Kitten gevonden van 4 weken oud.

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
coupje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 okt 2013 19:06

Kitten gevonden van 4 weken oud.

Bericht door coupje »

Beste leden

Wij hebben drie weken geleden een kitten gevonden in de weidde achter ons huis, mijn echtgenoot hoorde heel de namiddag gehuil en gehuil. Toen het bijna donker werd ging mijn echtgenoot op zoek naar het geluid en vond de kitten schreeuwend om aandacht. Na een bezoek aan de dierenarts bleek de kitten maar net vier weken oud. Dus eerst de fles voor een dag of twee en nu lekker uit het kommetje. De oogjes zijn terug in orde (ontstoken toen we haar vonden) en de stoelgang is perfect nu (2x moeten laten ledigen bij de dierenarts). Nu zijn wij gewoon om volwassen katers te kopen in het dierenasiel. Dus met volwassen katers weten we wel raad :-). Nu hebben we ons Nelle want zo heet ze nu vandaag 3 weken en is ze een echte deugniet! Ze bijt, krabt, klimt telkens omhoog aan je broek, allemaal pijnlijk dingen dus. Wij vragen ons dus af hoe we dat klein monster moeten uitleggen dat dit niet mag! Tot nu toe helpt niets! We zeggen sttttt of zeggen NEE, of nemen haar met het nekvel (anders is ze veel te snel) of zetten haar aan haar speeltjes (massa speeltjes, een kindertuin) maar na 2 sec staat ze daar terug :-). Hoe pakken we dit dus aan?

We hebben ook een kater Marcelleke die voorlopig niets van de kitten moet weten maar dat komt goed en vraagt tijd. We hebben ook twee jachthonden die zo erg voor de kitten willen zorgen dat Nelle dood gezorgd zou worden! Dus de kitten zit op aanraden van de dierenarts in een massa grote bench of bij ons. Als de honden buiten zijn loopt Nelle vrij rondt in ons grote huis. Tot ze groot genoeg is dus en de honden niet meer de neiging hebben om haar dood te likken! Hopelijk maar een weekje meer. We hebben ook twee kattebakken moeten zetten want Nelle vergat soms naar haar bak te gaan en plaste na het spelen ergens ver weg in de keuken. Is ook ver wandelen voor zo'n kleine kitten maar dat probleem is met de twee kattebakken opgelost.
Dus mijn vraag is:

1: hoe pakken we het probleem van bijten, krabben, omhoog klimmen langst de broek of springen naar de benen aan. Een volwassen kat heropvoeden lijkt makkelijker ;-).

2: Nelle krijgt nog 4 keer per dag kittenmelk van de dierenarts en ze eet nu kittenbrokjes met een kommetje water (waar ze bijna niet aan komt). De kittenmelk daar weent ze echt om en staat al klaar in de keuken als we nog maar aan de pot komen (kent ze dus al goed). Ze gedraag zich echt nog als een kitten want ze drinkt zogezegd bij mama met de pootjes voorruit en haar mondje tegen de deken of onze kleren (zo zielig om te zien).

Veel vragen waarvoor mijn excuses.

Met vriendelijke groeten
Coupje
Gebruikersavatar
bayou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 okt 2013 00:16

Re: Kitten gevonden van 4 weken oud.

Bericht door bayou »

Nou dat is een uitdaging, zelf een katje opvoeden.
Je moet het alles leren wat normaal de mama en de broertjes en zusjes leren.
Meestal willen andere volwassen katten in huis niet echt meehelpen.
Bij mij was het ook de hond die een beetje met het kitten wilde meehelpen.
Vaak geeft een jonge poes een soort gilmauwtje als het moet plassen en dan zet je het meteen op de bak.
Bij het afleren gewoon consequent nee, zeggen en wegduwen/ zetten.
En daar vooral veel geduld bij betrachten.
Katten zijn heel goed aan te leren wat nee betekent.
Je zou ook met een clicker kunnen werken...
Ik wens je heel veel succes met de kleine.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten gevonden van 4 weken oud.

Bericht door Dinky »

Welkom op het forum :-)

Hoe oud is Marcelleke? Wanneer het leeftijdsverschil te groot is kan het wel eens helpen om een leeftijdsgenootje voor het kitten in huis te halen om mee te spelen (klinkt alsof marcelleke daar geen zin meer in heeft)

Kittenmelk heeft ze nu naar mijn weten niet meer nodig (ze is nu 7 weken als ik het goed lees). Ik zou ipv de kittenmelk 4 keer per dag wat natvoer geven (met eventueel wat extra water voor vocht).

En je hoeft je niet te excuseren voor je vragen ;-) ik heb het meeste dat ik weet over katten ook geleerd door het meelezen op dit forum ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
coupje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 okt 2013 19:06

Re: Kitten gevonden van 4 weken oud.

Bericht door coupje »

Marcelleke is 6 jaar oud en hij doet niets zenne, lichtjes blazen, maar die kleine Nelle krult zich op, dikke staart en gaat er naartoe. Tja het is me er eentje zenne ;-). Dat komt zeker goed met Marcelleke zenne want die is zo braaf. Nog een kitten erbij? Dan loop ik weg hihi. Wij adopteren volwassen katers maar nog een kitten dat zie ik nu echt niet zitten :-D. Toch een groot verschil zenne.

Ze is vandaag 7 weken. Voor de kittenmelk bouw ik dan af. Misschien vanaf morgen maar drie keer en zo afbouwen? Ik heb nog een zakje en ging niet bijkopen hoor. Volgende week krijgt ze haar inentingen mag ze dan wel nat voer? Wormen enzo?

Het is een vechtertje anders zou mijne man haar nooit gehoord hebben, zo schreeuwen dat dat mini mini ding deed! En we zijn trots op Nelle dat ze al zover is gekomen. Nu nog snel groot worden hihi.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten gevonden van 4 weken oud.

Bericht door Dinky »

Met 6 jaar zijn ze inderdaad veel minder speels als zo'n jong kitten. Zo te lezen laat Marcelleke in elk geval niet met zich sollen en de kleine nog minder :lol: Verwacht dat het dan een kwestie is van extra veel spelen met de kleine en zorgen dat die moe wordt zodat ze niet lichamelijk met jullie gaat spelen (het bijten en omhoog klimmen in de broek)

Inenting is tegen ziekten als kattenziekte en niesziekte, tegen wormen heb je ontwormingsmiddel nodig ;-)
natvoer uit een zakje/blikje is net zo steriel als brokjes dus kan geen kwaad (is door het vocht juist goed).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
coupje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 okt 2013 19:06

Re: Kitten gevonden van 4 weken oud.

Bericht door coupje »

We spelen veel, allemaal zelfs, man en dochters (19 en 16j) we kunnen niet anders. En we hebben speelgoed gekocht amai amai precies een kitten crèche :-). Dus morgen om nat voer. Let ik op iets speciaal, merk of zo. Ik zou niet willen dat ze diaree krijgt hoor. En moet ik nu afbouwen met de melk of direct stoppen morgen?

Bedankt voor de feedback (terwijl Nelle mijn kapsel weeral niet goedkeurde en de iPad aanvalt).
coupje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 okt 2013 19:06

Re: Kitten gevonden van 4 weken oud.

Bericht door coupje »

Ik heb toch nog één extra vraagje.

Als wij Nelle willen strelen dan wil zij altijd spelen m.a.w bijten en krabben. Moeten we haar dan ook toespreken als ze te wild wordt. Aaien staat nu gelijk aan bijten krabben en gek doen :-).

Of is dit geheel normaal?
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Kitten gevonden van 4 weken oud.

Bericht door Ilovesiamesecats »

Je kunt ook rustig op staan en even weg lopen, het verkeerde gedrag negeren dus. Of afleiden met een speeltje. Katten spreken (helaas) geen mensentaal.....

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
bayou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 okt 2013 00:16

Re: Kitten gevonden van 4 weken oud.

Bericht door bayou »

precies, een heel verhaal houden heeft dus geen zin.
steeds opnieuw een duidelijk nee! wel.
Maar duurt even.
Zorgen voor lekker veel speelgoed en ze daarmee afleiden of bij een krabpaal zetten wil ook wel helpen.
een kitten van die leeftijd speelt graag en veel.
Verschil met een kat die te vroeg bij de moeder weg is, is dat die en de broertjes en zusjes in het spel elkaar corrigeren als het te hard gaat.
Dat nabootsen als mens is lastig.
Gelukkig was ze al ongeveer 4 weken toen ze gevonden werd, dus in de basis zal ze al wat geleerd moeten hebben.
coupje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 okt 2013 19:06

Re: Kitten gevonden van 4 weken oud.

Bericht door coupje »

Ok we gaan ervoor :-). Bedankt iedereen voor de positieve feedback :-)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Kitten gevonden van 4 weken oud.

Bericht door Ikey »

Er is volgens mij helemaal niet bekend wat de situatie was voordat ze gevonden werd, dus is het niet met zekerheid te zeggen dat de basis is gelegd.

Echt, het beste is er een kitten van dezelfde leeftijd bij zetten die is opgegroeid met moeder en broertjes/zusjes. Zo'n kitten is de enige die jouw kitten kan leren op de juiste manier te spelen. Ook voor jullie is dit de beste en enige oplossing, want daarmee verdwijnt het slechte gedrag meteen. Niet na een paar dagen, nee, meteen. Daarmee wordt het ook meteen een stuk rustiger in huis, wat dus ook betekent dat het voor jullie oudere kat de beste oplossing is. Hij wordt dan niet meer lastig gevallen met drukke peuterspelletjes.
Als jullie dat echt niet willen kun ook overwegen de kitten te herplaatsen bij mensen die al een kitten hebben.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten gevonden van 4 weken oud.

Bericht door eveline1982 »

Als ze nog geen water wil drinken, zou ik nog niet ala minuut met de melk stoppen. Wel kan je dit steeds wateriger maken, zodat het zijn lekkere smaakje verliest en ze went aan water smaak.

Ik sluit me aan bij Paula. Als je wilt dat ze stopt met ruw spelen en alles leert wat een kitten hoort te leren, dan raad ik je aan om er een sociale kitten, die wel bij mamma heeft gezeten, bij te zetten. Ik vang zelf kittens op, en als ik zulk klein grut heb, merk ik dat ze enorm veel hebben aan de andere opvangertjes. In je eentje zo een jong kitten "opvoeden" wil niet zo goed. Ik heb van mijn eigen 3 katten er 2 zitten die zich altijd ontfermen over de kleintjes, en zij zorgen er dan ook voor dat de opvangertjes leren kat te worden. Dat zou ik alleen nooit kunnen :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
coupje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 okt 2013 19:06

Re: Kitten gevonden van 4 weken oud.

Bericht door coupje »

Herplaatsen bij iemand anders? Nadat we zoveel tijd en ook veel geld in dit kleine ding hebben gestopt? Dat doen we zeker niet! Nog een kitten erbij moet praktisch ook gaan lukken, we hebben twee jachthonden die nu al moeten wennen aan deze kitten? Laat staan twee! Oudere katten laten ze gerust maar kleintje daar willen ze TE voor zorgen. Wij zijn toch niet de enige die een moederloze kitten van vier weken adopteren? Zo snel geven we niet op hoor, neen neen. Ik zal er eens met mijn huisgenoten over praten want nog een kitten erbij vraagt nog meer werk en financieel met 5 dieren nog grotere kosten om ze goed te verzorgen. We hebben ook twee studerende jong volwassenen in huis die ook een bom geld kosten.

Maar ons Nelle wegdoen nee dat doen we niet.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten gevonden van 4 weken oud.

Bericht door eveline1982 »

Ik heb al in ruim 70 kittens heel veel tijd en energie gestoken en die zijn op 1 na allemaal herplaats ;) . Jullie zijn zeker niet de enigste, maar ook veel mensen krijgen te maken met gedragsproblemen bij zulke kleintjes. Ik zeg overigens niet dat elke kitten gedrags problemen zal gaan ontwikkelen! Maar als ze zo klein hun moeder verliezen is het veel beter om ze met (een) andere kitten(s) groot te brengen. Ze leren veel sociale vaardigheden van soortgenootjes/genoten. Hoe graag wij dat ook willen doen, lukken zal ons dat vaak niet.

Ik lees dat jullie intenties hartstikke goed zijn, dus ik wil absoluut niet aanvallend oid overkomen. Het is ook alleen een tip, waar jullie ws veel aan zullen hebben :) . En als jullie het op je eigen manier willen doen, dan moeten jullie dat ook absoluut doen :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
coupje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 okt 2013 19:06

Re: Kitten gevonden van 4 weken oud.

Bericht door coupje »

We zijn al op zoek naar nog een kitten :-). Nu nog de papa overtuigen ;-)
Plaats reactie