Kitten valt hond aan

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Djarah
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 dec 2014 23:59

Kitten valt hond aan

Bericht door Djarah »

Ik heb een vraagje over onze 9 weken oude kitten Djarah.
Ze is dus net bij ons. Dit is de 3-de dag.
Ze is echt superlief en grappig. Echt een droomkitten. Heel ondernemend.
Het gaat echt heel goed met haar. Alleen moet ze ,logischerwijs. aan onze honden wennen. Zij heeft dus nog nooit honden gezien.
Gelukkig zijn onze honden wel katten gewend.
Nu hebben we haar afgescheiden van de andere dieren, alleen in een kamer. Nou ja , niet echt alleen ,want dat is onze 2-de huiskamer en daar zitten we dus zolang zij nog niet helemaal is ingeburgerd.
Het is nu zover dat het met onze andere katten al aardig goed gaat. We zien vooruitgang dus hebben er het volste vertrouwen in.

Nu is sinds gisteren dus ook af en toe onze Maltezer bij ons in de kamer. Hij negeert haar omdat Djarah
tegen hem blaast.
Nu lag hij vanavond dus gewoon te slapen achter mij. Djarah liep naar hem toe. Ik denk nog ... ach wat lief ze gaat aan hem ruiken. Heel rustig , zonder blazen of hoge rug. De rust zelve leek ze.
En opeens valt ze hem blazend aan en mept hem flink met nagels en al.
Ik heb haar weg geduwd en hard NEE gezegd.
Djarah beledigd en ons Maltezertje beduusd. Maar die reageerde er verder dus niet op.
Kwartier later , zelfde. Nu aanval vanaf de grond (maltezer lag op de bank.
En ongeveer kwartier later weer zelfde.
Mijn reactie was dus zelfde als eerste keer. Haar weg duwen en duidelijk NEE zeggen.

Hoe moet ik dit nu aanpakken. Doe ik het goed en gaat ze het op deze manier leren ?
Ik moet natuurlijk corrigeren en tegelijkertijd maak ik de hond er voor haar natuurlijk niet leuker op. Ik geef ze wel af en toe wat lekkers , zodat ze een fijn moment samen hebben.

Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en me een tip kan geven. Ik snap wel dat ze nog alles moet leren met honden maar wil het toch graag zo leiden dat de honden niet met nagels in hun ogen of neus eindigen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten valt hond aan

Bericht door Cari »

Oei, pittig kitten ;-) !
Begrijp ik het goed dat je 2 andere katten nu ook gewoon bij haar kunnen zijn en de 2 resterende honden haar nog niet ontmoet hebben? Wat zijn dat voor honden en zijn die net zo laconiek als je maltezer?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Djarah
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 dec 2014 23:59

Re: Kitten valt hond aan

Bericht door Djarah »

Nou inderdaad hahaha aan pit ontbreekt het haar niet :smile:

Ze loopt sinds vandaag dus overal boven en op de trap. Uit zichzelf dus.
Onze Caja van 1 jaar vind haar nu ook interessant. Zij begluurt haar. En komt steeds dichter bij haar zitten,zonder blazen en grommen.
Soms zitten ze dus heel even 20 cm van elkaar. Ze zijn bijv allebei gek op spelen, dus dan vergeten ze soms de ander en willen dan ook met speeltje van de ander spelen. Maar dan opeens beseffen ze dat ze nog niet op die vertrouwelijke voet zijn en word er van 1 van beide kanten geblazen.
Is toch een super vooruitgang met hoe het eerst was.
Caja was echt woest toen hij haar zag. Nou ja, eerst verstijfde ze toen ze merkte dat in het mandje leven zat. En daarna liep ze de hele dag woest door het huis heen. Ik heb nog nooit een kat zo boos stampend zien rond lopen zeg hahaha
Gelukkig is ze nu weer haar vrolijke zelf en heeft ze het ons vergeven :grin:

Siep onze kat van 9, vind het prima als ze maar niet te dicht bij komt. Ook ongeveer 20 cm. Dan begint ze te blazen.

Ze komen nu dus alledrie in zelfde kamers.

De andere 2 honden zijn witte herders.
De oudste vind het allemaal prima en gaat gewoon zijn gang bij nieuwe katten. Wil wel ruiken maar als de kat aangeeft dat niet te willen is dat voor hem ook prima. Dan laat hij ze met rust.
De jongste wil graag neuzen en er dan graag meteen een fikse wasbeurt bij geven. Zij vind katten geweldig. Zij "praat" dan ook veel als zij ze ziet, wat voor een kat die geen honden gewend is misschien wat overdonderd over komt.

Djarah heeft de honden dus al wel bekeken vanaf de trap , waar een gat in zit. Ze bromt dan en blaast als de jongste ,die haar dan ziet, begint te kletsen.
Vanmorgen heeft ze een poos beneden in de kamer gelopen, toen de honden en Caja naar buiten waren.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten valt hond aan

Bericht door Cari »

Als je je honden 100% kan vertrouwen, ook als ze aangevallen worden, dan zou ik ze gewoon samen laten, maar bij twijfel.... dan is het wel "einde Djarah". Anders Djarah misschien tijdelijk in een bench?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Djarah
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 dec 2014 23:59

Re: Kitten valt hond aan

Bericht door Djarah »

Had ik een heel bericht getypt .... wandelt Djarah over mijn toetsenbord .. weg bericht hahaha.

Ik vertrouw mijn honden helemaal met katten. De herders zijn hun hele leven al katten gewend, werden beide bij meerdere katten geboren.
De jongste is helemaal gek op ze, heeft altijd een hele goede band met de katten. Ook met onze 2 overleden katten had ze een hele goede band.
Caja was als kitten dus echt een ettertje af en toe. Ze bedoelde het niet kwaad maar ik denk doordat zij dus ziek moet zijn geweest als kitten dat er van opvoeden door haar moeder en nest genootjes niet zoveel is gekomen. Dus ze beet niet als ze speelde maar nam bij wijze van spreken gewoon een hap uit je arm,poot of wat ze ook maar te pakken had.
Dan jankte ze en liep gewoon bij haar weg en als Caja dan toch door ging dan gooide ze haar kop tegen haar aan zodat Caja omviel en door had dat ze nu te ver ging.
Nooit heeft ze haar pijn gedaan of is agressief geworden. En altijd volgde er kort daarop dus een wasbeurt als Caja naar haar toe kwam en kopjes gaf.

Dus eigenlijk durf ik mijn hand wel voor hun in het vuur te steken. Al zou ik ondanks dat ze nooit alleen laten tot Djarah ouder is. Ze is natuurlijk behoorlijk kwetsbaar, zo klein.

Maar wat ik me afvraag is dat "gewoon" gedrag van een kitten om aan te vallen als een hond gewoon ligt te slapen, dus op geen enkele wijze ook maar uitdaagt. En er dan ook zo rustig op af lopen.
Ik heb dat nog nooit mee gemaakt met de katten en kittens die ik heb (gehad).

En bij elkaar zetten.. is dat niet sneu voor haar, haar band met de katten is nog niet echt goed en dan heeft ze opeens 5 dieren om zich heen die zij absoluut niet vertrouwd.
Wij dachten om eerst te wachten tot de katten niet meer tegen elkaar blazen en grommen. En zij onze maltezer heeft geaccepteerd en dan dan pas bij de andere honden zetten.
Ze zit dus niet alleen. We hebben 2 huiskamers en in iedergeval 1 van ons is bijna altijd bij haar.Dus haast is er niet bij.

Onze Caja hebben we toen trouwens gelijk bij de honden gezet en dat ging meteen goed. Maar omdat Caja zo boos reageerde hebben we besloten Djarah dus eerst rustig te laten wennen door haar niet in de huiskamer/ Caja's domein te doen.
Djarah
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 dec 2014 23:59

Re: Kitten valt hond aan

Bericht door Djarah »

We hebben trouwens een grote hondenbench in de kamer staan. Misschien inderdaad idee om haar daar dan eerst in te doen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten valt hond aan

Bericht door Cari »

Nee, ik heb dit gedrag ook nooit meegemaakt van een kitten (of volwassen kat). Maar wat ik net bedenk: kan het niet zijn dat ze de eerste keer op jou afliep en je maltezer op dat moment niet herkende als 'levend wezen' en toen ze dat ineens ontdekte, dat ze zich kapot schrok en 'uit nood' in de aanval ging? Dan is voor haar nu die link gelegd en is je maltezer voorlopig een "eng ding". Hoe reageren ze nu op elkaar als ze beiden wakker zijn en elkaar zien?

Ik zou er normaal ook niet voor kiezen om haar in één keer in het diepe te gooien, maar omdat ze zo agressief is en zelf in de aanval gaat i.p.v. zich te verstoppen, wat een bang kitten zou doen, dacht ik dat een 'overdose' haar er misschien van zou kunnen weerhouden om aan te vallen. Of anders alleen je oudste herder erbij? De jongste kan beter nog even wachten, denk ik ;-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Djarah
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 dec 2014 23:59

Re: Kitten valt hond aan

Bericht door Djarah »

Dat zou inderdaad kunnen wat je zegt, dat ze hem niet zag als levend iets. Verklaard haar gedrag wel want het was echt heel raar en berekenend voor zo'n klein wurmpje. En haar verdere gedrag zegt wel dat ze pittig is en ook terug blaast maar ze zoekt het verder niet op. En daar leek dit wel op. Ben nu wel benieuwd hoe ze op ons maltezertje gaat reageren morgen.
Vandaag heeft ze hem niet gezien. Ze was druk aan het spelen vanavond op de overloop met de andere katten als toeschouwer. Ze vergaten even dat ze eigenlijk nog in de blaasfase zitten hahaha was een leuk gezicht.

Denk inderdaad dat het een goed idee is om haar eerst kennis te laten maken met onze oudste herder.
Djarah
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 dec 2014 23:59

Re: Kitten valt hond aan

Bericht door Djarah »

Het gaat dus heel goed :grin:
Met de katten gaat het prima. Niet dat ze naast elkaar liggen maar ze accepteren elkaar en zijn geïnteresseerd in elkaar. Met Caja , de jongste speelt ze en zij lopen elkaar ook vaak achterna. De oudste bekijkt het allemaal vanaf haar plekje en door hun spelen stimuleren ze haar zelfs om ook te spelen. En dat is wel heel bijzonder.
Ze speelt dan niet met hen mee maar als zij gestopt zijn dan begint zij ermee te spelen.
Af en toe word er nog wel eens gebromd of geblazen als Djarah iets te brutaal word en bijv het speeltje wil overnemen.
Maar Djarah blaast en gromt niet meer en als ze terecht gewezen word neemt ze het zoals het is en gaat ergens anders spelen.

Met de honden gaat het dus ook heel goed.
Vandaag hebben we haar mee naar beneden genomen toen de honden er waren, ze is er wel vaker geweest toen de honden er niet waren om de boel een beetje te kunnen verkennen. Eerst nog blazen maar toen er gezamelijk 2 gardes van het slagroom kloppen werden schoongelikt door Caja en onze jongste herder , snuffelde ze gezellig mee. Helemaal vergetend om te blazen :grin: Ze vond de slagroom zelf niets aan, maar mee snuffelen was wel erg interessant.
Hierbij was ze dus neus aan neus met de herder.
Daarna liep ze ook gewoon langs hem heen en door haar poten naar de keuken.
En de andere honden waren ook geen probleem.
Echt geweldig.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten valt hond aan

Bericht door castratenkoor »

Fijn dat het goed gaat!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten valt hond aan

Bericht door Cari »

Goeie berichten! Ik denk dat ze dus die eerste keer alleen heel erg geschrokken is. En hoe gaat 't nu met de maltezer?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten valt hond aan

Bericht door Dinky »

Fijn dat het nu toch goed lijkt te gaan :-D
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Djarah
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 dec 2014 23:59

Re: Kitten valt hond aan

Bericht door Djarah »

Ik denk dat het inderdaad zo was wat je zei Cari dat ze onze maltezer niet herkend heeft als levend wezen en zich rot geschrokken is.
Als de honden gewoon rustig zijn gaat het goed ,alleen als ze opeens te wild doen, bijv ze krijgen eten en beginnen zoals een herder betaamd te joelen :grin: dan blaast ze nog wel of zet hoge rug op. Maar ja, dat lijkt me ook wel logisch, je schrikt je toch het apezuur als kleine kruimel.
Met onze maltezer gaat het in die zin goed dat hij haar gewoon negeert. Als zij bij mij is en hij komt bij mij zitten vind Djarah dat dus prima.
Vanmorgen wilde onze jongste herder haar toch even wassen maar dan blaast ze ook. Toen zij met een zucht ging liggen, was het voor Djarah dus ook weer goed.
Ze geeft dus haar grenzen aan. Zij naar hun toelopen en snuffelen of bekijken wat ze aan het doen zijn vind zij mogen maar als de honden initiatief nemen om haar te likken of te snuffelen dan vind ze dat zeer grensoverschrijdend hahaha
Ze gaat er trouwens ook echt voor zitten om te kijken hoe onze Caja een fikse wasbeurt krijgt door onze jongste herder of hoe ze samen aan het spelen zijn. Dus volgens mij duurt het niet lang meer voor ze dat gedrag over gaat nemen. Caja begint ze nl steeds leuker te vinden en Caja haar ook. Ze beginnen samen streken uit te halen hahaha
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten valt hond aan

Bericht door Cari »

Djarah is een dapper meissie, dat komt helemaal goed :grin: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie