Een nieuwe kitten erbij ja of nee?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
wendy24
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 okt 2013 00:13

Een nieuwe kitten erbij ja of nee?

Bericht door wendy24 »

Hallo mijn naam is wendy en ik ben nieuw hier. Ik heb een vraagje? Ik heb 1 kat baloe en 1poes didi beide zijn 2 jaar oud. We hebben onlangs een kat moeten laten in slapen. Hij was 1 jaar en was helemaal wit en doof. Het blijkt dat die genetische probleempjes had. We hebben alles eraan gedaan om hem er boven op te krijgen, maarbdat is helaas niet gelukt. Tommy was zeer dominat tegen over de andere en heel erg aanwezig. Daarom mocht baloe hem ook niet en lag veel boven. Ook omdat die doof was speelde die war ruwer omdat die niet hoorde als die je pijn deed. We willen nu eigenlijk een kitten erbij halen het liefst een vrouwtje. Ook omdat didi tommy mist voor te spellen. Baloe wil wel spelen maar alleen wanneer hij zin heeft. Hij slaapt liever en knuffelt liever. Maar didi wil dus veel spelen dus voor haar willen we eigenlijk een speel maatje paken. Is dit niet te snel? Ik ben nu alleen bang dat baloe de kitten niet mag en weer veel boven gaat liggen? We dachten aan een vrouwtje omdat die vaker minder dominant zijn? Iemand tips over hoe en wat?
Roest
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 aug 2013 19:21

Re: Een nieuwe kitten erbij ja of nee?

Bericht door Roest »

Hoi Wendy. Er zijn mensen met veel meer ervaring dus die kunnen beter advies geven maar volgens mij is het een misvatting dat poezen gemakkelijker dan (geholpen) katers zijn. Eerder andersom dacht ik maar ben wel benieuwd wat anderen er over zeggen.
wendy24
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 okt 2013 00:13

Re: Een nieuwe kitten erbij ja of nee?

Bericht door wendy24 »

Oké ja ik weet het niet. Baloe is wel geholpen (dat was tommy ook). Ja ben benieuwd! Ik dacht dat bij katers dan een machtstrijd kwam. Dat was zo wel tussen baloe en tommy. Maar bedankt voor de reactie :).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Een nieuwe kitten erbij ja of nee?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb 8 gecastreerde katers en mijn ervaring is dat juist katers veel makkelijker zijn in een groep. In de 30 jaar dat ik katten heb heb ik meermalen poezen gehad. dat gaf altijd problemen. Dus voortaan komen er hier alleen katers.

Even nadenken hoeveel poezen ik gehad heb. Miep was een lapje, Tijger een cyperse, Wendy een Pers, Kita een Exotic Shorthair. Dus ik kom zo op 4. Niet echt een "bewijs" maar mijn mening is niet gebaseerd op 1 poes wil ik hier maar mee zeggen. Het hangt natuurlijk ook af van de constructie van de rest van de groep.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Een nieuwe kitten erbij ja of nee?

Bericht door mittenslief »

meestal zijn poezen inderdaad juist feller en dominanter dan katers.....hier ook hoor.....een katertje erbij zal het beste zijn
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
bayou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 okt 2013 00:16

Re: Een nieuwe kitten erbij ja of nee?

Bericht door bayou »

Ik heb een kater van 9, een poes van 16 maanden en een poes van 6 maanden.
Ze zijn alledrie heel zacht naar elkaar.

mijn eerste koppeltje waren twee katers, die vochten elkaar regelmatig de tent uit.

soms zegt ras ook wel iets over de felheid van een kat.
Ragdolls schijnen heel zachtaardig te zijn.
Bij mij waren de brits shaded silver katertjes zonder uitzondering erg lief naar andere katten.
De felste kat die ik ooit gehad heb was een maine coon vrouwtje.
rode katers zijn vaak nogal dominant, zeker de Perzische variant.

oftewel, het is eigenlijk een beetje koffiedik kijken. ;-)

Het is zeker niet te vroeg om weer aan een nieuw kitten te beginnen hoor.
maar of jouw bovenkat dan niet weer zal gaan terugtrekken, ligt ook wel een beetje aan zijn aard.
En als hij dat het prettigst vindt, dan kun je dat toch ook gewoon accepteren?
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Een nieuwe kitten erbij ja of nee?

Bericht door Brittenbolletje »

Ik heb praktisch alleen poezen en ik vind die makkelijker en liever. Heb 1 kitten katertje lopen. Maar dat katertje heeft al een naar verleden. Hij knuffelt niet (meer). Hij is izjn jeugd aan het inhalen dus zal daar wel door komen.

Hiervoor had ik ook 2 htk katers. moet er wel bij zeggen dat daarvan 1 kater wel heel erg dominant was, hij had een apart karakter mijn andere htk kater niet, die was een goedzak. Ook heb ik dames gehad die erg dominant was.

Ik probeer mijn groep wel zo samen te stellen op karakter. Nou is dat met een htk wel wat lastig. Ik heb voornamelijk britten. Meestal werkt dat voor mij.
wendy24
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 okt 2013 00:13

Re: Een nieuwe kitten erbij ja of nee?

Bericht door wendy24 »

Bedankt voor de reacties en tips!
Oke castratenkoor en mittenslief en bayou en Brittenbolletje ik zal er eens goed over gaan nadenken. Denk ook wel dat het bij ons tussen tommy en baloe niet goed ging. Omdat tommy doof was en hij speelde graag en dan viel die hun aan maar hij hoorde hun niet krijsen. Dus dan deed ze pijn. Nog een vraagje kunnen katten aanvoelen dat een kat een beperking heeft ofso? dat ze hem daarom niet mochten? Ik ben met een maantje gewoon weer bang dat baloe zich laat verdringen. Vrouwtjes heeft die geen problemen mee.

We kunnen gewoon eigenlijk het beste op karakter af gaan? Ik ga eens wat rond neuzen op sites kijken of ik wat leuks tegen kom. Het heeft absoluut geen haast.

Ik heb het even zo gedaan ik ben facebook gewend en dit niet :P.
Roest
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 aug 2013 19:21

Re: Een nieuwe kitten erbij ja of nee?

Bericht door Roest »

Heb je de zinnen op een kitten gezet? Als je zo in de leeftijd van je eigen katten zou nemen, zeg een jaar of twee jaar. Heb je ook een jonge kat maar dan kun je specifiek naar het karakter kijken. Je zoekt een niet-dominante sociale en speelse kat. Een kitten is wat een loterij. Dat kan nog alle kanten op qua ontwikkeling en karakter.

Wat je over tommy zegt klinkt wel logisch. Alhoewel zijn doofheid er misschien niet eens zoveel mee te maken heeft gehad. Zijn karakter en dominantie alleen al kan goed de reden zijn geweest. En soms klikt het gewoon niet tussen katten.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Een nieuwe kitten erbij ja of nee?

Bericht door Ikey »

Ik ben het er niet mee eens dat kittens een loterij is. Je kunt bij een kitten ook een goed inschatten wat voor karakter hij heeft en gaat ontwikkelen. Een kitten die altijd haantje de voorste is, heel druk speelt, de hele kamer doorvliegt en alleen rustig is als hij slaapt, dat wordt een dominante en drukke kat en zo zal hij wel zo ongeveer blijven. Zet je dat bij je eigen, al dominante, kat, dan kun je er vrijwel zeker van zijn dat je ruzie in de tent hebt als het nieuwe kitten ouder wordt en een greep naar de macht gaat doen.
Een kitten die rustig rondloopt, niet hyperactief speelt maar gewoon rustig, een kitten die wat meer op de achtergrond lijkt en achter zijn broertjes en zusjes aan loopt, ipv voorop, dat zijn kittens die van nature rustiger zijn en meer onderdanig. dus als je dat zoekt, moet je daarop letten. Als je op ikzoekbaas.nl zoekt, hebben sommige pleeggezinnen ook al een goede karakterschets staan. Daar kun je uit kiezen.

Wij hebben vorig jaar twee kittens uitgezocht, uit verschillende nesten en op karakter. Ze passen heel goed na elkaar. Nu nog steeds, het karakter is ook niet heel erg veranderd. Je kunt het dus best al zien, vanaf 6 weken wordt het steeds duidelijker.

Wat betreft kater of poes, zijn het vaak inderdaad de poezen die dominant zijn. Hier ook ;-)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Een nieuwe kitten erbij ja of nee?

Bericht door castratenkoor »

Dat ben ik helemaal met Paula eens. Je kunt een karakter al aardig inschatten vanaf heel klein. kwestie van uitgebreid observeren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Een nieuwe kitten erbij ja of nee?

Bericht door Brittenbolletje »

Inderdaad, je kan het karakter al heel jong inschatten, anders zou ik altijd oorlog in de tent hebben als dat niet zou kunnen aangezien ik nog wel eens wat aanhoud.
Plaats reactie