poes ziek na vaccinatie Nobivac Tricat Trio

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
GeorgeS
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2014 17:30

poes ziek na vaccinatie Nobivac Tricat Trio

Bericht door GeorgeS »

We hebben bij de dierenkliniek van Ranzijn de katten laten inenten tegen niesziekte en andere kattenziekten. Vooraf zijn ze gecontroleerd op gezondheid. Dat gaf een goede indruk: Hart, longen, ogen oren, nieren, gebit, vacht en huid waren in orde. Een paspoortje met een hele checklist van gezondheidscontroles werd meegegeven. Alles was goed. Een hele geruststelling, hoewel ze voordien al niks mankeerden.

Na de eerste prik met Nobivac Tricat Trio werden ze hangerig. Dat is normaal. Op advies van de arts werd na een paar weken een 2e prik met Nobivac Tricat Trio gegeven. Dat zou betere weerstand geven tegen de ziekten.

Voordat de 2e prik werd gegeven, werd opnieuw alles onderzocht. Dat was weer bij Ranzijn, maar nu deed een andere arts dienst. De katten werden weer in orde bevonden, behalve een kater die volgens deze arts ineens een hartruis zou hebben. Dat vond ik vreemd, want dat is een aangeboren afwijking, die hij een paar weken terug nog niet had. Maar verder waren de katten gezond en ze kregen de 2e prik.

Na beide vaccinaties werden de katten niet lekker. Maar een poesje is na die 2e prik flink ziek geworden. Je kunt horen dat ze moeilijk ademt, ze niest en heeft een flink verstopte neus. Ze eet en drinkt bijna niet omdat katten niet eten wat ze niet kunnen ruiken. Daarom ben ik met haar weer terug gegaan naar de dierenarts.

De dierenarts was dezelfde die de 2e prik gaf. Zij beweert nu dat katten niet ziek kunnen worden van een vaccinatie, maar dat is onzin. Iedereen wordt daar een beetje ziek van. Vaccinatie maakt altijd een beetje ziek, omdat ze met verzwakte levende ziekteverwekkers worden ingespoten. Het idee is, dat hierdoor weerstand wordt gekweekt, zodat ze na een echte besmetting minder ziek worden en de besmetting niet dodelijk is.

De dierenarts beweert nu ook, dat ze niks aan de luchtwegen heeft, maar dat het gereutel bij het ademhalen hartruis is. :shock:
Alweer een dier dat plotseling binnen 1 maand hartruis ontwikkeld heeft?

Het poesje is echt heel ziek, maar deze dierenarts weigert om haar te helpen aan de luchtweg aandoening, terwijl ze duidelijk verstopt zit en moeilijk ademt. Nu ineens beweert ze dat deze poes al gezondheidsproblemen had voordat ze werd gevaccineerd. Maar ze werden vooraf toch 2x op gezondheid gecontroleerd !!! Deze poes mankeerde niets voordat ze werd gevaccineerd.

Deze dierenarts van Ranzijn wil röntgenfoto's maken voor het hart, en stelt dat de poes geopereerd kan worden. Dat is natuurlijk leuk verdienen, voor Ranzijn, maar het helpt de poes niet door haar ziekte na vaccinatie heen.

Het is bekend dat katten ziek kunnen worden na vaccinatie en met antibiotica kunnen ze snel geholpen worden. Er zijn goede middelen zoals Amoxillin en Amoxoral, maar die zijn goedkoop. Ranzijn verkoopt liever een dure behandeling voor een kwaal die de kat niet heeft.

Diergeneesmiddelen kun je in Nederland niet anders kopen dan via de
dierenarts. In Amerika kun je dat wel gewoon bestellen. Maar dle
leveren weer niet naar Europa.

Weet iemand een oplossing om het poesje gezond en wel in leven te houden?
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: poes ziek na vaccinatie Nobivac Tricat Trio

Bericht door Kattebeest »

Zou een second opinion vragen bij een andere dierenarts (third opinion in dit geval).
Medische zorg weigeren bij een ziek en snotterig poesje is onbegrijpelijk. En zou willen weten hoe het nu echt zit met de hartruisjes.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: poes ziek na vaccinatie Nobivac Tricat Trio

Bericht door kansarmedieren »

Inderdaad naar een andere dierenarts als je deze dierenartsen niet vertrouwd. En het is maar goed dat je hier geen antibiotica kan kopen anders waren er nog meer bacteriën resistent tegen antibiotica. tegen virussen helpt geen antibiotica zolang er geen vieze snot loskomt is er geen bacterie in het spel. Als wij verkouden zijn krijgen we ook geen antibiotica we moeten dan uitzieken. En het hartruis de ene persoon kan het beter horen dan een ander dus het kan best dat zijn dat de ene dierenarts het niet hoort en de ander wel. Maar ik zou toch snel een andere dierenarts bezoeken want dit komt niet meer goed.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: poes ziek na vaccinatie Nobivac Tricat Trio

Bericht door castratenkoor »

Snel naar een andere dierenarts en laten behandelen. Een kitten kan zelfs overlijden na een inenting. Is mij een keer overkomen. De dierenarts wilde ook niets doen aan de entreactie, want dat moest het dier zelf te bovenkomen. Had ik er maar nooit naar geluisterd......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: poes ziek na vaccinatie Nobivac Tricat Trio

Bericht door Dinky »

Ik zou naar een 'normale' dierenarts gaan met de zieke en niet weer terug naar ranzijn (heb bij ranzijn toch een gevoel van prima voor vaccinaties maar niet wanneer er verdere problemen zijn maar dat is slechts mijn gevoel en berust niet op feiten).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: poes ziek na vaccinatie Nobivac Tricat Trio

Bericht door BloemTetsu »

Jakkes. Mijn kat Elfie* is ook ziek geworden na vaccinatie met Nobivac (juni 2013) en vlooienpipet en was daarvoor al ziek. Wat we niet wisten. Na vele onderzoeken en ab is ze weer opgeknapt.
Ze had ook een hartruis en is afgelopen donderdag overleden door een bloedprop. Dit was gewoon stom toeval en zeer uitzonderlijk, Maar ja.
Een aangeboren hartruis/probleem moet je niet onderschatten weet ik nu.
Voor nu zou ik als ik jou was naar een andere da gaan.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: poes ziek na vaccinatie Nobivac Tricat Trio

Bericht door Brittenbolletje »

Ik zelf zou nooit naar ranzijn gaan, ik hoor alleen maar hele erge klachten en ziekte enz enz.

Zoals hierboven al werd geadviseerd, lekker naar een "echte" dierenarts gaan en je kitten laten helpen. Ondertussen zou ik als het neusje zo dicht zit gaan stomen, wij deden dat in de badkamer en gingen erbij zitten. Je mag ook zout in de neusjes druppelen zodat het open gaat en ze weer wat beter kan gaan adem halen.
GeorgeS
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2014 17:30

Re: poes ziek na vaccinatie Nobivac Tricat Trio

Bericht door GeorgeS »

Het blijkt in het weekeinde niet zo makkelijk te zijn om een andere dierenarts te vinden. Ik heb er een aantal gebeld en ik krijg in de buurt alleen maar antwoord apparaten te horen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: poes ziek na vaccinatie Nobivac Tricat Trio

Bericht door castratenkoor »

Via dierenartsen hun antwoordapparaat word je normaal doorverwezen naar de dienstdoende dierenarts. Elke regio heeft dat geregeld. Je krijgt een telefoonnummer wat je kunt bellen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: poes ziek na vaccinatie Nobivac Tricat Trio

Bericht door Brittenbolletje »

Hier is het zelfs zo dat wij in het weekend de doktersdienst moeten bellen (ja ja voor mensen) en die bellen dan dienstdoende dierenarts en die belt dan mij weer.
GeorgeS
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2014 17:30

Re: poes ziek na vaccinatie Nobivac Tricat Trio

Bericht door GeorgeS »

Gelukkig heb ik een dierenarts gevonden die wel dienst deed. Deze vertelde dat elke ervaren arts gewoon kan zien dat het poesje niesziekte had. Waarschijnlijk een beetje ziek geworden van de vaccinatie en daar een bacteriële besmetting bij gekregen. Het komt vaker voor, het is makkelijk te herkennen en te behandelen. Een antibiotica kuurje voorkomt dat het een chronische bronchitis kan worden. Het poesje is heel snel opgeknapt.

Volgens deze arts heeft Ranzijn wel opgeleide artsen in dienst. Het probleem bij Ranzijn ligt waarschijnlijk in een gebrek aan ervaring, dat de betreffende arts probeerde te compenseren met de apparatuur. Door onderzoek te doen naar iets waar het dier niet aan lijdt, kan de schijn van deskundigheid gewekt worden.

Wat resistentie voor antibiotica betekent, wordt volgens deze arts vaak verkeerd begrepen. Resistentie ontstaat wanneer een antibiotica kuurtje niet wordt afgemaakt. Er zijn dan nog levende bacteriën aanwezig, die zich gaan voortplanten. Zo kweek je bacteriën die het antibioticum verdragen.

Helaas wordt door de misvattingen over antibiotica soms te weinig antibioticum verstrekt, zodat juist resistente bacterieën worden gekweekt. Bij goed gebruik kan antibiotica geen kwaad.

Overigens gaat het over een volwassen poes, die al vele malen eerder is gevaccineerd. Dit was de eerste keer, dat ze na vaccinatie echt ziek werd.
GeorgeS
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2014 17:30

Re: poes ziek na vaccinatie Nobivac Tricat Trio

Bericht door GeorgeS »

kansarmedieren schreef:Inderdaad naar een andere dierenarts als je deze dierenartsen niet vertrouwd. En het is maar goed dat je hier geen antibiotica kan kopen anders waren er nog meer bacteriën resistent tegen antibiotica. tegen virussen helpt geen antibiotica zolang er geen vieze snot loskomt is er geen bacterie in het spel. Als wij verkouden zijn krijgen we ook geen antibiotica we moeten dan uitzieken. En het hartruis de ene persoon kan het beter horen dan een ander dus het kan best dat zijn dat de ene dierenarts het niet hoort en de ander wel. Maar ik zou toch snel een andere dierenarts bezoeken want dit komt niet meer goed.
Gelukkig heeft het poesje (ze is klein maar al jaren volwassen) geen hartruis volgens de "echte" dierenarts. Ook alle voorgaande jaren is daarop gecontroleerd bij de algemene gezondheidscontrole. Geen van de eerdere dierenartsen constateerde een hartruis. Verder onderzoek op grond van de verkeerde diagnose zou het dier veel stress geven, wat ook niet bevorderlijk als het ziek is en niet wordt behandeld voor wat ze echt mankeert. Een hele slechte beurt voor de Ranzijn arts, vond deze arts.

Bij Ranzijn vond ik de eerste arts wel goed. Ook hoe ze met de dieren omging. De tweede Ranzijn arts was misschien onervaren. Er was wel snot, daar had ze eventueel wat van kunnen onderzoeken, maar volgens de "echte" dierarts was dat ook overbodig omdat de symptomen erg duidelijk waren: "Niesziekte is niet alleen een virus infectie. Het is een complex waarbij naast de virale infectie ook een bacteriële infectie vaak voorkomt. De vaccinatie helpt alleen tegen de virale infectie. Aan de bacteriële infectie wordt soms niet gedacht en gebrek aan ervaring helpt niet bij de diagnose."

Gelukkig voelen de katten zich nu weer prima.
Plaats reactie