Korstje op anus van kitten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
xAngela
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jul 2013 21:01

Korstje op anus van kitten

Bericht door xAngela »

Hoi hoi,

Ik ben nieuw op dit forum, ik heb een vraag en ik kan nergens een soort gelijk topic vinden vandaar mijn eigen topic.

Wij hebben 2 weken geleden twee hele lieve kittens uit het asiel gehaald. Ze zijn in korte tijd echt m'n beste vriendjes geworden. :verliefd:

Bij één van de kittens zag ik gisteren ineens iets bij zijn anus zitten, ik dacht zelf dat dit opgedroogde ontlasting was en daarom heb ik het weg gehaald. Het bleek een korstje te zijn, zijn kont zag er hierna ook wat rood/geïrriteerd uit.
Op dit moment is er weer een korstje terug gekomen en ik vraag me echt af waar dat korstje vandaan kan komen? Moet ik hiermee naar de DA of moet ik afwachten tot het korstje vanzelf weg gaat? De kitten lijkt er zelf totaal geen last van te hebben, ook niet als 'ie op de kattenbak zit.
Hij ziet er verder ook niet ziek uit, is niet aan de diarree. De kittens zijn ontvlooid en ontwormd voordat we ze ophaalde.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Korstje op anus van kitten

Bericht door Kattebeest »

Heb zelf geen ervaring met kittens, maar zouden het de anaalkliertjes kunnen zijn?

Enkele maanden geleden hier min of meer hetzelfde probleem maar dan met een kater van veertien. Rood achterwerk en er leek iets uit een van de anaalklieren te komen. Kon het niet goed zien, dat liet hij niet toe maar van een afstand leek het ook op een korstje. Hij likte zichzelf ook veel meer dan anders. Het was in de tijd dat hij last had van een te snel werkende schildklier, zijn hele gedrag was wat op hol geslagen. Beroerde tijd.

Ben ermee naar de da gegaan. Daar kreeg ik te horen dat verstopte anaalklieren nauwelijks voorkwamen bij katten maar mijn diagnose bleek juist. Voordat ik het goed en wel in de gaten had werden de anaalklieren uitgeknepen. Gelukkig geen klachten meer sindsdien (afkloppen). Over de manier waarop de klieren werden uitgedrukt heb ik nog mijn twijfels. Het gebeurde snel en geroutineerd en voordat Kasper of ik het door hadden had ik hem in de houdgreep (kat, niet de da ;-) ) Het schijnt namelijk een nogal pijnlijke ingreep te zijn.

Edit 1: Het is een pijnlijke ingreep, gezien de reactie van Kasper.
Edit 2: Welkom op het forum!
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Korstje op anus van kitten

Bericht door eveline1982 »

Het lijkt mij sterk dat een jonge kitten al last heeft van verstopte anaal klieren. Wat voor grit gebruik je in de kattenbak? Het kan zijn dat hij zijn kontje wilde vegen over het grit en daardoor een wondje heeft opgelopen. Voor geirriteerde kontjes bij mijn opvangkittens gebruik ik altijd een heel klein beetje calendula zalf of sudocreme, vaak is het dan binnen een paar dagen weg. Als het voor het weekend niet is verbeterd zou ik even de dierenarts bellen. Als het goed is, geeft het asiel waar je de kittens vandaan hebt gehaald ook nazorg. Je zou hen ook een belletje kunnen geven. Enne, welkom op het forum :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
xAngela
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jul 2013 21:01

Re: Korstje op anus van kitten

Bericht door xAngela »

We hebben klonterend grit ''Extra hygiëne'' van Perfect (gekocht bij de Hoogvliet) maar ik wilde sowieso overgaan op de schep&schoon van de AH gezien ik hier veel positieve dingen over lees.
Het korstje is er nu weer zelf vanaf gegaan en ziet er weer rood/geïrriteerd uit! Ik heb toevallig nog een potje sudocréme staan dus dat ga ik proberen en anders de DA bellen. Heel erg bedankt voor de reacties :)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Korstje op anus van kitten

Bericht door Brittenbolletje »

Honingzalf op het kontje smeren en zorgen dat niemand er aan likt het eerste kwartier. Werkt perfect hier tegen :)
xAngela
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jul 2013 21:01

Re: Korstje op anus van kitten

Bericht door xAngela »

Dankje voor de tip!!! Ga ik dat proberen als sudocreme niet werkt, hihi dacht even dat ik al met het beestje naar de DA moest maar zo te zien valt het wel mee allemaal :)
xAngela
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jul 2013 21:01

Re: Korstje op anus van kitten

Bericht door xAngela »

Even een update.. Het is een hele poos goed gegaan door de sudocreme maar nu zag ik net dat er weer een korstje op zijn anus zit en het is ook weer wat rood/geïrriteerd.. Hoe kan dit toch? Zal ik weer aan de gang gaan met sudocreme of is het toch verstandig om de DA erna te laten kijken?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6817
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Korstje op anus van kitten

Bericht door Dinky »

Omdat het is terug gekeerd zou ik het toch aan een dierenarts voorleggen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Korstje op anus van kitten

Bericht door Brittenbolletje »

Misschien een rare vraag maar word het kitten met dit kontje niet overmatig hard gewassen door een andere kat/kitten? Want een ruwe tong kan dit ook te weeg brengen.

Nogmaals raad ik honingzalf aan. Verzacht, helend is antibacterieel.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Korstje op anus van kitten

Bericht door mittenslief »

yep gewoon honigzalf erop doen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
xAngela
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jul 2013 21:01

Re: Korstje op anus van kitten

Bericht door xAngela »

Brittenbolletje schreef:Misschien een rare vraag maar word het kitten met dit kontje niet overmatig hard gewassen door een andere kat/kitten? Want een ruwe tong kan dit ook te weeg brengen.

Nogmaals raad ik honingzalf aan. Verzacht, helend is antibacterieel.
Dit zou heel goed kunnen ja, onze kittens likken elkaar veel af haha. Ik ga er wat meer opletten! Waar kan ik honingzalf kopen? Ik ben al bij het kruidvat en de etos geweest maar hier hadden ze het beide niet.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Korstje op anus van kitten

Bericht door mittenslief »

je kan het bij medpets.nl bestellen en heet dermiel wondzalf
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Korstje op anus van kitten

Bericht door Brittenbolletje »

Inderdaad Dermiel wondzalf :)
paasnini

Re: Korstje op anus van kitten

Bericht door paasnini »

Is het kitten op tijd ontwormt of heeft het erg harde ontlasting? Het zou ook kunnen komen door "sleetje rijden"
xAngela
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jul 2013 21:01

Re: Korstje op anus van kitten

Bericht door xAngela »

Ja hoor, hij is op tijd ontwormt en heeft gewoon normale ontlasting. Ik heb hem ook nog nooit zien sleetje rijden dus het kan daar niet van komen :) Ik zie hem wel zelf steeds aan zijn anus likken maar de andere kitten heb ik het nog niet zien doen tot op heden.
Plaats reactie