zijn we wel een match?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
jeen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 mei 2013 12:46
Locatie: Alkmaar

zijn we wel een match?

Bericht door jeen »

Hoi lieve mensen!

Laatst heb ik een eerste post geplaatst over het gedrag van mijn kat Mellow in het subforum over gedrag. Vorige week heb ik deze kater van 4 jaar uit het asiel gehaald. Ik heb thuis bij mijn ouders altijd een poes gehad en wilde nu ik op mezelf woon graag een kat. Mijn voorkeur ging uit naar een kater. Hier volgt de situatie:

Mijn kat is in eerste instantie een lieve kater. Hij wil graag geaaid worden, maar richt zich echt heel de dag op mij. Wil mee naar de wc, graag naast me liggen, liefst binnen een straal van 1 meter. Heel erg gezellig op de bank naast me dus :) Het minpunt is wel dat hij erg slecht alleen kan zijn...Even op de vensterbank naar de andere katten en vogels kijken - iets wat ik de meeste katten zie doen - is er niet bij (het is alleen maar "mij! mij! mij!" voor Mellow). Natuurlijk voel ik mij zeer vereerd, maar het is een beetje uit balans. Ik speel dan ook veel met de kattenhengel met hem. Als ik hem veel aai wil hij nog weleens "ruw" met de nagels spelen.

Afgelopen weekend was ik een nachtje weg en is er familie langs geweest: hij had er een ravage van gemaakt. Overal kattengrind en kots op de grond :???: ik voelde me dus helemaal schuldig. Net kom ik thuis en is ie weer helemaal blij. Maar vervolgens loop ik de tuin in en bijt ie bij binnenkomst zo in mn enkel.

Ik vind het zo moeilijk om te beslissen wat ik moet doen :( hij is aan de ene kant heel lief, maar ik vind hem vrij onvoorspelbaar. Met spelen voel ik me niet op mijn gemak omdat ik hem zo moeilijk kan pijlen. Het probleem is nu dat ik over een week begin met werken en dan ben ik 4 dagen per week weg. Ik vraag mij dus af of dit voor hem wel een optie is... Ik ben eigenlijk bang dat hij eenzaam wordt omdat hij een kat is die heel dag bij je wilt zijn.

Natuurlijk mag ik hem terugbrengen en een andere kat uit het asiel nemen, maar ik wil niet gelijk opgeven en hem een kans geven.

Hopelijk heeft iemand wat tips of steun want ik ben er echt helemaal mee aan :-(

PS; hij heeft een heupfractuur gehad en is zo in het asiel terechtgekomen. Zn achterlijf en staart zijn heel gevoelig en ik kan hem dus niet optillen. Hem in de reisbak krijgen was dan ook een drama. (anders zou ik hem naar mn ouders kunnen brengen als het te lang alleen is voor hem)
Mellow (13), Missy (2)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: zijn we wel een match?

Bericht door Dinky »

Hoe was Mellow in het asiel naar andere katten toe?
Wanneer hij daar ook goed op kon schieten met de andere katten zou het wellicht kunnen helpen om er een andere (zachtaardige) kat bij te plaatsen zodat hij niet helemaal alleen is als je niet thuis bent.

Wanneer hij daar absoluut niet op kon schieten met andere katten is het misschien toch niet zo'n goede match en kan hij beter bij een gepensioneerd iemand terecht die hele dagen thuis is.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
jeen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 mei 2013 12:46
Locatie: Alkmaar

Re: zijn we wel een match?

Bericht door jeen »

Hij kon in het asiel prima omgaan met soortgenoten. Ik had zitten googlen en zag dat inderdaad vaker als tip naar voren komen. Het is natuurlijk wel beetje grote beslissing om binnen korte tijd ineens twee katten te hebben (en te hopen dat dat goed gaat) ;)
Mellow (13), Missy (2)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: zijn we wel een match?

Bericht door Dinky »

Ik snap heel goed dat het voelt als een grote beslissing hoor ;)

Heb zelf ook gekozen voor een volwassen poes met het verschil dat het een echte solodiva is. In het asiel zat ze daarom ook niet in het grote kattenverblijf maar in een kleiner privé-verblijf.

Als ik nu opnieuw zou moeten kiezen zou ik voor twee poezen gaan uit het asiel. Dit komt door de vele foto-albums hier waar de katten zo heerlijk met elkaar omgaan en die interactie tussen de katten geweldig is. Nu is dat voor mij dus niet meer mogelijk want dat zou onze huidige poes niet accepteren vrees ik. Maar die van jou kon wel goed omgaan met de anderen dus dat is een positief vooruitzicht.
Bijkomend voordeel is dat hij dan de andere kat heeft voor het ruige spel dat katten eigen is en jou voor de knuffels waardoor hij wellicht wat meer berekenbaar wordt (tijd speelt hierin ook een rol. Hoe beter je iemand kent hoe beter je diegene in kan schatten).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: zijn we wel een match?

Bericht door Anne87 »

Ik zou er ook een maatje bijzoeken. Een kat van dezelfde leeftijd die graag een andere kat als gezelschap wil, maar wel rustig en zachtaardig is. Het kan namelijk goed zijn dat je kat eenzaam is en gezelschap mist. Weet je iets over zijn verleden voordat hij in het asiel belandde?
Het is inderdaad een grote beslissing om er een kat bij te nemen. Qua alledaagse verzorging kost het niet veel extra (voer etc), maar dierenartskosten ofzo kunnen met twee katten wel oplopen, als ze ziek worden. Denk dus ook goed na of je dat kunt en wilt.
jeen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 mei 2013 12:46
Locatie: Alkmaar

Re: zijn we wel een match?

Bericht door jeen »

Ik heb geen idee waar hij hiervoor gewoond heeft. Na de aanrijding heeft zn baasje hem nooit opgehaald vanwege de schadeclaim van de auto waar ie onder zat... (hoe gemeen?)

Misschien kan ik het beste even aankijken of de situatie beter wordt naar mate we elkaar beter kennen :P een tweede kat is qua kosten niet zo het probleem, maar ik vind het een beetje eng om er zo een tweede bij te halen als de eerste nog niet zo goed gaat ;)
Mellow (13), Missy (2)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: zijn we wel een match?

Bericht door eveline1982 »

Juist een maatje kan het probleem verhelpen. Je zou voor een wat jongere kater kunnen gaan ca 1 jaar oud die wat onderdanig van karakter is, dan is de kans klein dat er geen match is. Je kat geeft duidelijk aan niet alleen te kunnen zijn, zie spugen als je weg bent. Ik heb vroeger ook zo een poes gehad, toen ik er een katertje bij zette was het probleem (ondanks dat ze hem niet meteen tolereerde) vrijwel direct verdwenen, ik kon weer naar de chinees gaan (aan de overkant) zonder dat ze uit het raam liep te gillen, en ze werd een stuk rustiger. Denk er rustig over na en leg je problemen met hem ook is voor aan het asiel, misschien weten ze wel direct een leuk maatje waar hij in het asiel ook gezellig mee omging :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: zijn we wel een match?

Bericht door Adriana »

maar missch is de oplossing wel een maatje erbij (rustige gecastreerde kater) met terugbrenggarantie en je kunt het altijd uitleggen bij het asiel..
hij bijt jou plaatsvervangend in je enkel. uitnodiging om te spelen? beetje uit verveling? vragen om aandacht?
als hij een vierpotig maatje heeft dan zul je zien dat hij zich daarop richt en daarmee gaat optrekken als het goed matcht en kater/kater gaat vaak goed.
koop bij etos wat valeriaan om af te leiden bij de introductie en dan op wattenschijfje wat door de lucht wapperen..

p.s. eveline is me net voor en zo denk ik er ook over dus..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
jeen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 mei 2013 12:46
Locatie: Alkmaar

Re: zijn we wel een match?

Bericht door jeen »

Bedankt voor jullie fijne reacties :) Daar kan ik wat mee! Ik ga valeriaan (of kattenkruid) wel proberen. Het bijten lijkt inderdaad op speelgedrag, maar wel een negatieve manier van aandacht trekken.
Wellicht is een kattenmaatje beter voor het bijt-en-krabwerk dan mijn hand ja. Ik ga er eens goed over nadenken en anders het asiel eens vragen in hoeverre hij daar met de andere katten omging, of dat zn focus daar ook meer op de mensen lag.
Mellow (13), Missy (2)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: zijn we wel een match?

Bericht door nellebel »

ik herken je twijfel, heb ik ook gehad, maar echt, de rust keerde pas terug bij mij toen ik er een maatje bij haalde. je kunt ook altijd afspreken om het maatje terug te brengen maar haal je hem of haar in hetzelfde asiel weten ze misschien wel wie er het beste bij past.
ik vrees dat het er niet beter op gaat worden, alleen erger. en des te langer het ongewenste gedrag blijft des te moeilijker is het te stoppen.
ik denk echt dat hij zich erg verveeld. onze flippie was ook superlief maar kon ineens mij aanvallen. ik dacht eerst dat ze iets in haar koppie had omdat het zo wisselde. bleek eenzaamheid te zijn.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: zijn we wel een match?

Bericht door eveline1982 »

Is geen negatieve manier van aandacht trekken maar juist de manier waarop katten met elkaar spelen :) lekker in mekaars poten happen in de hoop dat het speelobject het op een rennen zet zodat hij er achter aan kan gaan ;) . Ik weet dat veel mensen het er niet mee eens zijn, maar katten gebruiken nou eenmaal hun tanden en nagels met spelen (daar zijn het katachtige voor). Ik speel ook altijd met me handen en heb regelmatig een te dikke rood/witte draak in me enkels hangen, dat betekend dat mijn benen en handen/armen er nou niet bepaald charmant uitzien, maar het is zo leuk om die buik flink beet te pakken en dan proberen de pootjes net te snel af te zijn. Als ik met Beer mijn draakie speel dan gaat het er hard aan toe en soms tot bloedens aan toe, maar dat maakt niet uit (voor mij) daarna kunnen we weer heerlijk knuffelen :) .

Hier start een spelletje tussen de katten/kittens meestal zo: eerst een poosje loeren en als het object even niet kijkt er hard op afrennen en er bovenop duiken of flink in de achterpoten bijten. Het object reageert en dat is kaasie, maakt niet uit of het negatief of positief is, want ik krijg je wel aan de ren. Uiteindelijk rent alles als kippen zonder koppen door het huis, valt elkaar aan, vliegt van elkaar weg en zoekt mekaar toch weer op. Dat is echt genieten geblazen, en ik doe graag een robbetje met ze mee :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
jeen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 mei 2013 12:46
Locatie: Alkmaar

Re: zijn we wel een match?

Bericht door jeen »

Even een update ;)
Het lijkt hier opeens een stuk beter te gaan :) spelen gaat stukken beter en als het me teveel gebijt wordt, dan pak ik er een speelgoedschildpad (knuffel) bij en dan gaat er daar mee tekeer :P ziet er grappig uit. Verder was mijn vriend hier heel het weekend en merk dat ie soms nu zelf in de gang in zn krabtoren gaat liggen als hij er genoeg van heeft. Meestal ligt hij heerlijk op de bank en knabbelt zachtjes in mn vriends hand (die vindt dat niet erg). Geen brokjes meer uitgespuugd ook als ik weg ben.
Ben benieuwd hoe het komende week zal gaan als ik naar werk ben :)
Mellow (13), Missy (2)
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: zijn we wel een match?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Hahaha Eveline inderdaad zo gaat t hier ook!!! Gelukkig dat t beter gaat maar toch een vriendje met terug breng garantie zou ik aanraden het is prachtig om twee katten met elkaar te zien optrekken
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Plaats reactie