Ineens hadden we Jip en hoe nu verder…(Fingers Crossed)

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
Puellae
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 sep 2014 16:47
Locatie: Zwolle

Ineens hadden we Jip en hoe nu verder…(Fingers Crossed)

Bericht door Puellae »

Hallo Allemaal,

Gister was ik lid geworden van een Facebook groep dierenhoekje. Ik werd ineens gegrepen door een foto met de oproep: “Een nieuw baasje gezocht voor onze lieve kat” Het ging hier om ‘Jip’ een katertje van 2 ½ jaar oud. Mix Main Coon & Savannah.

Zelf heb ik altijd 3 katten gehad maar helaas is 3 jaar geleden mijn Simba (17 jr mix Htkk & Main Coon) overleden. Toen heb ik besloten het voorlopig bij 2 katten te houden, t.w. Rover (13 jr Htkk) & Poemba (5 jr mix Siberische Boskat & Savannah). Simba was altijd de lijm tussen die 2 dus toen hij wegviel heeft het ca. 1 ½ jaar geduurd voordat zij samen de draai gevonden hadden.
Afbeelding

Al verder lezend op de Faceboek groep, kon ik die oproep incl foto van Jip niet uit mijn hoofd krijgen. Alsof het zo moest zijn heb ik gereageerd dat hij bij ons welkom is. Ik kon Jip ’s middags gelijk ophalen.

Afbeelding

Het verhaal van Jip:
[*]Geboren op 20 augustus 2012 (bij de zus van eigenaresse)
[*]Lief katertje, gecastreerd en gechipt.
[*]Vanwege scheiding tijdelijk terug bij de zus.
[*]Deze hadden inmiddels een tweeling van 5 mnd en afstand gedaan van 2 van hun 4 katten.
[*]De moeder van Jip accepteerde Jip niet, vloog hem steeds aan en, volgens zeggen, is Jip daarvan erg in de stress geraakt.

Toen ik Jip voor het eerst zag schrok ik enorm van hoe hij eruit zag. Mager en veel kale plekken.
Ondanks dat er eerst afgesproken was dat Jip terug mocht als hij niet kon wennen, werd mij verteld dat als ik hem mee zou nemen hij niet meer terug mocht. Mijn hart brak en ik zag meteen dat Jip hulp nodig had. Het is dat ik katten gewend ben, geduldig kan zijn met ze dat ik dit aangedurfd heb.

Thuis gekomen, heb ik de reismand gesloten even in de keuken gezet.
Afbeelding
Mijn beide katten hadden nog geen idee, heb het ze niet kunnen vertellen omdat het ineens allemaal erg snel ging. Rover (13 jr) kwam binnen, heeft even gesnuffeld, begon iets te brommen en ging aan de andere kant vd keuken zitten alles een beetje observeren. Ik heb zowel Rover als Jip snoepjes gegeven als beloning voor de eerste kennismaking.

Ik heb voor Jip boven een eigen kamertje ingericht waar hij kan acclimatiseren en goed tot rust kan komen. Regelmatig ga ik een poos bij hem zitten, krijgt hij eten of snoepjes en dan praat ik tegen hem terwijl hij mij met grote ogen aan zit te kijken. Gelukkig komt hij niet schuw over. Hij komt uit zichzelf graag kroelen.
Afbeelding

Later die avond toen ik weer bij Jip zat, kreeg ook Poemba door dat er boven iets aan de hand was.
Al snel kwam meneer naar boven, op veilige afstand gevolgd door Rover, en ging al babbelend aan de deur krabbelen. Ik heb de deur op een kier gedaan zodat ze aan elkaar konden snuffelen. Ze waren beiden zo gretig en nieuwsgierig dat ik voorzichtig de deur open heb gedaan. Poemba heeft kort even kennis kunnen maken. Dit ging al erg goed. Na 5 minuten begon Jip toch een beetje te brommen en heb ik Poemba uit de kamer gehaald. Beiden hebben snoepjes gehad om de kennismaking te vieren.
Afbeelding

Vandaag heb ik de deur van Jip zijn kamer opengezet zodat hij de overloop, mijn slaapkamer en de overloop kon verkennen. Vanmiddag toen Rover en Poemba buiten waren heb ik Jip naar beneden gehaald zodat hij ook hier even kon rondkijken maar dat vond hij toch nog we eng denk ik want hij ging vrij snel weer terug naar boven. Zijn eigen kamertje is toch wel het veiligste.
Ik weet dat dit, gezien toestand van Jip, extra tijd en geduld zal kosten om Jip te introduceren in ons gezinnetje.

Wat mij wel opvalt en ik me een beetje zorgen overmaak zijn:
[*]Jip gaat zo af en toe in de kattenbak liggen (lijkt iets van onzekerheid)
Afbeelding
[*]Als ik Jip een snoepje wil geven uit mijn hand, dan lijkt het of hij ze niet ziet of ruikt. Wel als ik ze op de grond leg.
[*]Overmatig kopjes geven langs alles.
[*]Slaapt veel, komt lusteloos over geen oog voor speeltjes.
[*]Mager ca 2,5 kilo.
[*]Zijn slechte, zeer dunne vacht met die kale plekken en kapotte huid.
-. Hij krabt en bijt erg graag aan zijn vacht.
-. Ik heb hem vandaag een Knock down vlooien capsule gegeven voor de zekerheid en verder probeer ik hem af te leiden (als ik erbij ben natuurlijk)
-. De erge plekken op zijn huid smeer ik in met vaseline.
Afbeelding Afbeelding

Ik hoop dat het goed komt met Jip want hij verdient het, tis echt een schatje!

Mochten jullie nog tips hebben, dan hoor/lees ik ze graag!
Rovie, Poemba en onze nieuwe telg Jip! :D
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6819
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ineens hadden we Jip en hoe nu verder…(Fingers Crossed)

Bericht door Dinky »

Welkom op het forum!
Kennismaking klinkt al behoorlijk voorspoedig als ik het zo lees ;-)

Misschien even langs je DA om te laten kijken naar de kale plekken en algemeen onderzoek?
Hoop dat Jip zich snel helemaal thuis en fit voelt met jouw goede zorgen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ineens hadden we Jip en hoe nu verder…(Fingers Crossed)

Bericht door Adriana »

wat lief dat je Jip hebt gered en welkom op het forum!
complimenten voor je zorgvuldige introductie en de vooruitzichten zijn best wel goed..
arme Jip, totaal in de stress en slechte conditie. rauwe stukjes kip (even door kokend water halen) zullen hem goed doen en sommige katten eten niet uit handen en ook niet uit bakjes. hier eten ze voornamelijk van de grond of van een dikgeluste handdoek (brokjes).
2,5 kilo is inderdaad niet veel..
als zijn stress en angsten wat langer duren, kijk dan eens in de omschrijving van destress van huisdierendokter. sommigen van ons hebben daar goede resultaten mee met angsthaasjes. het verlaagt de angstdrempel zodat intussen ander gedrag kan worden aangeleerd en wat ik hier bij Enzo zie is dat hij er meer zelfvertrouwen door krijgt.
knuffels voor Jip!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ineens hadden we Jip en hoe nu verder…(Fingers Crossed)

Bericht door Rik »

Ten eerste lijkt het mij dat Jip al een veel beter huisje gevonden heeft dan voorheen. Verder zou ik er wel de kriebels bij krijgen hoor: zo'n kat op gaan halen en dan prompt de mededeling krijgen dat je hem niet terug mag brengen als hij niet kan aarden (of dus niet door je eigen katten geaccepteerd zou worden). Dat lijkt mij een beetje van... zo snel mogelijk de verantwoordelijkheid afschuiven. Maarja... wat doe je als je dan oog in oog staat met een lieve kat in die conditie...?

Ik hoop echt dat de conditie (kale plekken en geringe gewicht) door stress veroorzaakt is en geen andere medische achterliggende reden heeft (wordt ie binnenkort nog wel een keer door de DA bekeken?). Als het inderdaad stress was dan denk ik dat het allemaal wel goed komt. Ik begrijp dat je zelf weet hoe je katten met elkaar moet introduceren (aan jouw verhaal) dus zolang dat allemaal in een rustig tempo gaat gebeuren moet dat goed komen. Aan de foto te zien was het niet gelijk echt vechten dus met wat tijd zullen ze elkaar wel accepteren. En als Jip dan wat beter in zijn vel zit en minder stress heeft komt het met zijn conditie ook goed. (Misschien ook nog een tip die je waarschijnlijk al wist... je zou een ligdeken ofzo met de geur van de katten af en toe om kunnen wisselen zodat ze aan elkaars geur kunnen wennen.)

Wat betreft het medische verhaal... Heb je eigenlijk een paspoort meegekregen? (Ik neem aan wel de chipgegevens.) Of weet je bij welke DA de kat normaal onder behandeling was? (Ik mag toch aannemen dat een kat in zo'n conditie wel bij een DA is geweest) Het is misschien wel handig om zijn medisch verleden in kaart te hebben (ik weet alleen niet of een DA dat verleden mag "overschrijven" op een andere persoon).

Het overmatig kopjes geven is natuurlijk normaal. Dat is gewoon aan alles wat ie tegenkomt zijn geur verspreiden. Het niet willen spelen en vele slapen zou ook nog door de stress kunnen komen. Veel aandacht geven en hopelijk verdwijnt de stress dan snel.

Ik weet in ieder geval zeker dat Jip op dit moment beter af is dan bij het adres waar hij zat want ik denk niet dat ie daar erg welkom was. (Dat zal dus ook wel zijn reden hebben, met een tweeling en een moederpoes die Jip niet meer accepteert, maar om het dan zover te laten komen...)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Puellae
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 sep 2014 16:47
Locatie: Zwolle

Re: Ineens hadden we Jip en hoe nu verder…(Fingers Crossed)

Bericht door Puellae »

@Dinky, @Adriana en @Rik Bedankt voor jullie berichtjes! :)

Ja, ik vond het ook vreemd dat ze zo makkelijk de verantwoordelijkheid afschoven. Maar ik begreep dat hij hier tijdelijk totaal een maand gezeten heeft. Was echt een noodoplossing ivm die scheiding. Dat dit opvangadres geen binding met hem hadden is wel duidelijk. Ik kan me eerlijk gezegd bijna niet kan voorstellen dat zijn gewicht, slechte vacht, die kale plekken die bijna leerachtig eruit zien en 2 plekken wat echt nattige wonden zijn, in 1 maand allemaal ontstaan is. En dan nog, dan verzorg je die wonden toch?! Ze hebben er niets mee- en aangedaan. Hij was veel buiten, werd gezegd.

Hij is inderdaad gechipt en zijn dierenpaspoort zou de dame, van wie Jip oorspronkelijk was, volgende week opsturen. Ik heb haar aangegeven dat ze het ook mag komen brengen zodat ze gelijk kan zien waar hij nu woont. ;) Dat vond ze erg fijn en ze zou het mij nog laten weten wanneer volgende week. Het zal mij benieuwen.. ;)

Jip is hier nog maar sinds gistermiddag, voordat ik naar de dierenarts ga rennen wil ik eerst even kijken hoe hij zich ontwikkeld de komende dagen.

Stukjes kip is een goed idee, ga ik zeker proberen. Ik grijp alles aan om hem zo snel mogelijk weer goed in z'n vacht te krijgen en aan te laten komen. Heb ook al de tip van visolie gekregen, iemand ervaring mee?

Destress van huisdierendokter, ken ik niet.
Wel gehoord over een beetje Valeriaan in het waterbakje of door het eten.
Zelf zat ik te denken om bij tuinland plantjes kattenkruid te gaan halen en die in diverse bakken in huis te zetten. Ik weet dat ze daar stoney maloney van worden maar of het echt gaat helpen weet ik nog niet.

inderdaad heb ik een mandje, kleedje en speeltjes van mijn Rover & Poemba bij Jip neergelegd. Morgen ruil ik de mandjes en speeltjes om.

Ik ga weer ff bij onze Jip kroelen, nogmaals bedankt voor jullie berichtjes! :D
Rovie, Poemba en onze nieuwe telg Jip! :D
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ineens hadden we Jip en hoe nu verder…(Fingers Crossed)

Bericht door Rik »

Puellae schreef:Ik kan me eerlijk gezegd bijna niet kan voorstellen dat zijn gewicht, slechte vacht, die kale plekken die bijna leerachtig eruit zien en 2 plekken wat echt nattige wonden zijn, in 1 maand allemaal ontstaan is. En dan nog, dan verzorg je die wonden toch?! Ze hebben er niets mee- en aangedaan. Hij was veel buiten, werd gezegd.
Ja... de stress kan natuurlijk ook al langer dan 1 maand aanwezig zijn (al voor het opvangadres). Ik neem aan dat de scheiding (ruziën e.d.) ook al veel langere tijd aan de gang is en een kat pikt dat (emoties) natuurlijk erg snel op. Dat ze er niets aan gedaan hebben daar is natuurlijk geen excuus voor. Eet hij nu overigens goed? (maarja... hij moet natuurlijk nog wel wennen dus misschien eet ie nog niet optimaal maar dat moet binnen een paar dagen wel bijtrekken)
Puellae schreef:Jip is hier nog maar sinds gistermiddag, voordat ik naar de dierenarts ga rennen wil ik eerst even kijken hoe hij zich ontwikkeld de komende dagen.
Dat is ook prima. Laat hem maar eerst goed bijkomen en wennen de komende week. En als ie goed begint te eten is er in ieder geval geen medische noodzaak om naar de DA te rennen. Alleen als ie zichzelf blijft likken/bijten dan zou je dit uiteindelijk wel eens na moeten laten kijken. Maar laat hem maar voorlopig lekker tot zichzelf komen en wennen aan zijn nieuwe omgeving (en nieuwe maatjes straks).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Maaike75
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 aug 2014 20:54

Re: Ineens hadden we Jip en hoe nu verder…(Fingers Crossed)

Bericht door Maaike75 »

Krabbelt hij veel aan die kale plekken? Komt vaak door stress, had mijn kat ook. Die raakte gestresst door bezoeken DA en krabbelde zichzelf tot bloedens toe kaal. Koop op www.dierendokter.nl (homeopatisch) scratch free. Een paar druppels door eten of drinken. Bij haar was het na 3 dagen al stuk minder en na tien dagen over!
Veel succes met Jip. Het lijkt erop dat hij een mooi huisje heeft gevonden. Geduld is een schone zaak.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Ineens hadden we Jip en hoe nu verder…(Fingers Crossed)

Bericht door pinguin »

Ach arme kat blij dat die nu ergens zit waar die de tijd krijgt zo vaak verhuisd in z`n korte tijd.
Kan je misschien een vlooien kam door zijn vacht halen om uit te sluiten dat Jip vlooien heeft?

Adriana haalde het middel Destress al aan heb ik hier ook goeie ervaringen mee. Het heeft mijn angshaasje geholpen bepaalde stappen te zetten.
Wat je misschien ook nog zou kunnen doen is als je een beetje handig ben zelf trappel zakjes naaien met daarin wat catknip of valeriaan.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ineens hadden we Jip en hoe nu verder…(Fingers Crossed)

Bericht door castratenkoor »

Afbeelding

Voorbeeld van een trappelzakje met valeriaanwortel. Gemaakt door lieve vriendin. Bob was erg van slag doordat de hele benedenverdieping blank had gestaan - veel vreemden over de vloer en zo. Trappelzakje deed wonderen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Ineens hadden we Jip en hoe nu verder…(Fingers Crossed)

Bericht door Cari »

Arme Jip, wat heeft die een rot tijd gehad :-( ... en wat ontzettend fijn voor 'm dat jij 'm gevonden hebt :grin: .
Je hebt 'm al iets tegen vlooien gegeven, iets wat ze binnen no time dood maakt? Gezien de plek waar hij kaal is, zou dat goed door vlooien kunnen komen en als hij daar misschien ook nog allergisch voor is, kan dat snel akelige plekken geven. En zo mager.... hij lijkt wel klein vergeleken bij je rooie tijger, klopt dat?

De introductie verloopt goed en geeft hoop voor de toekomst. Dat hij overal kopjes geeft toont Jip's goeie wil, hij wil zich thuis voelen en vrienden worden.
Hij zal wel even tijd nodig hebben om alle stress kwijt te raken, maar hij is bij jou in een warm nest beland. Hij heeft een heel lief koppie en als hij weer goed in zijn velletje zit, zal hij prachtig zijn.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ineens hadden we Jip en hoe nu verder…(Fingers Crossed)

Bericht door Sifra »

Puellae schreef: Wel gehoord over een beetje Valeriaan in het waterbakje of door het eten.
Ik zou geen valeriaan door eten of drinken doen. Er is gedroogde valeriaanwortel in kleine korreltjes. Dat kun je op de grond strooien en daar mag Jip wel wat van eten. Valeriaantinctuur bevat alcohol en is dus niet geschikt voor consumptie door katten. Pure valeriaanolie mogen katten niet oplikken, omdat het de longen beschadigt.
Wapper maar lekker met een watje met valeriaan -gaat je huis ook lekker stinken- en zorg dat geen kat dat watje te pakken krijgt.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ineens hadden we Jip en hoe nu verder…(Fingers Crossed)

Bericht door nellebel »

vorige week curus gehad over kattengedrag. daaruit kwam ook naar voren dat een kat van heel dicht bij helemaal niet zo heel goed kan zin. had dat zelf ook al gemerkt dat als ik een brokje in mijn hand leg, guusje en gijs het vaak ook helemaal niet zien. dus niet zo gek dat hij het ook niet merkt.
in de kattenbak liggen kan betekenen dat hij zich wil verstoppen. mogelijk dat je hem een verstopplekje kunt geven op zijn kamertje.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Puellae
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 sep 2014 16:47
Locatie: Zwolle

Re: Ineens hadden we Jip en hoe nu verder…(Fingers Crossed)

Bericht door Puellae »

Hallo Allemaal,

Allereerst hartelijk dank voor al jullie warme reacties! :smile:

Inmiddels zijn we nu een week verder en ik wilde jullie even weer een update doen hoe het met onze Jip gaat.

Jip begint langzaam te wennen.
Gelukkig eet Jip erg goed en wordt ontzettend verwend met allerlei lekkers, ook gekookte kip @ Adriana. ;-) Die extra verwennerij krijgen mijn andere kittycats natuurlijk ook en dat vinden ze helemaal niet erg.. haha.. :lol:

Jip is net als Rover ook echt een ‘melkmuiltje’, iedere dag krijgt hij een beetje melk. De eerste dagen heb ik de melk aangelengd met kamillethee en de laatste dagen met thee getrokken van kattenkruid. ;)

Ik ben heel blij te mogen zeggen dat hij in een week tijd al 0,4 kilo is aangekomen. Hij weegt nu 2,9 kilo.
En om op de vraag van @Cari in te gaan: Ja Poemba (mijn rode kater) is een stuk groter, hij is ruim 5 jaar en weegt ruim 6 kilo. Jip heeft nog wat groei in te halen. ;)

AfbeeldingAfbeelding

Vanaf de 3de dag begint Jip ook een beetje te spelen, al lijkt het soms dat hij daar zelf van schrikt. Het spelen doet hij het liefst op een beschut plekje waar hij ook snel kan vluchten als het te eng wordt.
Afbeelding

Hij heeft inmiddels mijn bed uitgezocht als favoriete plek.
AfbeeldingAfbeelding

En natuurlijk heeft meneer Jip ook bedacht dat het ’s nachts ook wel gezellig is om bij t vrouwtje te slapen. Haha. :smile:
Afbeelding Afbeelding

Vanaf vorige week donderdag heb ik Jip iedere dag een keer naar beneden gehaald zodat hij de boel kan verkennen en de geurtjes van Rover en Poemba kan opsnuiven. Mijn andere katten waren dan buiten. Heel voorzichtig en alert liep hij dan even rond om vervolgens heel snel weer naar boven te vluchten naar zijn vertrouwde plekje.

Zondagavond wilde ik naar boven gaan om weer even met Jip te kroelen en te spelen. Dit keer werd ik door Rover en Poemba volledig gevolgd. Ik heb Jip op mijn slaapkamer opgesloten en heb de andere 2 de bovenverdieping laten onderzoeken. Die nieuwe geurtjes van Jip is toch wel iets aparts. ;) Poemba is redelijk relax maar Rover vindt het nog helemaal niets en loopt een beetje mopperend rond. Ondanks dat zat Rover de brokjes van Jip te eten en liep steeds heen en weer om aan de slaapkamerdeur te snuffelen waar Jip achter zat.

Nadat Rover en Poemba weer naar beneden vertrokken waren, heb ik Jip eten gegeven. Zelf ben ik ook naar beneden gegaan en heb de tussendeur naar boven weer gesloten.

Maar meneer Jip kreeg ineens babbels en liet even weten dat het wel tijd werd om die tussendeur open te zetten. Your wish is my command.. haha..
Poemba vindt het ook allemaal erg interessant dus die kwam Jip alvast begroeten.
Afbeelding

Rover is nog een ander verhaal, die vindt het nog niet echt wat maar hij is dan ook een kat die niet van veranderingen houdt. Hij komt dan wel heel even neusje/neusje doen maar dan heel snel gromt hij, begint hij te blazen en houdt vervolgens een grote afstand. (Daarom nog geen foto van die kennismaking gelukt) Het liefst wil Rover snel vluchten naar buiten. Een paar keer heb ik de buitendeur even dicht gehouden omdat ik niet wil dat hij te snel afhaakt. Iemand een idee of dat wel goed is?

’s Nachts houd ik de tussendeur van beneden wel gesloten zodat mijn andere kittycats gewoon naar binnen en naar buiten kunnen. Overdag, als ik thuis ben, laat ik die tussendeur wel openstaan en laat ik het aan Jip over of hij naar beneden komt of niet. Jip komt steeds vaker beneden even een rondje doen maar niet al te lang. Hij zit nog steeds graag boven op zijn eigen veilige plek.
AfbeeldingAfbeelding

Afgelopen dinsdag ben ik toch maar eens naar ‘Tuinland’ gegaan en heb daar wat spullen gekocht. Rib uit mijn lijf, dat wordt weer paar dagen de broekriem aantrekken (haha), maar dat heb ik er graag voor over. :oops:
Afbeelding

Catnip spray gebruik ik voor de speeltjes, ligplaatsen en krabpaal zodat die extra aantrekkelijk zijn als afleiding.
De Catnip snoepjes voor het belonen van alle goede interacties.

Kattenkruid gebruik ik om thee mee te zetten en daar doe ik een beetje van bij hun water en in de melk voor Jip.
Verder heb ik een handdoek neergelegd en wat kruiden erop gestrooid zodat ze er lekker in kunnen rollenbollen.
Alles om ze allemaal, en voornamelijk Jip, te ontstressen.
Afbeelding

Helaas gaat het met de vacht van Jip nog niet veel beter, alhoewel het geen vochtige wonden meer zijn. De eerste dagen heb ik het dagelijks ingesmeerd met Vaseline en vanaf dinsdag met Wondzalf (beaphar) voor de grotere plekken en Berkenteer Olie (beaphar) voor overige kale plekken. Wat stinkt die Berkenteer Olie zeg.. Ieeeuuuwww… Maar goed, als het maar werkt.

Heeft iemand toevallig ervaring met Berkenteer Olie?
Afbeelding Afbeelding

Jip heeft er zo’n hekel aan dat ik hem met de vlooienkam kam en insmeer iedere dag, dat ik merk dat hij wat bang van mij begint te worden. Hij laat zich minder aanhalen door mij en zodra ik maar langs loop schiet hij al weg. Dat is het laatste wat ik wil natuurlijk. Ben minder gaan smeren hierdoor. Iemand hier nog goede tips voor?

Gisteravond heb ik Jip voor het eerst beneden eten gegeven, tegelijk met Rover en Poemba.
Afbeelding
Dit ging erg goed!

Alleen na het eten wilde Rover weer zo snel mogelijk naar buiten. Samen met Poemba zat hij bij de achterdeur naar buiten te zeuren. Hij hield niet op met blazen en grommen, zelfs tegen Poemba en mij. Ik heb er geen aandacht aan geschonken en heb ze alle drie even links laten liggen. Pas toen Rover rustig was mocht hij en Poemba naar buiten.

Later die avond kwam Poemba gezellig binnen en het lijkt erop dat hij Jip al aardig begint te accepteren.
AfbeeldingAfbeelding

Nu Rover nog!

Vandaag begint Jip al aardig nieuwsgierig te worden naar buiten, dat vind ik nog wel een lastige.
AfbeeldingAfbeelding
Wanneer kan ik hem zorgeloos naar buiten laten gaan en zeker weten dat hij weer thuis komt?

Vanavond hebben de heren voor het eerst naast elkaar gegeten. Weer een stapje dichterbij.. ;)
Afbeelding

Nu zijn Rover en Poemba naar buiten en heeft meneer Jip het rijk weer voor zich alleen. Lekker in de woonkamer op de fauteuil. :D
Afbeelding



P.s.

* Heb tot nu toe nog niets van de vorige eigenaar gehoord, zij zou deze week Jip zijn paspoort en chipnummer brengen. Was ik al bang voor eerlijk gezegd. Heb haar weer een bericht gestuurd.

* @Sifra Heb je enig idee waar ik gedroogde valeriaanwortel en die olie kan kopen en welke soort is het beste?
* @castratenkoor ontzettende leuke foto!! en ook bedankt voor de tip! :D

* @nellebel, inmiddels eet Jip wel af en toe uit mijn hand en ook heeft hij nu diverse plekjes gevonden waar hij zich verstopt. Hij ligt inderdaad niet meer in de kattenbak.
Rovie, Poemba en onze nieuwe telg Jip! :D
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Ineens hadden we Jip en hoe nu verder…(Fingers Crossed)

Bericht door Cari »

Wow, wat een verhaal :grin: !
Het gaat hartstikke goed en tussen Rover en Jip komt dat ook nog wel. Rover is best van goeie wil, maar gewoon erg onzeker.
Ik zou Jip pas naar buiten laten als ze alle drie door 1 deur kunnen en niet meer elkaar proberen te ontwijken en nog af en toe blazen en grommen. Jip moet maar even geduld hebben. Hij heeft nog genoeg te ontdekken in zijn nieuwe paradijs ;-).
Als het niet echt nodig is, zou ik ophouden met alle smeersels en gewoon even afwachten of het na het vlooienmiddel gewoon beter wordt. Als je een goed vlooienmiddel van de dierenarts hebt gebruikt, zouden vlooien zeker binnen 48 uur dood moeten zijn. Katten hebben een pesthekel aan smeersels op hun lijf en zeker als ze ook nog sterk ruiken. Die geur kan je andere katten ook op afstand houden of grommerig maken.
Ik vind Jip overigens heer adorable, hij heeft een heerlijk smoeltje :verliefd: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ineens hadden we Jip en hoe nu verder…(Fingers Crossed)

Bericht door Sifra »

Ik denk dat Rover een beetje bang is voor Jip. Jip wordt een mooie kat als hij weer op gewicht is en zijn vacht weer goed is!
De valeriaanolie komt bij de reformwinkel Erica vandaan (ericakruiderijen.nl). Schrik niet -of juist wel- van de prijs: 10 ml voor 15 euro. Je doet er wel lang mee.
De gedroogde valeriaanwortel kreeg ik een keer van m'n dierenarts. Ik weet niet waar het te koop is.
Geef je gewone melk of kattenmelk? (i.v.m. diarree)
Berkenteerolie? Het woord klinkt al smerig!
Misschien zijn er nog andere geschikte middelen die minder smerig zijn. Hier vind je bijsluiters:http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... tmedicatie
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie