Agressief of angstig?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Laurax92
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mei 2013 16:10

Agressief of angstig?

Bericht door Laurax92 »

Hallo iedereen,

Ik heb me zojuist even snel aangemeld omdat ik niet zo goed weet wat ik moet doen. Ik heb vandaag de kat van mijn tante in huis gekregen. Mijn tante kan niet meer voor hem zorgen en omdat ik alleen thuis zit na zware operatie had ik wel tijd om hem te "adopteren". Hij is vanmorgen gebracht en ik heb hem een eigen kamer gegeven, al zijn spulletjes staan erin. De deur heb ik dichtgedaan en na een uurtje ben ik gaan kijken, toen liet ik hem even aan mij wennen en heb ik hem kunnen aaien.

Toen kwam mijn tante nog even wat spullen brengen en afscheid nemen. Ze deed de deur van zijn kamer open en hij vloog eruit, even snuffelen en verkennen in de badkamer, op zolder etc. Na 5 minuutjes weer terug in de kamer gedaan en toen ging mijn tante weg.

Toen ben ik even wat dingen gaan doen en na 3uur wilde ik weer even gaan kijken. Toen ik de deur open deed begon hij heel hard naar me te blazen! Ik heb de deur weer even dichtgedaan en na 5min (beetje herrie maken, laten horen dat ik wel in de buurt ben) deed ik weer open en precies hetzelfde gebeurde. Ik heb toen de deur op een kier gelaten en ben naar de beneden gegaan. Wel de tussendeur dichtgedaan.

Nu weet ik dus eigenlijk niet zo goed wat ik moet doen! Ten eerste vind ik het best wel een beetje eng, straks valt hij mij aan? Moet ik hem weer met rust laten en het straks weer proberen?

Pff wat een lang verhaal maar ik hoop dat iemand mij kan helpen!!

Groetjes.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Agressief of angstig?

Bericht door castratenkoor »

Waarom laat je hem niet gewoon los in je hele woning. Ik denk dat hij panisch wordt van het opgesloten worden. Ik zou gewoon alle deuren open zetten en hem zijn gang laten gaan. Laat hem het tempo bepalen en wacht af tot hij zelf naar je toe komt. Jullie hebben nu even een valse start gemaakt en hij ziet jou als "die engerd die hem steeds in die kamer kiepert". Hij heeft veel indrukken te verwerken en is evenb de kluts kwijt. Als hij alles heeft verkend kun je toenadering proberen te zoeken door met hem te spelen (b.v. met stokje met pluim eraan - niet te dicht met je handen erbij in het begin) of hem wat lekkers aan te bieden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Laurax92
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mei 2013 16:10

Re: Agressief of angstig?

Bericht door Laurax92 »

Ik had gelezen dat je een kat zijn eigen, veilige kamertje moest geven bij een verhuizing. En wij hadden een kamer over dus dat kwam goed uit. Maar ik kan inderdaad ook begrijpen dat ie zich opgesloten voelt. Moet ik weglopen wanneer hij blaast? Ik moet toch ooit weer naar boven, weet niet hoe die dan gaat reageren...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Agressief of angstig?

Bericht door Dinky »

Dat is meer tijdens een verhuizing wanneer er met allemaal dingen gesleept moet worden en deuren open staan om te ontsnappen bijvoorbeeld ;)

Zou dus gewoon de deur nu open zetten en hem het huis laten verkennen ;) Je merkt vanzelf hoe hij zal reageren op jou wanneer hij niet meer opgesloten zit. Je merkt vanzelf hoe hij gaat reageren wanneer je naar boven gaat ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Agressief of angstig?

Bericht door castratenkoor »

Nee je hoeft niet weg te lopen, maar in ieder geval niet dichter naar hem toe gaan als hij blaast. Ik denk dat je hem vooral zijn eigen gang moet laten gaan nu. Je hoeft niet bang te zijn dat hij je spontaan aanvalt. Dat risico loop je alleen als je hem in het nauw gaat drijven.

Blazen is een vorm van angst-uiting. Hij is duidelijk even de kluts kwijt, hij is uit zijn veilige haven weggehaald. Nieuwe ruimte, nieuwe geuren, nieuw mens.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Laurax92
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mei 2013 16:10

Re: Agressief of angstig?

Bericht door Laurax92 »

Ik ben net even boven geweest en hij was uit zijn kamertje verdwenen! Na een flinke zoektocht (haha) heb ik hem op zolder, achter een gordijntje op een oud matrasje gevonden. Ik heb even wat gerommeld in de kamer en ben toen weer naar beneden gegaan. Alle deuren staan open en hij kan overal naar toe.

Heel erg bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Agressief of angstig?

Bericht door lidewij020 »

Heel goed dat je hem gewoon zijn gang laat gaan. Het is een heel avontuur voor hem. Houd in gedachten dat katten het bedreigend kunnen vinden als je ze in hun ogen aankijkt. Probeer dat zo veel mogelijk te vermijden. Vaak ben je voor katten minder bedreigend als je jezelf klein maakt of gaat zitten/liggen. Heeft hij intussen al wat gegeten? Het is goed voor jullie band als jij het hem geeft.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Agressief of angstig?

Bericht door BloemTetsu »

Mijn kat heb ik ook haar eigen kamer gegeven. Voor 2 maanden. Maar dat was puur omdat het een verwilderde kat was. Ze mensen niet vertrouwde. Ook onze oude kat moest nog wennen en samen alleen ging nog niet.
In jouw geval is hier geen sprake van, dus laat hem zelf op onderzoek gaan.

Voor jullie band adviseer ik om ook rustig aan te doen. Als je bij hem bent geen harde geluiden, wilde beweging en zelf rustig blijven.
Succes ermee!
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Agressief of angstig?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou voorlopig ook op iedere verdieping een kattenbak neerzetten om ongelukjes te voorkomen.
Hoeven geen dure echte kattenbakken te zijn. Opbergbak van Blokker/Hema/Action/Ikea fungeert ook prima als toilet, laagje grit erin.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Laurax92
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mei 2013 16:10

Re: Agressief of angstig?

Bericht door Laurax92 »

Voor de geïnteresseerde:

Het gaat supergoed!! De poes is lekker op ontdekkingstocht terwijl wij gewoon beneden zitten :)
Blaast nog wel veel, maar dat houdt vanzelf op als je hem geen aandacht geeft. Hij vindt onze vis Pip ook wel erg interessant...

Bedankt voor alle tips!!
Plaats reactie