eerste huisdier, eerste kat

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
qwer
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 aug 2014 22:38

eerste huisdier, eerste kat

Bericht door qwer »

Hoi,

Ik heb gister een kat geadopteerd. Een hele lieve poes alleen in de avond wanneer we slapen springt ze bovenop de hoge kasten en zit ze met de pootjes in de plantjes te graaien. Ik weet dat katten graag hoog zitten maar ik heb liever niet dat ze daar zit want boveop de kasten heb ik vazen staan, en ze zit dan in hoekje waar ik haar niet vamaf kan halen.

Het is geen hond dus ik ka. Haar niet in een hokje doen ofzo hahaha.
Ik heb een keep off spray gehaald en op de plekken gespoten zoals de tv ( ja ze springt ook op de tv) maar het werkt niet echt. Of is het omdat ik het voor het eerst spuit, dat het geen werking heeft?
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: eerste huisdier, eerste kat

Bericht door Sifra »

Mijn vorige katten waren de eerste dag behoorlijk hyper en sprongen ook overal bovenop. Toen ze gewend waren deden ze dat niet meer. Je vazen kun je vastplakken met tweezijdig plakband of tijdelijk opbergen. Zet iets in het hoekje op de kast waardoor ze er niet kan gaan zitten. Keep off spray zou ik niet zo gauw gebruiken. Een kat ruikt veel beter dan een mens. Voor haar ruikt de hele kamer waarschijnlijk onaangenaam. Je zou beter een geur kunnen verspreiden die de kat gerust stelt, zoals valeriaan of Feliway. Een hoge krabpaal is ook prettig als het dier graag hoog zit.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Cerna

Re: eerste huisdier, eerste kat

Bericht door Cerna »

Zo te lezen voelt de kat zich al direct thuis bij jou en dat is positief (meestal heeft een kat wel een paar dagen nodig) en dus gaat ze op onderzoek uit. Alles moet bekeken en besnuffeld worden in haar nieuwe huis en dus zou je ervoor moeten zorgen dat niets haar in de weg staat. Vazen, plantjes even zo lang opbergen of buiten zetten en vooral de eerste paar dagen niet te veel verbieden want dat ondermijnt haar vertrouwen.
En de spray ook in de vuilnisbak.

Laat haar gewoon haar gang gaan en je zult zien dat na een tijdje de lol er af is en dan kun je de vazen weer gewoon terugzetten. Ik heb 6 katten en verzamel vanalles wat stuk kan, maar ze lopen er tussendoor en niets wordt gebroken.

En inderdaad een fijne klimpaal tot aan het plafond zodat ze de boel goed kan overzien.
Hoe oud is ze?
qwer
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 aug 2014 22:38

Re: eerste huisdier, eerste kat

Bericht door qwer »

Dankjewel voor de reacties!

Oei ik heb op de kasten en tv best wel wat keep off spray gebruikt haha.
Maar alsnog, ze blijft erheenlopen en opspringen.
Ze is nog wel beetje bang maar als ik op de grond zit en haar naam roep en op mijn knieën tik loopt ze nog wel is naar me toe.
Ze is 3 jaar oud gokt het asiel!
marlijn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jul 2014 17:50
Locatie: veenendaal

Re: eerste huisdier, eerste kat

Bericht door marlijn »

Een van de katten van mn ouders springt ook op de kast en slaapt daar ook, staan ook breekbare spullen op en gaat nog steeds goed, geloof ook niet dat mn ouders toen ze klein was de vazen hadden weg gehaald. Maar denk inderdaad dat je de vazen ergens anders moet zetten of meer tegen ze muur aan. Vaak kan je katten wel eraf halen als ze eten ruiken :). Bedenk wel dat je ze niet kan leren zoals honden doen ;) dus je kan nu wel zeggen niet doen, maar je weet nooit wat ze doen als je er even niet bent.

Zijn de kasten hoog? Zoja hoe komt ze er dan op, die van mijn ouders deed dat altijd via de eettafel en de trap

Of misschien iets van kattenkruid op sprayen waar ze wel mag komen misschien helpt dat?

Succes
Groetjes Marlijn

Bella (26-03-2014) en Bo (14-05-2014)
Cerna

Re: eerste huisdier, eerste kat

Bericht door Cerna »

Fijne slaapplek, vrouwtje!

Afbeelding
qwer
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 aug 2014 22:38

Re: eerste huisdier, eerste kat

Bericht door qwer »

Mijne springt op de televisie en daarna op de kast. Toen ik het zag was ik wel beetje bang dat de tv zou omvallen haha.
Maar laaste foto, inderdaad. Ze slaap in hoekje bovenop de kast. Maar ze slaapt ook in het hoekje waarvan ik de kast gebruikt voor iets van mijn geloof dus ik wil liever niet dat ze daar zit..

En met eten, ik heb gewoon nu een bakje brokjes naast haar mandje. Zo had ze het ook in het asiel. Als ze honger heeft loopt ze ernaartoe. Dus met eten... tja ik heb geen idee wanneer ze honger heeft haha
Cerna

Re: eerste huisdier, eerste kat

Bericht door Cerna »

Ik zou haar naast brokjes ook nat voer aanbieden. Een kat drinkt van nature slecht en zo krijgen ze wat meer vocht binnen. Er zijn uitzonderingen (Britten vooral), maar de meeste katten vinden nat voer erg lekker.

Ik zou een mooie klimpaal kopen. Het voorkomt (hoop ik!) dat ze je meubels als krabpaal gaat gebruiken en misschien vindt ze het een goed alternatief voor de kast want een kast voor het geloof (??), zal de kat niets zeggen en kun je haar ook niet aan het verstand brengen :smile:
Plaats reactie