Gedrag katten na aankomst kitten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
EefjeBP
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 aug 2014 11:21
Locatie: Groenlo
Contacteer:

Gedrag katten na aankomst kitten

Bericht door EefjeBP »

Hallo allemaal,

Na lang nadenken hadden we besloten om er nog een kitten bij te nemen. Wij hebben nu een broer en zus van 2 jaar, gecastreerd en gesteriliseerd. Broer en zus zijn altijd dol op elkaar geweest, nooit vechten of blazen, alleen stoeien. Samen spelen, samen slapen etc.

Sinds afgelopen maandag is de nieuwe kitten bij ons, een katertje. Hij heeft een aparte ruimte, maar we laten hem ook kennis maken met de rest van het huis. Onze katten zijn trouwens binnenkatten.
Sinds de aankomst van de kitten is vooral ons vrouwtje helemaal van slag. Ze valt zelfs haar eigen broer aan (wat mij het meeste zorgen baart). Blazen etc. Eet en drinkt amper etc.

Hebben jullie tips? Ik zit echt in de stress hierover, want mijn katten zijn het belangrijkst. Gaat dit nog goedkomen?
Waar doen we verstandig aan?

We heb al een Feliway spray in het stopcontact.

Ik hoor graag jullie meningen.

Groetjes,
Eefje
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gedrag katten na aankomst kitten

Bericht door Adriana »

waar doen we verstandig aan....
door er nog een kitten bij te nemen zodat de kittens met elkaar kunnen optrekken..
en in het meest ernstige geval zou je niet moeten wachten met herplaatsen van het kitten want de relatie broer+zus, die nu ernstig verstoord dreigt te raken, lijkt me belangrijker dan de nieuwe aanwinst.
en omdat de irritatie van de poes uitgaat ben ik bang dat je dat met feliway waarsch niet oplost..
welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Gedrag katten na aankomst kitten

Bericht door Cari »

Oei, je poes ligt dus zwaar in de stress en zelfs broerlief wordt daar de dupe van :-( . Je hebt de kleine natuurlijk nog maar kort, maar je poes reageert wel extreem. Niet leuk voor je kitten, maar ook niet leuk voor de rest van de familie. Een kitten erbij is inderdaad een optie, maar makkelijk gaat het waarschijnlijk niet worden. Zou je het heel erg vinden om het kitten terug te brengen? Ik ben bang dat als je het te lang aanziet, dat dan ook de relatie tussen broer en zus blijvende schade heeft opgelopen.
Maar het is moeilijk beoordelen als je de situatie niet zelf ziet.
Wil poes nog wel spelen of is ze daarvoor teveel van slag? Als ze wel wil, zou je veel met haar moeten spelen en langzaamaan, al spelend, voorzichtig haar meer in de buurt van het kitten moeten krijgen. Haar iets lekkers geven als het kitten in de buurt is. Leuke, afleidende dingen met haar doen met het kitten in zicht. Ik hoor niet dat ze je kitten aanvalt - ik denk dat ze alleen heel bang is. Word in ieder geval nooit boos op haar, want dat zal haar nog onzekerder maken. Ze moet stapje voor stapje gaan ontdekken dat het leven met kitten in de buurt nog steeds heel leuk is :grin: . In haar geval zal dat van jullie best een lange adem en veel geduld vragen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
EefjeBP
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 aug 2014 11:21
Locatie: Groenlo
Contacteer:

Re: Gedrag katten na aankomst kitten

Bericht door EefjeBP »

Bedankt voor jullie reacties en lief dat jullie meedenken. Ondertussen zit ik zelf ook helemaal in de stress. Met broer en het kleintje gaat het goed, die doen zelfs al een poging tot spelen. Broer lijkt ook gewoon zichzelf. Kitten is een beetje aan het aftasten, maar is niet erg bang of juist erg baldadig. Ik ben eigenlijk altijd thuis, dus heb voor alledrie genoeg tijd en liefde, maar het doet me pijn om te zien dat onze poes zo van slag is. Ze komt niet eens voor haar kattenmelk of snoepjes. Ze lijkt wel depri. Ze is normaal een echte praatkat, maar nu praat ze ook amper. Broer is gelukkigeen goedzak en trekt zich nog niet zoveel aan van de aanvallen van z'n zus, hij zit alleen vreemd te kijken. Maar het moet natuurlijk niet lang zo doorgaan. Ik weet alleen niet goed waar ik nu goed aan doen. Een kitten er bij lijkt mij alleen maar meer stress en de kitten blijft wel bij haar uit de buurt. Hij heeft wel in de gaten dat er iets niet goed is. Ik zit gewoon in een dilemma over hoelang je zoiets aan kijkt en of het zeker weten goed gaat. Het belangrijkste is dat ze alledrie gelukkig zijn.
Cerna

Re: Gedrag katten na aankomst kitten

Bericht door Cerna »

Lijkt me inderdaad heel lastig.

Het kitten is er pas een paar dagen en op zich is het dus niet vreemd dat poes zo reageert (poezen reageren toch altijd feller dan katers), maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat ze er ziek van wordt of onzindelijk.

Ik zou het nog een paar daagjes aanzien (een week heeft bijna iedere kat toch wel nodig). En ondertussen de poes zoveel mogelijk positieve aandacht geven (het liefst niet in het bijzijn van het kitten) zodat ze wat gaat ontspannen. Je zou een valeriaanzakje kunnen geven http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... jes/293403 of koop in de natuurvoedingswinkel (weet niet of Groenlo zo'n winkel heeft en anders moet je naar Doetinchem) valeriaanthee en zet zelf een zakje in elkaar.

Maar wanneer je na het weekend ziet dat poes echt niet verandert, zou ik het kitten terugbrengen.
derkir
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jul 2014 20:04

Re: Gedrag katten na aankomst kitten

Bericht door derkir »

He bah wat vervelend. Kan me helemaal voorstellen dat je zelf ook aan het stressen raakt.
Precies de reden waarom ik geen kitten bij mijn kater durf te nemen.
Ik zou het nog even aankijken. Je bent nog maar kort ( al voelt het ongetwijfeld een eeuwigheid) bezig.
Laat de katten maar korte periodes bij elkaar. De poes is denk ik bang. En ja dat kan een hoop stress opleveren.
Een paar jaar geleden heb ik 2 poezendames bij mijn toen nog puberkater geplaatst. Zij waren van vrienden en daar ging het niet meer. Helaas werd mijn stoere kater van toch wel groot formaat door de dames zo geplaagd dat ik de keuze heb moeten maken hen een ander plekje te bezorgen. Die keuze heb ik na een maand moeten maken. Geef het even tijd, maar hou altijd in het achterhoofd het welzijn van je dame. Hoe moeilijk dat ook is.
EefjeBP
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 aug 2014 11:21
Locatie: Groenlo
Contacteer:

Re: Gedrag katten na aankomst kitten

Bericht door EefjeBP »

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken.

Wij hebben gisteren met pijn in ons hart een fijn ander huisje gevonden voor de kitten.
Het was bij ons niet mogelijk om nog een kitten te plaatsen en wij waren bang dat dat de stress alleen maar zou verhogen. We vinden het wel heel erg dat het zo is gelopen, we hadden deze reactie van onze eigen poes echt niet verwacht. Ik hoop dat we de juiste keuze hebben gemaakt, want we hinkend continu op twee gedachten. Moeten we het langer aanzien en heeft het dan nog kans om goed te komen of wordt de relatie tussen broer en zus te ernstig verstoord dat we zo snel mogelijk wat anders moeten vinden?

Onze poes lijkt zich weer een beetje te herstellen en begint weer met eten/drinken en naar de kattenbak te gaan. Ze viel gisterenavond haar broer wel weer aan (terwijl het kleintje al weg was).
Broer en zus lopen een beetje rond elkaar heen te drentelen en weten eigenlijk niet goed wat ze met elkaar aan moeten (zo ziet het er tenminste uit).
Kunnen we hier wat aan doen of moeten we het even afwachten?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Gedrag katten na aankomst kitten

Bericht door Cari »

Ik denk dat je een goeie keus hebt gemaakt. Poes heeft even tijd nodig om weer zichzelf te worden. Gelukkig is broer vrij laconiek. Probeer te vermijden dat poes echt aanvalt, door haar af te leiden als je ziet dat de spanning oploopt. Verder allebei lekker verwennen en vooral rustig en ontspannen blijven. Als het niet uit de hand loopt, zou ik het verder gewoon op z'n beloop laten. Komt allemaal wel weer goed :-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
EefjeBP
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 aug 2014 11:21
Locatie: Groenlo
Contacteer:

Re: Gedrag katten na aankomst kitten

Bericht door EefjeBP »

Hoe kan ik er voor zorgen dat broer en zus het weer goed samen hebben?
Vanochtend viel de poes haar broer weer aan en hij loopt elke keer met de staart tussen de benen weg voor haar. Hij lijkt ook een beetje bang nu voor haar, terwijl hij eigenlijk veel groter en sterker is.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gedrag katten na aankomst kitten

Bericht door Adriana »

koop wat valeriaan bij bv etos/krvat, paar drups op een wattenschijfje en door de lucht wapperen als mevrouw het weer eens op haar heupen heeft.
jammer van die band, die zo close was... en inderdaad, al weer vanuit de poes...

als je bang bent dat het een angstkater gaat worden door het herhaalde aanvallen dan zou je kunnen kijken bij telizen (bv medpets) of destress (huisdierendokter) om zijn zelfvertrouwen weer wat bij te spijkeren.

en zij moet begrijpen dat het gevaar weer uit huis verdwenen is en haar gedrag aanpassen, maar ja...
heel verstandig dat je zo snel hebt ingegrepen, maar voor de poezendame toch nog niet snel genoeg....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Gedrag katten na aankomst kitten

Bericht door Cari »

Vergeet ook niet dat de geur van het kitten nog in huis hangt. Zolang dat nog zo is, zal poes niet helemaal kunnen ontspannen. Gelukkig zijn je katten nog jong en als het goed is, nog speels. Probeer veel met allebei te spelen (het liefst tegelijkertijd), want er is niets zo ontspannend als dat..
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie