí reageert, en hoe zij op hem reageert! Beiden zijn geen andere dieren gewend tot nu toe... Dus ben wel bang voor anti-sociaal gedrag. Maar mocht dat zo zijn dan is er één kamer in het huis waar Dalí niet mag komen :) . Ze komt er nu al niet omdat het vol staat met verhuisdozen dus dat zal ze vast niet heel erg vinden.

Ik zal tzt even een update plaatsen met misschien wat foto's en filmpjes als het goed gaat!
ahir83
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2015 16:46

Re: Kitten introduceren met konijn?

Bericht door ahir83 »

we hadden een dode konijn.toen we het hadden gelegd in ons tuin, was het na tien dagen vedwenen (dus gegeten door een zwerfkat)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten introduceren met konijn?

Bericht door Dinky »

ahir83 schreef:we hadden een dode konijn.toen we het hadden gelegd in ons tuin, was het na tien dagen vedwenen (dus gegeten door een zwerfkat)
Wanneer je het niet hebt zien gebeuren vind ik het te makkelijk om te concluderen dat het een zwerfkat is geweest. Zijn zoveel andere opties, zeker na 10 dagen. Had ook een dood konijn en die was na 1 dag al bijna volledig opgegeten door maden ;-) de natuur werkt snel met opruimen ;-)

@lilith: wanneer komt het konijn? Of is hij er al?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie