vragen na aanschaf kat vandaag

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
jesju
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jun 2012 16:22

vragen na aanschaf kat vandaag

Bericht door jesju »

Ik heb zojuist een kat via marktplaats opgehaald.
Mijn ex en ik hadden ook altijd katten via martkplaats en ging prima/nooit problemen mee gehad en was verliefd op deze!
Ontwormen is gedaan zeggen de oude eigenaars. Sterilisatie laat ik nog doen.
Ze is niet gechipt...

Wat vragen:
- zal ik haar nogmaals ontwormen?
- ik heb een heel mijn kattenhistorie nog nooit te maken gehad met vlooien, en nooit ontvlooid. Raden jullie het wel aan en hoe?
- raden jullie een chip aan? Mijn ex heeft dat toen allemaal uitgezocht en met dierenarts over gehad en zag er het voordeel niet zo van in, maar van wat ik lees, is de poes dan veel makkelijker te vinden als je haar kwijt bent toch?
- katten-en niesziekte hebben we nooit tegen ingeent en nooit problemen mee gehad. We lazen dat ze ook mét inenting dit kunnen krijgen en dat het maar geringe bescherming biedt. Wel of niet doen?

Benieuwd naar jullie reacties!
Groetjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: vragen na aanschaf kat vandaag

Bericht door Dinky »

- Weet je wanneer ze is ontwormd? Te vaak ontwormen is namelijk ook niet goed. Hoe oud is de kat?
- ik raad in elk geval aan kat regelmatig te kammen met vlooienkam. Wanneer je vlooien tegenkomt kun je kiezen tussen blijven kammen of daadwerkelijk ontplooien met 'gif'. Zelf deze zomer voor het eerst vlooien gezien en gekozen voor 'gif' omdat onze poes niet heel gek is op kammen/borstelen.
- ik raad een chip zeker aan! Onze vorige poes is aangereden en nog voordat ze vermist was werd ik al gebeld door dierenambulance dat ze haar hadden gevonden omdat ze chip hadden uitgelezen ;-)
- kattenziekte doe ik wel omdat zonder enting kans op overleven nihil is als ze het krijgen, niesziekte doe ik niet ieder jaar.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: vragen na aanschaf kat vandaag

Bericht door Ilone »

Er zit rechtsbovenin een zoek-button, voor als je eventueel nog met meer vragen zit. Er staat ondertussen namelijk erg veel informatie op het forum ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Spookie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 jul 2014 21:19

Re: vragen na aanschaf kat vandaag

Bericht door Spookie »

Bij de leeftijd van een half jaar zien we uw kat als 'volwassen' en het is dan verstandig om levenslang 4 keer per jaar te ontwormen. Ikzelf krijg altijd Milbemax tabletjes mee bij de DA,als vlooienmiddel gebruik ik Advantage al zie je een paar vlooien de volgende dag zijn ze weg met deze flacons.(max 1 per maand).Dit word aangeraden maandelijks,maar als je goed kamt en je komt niks tegen hoeft dat in mijn ogen niet perse.Die chip is een must(kleine moeite ook) die van mij zouden niet naar buiten gaan zonder zo`n ding,vroeger was het bandje met adreskoker.Maar aan halsbandjes zijn echter ook enkele nadelen verbonden.Inenten is belangrijk heb hier een poes die kreeg niesziekte toen ze 2 jaar was,kon haar van de grond schrapen longen zaten dicht dagenlang aan het infuus gelegen kantje boord.Aangeraden word om toch in te enten zelfs al is het een binnenkat.

Grtz!
Marineman
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2015 12:42

Re: vragen na aanschaf kat vandaag

Bericht door Marineman »

Men is haast verplicht om een kat èèn maal per jaar te laten enten tegen kattenziekte als je tenminste van jouw kat houdt. Als je een kat hebt die veel buiten komt moet je zeker haar of hem laten chippen zodat, indien de kat is aangereden of gewoonweg is weg gelopen, deze weer bij het baasje terug komt,
Ook een kat die altijd binnen blijft moet men elk jaar laten vaccineren en 4 keer per jaar te ontwormen.
Doordat wij wel buiten komen kunnen wij zowel wormen alsmede kattenziekten mee naar binnen nemen zonder dat men dat zelf in de gaten heeft.
Dus houd je van jouw kat dan beslist bovenstaand advies ter harte nemen!!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: vragen na aanschaf kat vandaag

Bericht door Ilone »

Ik ent niet elk jaar. Dus nu hou ik niet van mijn katten?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: vragen na aanschaf kat vandaag

Bericht door Anne »

ja dat vraag ik me nu ook af, ik ent bijna nooit mijn katten en viermaal ontwormen doe ik niet, minimaal 1 x per jaar of als ik zie dat ze wormen hebben....Al dat gif is niet goed voor de darmen en wormen hebben is een momentopname, als ze het niet hebben is het niet nodig ze te ontwormen...
Ik hou dus ook niet van onze katten?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: vragen na aanschaf kat vandaag

Bericht door Dinky »

Vraag 1: wat is de toevoeging aan dit al oude topic?
Vraag 2: waarom adviseren dierenartsen dan om 1 keer in de 3 jaar te enten tegen kattenziekte?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: vragen na aanschaf kat vandaag

Bericht door castratenkoor »

Marineman schreef:Men is haast verplicht om een kat èèn maal per jaar te laten enten tegen kattenziekte als je tenminste van jouw kat houdt. Als je een kat hebt die veel buiten komt moet je zeker haar of hem laten chippen zodat, indien de kat is aangereden of gewoonweg is weg gelopen, deze weer bij het baasje terug komt,
Ook een kat die altijd binnen blijft moet men elk jaar laten vaccineren en 4 keer per jaar te ontwormen.
Doordat wij wel buiten komen kunnen wij zowel wormen alsmede kattenziekten mee naar binnen nemen zonder dat men dat zelf in de gaten heeft.
Dus houd je van jouw kat dan beslist bovenstaand advies ter harte nemen!!
Ik hou heel veel van mijn katten, maar kies er bewust voor bovenstaand advies niet op te volgen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Dorien66

Re: vragen na aanschaf kat vandaag

Bericht door Dorien66 »

Wij enten Abel en Flip wel jaarlijks, omdat ze als wij een aantal dagen weggaan naar een pension gaan die dat eist. Als dat niet zo was, zou ik er nog eens over nadenken, want ik heb er zeker wel mijn bedenkingen bij. Tegen Rabiës zou ik wel blijven enten, wel wat minder vaak, maar toch. We wonen in een bos met o.a. marters. Onze Roberto heeft er jaren geleden eens een aanvaring mee gehad.
Ontvlooien doen we in de zomermaanden maandelijks, in de winter zijn we iets slordiger; om de maand zo'n beetje. We gebruiken Comfortis omdat Flipje pipetjes niet wegwast, hij loopt dan minstens een week met een vette nek- en schouderpartij. Bandjes zijn voor mij geen optie.
Ontwormen doen we iedere drie à vier maanden d.m.v. pillen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: vragen na aanschaf kat vandaag

Bericht door Adriana »

regelmatig ontwormen bij muizeneters is erg belangrijk en milbemax is een prettig middel.
over enten/niet enten hebben we lange topics en altijd een kwestie van afwegen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie