Gevonden! Pluizebolletje

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gevonden! Pluizebolletje

Bericht door Adriana »

EliekeTips schreef:Vaak loopt het wel los hoor met het introduceren van katten aan elkaar.
..maar wat ik zeg meestal regelt het zichzelf wel. (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.)
niet met je eens..
een eerste ontmoeting kun je nooit overdoen en je kunt zo'n introductie maar beter goed voorbereiden en begeleiden.
je inlezen in onze introductietopics is handig., we hebben op het forum jarenlange ervaring met allerlei intro's, vaak gaat het soepel tot en met soms helemaal niet.
het scheelt of het kater/kater is of dat een poes des huizes ineens een maatje erbij krijgt. het scheelt ook of er ruimte is om elkaar te mijden.
binnen sommige groepen en ook stellen blijft het altijd schuren.. en sommige introducties, hoe zorgvuldig ook, kunnen heel verdrietig aflopen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Gevonden! Pluizebolletje

Bericht door EliekeTips »

Adriana schreef:niet met je eens..
een eerste ontmoeting kun je nooit overdoen en je kunt zo'n introductie maar beter goed voorbereiden en begeleiden.
je inlezen in onze introductietopics is handig., we hebben op het forum jarenlange ervaring met allerlei intro's, vaak gaat het soepel tot en met soms helemaal niet.
het scheelt of het kater/kater is of dat een poes des huizes ineens een maatje erbij krijgt. het scheelt ook of er ruimte is om elkaar te mijden.
binnen sommige groepen en ook stellen blijft het altijd schuren.. en sommige introducties, hoe zorgvuldig ook, kunnen heel verdrietig aflopen..
Dit is nu de tweede keer dat ik 'gecorrigeerd' word op wat ik zeg over introductie. En ik ben het ook opzich met je eens hoor. Er zijn absoluut gevallen waarbij het niet werkt, dat merk je snel genoeg. Maar net als dat jullie uit ervaring spreken doe ik dat ook. Ik heb nu 21 jaar katten en 10 jaar ben ik er ook bewust mee bezig. Vaak haalde wij oude katten uit het asiel om de stumpertjes ook nog een paar laatste goede jaren te geven, dus heb er heel wat zien komen en gaan. En we hebben het altijd gewoon bij elkaar geplaatst en nooit grote problemen gehad, (nogmaals hiermee zeg ik niet dat het nooit voorkomt). Natuurlijk gromt en blaast het naar elkaar de eerste dagen, maar na een dag of drie nam dat altijd af. Dus mijn ervaring heeft mij geleerd dat het meestal wel losloopt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gevonden! Pluizebolletje

Bericht door Adriana »

je gaat hier barre tijden tegemoet als je je 'gecorrigeerd' voelt als iemand anders een andere mening of ervaring heeft en die onder jouw bericht zet...
jij vindt dit en een ander vindt dat en zo gaat het in alle topics. :smile: en dat is ook de bedoeling van een forum!

wat ik de lezers wil meegeven is dat je de eerste ontmoeting nooit kunt overdoen. en dat je daarmee heel zorgvuldig moet omgaan.
en daarna kan het altijd meevallen of niet maar een forse clash bij een eerste ontmoeting is niet bevorderlijk (katzels noch personeel) voor een zorgvuldige of voorspoedige match..

in dit topic is deze discussie off topic trouwens.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Gevonden! Pluizebolletje

Bericht door EliekeTips »

snap ik, was ook geen verdediging viel me alleen op dat het twee keer binnen drie dagen op het zelfde onderwerp was. Hiermee is het voor mij ook klaar hoor, ben niet zo moeilijk ;)

Maar inderdaad weer on-topic

Heb net even de foto bekeken en wat een schatje. Ik zou het ook niet meer weg kunnen doen als ik dat koppie had gezien. Veel knuffelplezier.
Jeannette77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2010 13:28

Re: Gevonden! Pluizebolletje

Bericht door Jeannette77 »

Hoi allemaal!

We hebben Pluisje zo'n vijf weken nu en ze ontwikkelt zich super. Ze is lief en aanhankelijk en heerlijk speels. Ze heeft enorme vriendschap gesloten met onze Mechelse herder, en ligt vaak bij hem in de mand of ze spelen samen met zijn tennisbal.

Onze middelste poes heeft Pluisje min of meer geaccepteerd. Laat ik het zo zeggen dat ze bij elkaar in de buurt vertoeven of slapen, maar ze mag niet te dichtbij komen. En dit doet Pluisje erg graag! Ze is onverschrokken gewoon!

Smartie, onze oudste kater is een ander verhaal. Van hem kan ik geen hoogte krijgen. Alhoewel het duidelijk is dat hij niets van Pluisje moet hebben. Eigenlijk gaat hij consequent grommend door de kamer. Het liefste vertoeft hij boven. Hij komt alleen om te eten. Maar dit is nooit anders geweest. Aan de ene kant lijkt hij gespannen als hij in de woonkamer loopt, maar aan de andere kant totaal niet. Zo zit hij nu op het gemakje (?) in de krabpaal te "chillen".

Wat ik mij ook afvraag is waarom hij altijd gromt. Smartie deed dit vroeger al vaak en snel. Hij is sowieso altijd al erg verbaal geweest. (Luidruchtig) Tegen je praten, grommen of luidruchtig spinnen. Grommen doet hij zijn leven al heel veel. Nu extra, vooral wanneer hij aan het eten is en de anderen zijn in de buurt.
Maar toch kan zijn gegrom/ woede omslaan in spel en andersom. Of zie ik dit verkeerd?
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Gevonden! Pluizebolletje

Bericht door Catfish »

Ik vind het moeilijk om Smarties gedrag zo te beoordelen.

Wat ik je wel mee wil geven als Amivedi vrijwilliger, de eigenaar heeft tot een jaar om de kat terug te claimen. In dat geval moet hij/zij wel alle gemaakte kosten vergoeden, dus ik raad je aan om alle bonnetjes te bewaren.
Maar laten we hopen dat Pluisje gewoon bij jullie kan blijven!!!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Jeannette77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2010 13:28

Re: Gevonden! Pluizebolletje

Bericht door Jeannette77 »

Bedankt voor je reactie :-)

Ik ben volledig voorgericht door Amivedi, maar dank je voor de waarschuwing. Ik ga er alleen niet vanuit dat er iemand is die na een half jr bijvoordbeeld nog aanspraak doet op het pluizebolletje. Hoe gaan ze dit bewijzen terwijl ze 4-5 weken oud was en aan de kant van een afgelegen B- weg zat te wachten...?

Maar goed, we zien hoe het gaat lopen. Ik kon het alleen niet over mijn hart verkrijgen om haar niet aan te melden omdat er misschien wel mensen zijn die haar toch zouden missen... Ze hadden zich allang gemeld als dit het geval was natuurlijk.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Gevonden! Pluizebolletje

Bericht door Cari »

Wat fijn dat Pluisje zo gelukkig is en vooral maatjes met dat grote bruine gemaskerde monster :grin: .
Ik heb je oude topic er even bij gehaald vanwege Smartie. Ik las daar dat je hem al eens door de da hebt laten nakijken, maar heb je toen ook een bloedonderzoek laten doen? Dat grommen van hem vind ik wel triest, hij is dan niet gelukkig. Dit kan door stress komen, maar ook door een sluimerend lichamelijk ongemak. Ik heb hier een kater (Fling) die af en toe verstopt zit, of in ieder geval moeite heeft zijn ontlasting kwijt te raken. Op zo'n moment gromt hij ook als een andere kat bij hem in de buurt komt. Als het niet lichamelijk is, zou ik ook eens gaan denken aan iets rustgevends (bv destress) of iets om zijn zelfvertrouwen op te krikken (bv Bach remedie). Ik heb zelf met beiden geen ervaring, maar andere forumleden wel en nooit geschoten is altijd mis. Ik heb echt een beetje met 'm te doen ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Jeannette77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2010 13:28

Re: Gevonden! Pluizebolletje

Bericht door Jeannette77 »

Wat een avonturen hier...

Eergisteren is Smartie na als een bezetene heen en weer gerend te hebben en onderweg overal tegenaan geknald te hebben, met stuiptrekkingen afgevoerd naar de DA. Met alle symptomen van een epileptische aanval. Door de DA onderzocht, weinig bijzonders behalve zijn snelle ademhaling. Ook geen verhoging, alles leek normaal.
Ook niets uit het bloed naar voren gekomen. Een raadsel. Zeker omdat epilepsie weinig voorkomt bij katten en hij dit nooit eerder heeft gehad.

Nadat we terugkwamen was Smartie weer "als vanouds" en ondertussen loopt hij alweer rond te lopen. (Wel opvallend dat hij aanhankelijker is dan voorheen... ;-))

Traumatisch dit. De kinderen wisten niet wat hem overkwam!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Gevonden! Pluizebolletje

Bericht door Cari »

Bij katten is er meestal een onderliggende oorzaak van epileptie. Ik heb een kitten gehad waarbij een (onvindbare) levershunt de oorzaak was. Is zijn ammoniakgehalte ook gemeten? Als hij slechts een geringe shunt zou hebben, zou dat ook zijn grommende gedrag kunnen verklaren.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Jeannette77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2010 13:28

Re: Gevonden! Pluizebolletje

Bericht door Jeannette77 »

Zijn leverwaarden zijn ook gemeten vertelde de DA. Zegt dit genoeg of is dit een specifieke test?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Gevonden! Pluizebolletje

Bericht door Cari »

Is een aparte test.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie