Wat nu?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Duckling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 aug 2014 15:09

Wat nu?

Bericht door Duckling »

Alles is zo anders verlopen dan gedacht! We zouden een kitten (Pip) krijgen met 9 en een halve week oud. ontvlooid, ontwormd en zindelijk. Nou kregen we maandag een bericht dat moeders is aangereden en overleden, wat ik betwijfel omdat ze een paar dagen daarvoor op marktplaats was gezet. ondanks haar nestje kittens! ik gok dat ze gewoon van dr af wilde :( Ze vroegen meteen of we Pip niet eerder konden halen omdat moeder er niet meer was en dr broertjes en zusjes ook al weg waren, dus hebben we Pip donderdagavond opgehaald, ze was pas 7 en een halve week oud, veeelste jong dus. Ze bleek onder de vlooien en wormen te zitten, had hele vieze oogjes, woog nog geen halve kilo en is niet zindelijk.

Gister hebben we vlooienspray en wormpasta van exil gehaald en dat meteen gegeven, hoop dat het werkt maar ik lees er nu slechte verhalen over!? Ze heeft er geen last van gehad dus kunnen we dit gewoon blijven geven? Ze is vandaag vergeleken met gister 30(!) gram aangekomen. van 500 naar 530. Neem aan dat dat goed is. we geven nat voer, droge brokjes en ook geweekte brokjes omdat ze droge brokjes nog moeilijk vind. Ze slaapt veel (op onze schoot) en speelt ook veel en is gelukkig niet ziek (of komt niet zo over)

Maar nu is ze ook nog eens niet zindelijk. Moeder deed haar behoefte buiten en er was geen kattenbak in huis dus kittens hebben het niet goed geleerd. De vrouw had een doos neergezet waar ze in poepte en plaste, maar hier bij ons thuis weet ze niet dat ze het in de kattenbak moet doen (we hebben de kap eraf gehaald natuurlijk, er kranten ingedaan en sinds gister een heeeeeeeel klein beetje grit om er aan te wennen), maar we moeten haar er echt opzetten. Dan doet ze wel dr behoefte in de kattenbak, anders doet ze het ernaast of in een hoekje ergens in het huis. Ze klimt er niet zelf in (kan er wel in komen) om dr behoefte te doen. tot nu toe hebben we haar er dus elke keer opgezet. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ze uit zichzelf naar de kattenbak gaat en daar haar behoefte doet? Want we kunnen haar niet eeuwig op de kattenbak zetten.

Verder willen we binnenkort ook naar de dierenarts, voor een algemene gezondheidcheck (die echt nodig is) maar ook voor de eerste enting, alleen daar moet ze 1 kilo voor zijn en dat is ze nog lang niet. Dus eerste instinct is gewoon wachten tot ze 9 weken/1 kilo is en dan pas naar de DA, maar misschien is het wel beter om het in 2 keer te delen? zouden we gewoon zo snel mogelijk moeten gaan voor de check en dan over een paar weken de enting?

Hebben jullie verder nog tips wat we kunnen doen voor Pip en dingen waar we echt op moeten letten? Vind het echt verschrikkelijk dat het zo moest lopen met pip! Sorry voor het lange bericht maar alvast bedankt voor t lezen :)
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Wat nu?

Bericht door EliekeTips »

Pfoe, wat een lastige situatie. Ben blij dat ze een plekje heeft gevonden. Wat betreft Exil weet ik niet. Maar kattenbaktraining, klinkt alsof jullie goed bezig zijn. Maar realiseer je wel dat een kattenbak voor een jong katje lang niet altijd dichtbij genoeg in de buurt is. En haar op het moment dat je merkt dat ze wat moet direct op de kattenbak zetten en dit vol blijven houden. Normaal doet inderdaad de moeder dit al, maar dat is dus niet gebeurd. Voor zover ik in kan schatten aan de hand van dit verhaal ga door met wat je nu aan het doen bent. Wellicht kan je de kattenbak nog een keer goed schoon kunnen maken met chloor. Katten vinden dit namelijk een heerlijk luchtje.

Ik zou zeker even een gezondheidscheck laten doen, en met enten nog even wachten. Is er constant voeding voor Pip? of geven jullie op vaste tijden? Een kitten moet eigenlijk altijd voeding hebben staan om te kunnen eten.

Blijf zeker haar gewicht in de gaten houden. Dat moet gewoon echt omhoog.

Ben heel benieuwd hoe de kleine pip zich gaat ontwikkelen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wat nu?

Bericht door Rik »

Ai. Dat is slecht nieuws. Ten eerste gaan er natuurlijk allerlei alarmbellen af... Geen kattenbak in huis terwijl er net een nestje gekomen is, moeder buiten laten lopen, kittens met vlooien en wormen? Dit lijkt op een klassiek geval van een "marktplaats-nestje". Slechte verzorging en bedoeld om zo snel mogelijk geld te maken. Ik hoop dan ook dat er niet betaald is of in ieder geval niet de volle pond want jij zit nu met een kitten met heel veel problemen, nu maar ook in de toekomst. Een kitten leert juist in die laatste weken in het nestje het meeste op sociaal gebied. Dat mist ze nu dus ook nog compleet. (Geen verwijt naar jou overigens want ik begrijp natuurlijk dat het niet anders kon).

Ik heb begrepen dat het niet mogelijk (toegestaan) was om er een maatje bij te nemen. Dat is, zeker nu, heel jammer. Pip zou van een iets ouder maatje, juist nu, nog heel veel van kunnen leren. Misschien toch weer een extra argument om aan te halen bij je ouders (maar ik begrijp dat het een gevoelig onderwerp geworden is).

Het zindelijk maken kost gewoon even tijd. Pip zal het op een gegeven moment wel in de gaten krijgen. Vraag me ook af of ze het geleerd zou hebben in het nestje omdat de moederpoes gewoon naar buiten werd gelaten.

Het is een vreselijke situatie. Maar uiteindelijk is het misschien maar goed dat Pip er nu wel weg is. Een kitten met vlooien en wormen had de 9,5 week misschien niet eens gehaald of zou in een nog veel slechtere conditie zijn. Ga inderdaad gewoon zo door en misschien dat er nog wat tips van andere komen. Een bezoekje naar de DA zou ik inderdaad wel nu al doen zodat die even de algehele conditie kan beoordelen. Het kost wel weer een consult maar misschien kan hij het volgende consult voor de enting dan als vervolgconsult (of controleconsult) rekenen (bij mijn DA is dat iets goedkoper).

Ik hoop dat Pip de komende paar dagen lekker aan blijft komen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wat nu?

Bericht door Dinky »

Spijtig dat het zo is verlopen na het positieve eerste begin :-(
Weet niet of het bij jullie ook is maar hier hebben ze kortingspakket voor kitten: http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/c ... eel-pakket

Zou een volgende keer niet weer exil gebruiken ondanks dat de nare verhalen (voor zover ik weet) bij overdosering zijn en het nu goed is gegaan ;-)

Andere wellicht handige site is http://www.kittenleeftijd.nl
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat nu?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou wel van de week naar de dierenarts met haar. Ook voor adviezen wb ontwormingschema. En haar goed laten nakijken. Probeer zoveel mogelijk de vlooien eraf te kammen en dan te verdrinken in een sopje.

Ik zou het enten pas met 12 en 15 weken doen. Vooral ook omdat ze zo'n slechte start heeft.

Ik heb mezelf dit jaar ook "vergrepen" aan een kitten waarbij het verhaal eerst prachtig leek, hij zou met 9 - 10 weken gehaald kunnen. Werd uiteindelijk 6,5 week. En ook Teske was niet zindelijk. Ze hield de kittens namelijk in een pallet-kist, want rondlopen in huis.......veel te onhandig.
Hij was daardoor gewend op de bak gezet te worden. Hier begon hij gewoon keihard te gillen als hij moest. Dan zette ik hem op de bak en deed hij braaf wat hij moest doen.
Na 3 dagen had hij het benul zelf de bak in te gaan, mede door de andere katten te volgen.
Hij wilde daardoor per sé op de grootste bak, waar hij zelf niet in kon komen.
Dus ik heb er een omgekeerde bloempot erin en ervoor gezet.

Succes met het grootbrengen van Pip! Ik hoop dat ze snel van de vlooien en wormen bevrijd is.
Als ze nu aan de diarree raakt hoeft dat niet aan het voer te liggen, kan ook door de ontworming komen. Belangrijk is dat ze voldoende vocht binnenkrijgt.
Meermalen daag natvoer aanbieden, beetje water erdoor prakken, lekker papje van maken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Duckling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 aug 2014 15:09

Re: Wat nu?

Bericht door Duckling »

We zijn nu bijna een week verder en het gaat heel goed! we hebben een extra hele lage grote bak erbij gezet, in de hoek waar ze de hele tijd plaste en natuurlijk elke keer weer daar neerzetten als we merkten dat ze moest. Dat werkte heel goed en sinds toen heeft ze t maar 1 keer ergens anders gedaan. Steeds meet grit in de bakken totdat we uiteindelijk de kranten helemaal eruit hebben gehaald. nu gebruikt ze alle twee de bakken even veel en dus hebben we net de hele lage bak weggehaald om te zien hoe het zo gaat. Als t weer mis gaat zetten we die weer gewoon terug. Vlooienmiddel heeft gewerkt, geen vlo meer te bekennen en ook geen jeuk meer. Tot nu toe geen diarree, overgegeven of iets anders. Totaal geen last gehad van exil dus denk dat we t wel de volgende keer weer kunnen/gaan gebruiken, we hebben t nu toch in huis.

Ze is ook errug aangekomen. van zo'n 450 gram op vorige week donderdag (7,5 weken) naar 730 gram vandaag, ze heeft een enorme inhaalslag gemaakt. Harde brokjes vind ze nog echt moeilijk, dus nu weken we het gewoon in een beetje lauw water en ook natvoer natuurlijk. 's nachts moet ze t doen met dr harde brokjes, dus ze went daar op deze manier hopelijk ook een beetje aan.

Als ze niet slaapt (t liefst op ons), speelt ze wel (meestal met ons) en ze is altijd wel in de buurt. Ze gaat ook steeds vaker spinnen als we dr aaien.

We zijn nog niet naar de DA gegaan en mn ouders willen ook liever meteen enten... dus of we gaan deze aanstaande week of we gaan als ze geënt moet worden (en daar zwaar genoeg voor is)

nu heb ik nog wel twee vraagjes. Want de laatste tijd bijt ze steeds vaker in onze vingers/armen/handen, ook als we dr gewoon (willen) aaien. gewoon speels/lief bedoelt, maar ze gaat dan steeds harder bijten als we dr laten gaan (nog niet dat t echt pijn doet). en ze wordt nu ook steeds sterker, dus wat moeten we hier tegen doen? wegtrekken of bevriezen, negeren of "au" roepen?
De tweede vraag is: Nu laten we haar elke nacht en als er niemand thuis is nog op een kamertje van ong 3 bij 3, waar we al dr spulletjes en speeltjes en kattenbak(ken) en voer zetten. In de eerste instantie omdat ze dr kattenbak en drink/voerbak anders niet goed zou kunnen vinden. Maar nu kan ze die steeds beter vinden, maar moeten we wachten met alleen door t hele huis laten totdat ze precies weet waar alles staat en helemaal bekend is of kan t nu al? vind t namelijk ook wel zielig zo op een kamertje... (ze is zo`n 1 a 2x per week van 8 tot 3 helemaal alleen) (en ja, wat ik ook probeer, vriendje erbij gaat echt niet lukken)

Ben echt heel blij met Pip en helemaal verliefd!!! ze ligt nu heerlijk op me te slapen... :) zal ook even kijken of ik nog wat foto's in mn album kan zetten :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wat nu?

Bericht door Rik »

1) In ieder geval geen au roepen... heb je ooit een kat au horen roepen? ;-) Je zou wel kunnen piepen. Normaal zou ze het van haar broertjes/zusjes en moeder leren maar die zijn er niet. Dus je zult zoveel mogelijk 'kats' moeten praten (wat eigenlijk voor mensen niet mogelijk is). Je zou kunnen kijken waarvan ze stopt. Piepje geven en als dat niet helpt (heel) klein kneepje terug? Negeren en stoppen met spelen wordt volgens mij bij honden toegepast (als straf voor ongewenst gedrag) maar ik denk niet dat dat bij katten zo werkt.

2) Je zou even moeten kijken of ze haar eten en kattenbak kan vinden als jullie er zijn. Als ze dan wel gewoon weer naar haar kamertje gaat zal ze die ook wel vinden als jullie er niet zijn. Ik zou dan kiezen voor los laten. Bereidt je echter wel voor op "sloop-werkzaamheden". Een kitten alleen kan zich gaan vervelen en gaat dan van alles uitproberen. Je zult dus wel het huis kitten-proof moeten maken. Je kunt natuurlijk beginnen om bijvoorbeeld alleen de bovenverdieping "vrij" te geven maar de deur naar de woonkamer nog dicht te houden (als dat natuurlijk mogelijk is).

Fijn dat ze zo aan het aankomen is en het beter gaat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Wat nu?

Bericht door EliekeTips »

Wat een ongelooflijk goed nieuws. Super dat ze zo opknapt.

In principe kan je der gewoon laten gaan hoor door het huis. Laat der zien waar de bak staat en der voerbakje dat heeft hier in ieder geval altijd goed gewerkt.

EN het gedrag dat je omschrijft is echt kitten gedrag. Probeer het spelen zo min mogelijk met je handen te doen en zoals al genoemd met kattentaal te 'spreken'.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Wat nu?

Bericht door loek »

Ik zou meteen als eerste naar de DA zijn gegaan....
(Mijn katten zaten als kitten ook onder de vlooien e.d... Ik kwam s avonds laat met ze thuis en zat de volgende ochtend bij de DA voor de zekerheid. ( ze bleken oormijt te hebben, heel veel vlooien en kans dat er sprake was van niesziekte)

Waarom zou je niet voor de zekerheid gewoon zo snel mogelijk gaan en je daar meteen laten adviseren over de juiste (tijd voor) inenting en alle andere zaken die belangrijk zijn....

Wat betreft het bijten, Diesel deed dit als kitten ook ik heb dit genegeerd en dan wel steeds mijn handen buiten zijn bereik gehouden en indien nodig ging ik op mijn eigen handen zitten zodat hij er niet bij kon. Daarnaast geen enkele keer rechtstreeks met mijn handen met hem gespeeld ( hoe weet hij nou het verschil tussen spelen en ' oh nu vind het mens het in 1 keer niet meer spelen als ik iets te hard bijt') en ook andere mensen erop aanspreken dit niet te doen. ( ik had een vriendin die het zo schattig vond... Nou mooi niet dus!)

Bij Diesel heeft dit voldoende geholpen. ( uiteraard weet ik niet wat er gebeurd was als ik het toe had gestaan... Misschien was het dan ook wel vanzelf opgehouden?? Wie zal het zeggen..)

Succes met je kleine kitten!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Wat nu?

Bericht door Nikki2309 »

Max wilt in zijn enthousiasme ook wel eens mijn handen grijpen als ik hem aai. Hij bedoelt dit niet slecht, maar hij gebruikt zijn nagels en doet pijn en is dus niet nodig.
Zodra hij mijn hand grijpt, hou ik mijn hand stil en zeg met een hoge piepstem 'au au'. De au zal hij niet begrijpen maar Het gaat de manier hoe je het zegt. Dit vind ik gewoon makkelijk om te zeggen.
Hij laat dan meteen mijn hand los en ik geef hem dan iets vervangends, bv een speeltje en dan kan hij zich daar op uit leven.
Dat werkt heel goed bij Max, maar ik zou je niet laten bijten. Nu is het misschien schattig maar ze kan een keer per ongeluk te hard bijten
Using Tapatalk
Plaats reactie