Hoe pak ik dit aan?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
roosje22
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jul 2014 09:47

Hoe pak ik dit aan?

Bericht door roosje22 »

Ik heb een kitten/poesje van bijna 16 weken en een katertje van 17 weken
De bedoeling was eigenlijk 2 katertjes, maar de ene blijkt toch een poesje te zijn
Maar goed, wij zitten niet te wachten op een nestje met kittens, dus daarom wil ik er zo snel mogelijk bij zijn om ze te laten castreren/steriliseren. Ze zeggen vanaf 6 maanden wordt dit aangeraden. Maar hoe kan ik het in de gaten houden of dit toch niet eerder moet gebeuren? Ik denk dat zij beter als eerste gesteriliseerd kan worden? En kunnen ze gedragsproblemen ontwikkelen als dit te vroeg wordt gedaan? Dit heb ik namelijk gehoord van iemand die een kater had en na de castratie een stuk banger was geworden tegenover vreemden, terwijl die van tevoren daar geen moeite mee had.
Ik hoor graag jullie advies hierover.
Gebruikersavatar
Kimmetje010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2014 00:39
Locatie: Vlaardingen

Re: Hoe pak ik dit aan?

Bericht door Kimmetje010 »

Hoi Roosje,

Steriliseren wordt over het algemeen echt niet eerder dan 6 maanden gedaan, omdat dit nogal een heftige operatie is voor de poes.
Onze kat is met iets meer dan 4,5 maand (bijna 5 maanden) gecastreerd. Veel dierenartsen willen dit niet vroeg doen, maar onze dierenarts heeft gekeken naar gewicht van de kat en of de ballen genoeg waren ingedaald.

Ik kan je adviseren om even contact op te nemen met je dierenarts en dit bespreekbaar te maken.
NB: De meeste poezen zijn tussen de 6 en 12 maanden vruchtbaar.

Edit:
Onze kat heeft niet veel veranderingen in zijn gedrag na zijn castratie, hij is alleen wat aanhankelijker geworden en komt tegenwoordig ook dolgraag op schoot liggen.
Rust zacht lieve Milo <3
Welkom in onze harten, kleine Snow!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe pak ik dit aan?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ze beide tegelijk laten helpen met 5,5 maanden. Dan heb je maar 1 x de stress van dierenartsluchtjes en zo. En nee het karakter verandert er niet door in de zin van angstig worden of zo. Dan moet er verder echt iets gebeurd zijn bij de kat, iets waarvan hij schrok.

Het kan overigens best veel eerder dan 6 maanden. In de USA gaan kittens bij asiels altijd gecastreerd de deur uit zowel poezen als katers. Ik weet het uit betrouwbare bron. Ik heb 2 zussen in USA die beide kittenopvang aan huis hebben voor een asiel.
Het overschot aan katten is daar nog veel groter dan hier en ze willen op deze manier de zekerheid hebben dat wat uit het asiel komt, zich niet meer kan vermeerderen.

In Nederland zijn er ook raskatfokkers die hun kittens met 12 weken laten castreren omdat ze niet willen dat er pretnesten mee worden gefokt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Hoe pak ik dit aan?

Bericht door Nikki2309 »

Mijn katten (broer en zus) zijn beide met 5,5 maand gecastreerd en tegelijk. Thuis gekomen was de kater wel sneller op de been, maar ze ruiken hetzelfde en vallen elkaar niet lastig. En qua gedrag zijn ze niet verandert.
Using Tapatalk
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Hoe pak ik dit aan?

Bericht door Freya13 »

Kittens kunnen vanaf de leeftijd van 12 weken veilig gecastreerd worden, op voorwaarde dat het met gasnarcose gebeurt. Hier vertrekken alle opvangkittens gecastreerd. En opvallend: die kleintjes recupereren een heel stuk sneller dan 'oudere' katten: als ze 's morgens geholpen worden, is er 's avonds al vaak niks meer aan te merken.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Hoe pak ik dit aan?

Bericht door Ms Maaike »

Mijn dierenarts doet niet aan vroegcastratie omdat gebleken is dat de organen nog niet voldoende zijn ontwikkeld voor vijf maanden. Gasnarcose is een veilige manier van een dier in slaap houden, maar er moet hoe dan ook toch eerst een slaapmiddel toegediend worden. Zie jij namelijk maar eens een kat te intuberen als deze bij volle kennis is. ;-) Dat slaapmiddel moet afgebroken worden door de nieren en lever en als deze niet ten volle zijn ontwikkeld kunnen ze het afbreken minder goed aan, waardoor er schade kan ontstaan (en bij de nieren is dat permanent!).

Dan weer on-topic: tegelijkertijd en allebei laten castreren heeft inderdaad de voorkeur (om hierboven genoemde redenen). Angst na de castratie is doorgaans niet te wijten aan het castreren zelf maar aan angst voor de gebeurtenissen vlak daarna (al dan niet veroorzaakt door de dierenarts). Met zes maanden castreren is een goede richtlijn. Mocht de kater veel gaan rijden op de poes of de poes biedt haar 'kont' steeds aan en 'zingt' daar 'vrolijk' bij dan kun je altijd overleggen met de dierenarts.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Hoe pak ik dit aan?

Bericht door Jantina »

Hier een vroegcastratie gehad (raskitten) waarbij de kitten er zo weer bij was. Ideaal wat mij betreft, maar wat betreft het verhaal van Maaike; misschien toch beter rond de 6 maanden laten doen. En dan inderdaad allebei tegelijk.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Hoe pak ik dit aan?

Bericht door Chiquita98 »

Alle asielkatjes hier hebben vroegcastratie gehad. De ingreep is zo gebeurd en daardoor hoeven de kittens nauwelijks onder narcose. Dit is altijd een welles nietes discussie.
Ik zou ze wel iets eerder laten helpen dan de 6 maand inderdaad.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Hoe pak ik dit aan?

Bericht door sandyd1971 »

Die van mij (broer en zus) zijn ook met 5,5 maand geholpen. Allebei tegelijk, kunnen ze samen bijkomen en ruiken ze inderdaad hetzelfde. Zou dat ook aanraden. Geen verandering gemerkt qua gedrag.
pattysjef
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 aug 2014 09:57

Re: Hoe pak ik dit aan?

Bericht door pattysjef »

Ik heb mijn kater met 5 maanden laten casteren omdat meneer heel de boel onder sproeide.
Mijn poes laat ik ook rond die leeftijd steriliseren.
Al zei de dierenarts tegen mij dat het ook wel wat later kon omdat, poezen niet krols worden in de winter.
Dit verhaal heb ik nog nooit gehoord, al moet ik zeggen dat ik alleen nog maar katers heb gehad, dus van poezen ook niet zo heel veel verstand heb.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Hoe pak ik dit aan?

Bericht door Chiquita98 »

Poezen kunnen wel degelijk krols worden in de winter. Kans is wel minder maar bij binnenkatten is de kans wel normaal
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie