oudere kat vind kitten spannend

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Balthazar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2012 21:15
Locatie: Den Haag

oudere kat vind kitten spannend

Bericht door Balthazar »

Ja beetje rare titel, maar mijn kater van 6/7 vind onze nieuwe kitten een beetje eng. De kitten is er nu pas 2 dagen, en de kat is heel geïnteresseerd in wat het kittentje allemaal doet, maar als de kitten met hem wil knuffelen of spelen weet hij niet wat hem overkomt. De oudere kat lijkt gewoon te schrikken ervan. Soms loopt ie weg, andere keer heft ie een poot (geen nagels uit). De kitten gromt ook steeds naar de oudere kat en die lijkt dat dan spannend te vinden en sjokt dan weg.

De oudere kat heeft wel een plekje waar ik de kitten niet bij laat zodat hij kan wennen en zich kan terugtrekken. Kan ik meer doen om hem een beetje te laten wennen? Het lijkt hem op zich wel te interesseren en hij begint zelf ook ineens met de speeltjes te spelen, maar ik heb het idee dat hij niet goed weet hoe hij zich moet gedragen naar de kitten toe.
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Renatevanderveer

Re: oudere kat vind kitten spannend

Bericht door Renatevanderveer »

Wat is het leeftijdsverschil tussen je katten?

Geef het een paar dagen tijd, het is best wennen, voor beide.
Gebruikersavatar
Balthazar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2012 21:15
Locatie: Den Haag

Re: oudere kat vind kitten spannend

Bericht door Balthazar »

6/7 jaar. In overleg met deskundige heb ik besloten om voor een kleintje te gaan omdat de kater echt alles eng vind. En in principe gaat het redelijk goed, niet extreem blazen, niet vechten. Alleen die grote lijkt zich geen houding te weten. Hij wil wel kijken, maar vind echt contact eng.

Ze hebben wel twee keer neusjes tegen elkaar gedrukt, maar dan springt de oudere kat weg erna.
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: oudere kat vind kitten spannend

Bericht door Jantina »

Ik heb sinds drie weken een kleine kitten van toen 13 weken in huis genomen bij een poes van 5 jaar.
Ik kan ook alleen maar zeggen dat het tijd nodig heeft. Forceer in ieder geval niets. Hier is het nu gekomen tot acceptatie en daar ben ik al heel blij mee.

Wat je eventueel zou kunnen proberen is spelen met allebei. Bijvoorbeeld met een speelhengel, als ze in dezelfde ruimte zijn. Eerst met de één en dan met de ander. Zo laten zien dat samen spelen leuk is.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: oudere kat vind kitten spannend

Bericht door Cari »

Als je kater al die tijd alleen is geweest, zal hij inderdaad niet goed weten wat hem overkomt. Eén ding is echter heel duidelijk: je kater heeft een heel vriendelijk en open karakter. Het gaat vast snel goed komen tussen die twee. En inderdaad lekker spelen met allebei en ze zo dichter tot elkaar brengen. Een mens heeft gelukkig ook 2 handen en als je tussen ze in gaat zitten kan je ze ok gelijktijdig aaien - een brug slaan a.h.w. :-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Balthazar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2012 21:15
Locatie: Den Haag

Re: oudere kat vind kitten spannend

Bericht door Balthazar »

Ik heb hiervoor een oude kater van 16 erbij gehad, maar die was zwaar dominant en moest bij mijn kat weggehouden worden als ik er niet bij was ivm agressie. Vandaar dat ik nu een niet-bedreigende kitten erbij heb gedaan. Zodat hij een keer de sterkste en grootste is. Ze hebben net al even gesnuffeld aan elkaar en kopjes gegeven, dus ik heb er al een beter gevoel over :)
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: oudere kat vind kitten spannend

Bericht door Adriana »

ze moeten zo snel mogelijk naar elkaar gaan ruiken, dus over en weer aaien, met dezelfde borstel borstelen en beide katzels afwisselend vooral op de koppetjes en zijkanten kriebelen.
als ze intussen aan elkaar gesnuffeld hebben dan gaat het al beter en met kopjes geven wisselen ze ook luchtjes uit.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: oudere kat vind kitten spannend

Bericht door nellebel »

samen eten geven hielp hier ook goed. ik zette de bakjes natvoer steeds dichter bij elkaar
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: oudere kat vind kitten spannend

Bericht door Cari »

Elkaar kopjes geven zegt heel veel. Dit worden dikke vrienden :grin: . Goeie keus hoor, een kitten erbij :thup: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Balthazar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2012 21:15
Locatie: Den Haag

Re: oudere kat vind kitten spannend

Bericht door Balthazar »

Vandaag hebben ze weer even geknuffeld en gesnuffeld! Mijn oudere kat corrigeert de kleine ook als die een beetje vervelend gaat doen :) Ben zo trots op mn grote beer!
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: oudere kat vind kitten spannend

Bericht door nellebel »

met recht dat je trots bent. is ook spannend zo'n klein opdondertje in huis dat nergens bang voor is. dit gaat helemaal goed komen. is ook goed voor het zelfvertrouwen van je grote beer. die zal zich steeds zekerder gaan voelen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: oudere kat vind kitten spannend

Bericht door Jantina »

Fijn dat het goed gaat!
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Plaats reactie