Kitten gevonden van 6 weken.

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Monique1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 aug 2009 23:24

Kitten gevonden van 6 weken.

Bericht door Monique1 »

Hallo allemaal,

Het is lang geleden dat ik op dit forum wat geschreven heb. Wel meegelezen, hoor!!

Met onze poes Nosy gaat het uitstekend, ze is inmiddels al 13 jaar. :grin:

Maar nu het volgende:

Gistermorgen hebben we een kitten gevonden.

Ik ben gelijk naar de dierenarts met haar gegaan, omdat ze echt piepklein was. Hij heeft haar nagekeken. Ze is kern gezond (een meisje, maar dat hadden jullie beslist al door), maar veel te jong. Hij heeft haar op 6 weken geschat. En ook gelijk gekeken of ze gechipt was, maar dat verwachte hij van niet, omdat ze veel te klein is. Dat was dus ook niet zo.

Hij dacht dat ze ergens gedumpt was, en dat ze is gaan lopen, en zo bij ons uitgekomen is (wij wonen aan de rand van het dorp). Hij heeft ons telefoonnummer, en heeft dat ook doorgegeven aan het asiel en dierenambulance, mocht iemand zich melden.

Ook hebben we overal nagevraag gedaan, maar niemand kent haar, en er zijn ook geen andere kittens gevonden.

Ik heb gelijk ontwormingsmiddel gebruikt op advies van de dierenartst. Dus dat komt ook goed.

Ze is dus nu bij ons in huis. Maar we twijfelen nog of we haar willen houden. We hadden geen plannen voor een tweede kat, vooral omdat Nosy al 13 jaar is, en altijd alleen is geweest. En nog een kitten erbij willen we zeker niet. Maar het gaat onverwachts eigenlijk heel erg goed.

Ze heeft wel al een naam gekregen: Minou

Minou probeert wel naar Nosy toe te gaan, maar zij laat haar merken dat ze dat dan niet wil. Op de een of andere manier respecteert Minou dat, en laat haar dan ook met rust. Ook laat ze het favoriete mandje van Nosy met rust. Minou heeft haar eigen gekregen, en we zijn haar aan het leren dat ook te gebruiken.

Gek genoeg lijkt het wel of ze echt thuis is bij ons. Ze speelt heerlijk (met ons en ook veel zelf met elastiekjes, propjes papier, een doos, een handoek ect ect), ze begrijpt hoe ze de kattebak moet gebruiken, eet en drinkt goed. Valt naar een stevige speelpartij gelijk in slaap. Als iemand te ver weg gaat begint ze te piepen (soort miauw maar lukt nog niet echt).

Ook de nacht is prima verlopen. Ze slaapt samen met Nosy is de huiskamer. Ieder op zijn eigen plek (denk ik). Ze hebben elk eigen kattebak (minou nog een ondiepe lage bak, ander komt ze er niet in).

Het lijkt echt goed te gaan, en we zijn al bijna zover dat Minou mag blijven (je wordt echt verlieft op zo'n kleine hummel, of je wilt of niet). Maar we wachten nog even af ivm Nosy.

Alleen eet Minou soms van haar eigen brokken (kitten brok) en dan soms van Nosy haar brokken (Hill's adult light). En nosy doet precies hetzelfde.

Ik vraag me af of dat kwaad kan. Weten jullie dit, en hebben jullie nog andere tips voor mij?

O ja, Minou vindt het het heerlijk om op mijn oor en vingers te sabbelen...........(en soms knagen op mijn vingers) :oops:
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten gevonden van 6 weken.

Bericht door mittenslief »

dat kan geen kwaad hoor...alleen voor Nosy misschien omdat in kitten brok mega veel voedingstoffen zitten en ik neem aan dat ze op light zit vanwege haar omvang?? tja kan het me voorstellen dat je er verliefd op wordt, dit is immers de leukste leeftijd om ze op te vangen (vindt ik) veel suc6 en vraag maar raak....
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Kitten gevonden van 6 weken.

Bericht door BillyJean »

wat lief dat jullie het kitten hebben "geadopteerd" volgens mij kan je er inderdaad bijna geen afstand meer van doen. Ik hoop dat Minou kerngezond is en fijn bij jullie mag wonen
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Monique1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 aug 2009 23:24

Re: Kitten gevonden van 6 weken.

Bericht door Monique1 »

Hoi allemaal,

Alles gaat nog steeds uitstekend.

Dat hadden we niet verwacht van onze 13 jarige Nosy. Soms blaast ze nog wel eens naar Minou, maar ze mauwt ook soms naar haar. Nosy ontdooit dus steeds meer.

Gisteravond lag Nosy gezellig bij ons op de bank (in haar mandje) en Minou stuiterde lekker rond. Nosy lag de hele tijd naar haar te kijken, en zichzelf te wassen. Toen Minou moe was en ook bij ons kwam liggen, hadden we na een tijdje twee slapende katten op de bank. En de nacht is ook weer prima verlopen. Heerlijk :grin:

Morgen bel ik nog wel even de dierenarts op over de eetgewoonte van onze twee poezels. Want Minou wil alleen het voer van Nosy, en andersom. Dus hebben we nu het kittenvoer weggehaald, want dat is absoluut niet goed voor Nosy (ja ze is te zwaar, en ook nog lui). En Minou maar wat kittenmelk gekocht. Hier krijgt zij een beetje van als aanvulling, op het volwassenvoer. Dus even afwachten wat de dierenarts zegt.

Ook moet ik dan gelijk vragen hoe het zit met het inenten, vlooiendruppels en chippen van Minou.
Dussssss, onze Minou mag blijven.... we kunnen haar nu al niet meer missen.

Nu nog een extra rieten kattenmand (om te verstoppen), reisbench en kattebak (nu gebruiken we tijdelijk een losse bak). Speelgoed heeft Minou genoeg.

(o ja, Nosy heeft zelfs opeens het speelgoed van Minou uitgeprobeerd. Wordt ze nu opeens speels op haar "oude dag" (is ze nooit geweest, wat we ook probeerden), of was dit maar een "helder moment" van haar :shock:
MainCoon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 jul 2013 12:38

Re: Kitten gevonden van 6 weken.

Bericht door MainCoon »

ahhh,ik wens jullie heel veel plezier hoor met jullie kitten heel veel geluk ermee.
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Kitten gevonden van 6 weken.

Bericht door puksji »

Ik heb een handige oplossing gezien bij de fokster van onze poes, die dus vaak kittens tussen de volwassen katten heeft lopen.
Je neemt hiervoor een katten reismand met het liefst een plastic deurtje. In dat deurtje knip je een opening waar de kitten wel doorheen kan en Nosy niet. Het bakje voer zet je achterin die reismand.
Het voer van nosy zou je misschien op een tafeltje of kastje kunnen zetten?

Toen wij Puk kregen, op dat moment ook 6 weken, was Sjimmie al 16. Het heeft even geduurt, maar ze werden wel gek op elkaar.
Sjimmie had Puk ook echt onder de duim, wilde spelletjes accepteerde hij niet, en Puk respecteerde hem.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Kitten gevonden van 6 weken.

Bericht door Catfish »

Wat leuk dat jullie haar in huis hebben genomen en dat het goed gaat met Nosy!

Goeie tip, Inge!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten gevonden van 6 weken.

Bericht door castratenkoor »

Als ik een kitten in huis heb zet ik twee ladenkastjes een smalle streek uit elkaar. Aan het eind het kittenvoer. Kittens snappen heel snel dat ze dan na het eten achteruit moet lopen om er weer tussenuit te komen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Monique1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 aug 2009 23:24

Re: Kitten gevonden van 6 weken.

Bericht door Monique1 »

Gisteren naar de dierenarts geweest.

Minou is kerngezond. Had "alleen" vlooien, maar daar heeft ze een middel voor gekregen. Nu even elke dag kammen (ehhhh worstelen). Ook een heel kittenpakketgekregen met kortingsbonnen, en Minou is een maand gratis verzekerd.

Volgens de dierenarts is het gedoe met eten geen probleem. Op haar advies het voer van beiden gemengd (klein deel kittenvoer, met volwassenvoer), zodat ze allebei genoeg binnen krijgen. Minou krijgt kittenmelk als extra. Nosy moeten we qua gewicht in de "gaten" houden. Maar ze is geen schrokker, dus eet gewoon normaal.

De bakjes ergens bovenop zetten voor Nosy is geen optie. Ze klimt niet op meubels/aanrecht, dus willen we haar dat niet gaan aanleren. Dit willen we Minou ook niet aanleren.

De omgang tussen hun beiden verloopt ergens wel grappig. Nosy is wat door de war. Blazen grommen, neusje geven en zachtjes mauwen tegen Minou wisselen elkaar af. Af en toe is het net of ze zich vergist in haar reactie. Maar ze heeft wel interesse in Minou.

Zelfs Nosy is weer volop aan het spelen (onze ouwe die dat eerst nooit leuk vond). En Minou wilt meedoen, maar mag dat nog niet van Nosy.

Ik hoop dat ze elkaar gaan accepteren. Vriendjes hoeft niet perse, als ze elkaar maar accepteren, dan ben ik al dolgelukkig.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten gevonden van 6 weken.

Bericht door eveline1982 »

Fijn dat het zo goed gaat met de kleine meid! En heerlijk dat de oude Nosy weer van zijn 2de jeugd geniet :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten gevonden van 6 weken.

Bericht door Dinky »

Monique1 schreef:Ik hoop dat ze elkaar gaan accepteren. Vriendjes hoeft niet perse, als ze elkaar maar accepteren, dan ben ik al dolgelukkig.
Wanneer ik je verhaal lees hebben ze elkaar al behoorlijk geaccepteerd ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Monique1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 aug 2009 23:24

Re: Kitten gevonden van 6 weken.

Bericht door Monique1 »

Hoi allemaal,

Eventjes een update: Minou is gisteravond verhuisd. :-(

Het leek inderdaad allemaal erg goed te gaan. Maar gistermiddag is Nosy begonnen met plassen op de mat (minou liet haar ook bijna niet meer met rust). Het werd haar dus toch echt allemaal te veel. En aangezien Nosy al een hogere leeftijd heeft, en we wisten dat het voor haar moeilijk kon worden, is het toch overwachts misgegaan.

We hebben er dan toch maar voor gekozen, om haar naar mensen te brengen, die bij ons om de hoek wonen (zijn echt lieve mensen, die goed voor dieren zijn). Zij hadden al aangegeven, mocht het bij ons niet goed gaan, dat zij dan Minou graag wilden hebben. Ook speelde het voor ons mee, dat zij ook een kitten hadden van 10 weken. Hij zou voor Minou een perfect speelkameraadje zijn. Minou is bij deze mensen beter op haar plek. Bij ons was geen speelkameraadje alleen wij, en een "oude" poes die op haar rust gesteld is.

Dus gisteravond hebben we het besluit genomen dat ze bij deze mensen gaat wonen. Ondanks dat ze maar zo'n korte tijd bij ons is geweest was dit echt heel moeilijk (er zijn dus heel wat traantjes gevloeid).

Zonet ben ik even geweest kijken (pfff moeilijk). Maar het bleek dat we de juiste beslissing hadden genomen. Ze was daar heerlijk aan het ravotten met het andere kitten, en ze zijn nu al de beste vriendjes. :grin: Ook Nosy doet het weer netjes op haar bak, en kan weer genieten van haar rust.

We kunnen altijd even naar Minou gaan kijken, ze woont gewoon in de buurt. En dat is ook heel prettig (vooral voor ons zoontje, die het het allermoeilijkste had).

Pffffffff een heftige week was dit, maar ik denk dat we het verstandig hebben "opgelost".
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten gevonden van 6 weken.

Bericht door eveline1982 »

Een hele dappere beslissing! Nosy moet zich er ook prettig bij voelen, en zo een kleintje word alleen maar drukker. Dat kan snel te veel zijn voor een oude kat. En wat mooi dat ze bij de buurtgenoten kon wonen, die al een kitten hebben!!! Ondanks dat het veel pijn moet hebben gedaan, en vast nog doet denk ik dat jullie de allerbeste beslissing hebben genomen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten gevonden van 6 weken.

Bericht door Dinky »

AH, wat een fijne oplossing dat ze bij een maatje in de buurt is komen te wonen :-)

En dat het een moeilijk besluit is kan ik goed begrijpen maar het klinkt weloverwogen en wijs :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Kitten gevonden van 6 weken.

Bericht door BillyJean »

Wat een mooie oplossing en fijn dat ie in de buurt blijft. Een speelmaatje is toch wel fijn
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Plaats reactie