2e etage wonen met buitenkat?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ghost79
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 feb 2012 18:34

2e etage wonen met buitenkat?

Bericht door Ghost79 »

Ik heb een mooie woon aanbod in een appartement op 2 etage met balkon en een gemeenschappelijk trap ruimte zonder deuren en heel dicht bij waar ik werk, en normaal zou ik geen moment twijfelen om deze aan te nemen maar ik maak me zorgen voor me kat die ik al 3 jaar heb.

Ik woon momenteel op de begane grond met tuin, aan de rand van de stad in een licht bebost gebied met zeer weinig verkeer. Mijn kat gaat elke nacht via luikje naar buiten en komt vanzelf weer terug om de hele middag te slapen en te eten. Nooit problemen gehad hiermee, wel paar keer is hij 2 dagen weg geweest maar gewoon zelf weer terug gekomen. Oh en hij neemt soms muizen mee, tja het blijven jagers.

Dus nu zou ik graag verhuizen maar ik maak me zorgen hoe het met me kat zou begaan. Van mijn buitenkat een binnenkat maken lijkt me niet alleen zeer moeilijk maar ik vind het ook niet normaal, maar dat is een andere discussie.
Ik zou zoiets kunnen laten maken http://admicare.home.xs4all.nl/praktijk ... rs%202.jpg, een hele klus en laat staan er toestemming voor te krijgen van de woonstichting!

Graag zou ik advies willen van anderen, wat jullie zouden doen in mijn plaats.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 2e etage wonen met buitenkat?

Bericht door Cari »

Op dit moment woont jouw kat een een kattenparadijs: rustig, veel groen en vrijheid. Zo te horen is je kat een echte avonturier, die soms langer weg blijft en lekker wil jagen. Die wordt op een bovenwoning niet gelukkig :-( ! De constructie op de foto is heel leuk, maar ik acht de kans niet heel groot dat je dit zo mag doen. En is de buurt ook wel redelijk katvriendelijk qua verkeer?

Als de constructie niet kan, vrees ik dat je een keuze zal moeten maken tussen de woning en je kat.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Ghost79
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 feb 2012 18:34

Re: 2e etage wonen met buitenkat?

Bericht door Ghost79 »

Bedankt voor je antwoord. Ik zat te denken om mijn kat dan alleen in de nachten voortaan buiten te laten, omdat er dan geen mens buiten is, en de buitendeur open te laten met een deurketting net lang genoeg voor mijn kat om doorheen te komen, en de appartement zit helemaal aan de zijkant dus vreemden hebben geen reden om langs mijn voordeur te lopen.
Ik zal eerst mijn kat samen elke dag rond de flat te lopen zodat ie alvast kan wennen, want hij volgt me altijd achteraan.
Mocht hij maar niet kunnen wennen of zelfs depressief worden dan zal ik hem maar aan mijn ouders geven die ook in een groen omgeving leven, voorgoed afstand doen van me kat kan ik niet.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: 2e etage wonen met buitenkat?

Bericht door Chiquita98 »

Ik ben juist van appartement naar een heerlijk huisje met tuin gegaan. Zou nooit meer anders willen. Is de reden dan alleen dichterbij je werk? Ik denk niet dat je kat erg gelukkig gaat worden. Ook niet als hij overdag verplicht binnen moet zitten terwijl hij de vrijheid al gewend is.
Zoals ik het lees heb je je keuze al gemaakt.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Ghost79
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 feb 2012 18:34

Re: 2e etage wonen met buitenkat?

Bericht door Ghost79 »

Nee ik heb nog geen definitieve keuze gemaakt, dat moet ik komende week bij de woonstichting bekend maken. Ik probeer nog gewoon mentaal een plaatje te maken hoe het zou kunnen gaan.
Het is niet alleen dicht bij het werk maar dichterbij alles eigenlijk waar ik naar toe ga. Woon momenteel best afgelegen.
Wat kun je me aanraden om me kat binnen tevreden te houden, iets om aan te schaffen? Zal zeker een krabpaal moet kopen want dit doet hij nu tegen bomen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 2e etage wonen met buitenkat?

Bericht door Cari »

Was het maar zo simpel als een krabpaal kopen :???: . Je hebt nu een echte buitenkat en als je de woning neemt, gaat dat - en dat zal je niet willen horen - ten koste van je kat. Hij gaat zich te pletter vervelen. Hij leeft nu voor een groot deel 's nachts en overdag slaapt hij een groot deel. Als hij 's nachts opgesloten zit, kan je rekenen op slapeloze nachten, want hij gaat waarschijnlijk zeuren. Realiseer je ook dat je hem alle contact met soortgenoten gaat ontnemen. En nooit meer jachtpartijen voor hem... Overdag zit hij in een dood huis en 's nachts moet hij stil zijn, want jij wil slapen. Heel, heel misschien ga je weinig last krijgen en past hij zich aan. Omdat er verder niets spannends te doen is, zal hij dan wel veranderen van een stoere avonturier in een ouwe theemuts :-( .

Een buitendeur 's nachts openlaten geloof ik niet in. Zo'n ketting is makkelijk doorgeknipt en 's winters gaat het bar koud worden.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie