Kitten neemt huis over!

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Lianne_G
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jul 2013 10:52

Kitten neemt huis over!

Bericht door Lianne_G »

We hebben een kitten erbij, zij is nu al 9 weken bij ons maar ze begint de baas te spelen..
Eerst ging het allemaal heel goed tussen de kitten en onze ouderen kat, toen lagen ze samen te slapen & elkaar schoon te likken. Maar nu de kitten wat groter word begint ze de andere kat op te jagen.. Dan licht ze bijvoorbeeld heel rustig op mijn schoot te slapen , maar zodra ze het katten luikje hoort springt ze ervoor. Maar ook gewoon als ze de andere kat ziet terwijl zij van boven komt rent ze gelijk op hem af en begint te bijten. Ze heeft geen agresieve houden, dikke staart en blazen etc. Maar het ziet er niet uit als spelen, mischien voor haar wel maar de oudere kat vind het niet leuk en rent dan weg, het ziet ernaar uit dat hij bang voor haar is..

Weet iemand een oplossing want ik vind het zielig voor m'n kat :-(
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kitten neemt huis over!

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

De oplossing lijkt mij een kitten van dezelfde leeftijd erbij
dit is een solo kitten wilt spelen druk doen ën dat doet ie goed alleen is de oudere kat er niet blij mee en dat snap ik die zit niet te wachten op een vervelend klein kind die constant wil spelen

Zou r lekker een speel maatje bij zoeken heeft de oude kat rust en de kleine kan zijn energie kwijt
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten neemt huis over!

Bericht door Dinky »

Weet niet hoe oud de oude kat is maar kittens zijn inderdaad nog ADHD qua energielevel en willen het liefste de hele dag door spelen ;) Oudere katten hebben hier vaak geen trek meer in zoals jij ook omschrijft.

Heb er zelf geen ervaring mee maar heb al wel regelmatig topics langs zien komen met een vergelijkbaar probleem dat als sneeuw voor de zon verdween met een leeftijdsgenootje voor het kitten (vergelijkbaar met solo-poes problemen met het verschil dat in jou geval de oudere kat de pineut is ipv de verzorgers).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Lianne_G
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jul 2013 10:52

Re: Kitten neemt huis over!

Bericht door Lianne_G »

Bedankt voor de reacties , ik ga eerst zelf maar meer met de kitten spelen, mishien helpt dat wel een beetje!
De oudere kat is nu trouwens 4 jaar en de kitten bijna 4 maanden
Laatst gewijzigd door Lianne_G op 09 jul 2013 11:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kitten neemt huis over!

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Weet niet of dat echt de oplossing is
jij kan geen kat zijn hij niet met jou stoeien of achter jou aan rennen op jou duiken bijten etc
4 maand is mooie leeftijd voor een vriendje erbij wacht je langer des te moeilijker het word.. Ik geloofde dat ook nooit had ook maar 1 kitten maar door advies van hier een maatje erbij te zetten is alles verbeterd dan was mijn kitten wel niet ADHD maar die verpieterfe gewoon sliep alleen maar etc dus verveelde zich dood
door een vriendinnetje erbij is ie enorm op gaan leven
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Lianne_G
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jul 2013 10:52

Re: Kitten neemt huis over!

Bericht door Lianne_G »

Snap ook wel dat het niet echt eennoplossinh is maar om nog een kitten ebij te nemen word ons te veel.. We houden het lievet bij 2 katten
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kitten neemt huis over!

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Jammer
Succes ermee!
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Kitten neemt huis over!

Bericht door Brittenbolletje »

Dat is hier in huis ook zo hoor. Ik heb er 1 lopen nog van 5 maanden en die energie level is ook erg hoog en dat terwijl de rest ouder is. Tussen de leeftijd van 1,5 jaar en 8 jaar. En ze doen het zelfde als jou kitten. Alles wat hier blijft qua kitten doet het zelfde en word vanzelf minder naar mate ze groter zijn.

Maar..... dit zijn kittens die hier geboren worden dus dat is een iets andere situatie.
Lianne_G
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jul 2013 10:52

Re: Kitten neemt huis over!

Bericht door Lianne_G »

Gizmobritsekorthaar schreef:Jammer
Succes ermee!
Bedankt !
Lianne_G
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jul 2013 10:52

Re: Kitten neemt huis over!

Bericht door Lianne_G »

Brittenbolletje schreef:Dat is hier in huis ook zo hoor. Ik heb er 1 lopen nog van 5 maanden en die energie level is ook erg hoog en dat terwijl de rest ouder is. Tussen de leeftijd van 1,5 jaar en 8 jaar. En ze doen het zelfde als jou kitten. Alles wat hier blijft qua kitten doet het zelfde en word vanzelf minder naar mate ze groter zijn.

Maar..... dit zijn kittens die hier geboren worden dus dat is een iets andere situatie.
Ja ik dacht ook wel dat het minder zou worden als ze wat ouder word, maar ik wilde toch even weten of er iets aan te doen is..
Cerna

Re: Kitten neemt huis over!

Bericht door Cerna »

Nee, er is niets aan te doen en je zult geduld moeten hebben want het gaat inderdaad over (tenminste dat hele dolle). Ze is nu 4 maanden en ik denk dat wanneer je haar over 2 maanden laat castreren, ze wel wat rustiger gaat worden. Of in de tussentijd de verhouding tussen het kitten en de oudere kat dan nog weer goed zal komen, is afwachten.

Ik heb ook wel eens 4 jaar gehad (en zelfs wel eens 6 jaar) tussen een volwassen kat en een nieuw kitten en mijn ervaring is dat de oudere kat het kitten zal gaan mijden of gaat corrigeren en dat ze ook na castratie van het kitten, nooit echt dikke maatjes worden.

In de tussentijd inderdaad veel spelen met het kitten en niet proberen te corrigeren want het kitten begrijpt niet waarom het niet mag spelen (of pesten). Wanneer iemand het kitten moet corrigeren, dan is het de oudere kat die het kitten haar plaats moet wijzen. Ze moeten het dus samen uitzoeken. Nu reageert de oudere kat nog bangig, maar na een tijdje zal hij het gedrag zat zijn en van zich afmeppen en dat is goed. Dan zal het kitten snappen dat niet alles maar mag. En ook de oudere kat niet steeds aaien of op schoot nemen wanneer er weer een confrontatie is want dat wordt hij in zijn angst bevestigd.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kitten neemt huis over!

Bericht door Sifra »

Zelf heb ik dit probleem ook meegemaakt toen Sifra een kitten was. Met haar spelen en afleiden hielp niet. Het aanvallende gedrag ging inderdaad na een aantal maanden over, maar tot die tijd was het best zwaar voor mijn oudere kater. Natuurlijk kon hij zich via het kattenluik onttrekken aan zijn kleine kwelgeest, maar ik wilde dat hij ook thuis plekjes had waar hij met rust gelaten werd. Zo had ik een plank tegen de zoldertrap gezet, waar hij met gemak overheen sprong, terwijl deze plank voor Sifra lang een onneembare hindernis was.
Ik raad je aan om in ieder geval hoge plekjes te creëren voor je oudere kat waar hij rust heeft.
De verhouding tussen beide katten is er bij mij thuis gelukkig niet door verslechterd.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kitten neemt huis over!

Bericht door Chiquita98 »

Ja kittens willen nu eenmaal spelen. Die van mij bijten elkaar ook :lol:
Mijn oudere kat loopt ook altijd weg voor de kittens, maar ik zie ook heel vaak dat hij ze ook uitdaagt door vlak voor ze te lopen en dan hard weg te rennen. Je moet dat echt goed gaan observeren. En zolang je oudere kat genoeg verstopplekjes heeft dan valt het allemaal wel reuze mee hoor.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Lianne_G
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jul 2013 10:52

Re: Kitten neemt huis over!

Bericht door Lianne_G »

Gaat nu allemaal een stuk beter met ze, onze kat is al niet meer bang voor de kitten, ookal heeft hij soms geen zin om te spelen, gaat hij naar buiten of zoekt boven een rustig plekje op om te slapen :)
Plaats reactie