Trainen

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Trainen

Bericht door Ms Maaike »

Ben ook niet voor die 'behandeling'. Snap ook niet hoe je zoiets bedenkt. Maar daarom hoeft toch niet alles meteen 'afgekraakt' te worden? :) Zolang het 'trainen' leuk blijft voor de katten lijkt het me geen probleem. Ik zie het ook meer als een spel dan dat ik ze door brandende hoepels wil leren springen. :-P
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Trainen

Bericht door eveline1982 »

Misschien wat voor Beer?! Die is niet bang voor vuur, dompie heeft al een aantal keer te dicht boven een kaars gehangen en leert het maar niet af. Zal het filmpje plaatsen als ik hem zover krijg door een brandende hoepel te springen :-P
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Trainen

Bericht door Ms Maaike »

Haha, wel eerst inspuiten met brandwerende spray he! Gaat zo stinken anders. :-P
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Trainen

Bericht door eveline1982 »

Kijk dat is nog is een goeie tip ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Trainen

Bericht door Dinky »

Heb er wel eens over gedacht dat het leuk zou zijn om een parcourtje te hebben voor Dinky zodat ze moet werken voor haar snoepjes. Alleen een agility set is vrij prijzig. Heb nu dus maar een eierdoosje met wasbollen waar ik de snoepjes in doe en waar ze dus ook moet werken voor het lekkers ;)

Wel kan ze op haar twee achterpootjes zitten/staan met de voorpootjes in de lucht (zolang ik maar snoepje vast heb) en rondjes om mij heen draaien (achter bakje natvoer aan).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
lisaasil12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 jun 2013 20:10

Re: Trainen

Bericht door lisaasil12 »

haha, leuke reacties hoor! :grin: Ik was eerst ook niet van het trainen, maar als je ze niet afkraakt en ze beloond vind een kat het super leuk! geen straf voor hem maar juist een plezier, hij wil trainen, hij dwingt me soms zelf! xp
14 jarige trainster en verzorgster van onze 5 katjes :)
Jippy (2005), Snoety (2005), Koefke (2010), Mickey (23-7-2012) en Tijger (23-7-2012)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Trainen

Bericht door nellebel »

guusje vind het ook leuk om te leren. manlief heeft haar nu geleerd de deur open te maken. je ziet nu ook echt dat ze op de klink afgaat. ze snapt alleen niet dat het werkt op deuren die een makkelijke klink hebben en naar buiten open draaien. ze kan zelfs hallo zeggen. gijs niet, die vind het allemaal niet zo nodig. hij geeft af en toe een pootje voor zijn snackje, maar zonder pootje krijgt hij het ook hoor.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
lisaasil12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 jun 2013 20:10

Re: Trainen

Bericht door lisaasil12 »

Wat leuk zeg! had ik niet aan gedacht, een kat leren de deur te openen! Ga ik ook maar doen over een poosje! dat is wel erg handig zeg!
14 jarige trainster en verzorgster van onze 5 katjes :)
Jippy (2005), Snoety (2005), Koefke (2010), Mickey (23-7-2012) en Tijger (23-7-2012)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Trainen

Bericht door nellebel »

we gaan altijd met zijn allen naar de badkamer. maar guusje is soms nog te druk om mee te gaan. sta je net in de douche staat mw voor de deur te jengelen. dus dan ga je natuurlijk uit de douche. in de zomer geen probleem dan staat de deur toch open, maar in de winter erg koud. dus baasje heeft mw geleerd de deur zelf te openen zodat ze er zelf in kan. voordeel is wanneer ze per ongeluk boven worden opgesloten guusje altijd de deur van de gang naar de kamer open kan. maar wanneer het andersom is en vrouwtje echt slaap nodig heeft en guusje en gijs daar anders over denken, kan ze niet van de kamer naar de gang/ boven. naar buiten kan ook niet, die klink is te stroef en deur gaat ook naar binnen open.
makkelijk te leren hoor. steeds als ze voor een deur staat te springen tikken we op de klink en als ze die op een gegeven moment gaat aanraken tik je hem zelf open. zo had ze zeer snel in de gaten dat dat gekke ijzeren ding zorgt dat de deur open gaat
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
lisaasil12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 jun 2013 20:10

Re: Trainen

Bericht door lisaasil12 »

Ok, ik zal het hem proberen te leren als hij het snapt tenminste
14 jarige trainster en verzorgster van onze 5 katjes :)
Jippy (2005), Snoety (2005), Koefke (2010), Mickey (23-7-2012) en Tijger (23-7-2012)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9341
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Trainen

Bericht door castratenkoor »

Hier ook meerdere katten die deuren open doen. Als ik ze ergens op moet sluiten voor verbouwing ed dan zet ik een latje onder de deurklink.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
lisaasil12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 jun 2013 20:10

Re: Trainen

Bericht door lisaasil12 »

Okii, onze deuren gaan naar binnen ipen :( dus het kan nidt
14 jarige trainster en verzorgster van onze 5 katjes :)
Jippy (2005), Snoety (2005), Koefke (2010), Mickey (23-7-2012) en Tijger (23-7-2012)
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Trainen

Bericht door lidewij020 »

Wat leuk dat je met je kat traint! Ik train ook met mijn kat Blooker en af en toe een beetje met Tommie. We hebben meegedaan aan de Royal Canin cats and move verkiezing. Blooker is als tiende geëindigd, zie: https://acties.royalcanin.nl/catsandmove/top10

Hier wat meer info: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... t=+trainen
Welke oefeningen doe je allemaal? Wat bedoel je met inside?
voordelen van trainen vind ik dat je de kat in elke situatie, ook buiten de training om, kunt vragen om iets te doen. Bijv. om ergens op te springen of om de reismand in te gaan. Ik ben nu 32 weken zwanger en kan niet meer zo goed bukken om de katten op te tillen. Heel praktisch dus als je ze eerst op de krabpaal laat springen. Daarnaast hebben ze er plezier in, krijgen ze extra lichaamsbeweging en ontwikkelen veel vertrouwen in hun baasje(s). Nageltjes knippen gaat bijvoorbeeld veel makkelijker sinds ze pootjes kunnen geven.

Ik train zonder dwang, vaak met lekkers en aandacht als beloning.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
lisaasil12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 jun 2013 20:10

Re: Trainen

Bericht door lisaasil12 »

Hij kan al zit blijf kom, op en inside ik wil hem nog heel veel leren maar alles stapje voor stapje beetje bij beetje. Insidw beteken dat hij in een mandje etc. gaat. Wel super dat hij/zij 10de is geworden! Veel plezier nog met trainem. Nog tips voor me?
14 jarige trainster en verzorgster van onze 5 katjes :)
Jippy (2005), Snoety (2005), Koefke (2010), Mickey (23-7-2012) en Tijger (23-7-2012)
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Trainen

Bericht door lidewij020 »

Het is heel goed dat je stapje bij beetje traint. In het begin moet je elke poging die je kat doet belonen. Heel langzaam ga je dan naar het belonen van alleen de beter uitgevoerde oefeningen. Uiteindelijk beloon je de oefening alleen als hij goed is uitgevoerd. Vaak moet je aan het begin van je trainingssessie weer even een stapje terug nemen, om naar het einde toe weer alleen de beste oefeningen te belonen. Oefeningen kun je op die manier ook uitbouwen. Je kunt bijv. combinaties van meerdere oefeningen gaan vragen en pas daarna belonen.

Zorg dat je de training altijd positief afsluit. Met een goed uitgevoerde oefening een een uitgebreide beloning. Desnoods eindig je met een oefening die wat gemakkelijker is. Katten onthouden het gevoel aan einde van de sessie het beste. Als je de volgende keer gaat trainen denkt de kat: "oh ja dat was leuk en ik moet goed mijn best doen!"

Inkoppertje: Nooit gefrustreerd raken als iets niet lukt! Als je kat iets niet doet is het vaak ook jouw schuld doordat hij niet begrijpt wat je vraagt of omdat de kat interesse verliest. Hierin zit ook een uitdaging voor jezelf: hoe houd je de oefeningen leuk voor de kat en hoe zorg je dat hij je goed begrijpt? Niet alle katten zijn hetzelfde. Het kan ook dat een bepaalde oefening je kat gewoon niet ligt. Je kunt het best nu en dan blijven proberen, zo probeer ik nu en dan om Tommie haar rechter pootje te vragen (ze wil alleen links geven). Maar ik push niet en ga er niet eindeloos op door. Dat zou zowel voor Tommie als voor mij frustrerend werken. Je wilt een ontspannen kat tijdens de training. Er mag hoogstens wat opwinding zijn in het enthousiasme voor het uitvoeren van de oefeningen. Dat zie je ook bij Blooker. Hij is soms wat te enthousiast. Dit maakt het gemakkelijk om hem te trainen, omdat hij alles probeert, maar het is soms lastig om zijn enthousiasme in toom te houden. Ook daar oefenen we op.

Gebruik naast stemcommando's ook lichaamstaal. Katten communiceren onderling ook voor een groot deel dmv lichaamstaal. Dat is gemakkelijker voor ze te begrijpen dan mensentaal. Het is handig als je naast een stemcommando ook een (hand)gebaar en/of lichaamshouding laat zien. In mijn filmpje zie je dat ik veel aanwijs. Met in het mandje gaan werkt dat, vooral in het begin, gemakkelijker dan alleen het commando "inside" geven. Later kun je wel verfijnen en kijken of je kat het alleen op het stemcommando wil doen. Maar neem van mij aan, het is gemakkelijker om ze alleen op een gebaar te sturen dan alleen op een stemcommando.

Het door de hoepel springen is een gemakkelijke oefening om aan te leren, maar die er toch heel spectaculair uitziet. Misschien ook iets voor Mickey? Begin met de hoepel op de grond en ga stapje bij beetje steeds hoger. Als je geen hoepel hebt kun je hem ook over je been of over een stokje laten springen.

Gezellig trouwens dat je 5!!! katten hebt. Wat doen de andere 4 katten als jij met Mickey traint?
Doe je ook aan voedselverrijking? Dit is een meer passieve manier van trainen, maar wel goed voor de ontwikkeling van de zintuigen van de katten en hun handigheid.
Jij ook veel plezier met trainen, ook voor alle katten!
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Plaats reactie