Onze poes en een kittenpoesje allebei een verleden.....help!

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
maranca
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2014 20:12

Onze poes en een kittenpoesje allebei een verleden.....help!

Bericht door maranca »

Beste iedereen,

wij hebben sinds 4 daagjes een kittenpoesje van 4 maandjes in huis genomen als speelmaatje
voor ons brits korhaar poesje minette van 5 jaar.
haar vriendje is vorig jaar oktober overleden en ze waren 1,5 jaar samen , we hadden minette
genomen als speelmaatje voor ons katertje en dat ging heel goed.
maar nu hebben we een groot probleem zal proberen het zo kort mogelijk samen te vatten:

minette heeft een verleden van mishandeling door mensen, zij is erg lief maar angstig.
zij trekt zich op aan een sociale kat en doet dan ook alles na, ze werd wat depressief en we zagen dat ze duidelijk een vriendje of vriendinnetje mist.
het was ons wel duidelijk dat we naar een heel sociaal en gemakkelijk kitten moesten zoeken voor de acceptatie.

tja en toen kwam duckie voorbij... een wolk van een kitten van 4 maandjes en wij ( mensen) waren meteen verliefd op haar. ze is een kruising Turkse van / htk kat.
na lezen op google vandaag, las ik wel dat dit ras toch wel dominant naar andere katten toe kan zijn.
de mensen bij wie wij haar op hebben gehaald zeiden dat ze nog een kat hadden en dat duckie wel wilde spelen maar de oude kat niet. en dat ze duckie weg deden omdat ze teveel van huis waren.
of dit verhaal klopt??? wij zetten onze vraagtekens erbij. ondertussen hebben we veel ervaring met katten en gedragsproblemen en misschien is het gedrag van duckie naar minette toe een groot probleem en niet op te lossen.

maar natuurlijk willen we alles uit de kast trekken om het te laten slagen alleen niet ten koste van minette.
het probleem is dat duckie alleen maar blaast, gromt en uithaalt naar minette.
in het begin vond zij het duidelijk leuk dat er een kitten was maar nu wordt dit steeds minder en trekt zij zich terug.
we weten dat duckie tijd nodig heeft om te wennen aan geuren, het huis en aan minette.
echter het lijkt wel alsof er meer gebeurd is bij die mensen dan ze tegen ons hebben gezegd.
want het blazen en aanvallen naar minette is gewoon niet normaal, minette zit gewoon op haar krabpaal en duckie vliegt erheen en haalt uit...
het lijkt er wat ons betreft op dat ze is aangevlogen door een andere kat ( bij die mensen? ) ach je komt er nooit meer achter. het blijft gissen en dan wordt het een ander probleem en is zij misschien wel beter af in een huisje zonder andere katten.

wie heeft raad? we proberen alles en hoelang laat je dit doorgaan?

we zijn gewoon bang dat als dit gedrag van duckie te lang gaat duren wij nooit meer een kitten
kunnen nemen omdat ze dan zelfs geen vertrouwen meer heeft in een kitten die onbevangen is en wel met minie wil spelen en direct contact wil. in ogenschouw genomen dat minette al heel wat heeft meegemaakt.

we vinden het zo zielig voor minette, dat we duckie dan weer apart zetten en minette de rust geven die ze nodig heeft.

alvast dank en groetjes,
mar
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Onze poes en een kittenpoesje allebei een verleden.....h

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ik heb geen
Idee
Maar om
Nou zo druk jong
Kitten en dat ras wat inderdaad druk is
Bij een volwassen rustige Brit te zetten?
Hmm geen idee
Of dat gaat matchen...
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
maranca
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2014 20:12

Re: Onze poes en een kittenpoesje allebei een verleden.....h

Bericht door maranca »

hoi cheetah,
dank voor je reactie,


eigenlijk valt het drukke wel
mee want alle kittens zijn druk, maar meer de dominatie van het ras. waar we nu achter komen en
ze is niet eens een volledige Turkse van...
daarnaast haar verleden dat maakt het nu zo moelijk...
Cerna

Re: Onze poes en een kittenpoesje allebei een verleden.....h

Bericht door Cerna »

Ik denk dat je beter de keuze had kunnen maken voor een andere Brit. Wanneer ik het zo lees is Minette een heel timide poes door alles wat ze heeft meegemaakt en is een dominante kat wel het laatste waar ze op zit te wachten. Wanneer het kitten nu al zo dominant is (en ik begrijp dat het niet alleen spelen is) verwacht ik niet dat dat op den duur beter gaat worden en wordt Minette doodongelukkig.

Ik zou - hoe sneu ook - een ander huisje zoeken voor het kitten en op zoek gaan naar een Brittenmaatje voor Minette. En dan wel een effen Brit want tabby's zijn vaak ook weer behoorlijk dominant.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Onze poes en een kittenpoesje allebei een verleden.....h

Bericht door castratenkoor »

Als het na 3 weken nog niet is verbeterd zou ik of een tweede kitten erbij nemen, zodat ze elkaar bezig houden, of het kitten herplaatsen.
Dan zou je als partner voor je Brit en een herplaats Brit bij kunnen nemen.

Of, als je poes zich daar wel prettig bij voelt, haar als solopoes houden. Daar kunnen wij zo van afstand niet over oordelen, dat verschilt van poes tot poes.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Onze poes en een kittenpoesje allebei een verleden.....h

Bericht door Dinky »

Neem aan dat je bijvoorbeeld feliway stekker hebt geprobeerd en/of valeriaan op kussentje druppelen om wat rust in de tent te krijgen?

Soms is het inderdaad zo dat de brittenpoes zich te onderdanig opstelt en herplaatsing van het kitten de enige oplossing is. Een voorbeeld vind je wanneer je dit foto-album doorkijkt. Ook daar was sprake van een timide brittendame en een kitten dat de baas over haar speelde. Het kitten is herplaatst en later is er een volwassen sociale kater uit het asiel bij gezet wat wel heel goed gaat ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
maranca
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2014 20:12

Re: Onze poes en een kittenpoesje allebei een verleden.....h

Bericht door maranca »

Hallo allemaal,

dank voor jullie reactie's ! en dat jullie zo goed meedenken dat hebben we pff wel even nodig...
we kijken het nog 1 dagje aan het mag niet zo zijn dat minette onder de situatie gaat lijden
want het gaat in de eerste plaats om haar.

wij komen op de tweede plaats en hoe snoezig ze ook in onze armen ligt en likjes geeft en een wereld
poesje is voor mensen ... minette gaat voor.

dank voor de link, zo anstig als dat britje is minette gelukkig ( nog niet) maar dat ze niet gelukkig is dat is wel duidelijk .

er lijkt iets verbetering in te zitten maar we blijven realistisch , minie blaast nu terug naar duckie en dan schrikt duckie wel .

maar ja, blijft het feit dat minette absoluut niet sociaal is door haar mishandeling in het verleden
dus inderdaad een sociale rustiger kitten zou een betere optie geweest zijn ( wat ze zou zijn .... volgens de mensen waar ze vandaan komt)

twee niet sociale katten bij elkaar is volgens mij geen goede basis voor een gelukkig kattenleven....
minette wil zo graag spelen alleen nu is het gewoonweg niet leuk meer en ik denk hoe langer dit duurt hoe minder kans er is dat het bij een wel sociaal britje en dan een mannetje zoals ik las en ook geen tabby het wel goed zal gaan.

als de poezen ongelukkig zijn dan zijn wij het ook...

ja feliway , valeriaan alles uit de kast gehaald.

we hebben al gevraagd in een opvang voor weeskittens en zullen morgenavond besluiten of duckie daar naartoe gaat. mijn gevoel zegt dat dit het beste is mijn vriend geeft het meer kans.
we wachten het even af en doen wat we moeten doen hoe moeilijk ook.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Onze poes en een kittenpoesje allebei een verleden.....h

Bericht door pinguin »

Ik denk ook dat duckie beter af is met een maatje die lekker druk is en ook net zo sterk is.

En voor minnet zou ik evt iets oudere kat zoeken die wat rustiger is maar wel heel sociaal naar mensen toe zo dat ze zich daaraan kan op trekken
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
maranca
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2014 20:12

Re: Onze poes en een kittenpoesje allebei een verleden.....h

Bericht door maranca »

ja , hier ben ik het helemaal mee eens....

minette houdt ook wel van ruig spelen,
maar duckie is te en niet sociaal helaas.

vind het heel erg maar ik weet zeker dat als we duidelijk maken dat duckie veel ruimte
en mensgericht is zij zeker een goed huisje krijgt via de opvang.

mijn vriend vindt het nog erger dan ik,
ik steek mijn hoofd niet in het zand en voel ( door mijn hooggevoeligheid ) aan dat dit niet goed is.
Cerna

Re: Onze poes en een kittenpoesje allebei een verleden.....h

Bericht door Cerna »

Ja, ik kan me voorstellen dat het ook na een paar dagen al moeilijk is om weer afscheid te moeten nemen.

Mijn eerste keus zou geen volwassen kat zijn. Een kitten wordt zoveel gemakkelijker geaccepteerd en de introductie geeft veel minder stress.
En een Brittenkitten is druk (heb er zelf nu 2 van een half jaar rondlopen naast 3 volwassen dames), maar niet zo druk als een HTK-kitten (die ik in het verleden heb gehad), dus daarom een Britje. Dame of heer? Ik heb alleen dames en dat gaat prima (enkele keer nog een klein incidentje met onze Amber, maar dat mag geen naam hebben) en daarom denk ik niet dat het wat uitmaakt.
maranca
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2014 20:12

Re: Onze poes en een kittenpoesje allebei een verleden.....h

Bericht door maranca »

hallo iedereen die ons geholpen heeft,

duckie gaat morgen naar de kittenvang, we hebben vandaag gebeld en ze mag morgen
komen. ze komt daar met nog 3 kittens te zitten.
we hebben een goed gevoel bij deze opvang, ze doet ook de opvang van moederloze kittens
en het gesprek verliep ook heel goed.
dus we hebben er ( buiten het verdriet want een band met een kitten zoals duckie heb je niet snel)
vrede mee.

ook zal ze ons op de hoogte houden als duckie een goed huisje gaat krijgen.

groetjes, maranca
Plaats reactie