(te) kleine kitten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MissNK
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jul 2013 08:43

(te) kleine kitten

Bericht door MissNK »

Omdat ik toch graag even advies wil inwinnen, dit topic.
Afgelopen zondag heb ik mijn nieuwe kitten opgehaald: Nimue, een poesje van negen weken (geboren op 26 mei), ze krijgt er binnenkort een maatje bij (ergens deze week): een (gecastreerde) kater van net een jaar, zodat ze iemand heeft om mee te dolen en van te leren.

Nimue heeft bij de vorige eigenaar geen brokken gehad, enkel natvoer. Momenteel heb ik twee bakjes met voer staan: één met een natuurlijke variant versvoer (kip en rijst), een handje brokjes er door heen en een flinke schuit water en een bakje met droge (kitten)brokjes van Iams, die ik vanaf vandaag wil mengen met de kitten variant van Almo Nature. Ook wil ik overstappen op Animonda Carny als natvoer, maar dit voer heb ik pas vandaag binnen gekregen. Voor mijn gevoel eet ze goed, in ieder geval regelmatig en dan ook uitgebreid, zowel van de brokken als het natvoer, alleen drinkt ze niet echt. Ik vul het natvoer daarom aan met een laagje water (dat alles net wel, net niet onder water staat), en heb het idee dat ze dat wel opsabbelt want dat moet ik meerdere keren per dag bijvullen. Hoop dat ze zo toch voldoende vocht binnen krijgt. Verder is ze zindelijk en gaat netjes naar de kattenbak; ze heeft ook al gepoept en geplast, wat er naar mijn idee gewoon goed uitziet (kleine, donkere, stevige drolletjes).

Waar ik me echter zorgen over maak, is dat ze volgens de vorige eigenaar negen weken is, terwijl ze er naar mijn idee meer uit ziet als een kitten van een week of zes (heb haar vergeleken met wat ze aangeven op deze site: klik). Haar oogjes zijn wel al duidelijk aan het verkleuren (zijn nu bruin van binnen, met een beetje een blauwige rand), maar ze is erg klein en woog gister maar 450 gram, wat veel te weinig is naar mijn weten. Voor de rest ziet ze er niet slecht uit en nu ze wat gewend is, toont ze in mijn ogen normaal gedrag: slapen, eten, rond rennen, spelen, overal kijken en op proberen te klimmen en dan weer slapen. Al met al komt ze gewoon heel levendig over, een beetje onzeker nog hier en daar, maar niet echt bang. Ze is vlovrij, maar (nog) niet ontwormd.

Hier onder een aantal foto's, ik vind dat ze op de foto snel groter overkomt dan ze is, maar het is de beste manier om een impressie te geven:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoopte dat jullie nog aanvullende tips hebben en nog dingen waar ik specifiek op moet letten. Ik wil d'r dus laten ontwormen, ze heeft continue beschikking over zowel droog als natvoer (wat ik aanvul met extra water, buiten het water dat er al staat) en ze krijgt een maatje. Ze is overigens een kruising Brits Korthaar (en gewoon een HTK gok ik) en duidelijk niet doof.
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: (te) kleine kitten

Bericht door Freya13 »

ik heb op dit moment een opvangkitten van ongeveer acht weken (misschien negen), en die van jou ziet er (voor zover je dat op de foto kan beoordelen natuurlijk) volgens mij ongeveer even oud uit
gewicht is wel heel laag ... zou ik zeker opvolgen ... als ze goed eet zal ze waarschijnlijk snel bijkomen, maar anders toch eventjes de mening van de dierenarts vragen?
Gebruikersavatar
MissNK
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jul 2013 08:43

Re: (te) kleine kitten

Bericht door MissNK »

Ja, ik wilde even afwachten of ze nu goed gaat aankomen, met name omdat ze hier net zit, en alleen is, en ik d'r niet nog meer stress wil bezorgen door nu weer met d'r te gaan slepen :) Mijn tante heeft momenteel kittens van een weekje ouder, en die zien er een stuk groter uit, maar misschien valt het ook wel mee hoor. Al blijft het gewicht laag natuurlijk.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: (te) kleine kitten

Bericht door eveline1982 »

Tis wel een enorm laag gewicht! Maar oortjes staan mooi open en oogjes zijn verkleurd, ze is dus in ieder geval de 6 weken gepasseerd. Ik zou haar tot ze min 800 gr weegt nog zeker 5x per dag voeren met zachtvoer en daarnaast brokjes.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
MissNK
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jul 2013 08:43

Re: (te) kleine kitten

Bericht door MissNK »

We hebben inmiddels een vermoeden dat de weegschaal stuk is (hij gaf gister opeens 200 gram aan), dus heb haar meegewogen op de grote mensenweegschaal en ze weegt op het moment waarschijnlijk ergens tussen de 550 en 650 gram. Ik hoop snel een gewoon goede weegschaal te hebben zodat ik haar gewicht goed kan bij houden. Ze eet in ieder geval goed, en drinkt nu ook goed en ik probeer d'r consequent bij te voeren met kleine beetjes zachtvoer :) Ze is inmiddels in ieder geval mans genoeg om overal op onder en tussen te klimmen en minstens tachtig keer iets opnieuw te proberen wat niet mag - zoals kleine kittens beaamt.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: (te) kleine kitten

Bericht door eveline1982 »

Dat klinkt al een stuk beter ;) en dat zou bij haar leeftijd passen!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: (te) kleine kitten

Bericht door nellebel »

die laatste foto is om te smelten hoor .wat een snoezig kitten
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie