Buitenkat binnen houden

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
vantreekanke
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jan 2015 07:52

Buitenkat binnen houden

Bericht door vantreekanke »

Hallo allemaal,
ik heb al enkele berichten hierover gelezen maar toch nog niet juist het exacte gevonden

sinds half augustus is er door omstandigheden een lieve poes van ondertussen 6,5jaar bij mij terechtgekomen. Ik natuurlijk blij want mijn ouders willen eigenlijk geen dieren. Daarom sliep ze ook altijd in een hok buiten waar ik een slaapplek voor haar heb gemaakt. Sinds het kouder begon te worden begon ze aan de achterdeur te krabben en kwam ze daar ook echt niet meer weg. Gisteren hebben mijn ouders besloten dat ze van de ene dag op de andere (dus als het koud is, van 5uur s'avonds tot een uur of 11 s'morgens) binnen mag. Ik had verwacht dat ze blij zou zijn dat ze binnen mag, maar ze kruipt onder de was of onder de salontafel die achter de zetels staat. Of ze gaat terug naar de achterdeur om naar buiten te mogen. Wat is jullie gedacht hierover, blijven proberen of gewoon buiten laten? ik heb nog nooit een kat of hond gehad..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Buitenkat binnen houden

Bericht door castratenkoor »

Als een poes 6,5 jaar buiten heeft geleefd is het vaak lastig haar nog aan een leven in een huis te wennen. Het is onbekend voor haar en merkbaar eng voor haar. Ik zou het aan haarzelf overlaten of ze wel of niet binnen wil blijven gedurende de nacht. Afdwingen helpt meestal niet, ondanks dat jullie bedoelingen uiteraard goed zijn.

Is het niet mogelijk een kattenluikje in de achterdeur te plaatsen? Misschien dat ze dan meer vertrouwen in de zaak krijgt, als ze weet dat ze elk moment weg kan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
vantreekanke
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jan 2015 07:52

Re: Buitenkat binnen houden

Bericht door vantreekanke »

Nee onze achterdeur is helemaal van glas dus een kattenluik gaat niet. We hebben het nog een aantal keer geprobeerd door gewoon de deur open te zetten en dan komt ze naar binnen en gaat ze overal rondsnuffelen (wat logisch is aangezien ze de omgeving niet kent) alles gaat goed tot we de deur dicht doen, dan vertrouwt ze het niet meer en wil ze naar buiten..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Buitenkat binnen houden

Bericht door castratenkoor »

Is er misschien een schuur, waar een kattenluik in kan? Dat je daar in de schuur een lekker knus plekje voor haar maakt?

Je ouders zullen wel niet zover willen gaan om een andere achterdeur aan te schaffen, waar wel een luik in kan.

Ikzelf heb hier een luik in een raam laten maken. De glasplaat is daarvoor vervangen voor een kortere glasplaat en dan een kunststof paneel eronder met een luik erin.
Het is dus wel mogelijk.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Buitenkat binnen houden

Bericht door Rik »

Het binnen vertouwen krijgen lijkt mij overigens wel iets waar ze tijd voor nodig heeft. Je ziet vaak dat nieuwe katten minimaal een aantal weken nodig hebben om uit hun schulp te kruipen (en die zitten dan continu binnen). Als je er dus echt een binnenkat van wilt maken zal dat wel wat tijd kosten. Dus inderdaad blijven proberen. Niet forceren want dat werkt averechts. Probeer als ze binnen is (met de achterdeur open) wat te spelen (afleiden) en snoepjes hebben e.d. Dus binnen een fijne plaats maken. Ook zou je haar binnen eten kunnen hebben. Eerst in de keuken een steeds verder naar binnen (richting woonkamer of zelfs in de woonkamer). Uiteindelijk zal ze vertrouwen moeten krijgen in de omgeving (dat moment is dus wanneer het niet meer erg is als de deur dicht zit). Omdat ze een buitenkat is zal ze wel regelmatig haar tijd buiten nodig hebben maar dat zal ze zelf aangeven (door bij de achterdeur te gaan zitten). Maar hopelijk krijg je haar zo ver dat als de deur dan niet opengaat ze iets anders gaat doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie