Kitten van 6 weken in huis genomen wat nu?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
IzzyDiesel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jan 2014 00:37

Kitten van 6 weken in huis genomen wat nu?

Bericht door IzzyDiesel »

Hoi,

Vorige week zaterdag kwam een klant en die vertelde over dat haar poes kittens had gekregen, maar dat er 1 was die ze niet kwijt raakte. Ze zei dat die die dag echt weg moest want anders gooide ze hem op straat. Natuurlijk bood ik gelijk aan om dat diertje in huis te nemen, maar er was ook een andere vrouw die hem wel wou hebben. Zij heeft hem ook uiteindelijk genomen omdat ik binnenkort stage heb dus minder thuis ben. Maar vandaag belde die brouw om te vragen of ik de kitten nog wou hebben. Nu blijkt de kitten pas 6 weken te zijn. :-o Volgens mij is dat dus veel te jong om bij zijn moeder al weg te zijn. Maar ik heb hem dus meegenomen, maar ik weet niet precies wat ik er mee moet. Moet ik hem nog kittenmelk geven of andere belangrijke dingen? Hij is wel al 2 keer ontwormd en ontvlooid. Kittenbrokjes heeft die ook al, daar eet hij ook best al veel van.
Ook heb ik nog een andere kitten van 8 maanden. Zij, Izzy, is hier absoluut niet blij mee. Ik heb haar nog nooit hoor grommen of blazen, maar sinds Diesel hier is hoor ik niks anders. Ik heb ze nu apart gezet voor de nacht. Izzy op haar eigen en veilige plekje in mijn kamer en Diesel slaapt vannacht in mijn broer zijn kamer. Ik hoop dat Izzy morgen beter reageert want zoals het nu gaat kan het niet. Ze durfde niet eens de zitkamer in. Heeft iemand nog tips om deze twee zo snel mogelijk aan elkaar te laten wennen?
Sara
Izzy 07-05-2013
Diesel ?-12-2013
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten van 6 weken in huis genomen wat nu?

Bericht door castratenkoor »

Daar zijn heel veel topics over. Typ eens introductie (kitten) in de zoekfunctie.

Als hij brokjes eet hoeft hij geen kittenmelk meer. Ik zou wel hem ook natvoer geven voor zijn vochtbalans.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten van 6 weken in huis genomen wat nu?

Bericht door nellebel »

met 6 weken al 2x ontwormd? weet je zeker dat hij niet ouder is?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
IzzyDiesel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jan 2014 00:37

Re: Kitten van 6 weken in huis genomen wat nu?

Bericht door IzzyDiesel »

Nee ik weet niet precies wanneer hij geboren is. toen ik hem gister ging halen hebben ze hem ontwormd waar ik bij was. En er werd gezegd dat bij zijn eerste huis hij ook een keer was ontwormd. Hij is wel echt nog heel klein veel kleiner dan dat Izzy was toen ze hier kwam. Zij was toen 10 weken.
Bedankt castratenkoor voor het antwoord over de kittenmelk. Ik ga maar even zoeken op dit forum.
Sara
Izzy 07-05-2013
Diesel ?-12-2013
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6811
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten van 6 weken in huis genomen wat nu?

Bericht door Dinky »

Welllicht dat je wat hebt aan deze site om de leeftijd te bepalen: http://www.kittenleeftijd.nl/

Wat betreft blazen en grommen moet je het een week de tijd geven ;) Ze moeten beide hun positie zien te vinden ten opzichte van elkaar.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten van 6 weken in huis genomen wat nu?

Bericht door eveline1982 »

Dat is zeker veel te klein! Maar beter bij iemand zonder mamma die voor hem wil zorgen, dan bij iemand die hem op straat wil gooien :)

Zaak is dat hij veel nat voer krijgt om zijn vochtgehalte goed te houden. Ik praat op deze leeftijd over zeker 5x per dag wat nat voer, een flinke eetlepel per keer is voldoende. Dit houd je tot zeker zijn 8ste week vol, daarna volstaat 3 a 4 x per dag. Vanaf 12 weken is 2x per dag voldoende, mits de kitten goed op gewicht is. Als je een goede kwalitatieve brok geeft maakt het niet zoveel uit of het nat voer hoogwaardig van kwaliteit is.

Als hij gisteren is ontwormt dan mag je dit over 2 weken herhalen en dan over nog is 2 weken. Daarna maandelijks en vanaf 6 maanden elk kwartaal. Ontvlooien op deze leeftijd alleen doen als het de spui gaten uit loopt, beter is elke dag even goed kammen.

Hij mag op 9 weken zijn eerste enting als hij min 800 gr weegt, anders even wachten. Na 3 weken de enting herhalen.

De leeftijd is moeilijk in te schatten bij een kitten. Als de oren goed open staan, de oogjes al beginnen te verkleuren en de kitten rond de 600 gr weegt, dan weet je dat hij ong 6 weken oud is. Er staat 100 gr groeien,per week voor een kitten.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten van 6 weken in huis genomen wat nu?

Bericht door mittenslief »

met 6 weken en 2 x ontwormt..heeft de vorige eigenaar het goed gedaan hoor....ik doe het altijd met 3 5 7 en 9 weken daarna om de maand.....
voor de rest sluit ik me natuurlijk volledig bij eveline aan, alleen w8 ik meestal tot de kleintjes een kilo zijn met enten. en wat betreft met je andere kitten, dat moet je een paar dagen de tijd geven en even op zijn beloop laten, voor je het weet zijn ze vast onafscheidelijk
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Kitten van 6 weken in huis genomen wat nu?

Bericht door Ikey »

He, wat leuk, ik heb ook een Diesel :)

het is heel normaal dat Izzy zo blaast en gromt naar Diesel, hij is een indringer. Meestal weten ze het zelf wel uit te zoeken met zijn tweeen en zijn ze al snel onafscheidelijk. Gewoon lekker samen laten. Grommen is normaal, blazen ook. Uithalen naar elkaar is ook normaal. Achter elkaar aanrennen is ook normaal, met eventuele geluiden erbij. Pas ingrijpen als ze echt gaan vechten. Vechten is bloed. Maar dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
IzzyDiesel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jan 2014 00:37

Re: Kitten van 6 weken in huis genomen wat nu?

Bericht door IzzyDiesel »

Bedankt allemaal voor jullie reactie.
Diesel gaat vandaag naar de dierenarts, want ik wil zeker weten of hij wel helemaal gezond is. Ook heeft hij vlooien of luizen dus dat haal ik dan ook maar gelijk bij de dierenarts voor hem en Izzy.
Tussen Izzy en Diesel gaat helemaal goed, vanochtend nog gegrom en geblaas en toen waren ze opeens aan het spelen. Heerlijk om te zien. Ik kan nu eindelijk echt genieten.
Sara
Izzy 07-05-2013
Diesel ?-12-2013
Plaats reactie