Bella en Luca zijn er!

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Bella en Luca zijn er!

Bericht door Jantina »

Vandaag eindelijk mijn twee vriendjes uit het asiel op gehaald. In de auto(het was ruim een uur rijden) was Bella erg rustig, ging liggen en genoot van het geven van kopjes. Luca was echter minder rustig. Miauwde, krabde aan de box enz. Bij thuiskomst de boxen opengedaan, en Bella ging meteen op onderzoek uit. Luca was wat terughoudender. Hij kroop vrij snel onder de bank, is er wel een paar keer onder vandaag geweest en als ik op de grond zat/lag kwam hij bij mij kroelen en kopjes geven. Toch is hij vandaag een paar keer weer onder de bank gekropen. Bella gromde een paar keer tegen hem, en dat is nog steeds niet helemaal over. Moet ik dit met rust laten of ingrijpen? Bella heeft al gegeten en gedronken, Luca alleen gedronken. Wil niets eten, (Royal Canin Indoor) ook niet spelenderwijs met het gooien van brokjes. Snuffelt eraan maar eet het niet op. Moet ik ander voer kopen?(bij het asiel kregen ze ook dit merk)
Heel raar maar ineens zag ik Bella kokken en overgeven, waar zou dat van kunnen zijn? Het zag eruit als drollen. Ik had eerst ander voer, daar heeft ze wat van gegeten. Vanmiddag RC gekocht, die heeft haar voorkeur.
Ze hebben allebei nog niet op de kattenbak geplast of gepoept. Ik heb ze er wel ingezet allebei, maar nog steeds niks. Hoelang duurt zoiets en wat kan ik er meer aan doen zodat ze gaan. Heb al gegraven met hun pootjes en wat Feliway rondom gespoten.
Vanmiddag het 'balkon' kattenproof gemaakt en dat viel meteen in de smaak. Vooral Bella heeft bijna de hele middag voor het balkon gezeten. Ze zijn allebei schrikkerig voor geluiden en onverwachte bewegingen. Bella loopt rond en komt bij me, geeft kopjes en likte zelfs mijn hand. Luca alleen dus als ik op de grond zit. Hij is terughoudend en ligt nu op de eet stoelen onder de tafel, houdt alles in de gaten.
Zien jullie in dit verhaal bijzonderheden, iets waar ik op moet letten of heeft het allemaal gewoon zijn tijd nodig(het eten, en het grommen e.d.) Ze ruiken wel aan elkaar overigens.
Alvast bedankt voor alle reacties. Ik vind het fijn om hier informatie te krijgen en te weten of ik op de goede weg ben of niet.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bella en Luca zijn er!

Bericht door Dinky »

Klinkt mij in de oren als op de goede weg ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Bella en Luca zijn er!

Bericht door jennli »

Wat leuk!

Dat overgeven klinkt als haarballen. Blazen, niet ingrijpen. Zijn beide nog onzeker en daar hoort blazen en schrikachtig bij. Klinkt als een goede start. Het is ook normaal dat ze in het begin niet of slechter eten. Komt goed. Royal canin is prima.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Bella en Luca zijn er!

Bericht door Jantina »

Maar waar heeft ze die haarballen van dan? Ze is er net, en bij het asiel hebben ze hier niks van gezegd. Nou ja, heb nu dus voer voor binnenkatten, zou ook tegen haarballen kunnen werken las ik.
Luca ligt al zeker 3 uur op de stoel, slaapt af en toe maar kijkt ook naar Bella en mij. Bella is veel actiever, komt bij mij e.d. Ik vind het zo zielig voor Luca, want ik wil dat hij weet dat ook hij bij mij mag komen. Straks denk hij dat alleen Bella dat mag omdat zij zelf komt. Of werkt dat niet zo?
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Bella en Luca zijn er!

Bericht door flower1980 »

Veel plezier met Bella en Luca. Het komt vast wel goed met ze, als je ze laat gaan. Verder helaas weinig tips.
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9330
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bella en Luca zijn er!

Bericht door castratenkoor »

Haarballen braken is heel normaal, ze krijgen bij het zich wassen veel haren binnen.

Als ze naar elkaar blazen gewoon laten begaan, dat komt wel goed.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Bella en Luca zijn er!

Bericht door jennli »

Geef het wat tijd. Luca wil ook de kat uit de boom kijken waarschijnlijk. Daarnaast komt niet iedere kat graag op schoot of bij je knuffelen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Bella en Luca zijn er!

Bericht door Jantina »

Eerste nacht achter de rug. Bella was heel rustig, kwam op de stoel liggen in de slaapkamer. Luca was wat actiever, pfft! Vond het leuk om het dekbed aan te vallen e.d. ;-) Hij is nu veel actiever, komt bij me en verstopt zich niet meer. Alleen heeft hij nog steeds geen brokjes gegeten. Gisteravond ze allebei wel natvoer gegeven en dat wilde hij wel, dat viel hij aan alsof hij nooit eerder had gegeten. Het lijkt wel of hij die brokjes niet lust ofzo. Wel lastig hoor. Bella eet goed, heeft ook 1 x gepoept op de kattenbak, Luca nog steeds niks gedaan.
Vannacht vlogen ze elkaar een paar keer in de haren, vanochtend zag ik ze snuffelen aan elkaars snoet zonder dat iemand moest blazen of grommen. Toch is het nog niet over, want net hoorde ik weer gegrom. Waarom zouden ze dat doen? Eigen territorium veilig stellen?
Luca heeft vannacht de bank en de tafel gebruikt, de plekken waarop ik ze niet wil hebben. Ik heb op de bank een kleed liggen, daar mogen ze wel op. Kan ik ze dat aanleren? Als ik ga werken dan kan ik ze natuurlijk niet eraf halen, hoe zorg ik ervoor dat ze niet op de bank/tafel gaan? Vooral Luca verhaard namelijk ontzettend!
Ze zijn zo ontzettend lief en willen graag spelen en knuffelen. Ben helemaal verliefd op ze(al was het vannacht ietje minder, haha)
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Bella en Luca zijn er!

Bericht door jennli »

Ze stoeien ook met elkaar om te spelen. Soms gaat dat er iets harder aan toe, doordat ze elkaars grenzen verkennen. Toen wij begonnen met katten hadden wij ook de illusie dat ze niet op de tafel en stoelen mochten. Een tafel kun je echter afvegen. Je kunt ze leren dat als je eet dat je ze er niet op wil hebben en een deken op de bank is een prima oplossing als je ze niet direct op de bank wil hebben. Het blijven wel katten natuurlijk en die klimmen en klauteren graag en zijn ook s nachts graag actief.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bella en Luca zijn er!

Bericht door Dinky »

Ben bang dat je dat niet af kan leren ;-) zo weet onze poes dat ze niet aan de bank mag krabben en dat doet ze dus ook eigenlijk niet als wij er zijn. Als wij er niet zijn doet ze het wel getuige onze bank :-(

En beetje grommen en snauwen is elkaar aftasten en leren kennen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Bella en Luca zijn er!

Bericht door Jantina »

Oké, jullie stellen me wel gerust. :-)
Luca heeft inmiddels ook op de kattenbak geplast, jeej! Alleen dat eten zit me dwars...Tussen de middag heb ik ze een klein stukje zalm gegeven, en dat at meneer maar graag op. Ik heb de brokken in afgekoeld kokend water gelegd, en dat wilde hij ook niet. Bella wel, terwijl zij juist goed eet. Ook heb ik erbij gezeten. Een kattensnoepje wilde hij ook al niet. Nu zit ik dus in dubio, moet ik ze vanavond nu wel of geen natvoer geven? Iets wat hij gisteravond op schrokte. Gaat hij dan denken, ik krijg toch 's avonds natvoer, ik eet lekker geen brokjes. Iemand zei hij krijgt vanzelf honger, maar volgens mij zijn katten nogal eigenwijs, en ik wil niet dat het een machtspelletje gaat worden want hoelang gaat dat duren.
Ik denk dat als ik zie dat hij maandag nog steeds geen droogvoer heeft gegeten, ik het asiel ga bellen en precies ga vragen welk soort RC ze daar kregen. Zou hij zo kieskeurig zijn...?
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Bella en Luca zijn er!

Bericht door BloemTetsu »

Welkom Bella en Luca.

Door de hitte eten sommige katten minder. Ik zelf eet ook slecht.
Een kat kan je niks afleren. Hogstens dat ze ergens niet komen, als jij toekijkt.

Als ik een keer natvoer geef vanwege ziekte, is de mijne snel weer gewend aan zijn oude brokken die hij allen maar krijgt. Een kat moet elke dat eten, dus uithongeren raad ik af.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Bella en Luca zijn er!

Bericht door Ikey »

Wat leuk dat ze er zijn :) Gaat al heel goed, zo te horen :) Ik zou vandaag weer lekker natvoer geven, krijgen ze meteen wat extra vocht binnen wat goed is met dit warme wil.
Je kunt morgen inderdaad het asiel even bellen over het eten, maar maak je niet teveel zorgen. Hij is gister naar jou verhuisd, dus stres en het is ook verschrikkelijk warm. Allemaal redenen om minder te eten :) Veel plezier met je schatjes :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Bella en Luca zijn er!

Bericht door Jantina »

Dat van die warmte had ik even niet aan gedacht, zeker omdat Bella wel goed eet.
Ik ga vanavond dan nog wat natvoer geven, en dan maar hopen dat het goed gaat komen. De komende week wordt het bloedheet, dus als dat de reden is dan kan het nog wel even duren.

Whaha, nog een extra reden dat ik blij ben met mijn katzels. Bella jaagt net een vlieg die bij het raam zat achterna, en die vliegt zo naar buiten. :lol:
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Bella en Luca zijn er!

Bericht door flower1980 »

Kate eet nu ook ongeveer de helft van wat ze normaal eet, en ze is niet vooruit te branden, dus ik heb ook een kat die duidelijk last heeft van de warmte. Kennelijk heeft de ene kat daar meer last van dan de ander.
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Plaats reactie