Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door eveline1982 »

Brokjes weken is normaal gesproken niet erg, maar als een kitten of welk dier dan ook, broodmager is door geen eten dan moet je de maag heel rustig weer laten wennen aan eten. Anders kunnen ze doodziek worden of zelfs doodgaan. Dus vooral kleine porties, heel vaak op een dag.

Als je de kitten zo jong mogelijk laat wennen aan de ratjes, zal dit ws wel goed gaan. Mijn rat speelt zelfs met mijn kater, maar kan ook heel gemeen zijn hoor ;) . Maar het blijven jagers, dus nooit alleen laten als de ratjes rondlopen! De honden zou ik nu alvast, 1 of 2x per dag mee nemen naar de kamer, zodat ze aan mekaars luchtje kunnen wennen. Mijn honden gaan inderdaad heel erg goed met katten, maar er moet niet vergeten worden dat beide honden in opvang gezinnen zijn opgegroeit, dus socialer kan niet ;) .
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Shimbalaya

Re: Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door Shimbalaya »

Wat mij wel verbaasd is dat er behoorlijk tegenstrijdige adviezen worden gegeven.Wel of geen geweekte brokjes geven.Maar ik zie net dat Eveline het brokjes-verhaal al heeft uitgelegd. ;-)

Kattenmelk wordt afgeraden omdat deze te vet zou zijn maar koffiemelk en slagroom worden wel aanbevolen.( want lactose wordt afgebroken door kittens? )
Hoe zit dat nou precies, wordt lactose inderdaad nog afgebroken bij kittens?
Dit is niet bedoeld als kritiek. ;-)
Maar ik wil gewoon altijd overal het fijne van weten.
Misschien net zoiets als het kip/rijst advies bij katten die diarree hebben,net zoveel voor-als tegenstanders.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door eveline1982 »

Nou ik zou zowiezo geen koffiemelk of slagroom aanbieden aan een kitten. Veel te vet en veel te veel suikers! Dat is nooit goed, en wekt 9 van de 10x diaree op. En bij zo een verzwakte kitten kan je echt geen diaree gebruiken. Zowiezo ben ik geen voorstander van melk(producten). De enigste melk die goed is, is die van de moeder. Kittens krijgen hier tot de 5de a 6 de week speciale kittenmelk, als ze binnen komen met 5 weken begin ik er niet eens meer aan. Veel toegevoegde waarde heeft het niet, en het wekt alleen maar diaree op. Je moet ze daarna vrij snel op vlees zetten, wat ook weer diaree kan opwekken (in het begin) en dan heb je een kitten die in 2 weken tijd 2x een aantal dagen diaree heeft gehad. Dat is niet goed voor het groeiproces.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Renatevanderveer

Re: Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door Renatevanderveer »

Koffiemelk is écht uit den boze..
Mijn schoonvader bood dat, uit onwetendheid vermoed ik, de allerjongste kittens ook koffiemelk aan.
Ze vonden het heerlijk, daar niet van, maar TJ viel er nóg meer van af en Tomas wilde daarna niet meer eten..
Daarbij waren ze in mum van tijd allemaal aan de diarree.
Echt, geen koffiemelk..
Shimbalaya

Re: Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door Shimbalaya »

Bedankt voor jullie reactie Eveline en Renate.
Ik heb zelf ook nog nooit koffiemelk gegeven aan m'n eigen katten/kittens en zal dit ook niet adviseren aan anderen.
Maar vreemd genoeg kom je dit advies regelmatig tegen,niet alleen hier ,ook op andere forums.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door eveline1982 »

Snap het ook niet, maar ik heb hier juist steeds gelezen dat iedereen meteen nee roept, als mensen dat opperen. De kleintjes van Renate waren inderdaad, bijna allemaal, aan de diaree. Gelukkig is alle ontlasting nu weer netjes en is Tj enorm aangekomen :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door Anne87 »

Tja, ratten... Ik heb inderdaad twee ratten naast twee zeer actief jagende Noorse Boskaters. Dat is dus absoluut geen combinatie. We kunnen de ratten niet meer los laten lopen en hebben het gevoel dat we ze dus verwaarlozen. Daarom zijn we nu actief op zoek naar een plekje voor onze ratten... We gunnen ze alles, en dat kunnen ze hier helaas niet krijgen...

Maar dat wil niet zeggen dat het niet goed kán gaan. Eveline heeft geloof ik ook een rat, en met onze vorige kat en de vorige ratten was het wel een geniale combinatie. Die deden elkaar niks.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door eveline1982 »

De katten hier zijn zelfs bang voor Django ;) , maar dat is ook wel een figuur apart. Die vecht zelfs met de hond! Jimmie (de hond) weegt 39 kilo, en mijn 500 gr rat durft het best tegen hem op te nemen hoor ;) . Banjer 1 van mijn poezen, is opgegroeit met knagers en vogels, Beer onze kater heeft gelukkig een enorm lief karakter, al moet ik wel oppassen dat hij hem niet in zijn spel, het strotje doorbijt ;) . Van Minoes onze ex zwerfster was ik bang dat zij wel op hem zou gaan jagen. Ze heeft 1x een poging gedaan, maar Django draaide zich om, ging tegen haar op staan en toen ze haar poot over hem wilde slaan, heeft hij haar hard gebeten! Sindsdien blijft ze uit zijn buurt ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Charlene
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2013 12:06

Re: Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door Charlene »

Bedankt voor de info :)

Haha, ja ratten bijten wel van zich af hoor!! ;) Ook waar ik juist bang voor ben.. Dat ze de kleine een knauw geven en die ze de volgende keer terug wil pakken. Kan je indd beter hebben dat ze bang van de ratjes worden, werkt ook ;)
Maar zou fijn zijn als ze gewoon los kunnen met de poes erbij, en dat ik nergens bang voor hoef te zijn.

Als ik trouwens kan helpen Anne, ik werk voor een rattenopvang, doe de bemiddeling, mocht ik een oproepje kunnen plaatsen voor je op ons forum? Kan je ook op andere rattenfora vragen, of je iets mag plaatsen.. Weet je zeker dat ze bij liefhebbers komen :)

Ga dit ukkie dan maar heel goed opvoeden, haha. Kaarsjes branden vind ik erg belangrijk. Net als mijn altaartjes e.d. Met seizoenen en feestdagen elke keer een ander decor.
En zeep? Ik heb bij alle wastafels en in de badkamer allemaal stukken zeep liggen, is een hobby ;) Dus ook niet van ik neem wel zeeppompjes.. Hopelijk lusten ze zo iets niet?
Hebben jullie dan allemaal nooit een zakje met brood ofzo op de aanrecht? Even je bord na het eten wegzetten en later pas afwassen? Of gewoon even een koekje op tafel laten liggen als je de kamer uit gaat? Loop je dan constant het hele huis na of er niets ligt wat ze kunnen eten? Geen stukje plastic of papier? En emmers sop? Pannetje gevuld met sop in de gootsteen? Hete pannen op het vuur?
Gaat nog wat worden als ik me zulke dingen moet aanleren, kan ik haar beter leren er vanaf te blijven, hahaha.
Planten heb ik niet binnen, één tropisch plantje, maar die gaat dan gewoon de deur uit.

Hier een aantal foto's van de trappen..
Bovenaan de trap beneden: http://i1263.photobucket.com/albums/ii6 ... 966d97.jpg
Onderaan de trap beneden: http://i1263.photobucket.com/albums/ii6 ... 8a1367.jpg
Bovenaan de zoldertrap: http://i1263.photobucket.com/albums/ii6 ... e328ec.jpg
Onderaan de zoldertrap (puinzooi omdat alles uit de logeerkamer moest): http://i1263.photobucket.com/albums/ii6 ... 1fe9a9.jpg

Dusja.. Onderaan de zoldertrap iets maken is het enige wat kan.. Of dan de ruimte om die buizen op zolder dichtmaken.

Ze eet vandaag nog steeds goed! Nog steeds even aanhankelijk. Ze geeft zo hard kopjes dat ze er van uitglijd op het laminaat, hahaha. En bij me klimmen, tegen me aan.. En aan mn handen likken, terwijl ze klauwt en spint, net zo of ze drinkt bij haar moeder?

Heb voer besteld.. Die kitten mousse van RC, en dan ook kittenbrokjes van RC, hopelijk word het vandaag nog verstuurd, anders heb ik het in ieder geval woensdag. Meteen 10 blikjes, dus hoop maar dat ze het lust ;)
Ja.. Ik zie dus op sommige plaatjes blikjes staan en op andere kuipjes?? Is gewoon hetzelfde wat erop staat?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door Adriana »

hihi, we hebben je wel aan het werk gezet..
bv Gamma heeft gazen panelen, tuinafdeling. die zijn vrij stevig en kunnen rechtop staan.
ze zijn er in wit en donkergroen maar wit is in deze situatie het mooist.
de treden van je trap beneden met die draai zijn aan de achterkant gelukkig dicht dus als je een gazen paneel op tree twee zet en dat met een bijgeleverd bevestigingsplaatje rechts aan de muur vastmaakt, dan kan het paneel opendraaien als jij erdoor moet en kun je het ook weer dicht doen.
ze zijn 1.80 of zelfs geloof ik 2.00 m hoog, niet giga prijzig en Willow zal daar voorlopig niet overheen klimmen..
het is nog even de vraag of je er één of twee nodig hebt en dat hangt af van de breedte van de doorgang en als je die wilt opmeten.... ik heb ze op mijn volkstuin en kan de breedte opmeten.
ze komt echt niet door de mazen en die bevestigingsplaatjes zijn makkelijk weer van de muur af te halen als mevrouw W ouder en wijzer en rustiger is..

sommigen van ons en zeker ook ik hebben slechte ervaringen met elastiekjes, kleine touwtjes, mandarijnennetjes, klein formaat tieribs en hellup: ... doorzichtig plakband..!
dat wordt door Enzo van de Zooplusdoos afgeklauwd en verorberd. en ik heb wel eens een etmaal met glibberspul (laxatract e.d.) achter hem aangelopen om het eruit te laten glibberen. da stand-bij in geval van verstopping en drastische maatregelen/operatie maar het kwam er met de ontlasting in twee keer uit en ik ben nog nooit zo blij met kattendrollen geweest. sindsdien wordt iedere doos eerst van al het plakband ontdaan..

om kaarsjes kan een open glazen cilinder, zodat ze niet bij het vlammetje kan. voor brood en koekjes en ander spul ben ik niet zo bang. en er staat niks op het gas als ik niet in de keuken ben. (de mijne liggen op de afzuigkap naar beneden te kijken als ik aan het koken ben.....)
en vergeet het dat je een katzel kunt opvoeden, je kunt ze wel bang maken en dat is niet goed voor je relatie. we hebben hilarische topics over het opvoeden... vergeet de plantenspuit-adviezen, niet schreeuwen en niks gooien.
ik heb hier 2,5 jaar geleden twee kittenboeven gehad en omdat ik van het forum wist dat verbieden juist allerlei acties aanwakkert, heb ik zelden tot nooit iets verboden. want het was aan mij om gevaarlijke situaties te vermijden en als je niet verbiedt, dan is het al snel niet leuk meer voor je katzel. .. en als ze graag op een boekenplank wil liggen en dus allerlei boeken en cd's verhuist, dan maak je daar een lekker plekje voor haar en opgelost..
Laatst gewijzigd door Adriana op 09 sep 2013 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door Anne87 »

Charlene, dank je wel voor je aanbod! We wachten nog even af op reactie van een goede vriendin van ons. Die heeft ook lange tijd ratjes gehad maar zit midden in een sollicitatieprocedure voor een baan waarbij ze veel moet reizen. Als ze dat niet wordt, wil ze de ratjes wel hebben. Anders gaan we verder zoeken. Het gaat overigens om twee vrouwtjes. Eind november worden ze één jaar. Ze zijn niet volledig handtam, maar ik denk dat dat er zeker nog wel in zit.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door Dinky »

Afleren moet je inderdaad uit je hoofd zetten. Dinky weet bijvoorbeeld dondersgoed dat ze niet aan de bank mag krabben en doet dat dus eigenlijk nooit als wij er zijn. Toch zit de bank vol krabsporen dus blijkbaar doet ze het wel als wij er niet zijn. Het is dus de kunst om iets dat niet mag onaantrekkelijk te maken (en wat wel mag extra aantrekkelijk).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door eveline1982 »

Met een kitten moet je opletten dat er niks ligt wat ze kunnen opeten, of verstrikt in kunnen raken. Je hebt er de ek maanden gewoon een peutertje bij ;) . Als ze ouder worden, moet je natuurlijk ook opletten dat er niks aan tasjes op de grond liggen, aangezien katten erg nieuwsgierig zijn en snel in de problemen komen hihi. Je kan je kat aanleren om niet op bepaalde dingen te komen zoals het aanrecht of de tafels, let wel, je hebt de ak (hopelijk) 20 jaar een kind in huis. Tuurlijk als jij er bent mag ik dit,dit en dat niet, maar als je weg bent mag het tuuuuuuuuuuurlijk wel ;) . Dus eten etc, zou ik direct opruimen of in de vuilnisbak deponeren. Een kat is gewoon weg niet af te richten zoals een hond. Maar je zal snel merken, waarom wij zo enorm gek zijn op katten. Het zijn eigenzinnige, trotse dieren waar je verschrikkelijk om kan lachen, en heerlijk je neus in kan snuiten als je verdrietig bent ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Charlene
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2013 12:06

Re: Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door Charlene »

Bedankt! :)
Sorry, kwam er even niet van om te reageren hier.
Heel drama met het voer dat ik besteld had.. Zou gisteren komen, was blijkbaar iets mis met het adres. Vandaag gebeld, ze hadden het goede adres nu maar het pakje was perongeluk bij een verkeerde bezorger weggelegd en dus niet op tijd bij de goede.. Nu komt het morgen. Zal je altijd zien, nooit problemen met pakketjes, alleen als het eens een keer haast heeft :(

Met Willow gaat het heel goed! Ze is aangekomen, zondag was ze 470gram, gisteren 530! Dus bijna zwaar genoeg voor Stronghold. Ookal is ze dan nog mager, bij de 600gram mag het toch?
Ze is nog steeds enorm kroelerig en vraagt constant om aandacht, ook bij vreemden doet ze zo!
Word wel tijd dat ze van die vlooien af komt, dan kan ik de kamer weer lekker inrichten, bed terug, kan ze daar op liggen, krabpaal en mandjes e.d.
Hoe lang na het ontvlooien zou ik dat allemaal neer kunnen zetten?

Zo'n gazen paneel zou inderdaad wel een oplossing zijn! Weet je misschien wat ze ongeveer kosten? Ik zal het nog eens opmeten.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door eveline1982 »

Maar als je elke dag kamt, dan zou je nu toch al van de vlooien af moeten zijn? Ik gebruik hier alleen vlooienmiddel als ik heel erg veel kittens heb. Tis en blijft gif, en door een hele vervelende ervaring met mijn eigen poes, toen ze kitten was, ben ik enorm voorzichtig met het gebruik ervan. Als je elke dag even flink kamt dan moet je binnen een paar dagen helemaal vlovrij zijn. Daarbij zou je in je stofzuiger zak een stukje vlooienband kunnen stoppen, alles eitjes en vlooien die je dan opzuigt worden zo gedood. Mocht je toch echt willen ontvlooien zou je ook fibrospot kunnen halen, dit is voor kittens vanaf 8 weken of 800 gr. Daar een half pipetje van, weet je zeker dat ze niet te veel rotzooi binnen krijgt.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie