Zeer bange kitten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Ervee71
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 jul 2013 08:49

Zeer bange kitten

Bericht door Ervee71 »

Hallo,

Afgelopen vrijdag hebben we een kitten van ongeveer 9 weken opgehaald uit het asiel. Poesje was wel schuw, maar toch waren we er op slag verliefd op.

Nu zijn we een kleine week verder en wij hebben Sinta niet meer gezien. Ze zit lekker onder de bank en als wij weg zijn, komt zij tot leven. Ze eet en drinkt, ook gebruikt ze de speeltjes die we hebben klaargelegd, als ook is ze zeer vindingrijk in het vinden van speeltjes wat eigenlijk geen speeltjes zijn :lol:

Wij hebben zeer veel geduld en weten dat het een lange tijd gaat duren, al eer zij zich in ons gezelschap zal laten zien. Als er tips zijn om dit proces te versnellen horen we het graag, want aankomende zaterdag zal ze om haar 2de inenting moeten. Nu begrijp ik wel dat een paar dagen niet uitmaakt, maar dat moet ook niet te lang duren.
Daarnaast ben ik bang, dat we na het spuitje weer van voor af aan kunnen beginnen...
Renatevanderveer

Re: Zeer bange kitten

Bericht door Renatevanderveer »

Geduld is inderdaad het toverwoord.

Probeer haar wel aan te halen, is het mogelijk haar voorzichtig onder de bank weg te halen?
Dat je haar zodoende voorzichtig kan aaien en ze aan jullie geur kan wennen?
Ons Bounty zat ook een week onder ons bed, maar we hebben haar wel voortdurend aangehaald, om haar aan onze geur te laten wennen.
Met name s' avonds kregen we haar steeds vaker te zien.
We hebben dat aangemoedigd, door haar heel zachtjes te benaderen en ons klein te maken.

Bounty had een goed voorbeeld aan onze kater Snickers, die niet bang is voor ons.
Inmiddels zijn we een half jaar verder en gaat het heel goed met Bounty.
Ze vertrouwd en voelt zich goed bij ons.
Ervee71
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 jul 2013 08:49

Re: Zeer bange kitten

Bericht door Ervee71 »

In het begin konden we haar nog aanhalen, nu heeft ze de voering aan onderzijde bank opengehaald en zit dus in de bank. Daar kunnen we dus niet bij...hahaha, ze is niet dom, om het zomaar te zeggen.
Renatevanderveer

Re: Zeer bange kitten

Bericht door Renatevanderveer »

En als je bank ietsje opzij schuift?

Als je haar namelijk niet kunt aanhalen, word het lastig contact met haar te krijgen.
Dat contact is weer nodig om haar vertrouwen te winnen.
Anders, als je dat fijner vind, kun je een (honden)bench proberen.
Zo kan ze veilig alles verkennen en tegelijkertijd wennen aan alles om zich heen.

Zorg wel dat je haar kunt aanhalen, anders went ze nooit aan jullie.
Ervee71
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 jul 2013 08:49

Re: Zeer bange kitten

Bericht door Ervee71 »

Hmm, ik moet haar dus uit de bank halen en zorgen dat ze daar niet meer in kan.
Hopen dat ze me heel laat.... ;-)
Renatevanderveer

Re: Zeer bange kitten

Bericht door Renatevanderveer »

Trek anders ovenwanten aan, dat heeft hier onze handen bespaard, hihi.
En als je haar dan te pakken hebt, probeer haar voorzichtig te kalmeren.
Het zal niet zonder slag of stoot gaan, maar als ze daar blijft zitten, veranderd er niets..
Ervee71
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 jul 2013 08:49

Re: Zeer bange kitten

Bericht door Ervee71 »

Ok bedankt voor het antwoord, we gaan het proberen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Zeer bange kitten

Bericht door Dinky »

Zat zelf te denken om haar uit te dagen met snoepjes zodat ze jullie met iets positiefs gaat associeren ;-) leg die bijvoorbeeld eerst vlak voor de bank en ga rustig zitten en dan steeds verder van de bank en uit de hand.

Verder kan je met een watje met valeriaan wapperen, werkt rustgevend.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Renatevanderveer

Re: Zeer bange kitten

Bericht door Renatevanderveer »

Ja, dat kun je inderdaad ook proberen! :)

Wij hebben het wellicht ietsje drastischer aangepakt, destijds, hihi.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Zeer bange kitten

Bericht door eveline1982 »

Ik zou de scheur repareren zodat ze daar niet meer onder kan. Want juist met bange kittens is het zaak om ze zoveel mogelijk om je heen te hebben. Zelf gebruik ik een bench de eerste dagen zodat ze zich alleen daarin kunnen verstoppen en ze wel de boel moeten bekijken.

Ik ga regelmatig voor de bange kittens zitten en oogjes toe knijpen, op deze manier toon je dat je geen kwade bedoelingen hebt. Daarna begin ik met spelen en laat ik het speeltje steeds dichter bij me komen. Als ze eten haal ik ze rustig even aan, zodat ze merken dat het ok is.

Ik heb momenteel ook een half verwilderd kleintje zitten, het heeft ruim een week geduurd voor ik haar kon oppakken en ze erbij begon te spinnen en te ontspannen. Nu rent ze, vrijwel, niet meer weg en kan ik haar overal aanhalen, als ik dit maar niet te snel doe en mijn hand rustig naar haar toe breng.

Het heeft veel tijd en vooral geduld nodig, overhaast niks! Het kunnen nog hele lieve makkelijke huispoesjes worden :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Zeer bange kitten

Bericht door mittenslief »

klopt wat eveline zeg.....een paar dagen in de bench is voor zulke kittens meestal de oplossing......en daarom worden de kittens die hier in de omstreek worden gevonden in pleeggezinnen ondergebracht zodat ze lekker sociaal worden.....je moet haar echt vangen, want dit gedrag moet je snel doorbreken.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Ervee71
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 jul 2013 08:49

Re: Zeer bange kitten

Bericht door Ervee71 »

We hebben ze uit de bank gekregen, met heel veel moeite en kapotte handen. Dwars door mijn werkhandschoenen heen. Helaas kroop ze door een kleine opening achter mijn Aquarium van 400liter en zette ze haar nagels in een slangetje...Gelukkig was dit snel te repareren en is het ons gelukt om haar van achter de kast te krijgen. Nu zit ze in haar transportmandje en kunnen wij rustig de bank repareren, de kieren rondom het aquarium dicht maken.

Helaas ben ik niet in het bezit van een bench en kan ik haar niet in het transportmandje laten zitten.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Zeer bange kitten

Bericht door Dinky »

Je zou op marktplaats kunnen kijken voor een bench of ui je naaste omgeving een lenen als ze eentje hebben ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Ervee71
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 jul 2013 08:49

Re: Zeer bange kitten

Bericht door Ervee71 »

Dat begrijp ik, maar die heb ik vanavond niet meer en ik kan haar moeilijk in het transportmandje laten zitten, zonder eten, drinken en haar bak.
Gebruikersavatar
Esmeralda1988
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 jul 2013 17:15

Re: Zeer bange kitten

Bericht door Esmeralda1988 »

Mijn kitten heeft 3 dagen onder de bank gezeten, kwam soms even kijken, en ging weer eronder.

Toch elke keer geroepen en geprobeerd eronder uit te halen...

Nu is alles over, en vraagt ie aandacht voor 10 :D
Plaats reactie