is mijn kat tevreden? (in zn nieuwe huis)

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Iggy-gizmo
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2014 18:16

is mijn kat tevreden? (in zn nieuwe huis)

Bericht door Iggy-gizmo »

ik heb na lang overwegen toch besloten een kat in huis te nemen, Gizmo :)
het is een gezonde grote kater van 5 jaar, met zonder ballen.

voor ik gizmo mee naar huis nam had ik enorm veel ingelezen op internet en ik heb mijn huis ook voor hem ingericht.
een vaste plek waar hij rustig en ongestoord kan eten.
een veilige plek om terug te trekken en een prive plekje voor zn kattenbak.
krabpaal & kartonnen doos om mee te spelen (maar hier doet hij niks mee)

verder geef ik hem alle tijd en ruimte om mij en het huis op zn eigen gemakt te leren kennen.
ik begroet hem, praat tegen hem als ik hem zie, en erken zijn aanwezigheid en gemiauw om aandacht.
dan zoek ik hem op, aai ik hem, maar dan loopt ie vaak weer ongeintresseerd weg of keert hij mij de rug toe.
verder loopt hij de hele dag spinnend door huis met zijn staart omhoog en slaapt lekker op bed,
dus ik neem aan dat hij het wel naar zn zin heeft.

ik loop niet de hele dag om zn aandacht te trekken, en dwing hem nergens toe.
geef ik hem hiermee voldoende aandacht, en respecteer ik hem als kat?
of laat ik hem juist teveel alleen, waardoor hij misschien geen band met me opbouwt?
want hij komt niet echt uit de slaapkamer en blijft voor het raam zitten staren.
en lijk ik onzichtbaar voor hem, tot hij honger heeft.

ook heeft hij oogzalf nodig en dat moet ik dus dagelijks toebrengen,
de vorige eigenaar had het uitgelegd, en ik had youtube video's gekeken hoe het moest
hij vind het NIET LEUK (en dat snap ik wel), maar het moet toch.

ik ben nu dus bang dat gizmo moeite gaat hebben mij te vertrouwen,
als ik hem steeds tegen zijn zin in die oogzalf moet toedienen.
ik wil echt graag een band met hem krijgen, en hem gezond houden
maar ik heb het idee dat hij me niet zo meer vertrouwt.
want sinds de eerste dag had ik hem al vast moeten pakken en zalven
wat ik vreselijk vond omdat ik hem echt vast moest stilhouden

hij is pas 3 dagen in huis, ik heb gelezen dat het wel 3 tot 6 weken kan duren voor de kat zich echt thuisvoelt en zn karakter meer laat zien, dus ik geef hem alle tijd, ruimte en liefde.
en ik hoop dat ik het goed doe, en hij me gaat vertrouwen.

ben ik nou goed bezig? en heeft iemand nog tips voor me ?
alvast bedankt, grtjs iggy
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: is mijn kat tevreden? (in zn nieuwe huis)

Bericht door Mickey_Mouse »

Hoe lang moet je nog zalven?
Kan me voorstellen dat dat een dealbreaker kan zijn in je band opbouwen. Probeer er wel iets leuks van te maken met iets lekkers als beloning enz.
Voor de rest klinkt hij gewoon gelukkig hoor.
Hier lopen er 2 en die zie ik ook soms amper. Zij mij soms ook, maar das een ander verhaal. Hij zal vanzelf zijn momentje kiezen om even die kroel te halen. En das altijd net het moment dat het nou even niet uit komt.
Komt vast goed!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: is mijn kat tevreden? (in zn nieuwe huis)

Bericht door Adriana »

Iggy-gizmo schreef: verder loopt hij de hele dag spinnend door huis met zijn staart omhoog en slaapt lekker op bed,
dus ik neem aan dat hij het wel naar zn zin heeft.
gizmo heeft het prima naar zijn zin, hij verstopt zich niet en slaapt lekker op bed.
zalven zal hij niet leuk vinden maar dat is toch maar tijdelijk?
je zou hem nog kunnen borstelen, als vast ritueel. katten vinden dat doorgaans heerlijk en daarmee ben je even heel intensief met hem bezig.
je zou kunnen overwegen om een tweede kattenbak te plaatsen, sommige katten poepen en plassen achter elkaar en doen dat liever niet in dezelfde bak.
en als hij die bak niet gebruikt kun je hem ook weer weghalen. hobbykrat als kattenbak kan ook hoor..

dit is pas dag 4 en je doet het hardstikke goed. over een paar maanden weet je pas hoe zijn karakter is en wat voor band jullie hebben!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: is mijn kat tevreden? (in zn nieuwe huis)

Bericht door nellebel »

sommige katten zijn iets meer op zichzelf ,sommige zijn meteen grote kroelkonten. je zou hem kunnen uitdagen tot meer spelen om een band op te bouwen, maar ook dat is niet te voorspellen of hij daar zin in heeft. mijn eerste kat was 1 jaar oud en speelde nooit. vond ze totaal niets aan. katten geven duidelijk aan wat ze nodig hebben. als hij behoefte heeft aan een kroeltje komt hij wel en als het genoeg is gaat hij weer. dat is voor ons mensen soms het lastige aan katten, ze doen wat ze willen en zijn niet te dwingen. echter ik vind dat ook het mooiste aan katten. hun eigen willentje, hun eigen persoonlijkheidje. jij moet die van jou nog leren kennen en hij jou ook maar dat komt wel goed. welkom bij de club, zo te horen heeft hij je al aardig onder controle. meneertje loopt op zijn gemakkie door het huis en baasje maakt zich al zorgen of meneertje wel tevreden is hihihi
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Iggy-gizmo
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2014 18:16

Re: is mijn kat tevreden? (in zn nieuwe huis)

Bericht door Iggy-gizmo »

heyey , allemaal heer erg bedankt voor jullie reacties :)
ik dacht wel dat gizmo het naar zn zin had, aan zn lichaams taal en gedrag af te lezen, maar het is fijn om hier wat zekerheid over te krijgen vanuit ervaren kattenvrienden.
ik ga hem vanaf vandaag, na het zalven een lekker stukje kipfilet geven, en daarna kijken of hij borstelen prettig vind :) goed belonen, en hopen dat hij de kip zo lekker vind dat zalven minder vervelend word.
spelen lijkt hem nog niet zo te intresseren maar ik blijf hem uitdagen :)

pfff zoveel te leren over katten, en nog meer over gizmo :P

nogmaals, hartelijk bedankt voor jullie tips en hulp :)
grtz iggy & gizmo

spelen lijkt hem nog niet zo te intresseren, maar ik blijf hem uitdagen en prikkelen :)
Plaats reactie