Schuldgevoel 2.0

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Isabella86
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 aug 2014 11:35

Schuldgevoel 2.0

Bericht door Isabella86 »

Hoi iedereen,

Ik heb sinds een week een enorm gezellige kitten van 11 weken in huis.
Hij doet het eigenlijk perfect, goed eten en drinken, mijn gordijnen leven nog en hij kan heerlijk bij me liggen spinnen. (Nadat hij lekker heeft gespeeld)

Ik ben onlangs helaas mijn baan verloren dus heb alle tijd van de wereld om hem zijn plekje te laten vinden, mijn enige probleem nu is... Ik kamp met een enorm schuldgevoel als ik wegga. Afgelopen week de uren natuurlijk beperkt, even een boodschapje doen, even op bezoek bij iemand, maar zorg dat ik max 2uur weg ben. Daarna speel ik weer volop met hem en doen we weer kroelen.
Dit schuldgevoel heb ik ook savonds als ik naar bed ga, bedoel dan is hij toch 8uur/de hele nacht alleen.( hij schijnt er weinig problemen mee te hebben, ik hoor nog wat gestommel en volgens mij gaat hij dan ook gewoon slapen )

Mijn vraag is eigenlijk; wanneer kan ik een keer een middagje of avond weg.. Dit krijg ik nu echt nog niet gedaan vanwege het schuldgevoel. Mijn moeder kan eventueel een uurtje bij hem zitten mocht ik dit wel gaan doen, maar toch voel ik me er vreselijk over.
Dusdanig dat ik bepaalde dingen zelfs af zeg... In het begin is dat niet zo raar lijkt me maar kan moeilijk mijn sociale leven stopzetten.

Een tweede kat durf ik eigenlijk niet, ben als de dood dat ze elkaar niet liggen... En dan?

Oh oh oh graag wat advies om deze bezorgde moeder te helpen!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Schuldgevoel 2.0

Bericht door castratenkoor »

Het advies wat ik je geef is : geef je lieve kitten een vriendje, dus nog een kitten erbij in huis.
Een kitten leert het meest van een ander kitten. Dat kun je als mens zijnde niet evenaren.

Kijk anders even in foto-albums van forumgangers. Dan kun je het genot zien van tussen andere katten opgroeiende kittens.
Een kitten alleen kan uitgroeien tot een tevreden solo-kat. Maar een kitten alleen kan ook zeer ongewnest gedrag gaan vertonen, daar hebben we op het forum genoeg voorbeelden van gezien. Dan moet je denken aan mensen aanvallen, krabbel, bijten, dingen in huis slopen, wildplassen enz. enz.

Als je om wat voor reden dat ook, geen tweede kat wilt, dan kun je het weggaan het beste langzaam opbouwen, eerst een uurtje, dan 2 dan 3 enz. En als het een keer een hele dag is, dan inderdaad b.v. je moeder een uur langs laten komen.
Ook zou ik zorgen voor krabpalen, liefst in elke ruimte waar hij/zij komt.
En uiteraard genoeg speelgoed, nepmuisjes, balletjes, maar ook b.v. een spailrails waar hij/zij balletjes door kan slaan.
En wat ook goed is om een jonge kat bezig te houden is voedselverrijking.
B.v. een grote ronde bal waar af en toe een brokje uit valt als ze hem rondtollen.
Of b.v. een zelfgemaakt plateau met wc-rollen met zo hier en daar een brokje die ze eruit kunnen hengelen.
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 01 aug 2014 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Isabella86
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 aug 2014 11:35

Re: Schuldgevoel 2.0

Bericht door Isabella86 »

Ja, dat lees ik overal maar daar kan ik momenteel even niets mee.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Schuldgevoel 2.0

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een toevoeging geschreven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Isabella86
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 aug 2014 11:35

Re: Schuldgevoel 2.0

Bericht door Isabella86 »

Dank je! Voedselverrijking nooit van gehoord, daar ga ik zeker wat mee doen!
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Schuldgevoel 2.0

Bericht door Ikey »

Ik herken je gevoel! Ik had het ook toen ons ventje met 8 weken bij ons kwam, alleen.. Geen andere huisdieren terwijl hij bij iemand vandaan kwam met 10 katten en 2 honden en continu mensen over de vloer. Het schuldgevoel was weg toen er een vriendinnetje voor hem bij kwam.
Bij tijden voel ik me nog steeds schuldig over die periode. Hij is toch 6 weken alleen geweest.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Isabella86
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 aug 2014 11:35

Re: Schuldgevoel 2.0

Bericht door Isabella86 »

Ja echt ellende!
Ik maak me ook zorgen dat stel ik neem een vriendje erbij, dat het totaal niet klikt. Wat een dilemma
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Schuldgevoel 2.0

Bericht door Sifra »

Isabella86 schreef: Een tweede kat durf ik eigenlijk niet, ben als de dood dat ze elkaar niet liggen... En dan?
Daar hoef je je bij kittens echt geen zorgen over te maken, die accepteren elkaar snel. Ik raad je aan er een via een asiel te nemen. Je hebt er een enorme keuze en ze groeien meestal op bij gastgezinnen, zodat ze goed sociaal zijn. Je kunt ook afspreken dat het 2e kitten terug mag als er echt geen klik is.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Schuldgevoel 2.0

Bericht door G+S »

Ik ken het gevoel ook heel erg.

Heb nu een kater en een poes van beide net 1. Ze zijn altijd samen geweest vanaf dat ze 10/12 weken oud waren en hebben heel veel aan elkaar!

Ik heb het nu ook erg druk. Ik en m'n vriend werken beiden full time en heb elke ochtend een enorm schuldgevoel wanneer ik de deur achter me dicht trek. Ik zeg ook altijd gedag tegen ze als ik ga en Hoelaat er weer iemand thuis is.. ( ja ik weet t, t klinkt hartstikke stom haha)
Als ik thuis kom krijgen ze meteen een dikke knuffel en in het weekend plan ik het zo dat we zo min mogelijk van huis zijn.

M'n vriend heeft er minder moeite mee maar ik weet gewoon dat ze het zeer op prijs stellen als we thuis zijn!
Ik laat ze 's nachts wel op de slaapkamer. Mede ook omdat we overdag niet veel thuis zijn nu. Ze liggen vaak naast ons in een mandje of op de grond en komen af en toe een neusje halen 's nachts. Daaraan merk ik nu wel dat ze ons missen overdag. Ze komen ons nu ' snachts meer opzoeken.

Na de zomer ga ik weer naar school en zal ik weer meer thuis zijn :) gelukkig haha
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Schuldgevoel 2.0

Bericht door Sifra »

Hoppa, uitzoeken maar. Aan de linker kant zitten filters die je in kunt stellen op wat je zoekt.
http://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/ ... ren/katten
Of zoek via deze site een asiel bij jou in de buurt:
http://www.dierenasiels.com/
Let op, ze hebben meestal meer katten dan er op de site staan.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6817
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Schuldgevoel 2.0

Bericht door Dinky »

Bij kittens is de klik er wel en alle gevallen die ik voorbij heb zien komen was het binnen enkele dagen koek en ei.
Dan is hij niet alleen maar hebben ze elkaar om mee te spelen.

Wat betreft schuldgevoel 's nachts dan kan het optie zijn om slaapkamerdeur open te laten ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Isabella86
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 aug 2014 11:35

Re: Schuldgevoel 2.0

Bericht door Isabella86 »

Ik heb het asiel gebeld en advies gevraagd, denk dat ik volgende week toch een maatje ga halen voor 'm... Hoop zo dat ie het wat vindt. Hij lijkt zich prima te vermaken.
Ben ook juist bang dat ze samen wél de hut afbreken. Meneertje alleen is namelijk heel braaf.

Meneer heeft totaal geen interesse in boven/de slaapkamers.. Dus snachts is het een beetje zijn eigen keus dan maar..


Wordt wat als ik ooit aan kinderen begin, wist echt niet dat ik zo bezorgd zou zijn.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Schuldgevoel 2.0

Bericht door Chiquita98 »

H haha oh zo herkenbaar die gevoelens. Zeker een tweede kitten erbij nemen. Voor je kitten is dit leuk en als jij dan weggaat weet je dat ie niet meer alleen is. En kittens introduceren is vaak zo makkelijk. Ja ze zullen wel een beetje de boel afbreken maar als je ziet hoeveel plezier ze aan elkaar beleven neem je dat op de koop toe. En je kan je huis wat meer kittenproof maken en de dingen even opruimen die breekbaar zij
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Schuldgevoel 2.0

Bericht door Nikki2309 »

Heel herkenbaar het gevoel. Voor de katten had ik alleen een hond, voor hem bleef ik extra thuis of kwam eerder terug. Daarom heb ik meteen gezegd dat ik 2 kittens wilde zodat ze altijd iemand hebben als ik van huis ben, dus ik had nog geeneens over eventuele problemen nagedacht met een solokat.

Ook ik zeg de katten uitgebreid gedag voordat ik weg ga, knuffel ze en zeg bv tot vanavond, dan ben ik weer bij jullie.

Nu kan ik het schuldgevoel wel los laten, want ze hebben elkaar. Dus hoop dat dit bij jou ook de oplossing is, maar je zult merken dat je ze met z'n tweetjes makkelijker alleen laat
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Schuldgevoel 2.0

Bericht door Cari »

Absoluut eentje erbij nemen - is zóóó leuk :grin: !
Schuldgevoel is heel rot en stel dat je straks weer werk vindt...... dan zit ie hele dagen en nachten alleen. Met een maatje is hij 's nachts ook nooit alleen.
Ik hoop dat je er snel eentje gaat uitzoeken. Nu is er een enorme keuze in jonge kittens en hoe langer je wacht, hoe moeilijker de acceptatie gaat worden.
Ben heel benieuwd :grin: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie