5 kittens in de schuur... wat te doen?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
MarjaRdV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 aug 2014 12:38
Locatie: Barchem

Re: 5 kittens in de schuur... wat te doen?

Bericht door MarjaRdV »

We hebben de andere 2 kittens nu ook gevangen! :edance: Zaten samen in een van de draagmandjes in de schuur brokjes te eten.
Het is nu dus een drukte van belang in de konijnenkooi in de kamer! :grin:

Morgen ga ik even met het hele stel langs een dierenarts voor een check-up en de eerste enting en zo.

Nu moederpoes dus nog.
Maar ja, stel dat we die weten te vangen... hoe gaan we daar dan verder mee? Die kan echt niet hier binnen verblijven. Kun je zo'n poes naar een asiel brengen?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 5 kittens in de schuur... wat te doen?

Bericht door Adriana »

je zou hierover contact kunnen opnemen met het dichtstbijzijnde asiel. uiteindelijk is het een zwerfpoes en ze zullen zeker blij zijn dat jij je over dit nest hebt ontfermd.
zij kunnen bekijken of ze nog in aanmerking komt voor de cursus 'huispoes' en anders zal ze hoogstwaarschijnlijk en beetje afhankelijk van het beleid van de betr gemeente worden gecastreerd en gecheckt en gechipt en weer worden terug uitgezet.

whahahaha, nu heeft frizzle 5 van die kleine monstertjes in de buurt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: 5 kittens in de schuur... wat te doen?

Bericht door Cerna »

Je kunt overwegen om haar te laten castreren en haar dan weer haar vrijheid te geven, maar dan moet je haar wel een paar daagjes willen opvangen (in de schuur) totdat ze weer opgeknapt is.
De kans is trouwens groot dat ze alweer zwanger is.

Of een asiel haar wil opvangen? In principe hebben ze wel die plicht, maar vaak hebben ze zoveel katten in de zomer dat ze een stop invoeren.
Maar een asiel zal hetzelfde doen: castreren en daarna via een bereidwillige boer een plekje zoeken. Veel bereidwillige boeren zijn er echter niet meer dus wanneer ze bij jou in de buurt mag blijven en je bijv. een slaapplekje voor haar in de schuur creëert en iedere dag wat water/eten, zou dat helemaal geweldig zijn voor poes en beter dan in een asiel.
MarjaRdV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 aug 2014 12:38
Locatie: Barchem

Re: 5 kittens in de schuur... wat te doen?

Bericht door MarjaRdV »

De schuur is overdag altijd open. Daar kan ze niet in "opgesloten" worden, zelfs niet tijdelijk. Zodra we haar zouden vangen zou ze dus ergens heen moeten.
Eerlijk gezegd zie ik dat vangen van moederpoes niet zo zitten. Sorry!
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: 5 kittens in de schuur... wat te doen?

Bericht door Featherr »

Maar als je mamapoes niet vangt heb je ieder jaar een nestje. Wil je dan over 4 jaar 30 katten hebben? En jij hoeft mamapoes ook niet te vangen, er zijn genoeg stichtingen die dat doen. Zoals al eerder gezegd word er dan gekeken of ze nog een huispoes kan worden.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
MarjaRdV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 aug 2014 12:38
Locatie: Barchem

Re: 5 kittens in de schuur... wat te doen?

Bericht door MarjaRdV »

Hoe vind ik een stichting of zo hier in de buurt die dat doet? (Barchem, Achterhoek)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: 5 kittens in de schuur... wat te doen?

Bericht door Featherr »

Blijkbaar vangt deze stichting wilde katten op (en zit in jouw omgeving): http://www.dierencentrumachterhoek.nl/d ... 0kattenren
Misschien even een mailtje sturen?

En de dierenbescherming:
http://www.dierenbescherming.nl/katten- ... tAodsAIAnw
Ook hun even bellen of een mailtje sturen en hun weten misschien wel een stichting bij je in buurt.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
MarjaRdV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 aug 2014 12:38
Locatie: Barchem

Re: 5 kittens in de schuur... wat te doen?

Bericht door MarjaRdV »

Had ik de kittens dan misschien beter bij mama kunnen laten en het hele groepje in een keer laten vangen en ophalen? Daar hebben we helemaal niet aan gedacht. :-(
Cerna

Re: 5 kittens in de schuur... wat te doen?

Bericht door Cerna »

Ik ga even voor je zoeken, maar volgens mij zit in Harfsen een grote zwerfkattenopvang (ben ik ooit donateur van geweest en zijn we een keer geweest en het was er geweldig goed geregeld).
Of er in Lochem een opvang zit, weet ik niet en in Doetinchem (woon ik) heeft wel zoiets gezeten, maar weet ook niet of zij nog bestaan.
Asiel in Doetinchem zit barstensvol met halfverwilderde katten; geloof nooit dat zij nog wat opvangen in de zomer, maar je kunt het proberen.

Wordt vervolgd. :smile:

http://www.kattendorp.nl/

En wanneer de dierenbescherming (zit in Apeldoorn) of de ambulance de poes zou vangen en castreren, zou ze dan na herstel wel weer terug mogen komen? (woon je in het buitengebied?)?
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: 5 kittens in de schuur... wat te doen?

Bericht door Featherr »

En ik denk het niet hoor Marja, dan was het veel moeilijker geweest om ze in 1x te vangen! Al denk ik dat mama ze wel mist nu :( Maar het is voor nu noodzaak dat mama word opgehaald en eventueel zelfs een huiskat kan worden. Kan dat niet dan kan ze in ieder geval geen kittens meer krijgen.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
MarjaRdV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 aug 2014 12:38
Locatie: Barchem

Re: 5 kittens in de schuur... wat te doen?

Bericht door MarjaRdV »

Moederpoes mag hier na sterilisatie best terug komen, maar loopt natuurlijk dan wel weer het risico doodgereden te worden op de weg. Dat risico liep ze hier altijd al.
Dat risico was onze voornaamste motivatie om de kittens te vangen/redden, zie mijn beginpost.

Er lopen hier altijd wel wat zwerfkatten. We wonen in het buitengebied precies tussen 2 dorpen in.
Om ons heen zijn boerderijen die allemaal de nodige zwerfkatten hebben rondlopen. Ik heb me er nooit zo mee bezig gehouden, we kunnen niet alle katten redden.

Maar nu hebben we voor het eerst een nestje op ons terrein. Althans.... dit is het eerste nestje wat we ontdekken.
En de gedachte dat die beestjes opgroeien en dan doodgereden worden op de weg raakte ons. Vandaar onze vangactie.

Natuurlijk snap ik dat het beter is als moeder gesteriliseerd wordt. Maar dat geldt voor alle zwerfkatten hier in de buurt. En ik denk toch niet dat er een instantie zal zijn die al die katten komt vangen. Dat is ondoenlijk en onbetaalbaar, hoe sneu ik dat ook voor al die katten vind.
Cerna

Re: 5 kittens in de schuur... wat te doen?

Bericht door Cerna »

Ik ben vrijwilliger geweest bij de dierenbescherming Doetinchem en zo eens in de 5 jaar werd er een vangactie georganiseerd en gingen de katten naar het asiel waar ze gecastreerd werden en vervolgens herplaatst bij boeren.
Het gebeurt dus wel en ik zou er een belletje (055 - 5068640) aan wagen en wanneer je zegt dat de poes daarna terug mag komen, zal dat alleen maar in het voordeel werken want juist het feit dat men met zo'n vreselijk kattenoverschot zit en verwilderde katten steeds moeilijker plaatsbaar zijn, zorgt er voor dat men niet staat te springen om zwerfkatten in het buitengebied op te vangen. Vaak wel in woonwijken omdat ze daar voor veel meer overlast zorgen.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: 5 kittens in de schuur... wat te doen?

Bericht door Featherr »

Niet helemaal waar. Alle kittens die van die katten krijgen weer nestjes en die krijgen weer nestjes. Als die allemaal opgevangen zouden moeten worden dan kost dat veel meer dan ze helpen.

Geef gewoon een belletje naar die stichting, heb jij ook weer een extra goede daad gedaan en als je zegt dat mama eventueel ook weer terug mag komen zullen ze dat ook wel doen als ze niet plaatsbaar is. Je hebt de kans dat je anders ook ieder jaar weer een nest krijgt want katten komen altijd terug waar ze het kennen.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 5 kittens in de schuur... wat te doen?

Bericht door Adriana »

had/heb een zwerfpoes op mijn volkstuin. dacht vorig jaar dat ze zwanger was en vrij jong en heb contact opgenomen met Haagse dierenambu.
zelf vangkooi opgehaald en met een paar uur was ze gevangen.
ze was niet te hanteren en dat is ze over het algemeen nog niet, maar moet ook superschuw blijven..
ze blijkt in 2000 door de dierenambu gechipt en is gecheckt door hun dierenarts. niet zwanger maar zadeltasjes door de verorberde muizen. ze is gezond maar heeft beginnende artrose voorpoten en patella achterpoten.
de tuin waar ze al die jaren woonde is gesaneerd en kaal gemaakt, dus had ze geen schuilplaats meer en werd steeds zichtbaarder.
nu woont ze op mijn tuin, krijgt dagelijks medicatie en het gaat erg goed haar, alhoewel ze vindt dat ik haar als ik op mijn tuin werk, erg voor haar voeten/pootjes loop...
ik moet heel erg voorzichtig zijn maar heb haar vertrouwen, kan haar aaien en kammen en teken weghalen. maar ze schrikt van iedere onverhoedse beweging en gaat dan gelijk in de aanval.
ze heeft me nog niet ernstig gebeten en ik houd daar nog steeds rekening mee... maar het gaat na een paar jaar dagelijks contact en s winters bijvoeren wel steeds beter!

ze gaat jullie schuur als ze terugkomt als territorium beschouwen en zal over het algemeen van muizen leven, net als mijn zwerfpoes Streep. en die is daar al behoorlijk oud mee geworden!
en blijkbaar heeft zij haar verkeersdiploma...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
MarjaRdV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 aug 2014 12:38
Locatie: Barchem

Re: 5 kittens in de schuur... wat te doen?

Bericht door MarjaRdV »

Ik heb net de dierenbescherming gebeld voor moederpoes. Ze komen een vangkooi brengen en halen die met poes en al weer op zodra ze gevangen is. Na sterilisatie wordt ze dan weer hier terug gebracht.
Mooi opgelost zo!
Plaats reactie