Alleen droogvoer?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Lana2014
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2014 23:03

Alleen droogvoer?

Bericht door Lana2014 »

Hallo kattenliefhebbers,

Wij hebben sinds een paar dagen een superlieve kitten van bijna 9 weken, Lana. We geven haar alleen droogvoer (voor kittens). Ik heb namelijk gehoord dat het niet noodzakelijk is om ook natvoer te geven. Wat is jullie ervaring?

Groetjes, Martine
Cerna

Re: Alleen droogvoer?

Bericht door Cerna »

Wel natvoer en dan zo'n 4x per dag een kleine portie (zo'n 25 gram per keer) en daarnaast onbeperkt brokjes en water.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Alleen droogvoer?

Bericht door Adriana »

zeker weten wèl natvoer, helemaal eens met annet.
9 weken is heel erg jong, komt net van moedermelk af..

100% droogvoer is onnatuurlijk voor katten, die ook nog slechte drinkers zijn.
daarnaast wat rauwe kip/kalkoen want 100% doodgekookt is ook niet zo gezond.

en welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Alleen droogvoer?

Bericht door nellebel »

is mij ook verteld dat het niet nodig is natvoer omdat alles wat ze nodig hebben in droog voer zou zitten.
al zou dat zo zjin, dan nog zou ik natvoer geven want dan weet je zeker dat ze ook meer vocht binnen krijgen en daarlangs is het erg handig als ze natvoer lusten wanneer je een keer een pilletje moet geven (kun je eronder doen). bij mij krijgen ze 2x per dag natvoer, de hele dag door droge brokken en enkele keren per week een stukje rauwe kip (ik kook de kip niet af, koop het bij de slager als zijnde scharrelkip, is ok wel duurder) of rundvlees
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Alleen droogvoer?

Bericht door castratenkoor »

Zeker bij een kitten zou ik er wel natvoer bij geven, liefst 3-4 keer per dag en dan beetje water en doorprakken.

Of het medisch gezien echt noodzakelijk is valt te betwisten. Mijn Thijs eet al 11 jaar alleen droge brokken. Hij wenst simpelweg helaas niks anders.
Zelf bied ik 2 x daags natvoer aan, 2 x per week rauwe kip naast het natvoer, 1 x per week rundvleessliertjes en 1 x per week kippenlever door het blikvoer.

Wie het wil hebben eet het, maar er zijn ook natvoereters die nooit vlees erbij eten.
Ik heb er ook 1 die wel brokken en wel vlees eet, maar geen natvoer.

Als je kitten het lust zou ik wel 3 x daags natvoer geven. B.v. een 85 gram blikje verdelen over een dag. Restant wel in de koelkast afgedekt bewaren in plastic bakje met deksel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Lana2014
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2014 23:03

Re: Alleen droogvoer?

Bericht door Lana2014 »

Bedankt voor jullie reacties! We gaan natvoer geven.
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Alleen droogvoer?

Bericht door EliekeTips »

Bij mij krijgen ze alleen brokken, maar zijn ook echte natlappen hier, ik gebruik natvoer echt als een extraatje. Om ze eens een keer lekker te verwennen en dan is het ook vol op aanvallen. Ze zijn er gek op. Het liefst jatten ze het bij elkaar uit de bak. Dus ik zet er eerst twee buiten dan krijgt het muurbloempje natvoer, en als zij klaar is de andere. Dus elke dag dit geven zou echt een ramp zijn want ze klimmen tegen de deur op als ze het weten hier.

Maar is zeker niks mis mee om het te geven. Heb alleen wel altijd gehoord dat het voor het gebit bij volwasse katten niet zo goed is, maar of dat klopt weet ik niet.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Alleen droogvoer?

Bericht door castratenkoor »

Natvoer is niks slechter voor het gebit dan brokken. Tenzij je ze natuurlijk alleen natvoer zou geven, want dan zouden ze nooit hun kaken gebruiken. Maar dan zou je ipv brokken ook rauw vlees kunnen aanbieden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Alleen droogvoer?

Bericht door Ms Maaike »

De 'schurende' werking van brokken of rauwvlees heb je niet bij natvoer inderdaad. Of dat nou echt het probleem is denk ik niet. Ik hoor nooit over gebitsproblemen bij katten die kvv gevoerd worden. De crux ligt 'm bij het suikergehalte in het voer. Bij supermarkt natvoer is dat gehalte vaak relatief hoog en uit eigen ervaring weet ik dat dat erg snel voor gebitsproblemen zorgt.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Alleen droogvoer?

Bericht door EliekeTips »

Aha, ok weer wat geleerd :)
Plaats reactie