Kitten in een huis met kattenluik

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
frederikeb
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 aug 2013 10:33

Kitten in een huis met kattenluik

Bericht door frederikeb »

Goeiemorgen,

We krijgen vanaf volgende week een kitten in huis, maar we hebben ook al een volwassen kat die gewend is dag en nacht in en uit huis te kunnen lopen via het kattenluik.
Uiteraard willen we de kitten meerdere weken binnenhouden, maar ik ben bang dat hij gauw achter de volwassenkat aan door het luikje gaat. Het luikje gaat best wat moeizaam open, dus ik verwacht niet dat de kitten hem voorlopig zelf open krijgt, maar als hij achter de grote aan glipt..

Ik heb gekeken naar kattenluikjes met een chip of magneet oid aan de halsband, maar tot nu toe alleen luikjes gevonden waarbij de chip/magneet voor het binnenkomen, niet voor het naar buiten gaan.

Iemand ervaring hiermee?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten in een huis met kattenluik

Bericht door castratenkoor »

het risico van een kattenluik met een erg jong kitten is dat hij dichtklapt met zijn nek ertussen. Ze kunnen hun nek zo breken. Dat gevaar heb je ook als je er een neemt die op een chip werkt.

Ik zou het luik zolang afsluiten en de grote kat er tijdelijk handmatig met de deur eruit laten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten in een huis met kattenluik

Bericht door mittenslief »

reken maar van yes dat hij er zo doorheen gaat....en als je hem niet kwijt wilt raken zal ik hem gewoon ff dicht houden en de deur voor de andere kat gewoon op en dicht doen...
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kitten in een huis met kattenluik

Bericht door Sifra »

frederikeb schreef: We krijgen vanaf volgende week een kitten in huis, maar we hebben ook al een volwassen kat die gewend is dag en nacht in en uit huis te kunnen lopen via het kattenluik.
Ik heb dezelfde situatie meegemaakt. Ik durfde het risico niet te nemen dat het kitten ontsnapte en heb maandenlang voor portier gespeeld voor de oudere kat. 's Morgens waren ze allebei binnen of in de kennel, 's middags de oudere kat buiten en het kitten binnen (of in de kennel) of het kitten alleen in de kamer en de oude kat buiten met alleen toegang tot de keuken (of de baas als portier), 's avonds het kitten mee naar boven en de oudere kat beneden en via kattenluik buiten. Het was constant schipperen tussen de belangen van beide katten. Ik heb altijd proberen te voorkomen dat het kitten zag dat de oudere kat het kattenluikje gebruikte. Toen ze dan ook eindelijk zelfstandig naar buiten mocht (na veelvuldige verkenning aan een tuigje) had ze dan ook geen idee hoe het luikje werkte.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie