Nestje zwerfkittens opgevangen

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
b0lino

Nestje zwerfkittens opgevangen

Bericht door b0lino »

Sinds woensdag heb ik een nestje van drie (zwerf)kittens in huis. Een oud klasgenootje had een berichtje achtergelaten dat ze een nestje kittens had gevonden die diezelfde dag ergens opgevangen moesten worden, of naar het asiel ivm haar eigen kat en werk. Zonder twijfel heb ik ze diezelfde dag nog in huis genomen, aangezien ik toch hele dagen thuis ben en al zat e overwegen om misschien een poezel in huis te nemen.
Aangezien het voor mij de eerste keer is dat ik een nestje kittens in huis heb en meteen ook co-mama ben, is het wel prettig om even wat feedback te krijgen op wat ik doe. Ik doe alles voornamelijk op gevoel en af en toe zoek ik wat op op internet.

Donderdag heb ik ze alledrie even gewogen, en als ik kijk naar het gewicht vermoed ik dat ze nog maar een week of vijf zijn (ze waren donderdag 550, 500 en 410 gram). Desondanks doen ze het vooralsnog bijzonder goed, voor zover ik met mijn leken-oof kan zien; ze gingen meteen op onderzoek uit, maken contact, spelen met elkaar en de grootste twee begonnen al snel met het eten van de kitten-brokjes. De kleinste wile het eten en drinken niet oppakken dus ik heb haar met een spuitje een paar keer per dag wat kittenmelk bijgevoed. Op internet had ik gister opgezocht dat ze 8cc per 25 gram lichaamsgewicht mag hebben, dus dat zou dan in totaal zo'n 130 cc zijn. Echter kwam ik daar bij lange na niet aan. Met veel moeite kreeg ik er zo'n 50 tot 60 cc per dag in. Toch maakt ze een erg levendige indruk, dus ik heb besloten om maar te volgen wat ze zelf aangeeft. Ik heb haar zojuist gewogen en ze is sinds donderdag 100 gram gegroeid (ze weegt nu 510 gram, dus doet nauwelijks nog onder voor haar zusje van inmiddels 540 gram en broer van 580 gram) en tijdens het typen van dit bericht zie ik haar prompt voor het eerst in het bakje zitten brokjes eten! Terwijl we net nog hebben zitten stoeien met een beetje melk, die ze eigenlijk niet wilde.

Nu zie ik wel dat de kleine nog erg veel op zoek is naar een speen bij haar broertje en ik twijfel of ik daarop moet ingrijpen of dat dat ze dat zelf moeten uitzoeken. Ik probeer nu elke keer als ik haar een speen zie zoeken wat kittenmelk te geven, maar vaak wil ze dat dan weer niet hebben. En ze haalt haar broertje telkens uit zijn slaap.. Ik zie ook aan haar dat ze net een beetje meer op zichzelf is (ze ligt vaak alleen of gaat alleen op strooptocht in de woonkamer als de andere twee liggen te slapen) en overal iets meer tijd voor nodig is. Misschien is het karakter of misschien toch net een paar dagen achterstand in ontwikkeling? Uiteindelijk pakt ze alles goed op en maakt ze wel goed contact met haar broertje, zusje en mij, dus in die zin is er denk ik geen reden tot zorg?

Nu heb ik wel nog een paar vragen; de grootste twee eten goed van de kitten-brokjes, maar gezien hun leeftijd twijfel ik of ik ze niet nog wat kittenmelk erbij moet geven voor de bouwstoffen. Ik geef ze nu meestal wel een beetje extra.

Voor de kleine had ik een spuitje om melk te geven, maar er schijnen ook spenen te zijn? Kan ik gewoon doorgaan met dat spuitje - die vermoedelijk niet zo lang meer nodig zal zijn - of is een speen beter voor het zuigen? Uit een schoteltje drinken pakt ze nog niet op.

De grootste heeft een ontstoken oogje. Ik heb hem gister regelmatig even afgedept met een keukenpapiertje gedoopt in kokend water (wel even afgekoeld) en het ziet er vandaag al een heel stuk beter uit. Ik neem aan dat het dan vanzelf weer over gaat als ik nog even blijf afdeppen?

Plassen en poepen gebeurt nog geregeld op de verkeerde plek. Ik zet ze regelmatig even op de bak en de kater heeft dat inmiddels redelijk door, maar toch zie ik meer naast de bak verschijnen dan erin. Ik heb de bak al verplaatst naar de plek waar de poepjes en plasjes telkens worden neergelegd en ik maak het elke keer ook goed schoon met een ander geurtje. Is er nog meer wat ik kan doen?

Kan ik kittens op zulke leeftijd al corrigeren? Ze hadden de bank al bijzonder snel ontdekt en liggen nu standaard daarop - en geef ze eens ongelijk. Eigenlijk wil ik ze 's nachts nog in hun eigen krat hebben en ga ik voor ik ga slapen een kwartiertje naast de krat zitten om ze daarin te loodsten - ze lopen me overal achterna en waar ik ook zit, ze komen bij me liggen - maar vanmorgen lagen er toch twee heerlijk op de bank te pitten. Weet niet zo goed of ik dat moet laten of dat ik ze daarop kan/moet corrigeren als ik dat niet wil. En zo ja: hoe.

Donderdag heb ik ze meteen de eerste keer ontwormt (zo'n pasta van Exil) en mijn broer komt in principe komende week even naar ze kijken (hij is dierenarts). Ik neem aan dat er niet veel meer is wat ik kan doen?
Het is me alleen nog niet helemaal helder hoe vaak ik precies moet ontwormen, want ik lees hier verschillende dingen over. Ik dacht zelf dat het met 4, 6 en 8 weken is maar in een ander topic las ik 4x om de twee weken, dan tot een half jaar elke maand. Wat moet ik nu doen?

De grootste heeft wat viezigheid in zijn oortjes. Moet ik dit er uithalen of maken ze dit vanzelf wel schoon?

En tot slot nog een laatste vraag; voor de middelste heb ik al een nieuw thuis gevonden, waar ze in principe eind komende week naartoe zou gaan. Toen nog in de veronderstelling dat ze een week of zeven zouden zijn, zoals mijn klasgenootje had gezegd. Maar nu ik zelf vermoed dat ze eerder een week of vijf zijn vraag ik me af of ik ze niet beter nog minimaal twee weken bij elkaar moet houden voor hun ontwikkeling.

Zo, heel wat vragen dus. Alle do's en don'ts zijn welkom!
Laatst gewijzigd door b0lino op 26 mei 2013 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
b0lino

Re: Nestje zwerfkittens opgevangen

Bericht door b0lino »

Hier nog even een linkje naar foto's van de kittens

http://imageshack.us/f/194/brammrsgreyennamelessbl.jpg/
b0lino

Re: Nestje zwerfkittens opgevangen

Bericht door b0lino »

Ik wilde mijn bericht wijzigen om nog iets toe te voegen, maar dat kon niet meer? De oogjes van de rode kater zijn ook pas net een beetje blauw-af aan het worden, dus dat bevestigd mijn vermoeden dat ze pas een week of vijf zijn denk ik ook?

Verder ook nog even een vraag richting de toekomst. Één van de drie heeft al een nieuw thuis. Voor de andere twee ben ik nog aan het overdenken wat wijsheid is. Of ik ze samen houd of dat ik voor eentje nog een goed thuis zoek (of eigenlijk al heb, want ik heb drie adressen in mijn kennissenkring waar de kater heen kan). Ze zullen bij mij aan zorg en liefde niets tekort komen, maar ik heb niet de financiele middelen voor als er echt iets met ze aan de hand is. En daarin ben ik heel realistisch. Nu is mijn broer dierenarts en loop ik een hoop dure dierenarts-kosten daardoor wel mis, maar alsnog weet ik niet of het financieel gezien verstandig is om er twee te houden. Voor de kittens zelf zou het wel beter zijn om samen te blijven, aangezien ik vier hoog woon en ze dus niet naar buiten kunnen. Maar ik wil wel zeker weten dat ik ze een goed thuis kan bieden. Ook als er gezondheidsproblemen zijn.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Nestje zwerfkittens opgevangen

Bericht door mittenslief »

ten eerste zal ik de kittens nog een aantal weken bij elkaar laten, want ze leren echt heel veel van elkaar...pas met 9-10 weken uit elkaar houden.....de kleinste die je met een spuitje voert...gewoon zo laten en niet meer gaan spenen, je kan haar beter rustig aan proberen zelf te laten likken van een schoteltje...qua voeding zit je wel goed hoor, als ze 500gr. weegt moet ze 60cc melk drinken (standaart= 1/10 van gewicht + 10cc) ...ontwormen inderdaad elke 2 weken tot week 10 en daarna elke maand tot een ahlf jaar en dan 1 keer per kwartaal, je kunt beter vitaminthe bij de DA halen dat verdragen ze beter als exil....oogjes van die ene blijven schoonmaken, als het al opknapt gewoon doorgaan, als het slechter gaat mee naar de DA.... oortjes kan je voorzichtig met een vochtig watje schoonmaken....als de oogjes verkleuren zijn ze zo 6-7 weken....verder geef ik de kittens nog op die leeftijd 4 keer per dag natvoer en onbeperkt brokjes......als je nog vragen hebt...ik ben zelf pleeggezin en heb al aardig ervaring met die kleine humpjes...super trouwens dat je ze opvangt
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
b0lino

Re: Nestje zwerfkittens opgevangen

Bericht door b0lino »

Dank voor de info!
Wat voor natvoer geef je ze dan?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Nestje zwerfkittens opgevangen

Bericht door mittenslief »

ik geef ze meestal gewoon Alexis van de Aldi aangelengd met wat warm water......maar de kuipjes van de euroshopper van de AH doen het ook altijd goed
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
b0lino

Re: Nestje zwerfkittens opgevangen

Bericht door b0lino »

Oke, het hoeft dus niet speciaal voor kittens te zijn begrijp ik?

En hoe kun je zien of de kittens wel genoeg vocht hebben? Ik probeer zo goed mogelijk in de gaten te houden wanneer ze wat drinken, maar ik zie het ook niet altijd.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Nestje zwerfkittens opgevangen

Bericht door mittenslief »

daarom doe ik altijd natvoer geven met water erbij dan weet je zeker dat ze genoeg vocht binnen krijgen.... als je gewoon kittenbrok geef hoef je geen speciaal kitten natvoer te geven
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Nestje zwerfkittens opgevangen

Bericht door eveline1982 »

Ik zie dat Mittenslief al veel info heeft gegeven. Je vroeg ook over het sabbelen op haar broertje. Ik zou dit niet verstoren, ze heeft duidelijk nog de behoefte om te sabbelen en raakt hoogstwaarschijnlijk alleen maar gefrusteerd als ze het niet mag. Kittens die bij mij komen, laat ik ook altijd op hun nestgenoten sabbelen en op me eigen arm of shirt. Vanaf 7 weken laat ik het bij me eigen steeds minder toe (zoals de moeder ook doet) bij andere mensen mogen ze niet sabbelen.

Het zindelijk maken is een langdurig proces van steeds goed in de gaten houden en drolletjes die ergens anders liggen in de bak leggen. Uiteindelijk hebben ze het wel door, maar duurt voor kittens zonder mamma altijd wat langer.

De oortjes zou ik niet zelf schoonmaken, je kan de troep naar binnen duwen en dan kunnen er akelige ontstekingen ontstaan, zou dat aan je broer vragen.

Als het ontstoken oogje niet binnen een paar dagen opgeknapt is zou je cavasan oogzalf kunnen proberen, dit is een oogzalf met een hele milde antibiotica.

Ergens niet laten liggen is best een gebed zonder end. Ze gaan toch er wel op als je niet thuis bent, of niet in de woonkamer. Je zou een lekker zacht dekentje op een hoek kunnen leggen zodat ze daar gaan liggen.

Als de oogjes verkleuren zijn ze meer richting de 6 weken. Ik zou 6 weken aanhouden, zodat ze niet te jong uit elkaar gaan en hun entingen te jong ontvangen. De kitten die volgende week weg zou gaan zou ik nog minimaal 2 a 3 weken bij zijn nestgenoten laten, ze leren nl erg veel van elkaar.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
b0lino

Re: Nestje zwerfkittens opgevangen

Bericht door b0lino »

Hartstikke bedankt voor alle extra info. Ik wil de kittens graag een goede start laten maken dus alle beetje extra info is meer dan welkom.
Met de nieuwe baasjes van de middelste zal ik overleggen om ze in ieder geval nog 2 à 3 weken bij elkaar te houden. Ik had het gister al even half om half tegen hen gezegd dat ze vermoedelijk jonger waren dan aanvankelijk gedacht en dat het misschien beter is om ze nog iets langer bij elkaar te houden. Ze willen het beste voor hun kitten dus dat zal verder weinig problemen opleveren. Ze zijn gister al wezen kijken en helemaal in de wolken met d'r. Ik weet dus dat ze gelukkig goed terecht komt (het is via via gegaan dus geen impulsieve marktplaats-praktijken).

Wat denken jullie van de te verwachten kosten waar je ongeveer rekening mee moet houden bij het houden van een kat? Ik zit nog in de overweging om er eentje of ze samen hier te houden, maar ik moet eerst goed weten of ik dat kan financieren.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Nestje zwerfkittens opgevangen

Bericht door mittenslief »

qua voer ben je niet veel meer kwijt of je nu 1 of 2 katten hebt....het is ook maar net of je ze erg verwend ;-)..... ik heb zelf 8 katten en ben voor voer ong. 60 euro kwijt per maand en ik leg zelf altijd geld apart voor de DA
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
alyda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mei 2013 18:49

Re: Nestje zwerfkittens opgevangen

Bericht door alyda »

Ik vind het heel goed van je dat je ze opvangt.
Katjes zijn geen honden en moeilijker iets te leren.
Ik zou zelf ze alletwee houden.
Je bent niet veel meer kwijt dan als je er eentje houd en ze hebben dan veel aan elkaar.
De ander zou ik ook nog even houden.
Een zorg voor over een aantal maanden is dat je moet oppassen dat de kater het poesje niet zwanger maakt.
Dat kan al met een maand of vijf.
Probeer maar lekker te genieten van de kittentijd want vlgens mij doe je dit best goed.
Heerlijk dat je broer da is, heb je dan ook feedback aan:-)
b0lino

Re: Nestje zwerfkittens opgevangen

Bericht door b0lino »

Het is inderdaad fijn dat mijn broer DA is, want ik kan een hoop aan hem vragen en hij kan mooi de controle en entingen doen zonder dat het mij meteen een dijk van een rekening geeft.
De kater laat ik sowieso met 5 a 6 maanden castreren want ik heb niet zo'n zin in gesproei hierbinnen.. Ik neig ernaar om ze dan lekker allebei hier te houden, want ik ben gek op beiden (inmiddels al Bram en Teun gedoopt ;))

Voorlopig geniet ik er nog even van, want het is ook wel een voorrecht om co-mama te mogen zijn van die koddige hummeltjes.
Plaats reactie