Nieuwe poes

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Nieuwe poes

Bericht door BloemTetsu »

Welkom op het forum. Ik heb geen ervaring met kittens. Wel met een verwilderde/wilde poes en een waarschijnlijk als kitten mishandelde poes. Geduld is belanrijk. Wachten tot Noeki (Feregi naam? :pdtumn:) contact zoekt, maar eten en drinken gaat boven afwachten.
Maar ik lees in je verhaal
Voel me dus wel een beetje rot, want heb meteen het gevoel dat het niet meer goedkomt. Waarschijnlijk komt het ook omdat dit onze eerste poes is.
Misschien voelt Noeki deze onrust/angst en wil ze dan ook niet vrij gaan rondhuppelen. Probeer te ontspannen en haar welkom te laten voelen, zodat ze weet dat het goed is hier.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Nieuwe poes

Bericht door eveline1982 »

Vooral heel rustig blijven en net doen alsof er helemaal niks aan de hand is. Als kittens hier angstig zijn zorg ik ervoor dat de bench hun veilige haven word door er kleden op te leggen zodat de zijkant die niet tegen een muur staat ook bedekt is. Zet de kattenbak erbij een lekker warm dik kleed en het eten en water. Als ze een beetje zijn geaclamatiseerd dan rustig erbij zitten en (als ze het toestaan) lekker kroelen. Masseren in de nek geeft veel katten/kittens een rustgevend gevoel. Mijn kater Beer word altijd helemaal slap en de sociale kittens heb ik binnen no time in slaap ;) . De allerbelangrijkste tip die ik je kan geven is alles op haar tijd! Als ze iets eng vind, laat haar dan op haar eigen tijd eraan wennen. Binnen een weekje zal ze waarschijnlijk door het huis paraderen alsof ze nooit anders heeft gedaan :) Heel veel succes ermee :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
merin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jan 2013 18:16

Re: Nieuwe poes

Bericht door merin »

Bedankt voor jullie lieve en motiverende reacties!
Helaas heeft Noek nog steeds niks gegeten, hield een stukje kaas bij haar, likte ze wel wat van..
Maar haar drinken en eten blijft onaangeroerd.. Heb inmiddels meerdere bakjes water door de kamer bij haar schuilplekjes neergezet zodat ze niet ver voor alles hoeft te lopen..

Ik krijg toch de ingeving dat ze bang voor ons is, aangezien ik gisteravond op bed lag en wel lawaai hoorde, dus dat zal Noeki wel zijn geweest die op expeditie ging.

Toch ga ik maar even de dierenarts bellen, het zit me niet lekker dat ze sinds Zaterdagochtend nog niks heeft gegeten en gedronken..
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Nieuwe poes

Bericht door Ikey »

Heel goed dat je de DA belt over het eten en drinken. Want het is wel heel belangrijk dat ze nu gaat eten en drinken! Wellicht is het een idee om de fokker nog eens te bellen met de vraag hoe haar eet- en drinkgedrag daar was.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuwe poes

Bericht door Dinky »

Laten nakijken door de DA en tevens kennismaking met de DA zijn niet verkeerd ;) Zeker gezien het feit dat ze nu sinds zaterdag niet (zichtbaar) heeft gegeten.

Focus je alleen niet op het feit dat ze bang zou zijn van jullie als personen. Waarschijnlijk is ze gewoon angstig voor vreemden en jullie zijn nog vreemden voor haar ;) Het vertrouwen winnen duurt bij de ene kat nou eenmaal langer dan bij de ander. Naast het feit dat jullie vreemden zijn (waar ze steeds meer aan zal wennen) komt ze ook nog eens in een volkomen vreemde omgeving terecht waar ze niets kent. Wanneer ze de omgeving als haar omgeving gaat zien zal ze ook jullie sneller vertrouwen. Dit kan een proces zijn van dagen maar ook van weken of zelfs maanden. Twijfel dus niet teveel aan jezelf want je mag haar immers al aanhalen ;)
Dat je haar 's nachts hoort op expeditie is een goed teken dat ze niet doodsbang is maar vooral nog heel onzeker is. Grootste toverwoord is geduld, geduld en nog eens geduld.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Renatevanderveer

Re: Nieuwe poes

Bericht door Renatevanderveer »

Heel herkenbaar, alles wat je hier schrijft.
Heeft ze bereikbare verstopplekjes? Leg daar dan wat brokjes neer en loop dan weg.
Zodat ze, zonder dat jullie op haar letten, kan eten. Dat heeft hier gewerkt.
Noekie zal inderdaad s' nachts op expeditie zijn, heel goed, want zo verkent ze alles om zich heen.

Hier heeft jonge poes Bounty een volle week onder het bed gezeten, heb dus geduld.
Kun je bij haar? Probeer haar dan te aaien en contact met haar te maken, zodat ze merkt dat jullie 'okay' zijn.
Dwing haar niet, maar laat haar het tempo bepalen.

Komt ze straks, over een paar dagen, wel van haar plekje, beloon haar dan!

Wat ook kan meespelen, dat was bij ons zo, dragen jullie schoenen in huis? Dreunt dat?
Ons Bounty vond dat heel eng. Als we op sokken liepen, was ze er niet zo bang van.
Het open en dichtgaan van deuren vond ze heel eng, het is inmiddels een gewoonte om dat heel zachtjes te doen.

Wellicht heb je er iets aan, veel succes bij je dierenarts!
merin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jan 2013 18:16

Re: Nieuwe poes

Bericht door merin »

Dankjulliewel allemaal! deze tips doen mij zeer deugd en geven me wat vetrouwen haha.
Dierenarts was niet open, alleen 's ochtends maarja, met werk is dat niet zo handig..
Even langs de dierenspeciaalzaak geweest, blikje tonijnspul gekocht dat extra ruikt.
Hopelijk gaat ze hier dus wel van eten. Zal het op de hoogte houden hier :)
Renatevanderveer

Re: Nieuwe poes

Bericht door Renatevanderveer »

Omdat Bounty bij ons een week onder het bed heeft gezeten, hadden we onder het bed een bakje met brokjes staan.
Aan de andere kant stond een bakje met Gourmet Mousse, al at onze kater hier ook van.. *zucht*
De kattenbak stond een meter van het bed af, het waterbak idemdito.

We hoorden haar s'nachts heel vaak en langzaam kwam ze s' avonds ook even kijken.
Zo werd de tijd dat ze onder het bed vandaan kwam, steeds langer.
Inmiddels ligt ze niet meer ónder het bed, maar erop, gezellig bij onze kater! ;)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Nieuwe poes

Bericht door Robijn »

Zou ook meerdere bakjes brokken, natvoer, water en kattenmelk her en der neer zetten, m.n. dichtbij haar schuilplekje.

Kan het zo zijn dat ze al eerder herplaatst is, dat dit niet goed ging, en dat ze weer terug is gebracht naar de fokker. Dat zou kunnen verklaren waarom ze zich verstopte toen jullie er waren (o nee he, moet ik weer naar een ander huisje).. Want wat was de reden dat er voor jullie Britje pas een huisje werd gezocht toen ze 6 maanden was? De meeste kittens krijgen een nieuw huisje als ze 13 weken zijn..

Ik kwam er later achter dat mijn Brits Korthaar Robijntje, voordat ze bij mij terecht kwam (toen was ze al 8 jaar), óók al eerder was herplaatst en was teruggebracht!! (had die cattery niets van gezegd; kwam ik achteraf pas achter, via de cattery waar Robijntje was geboren), omdat ze zo extreem angstig was en die mensen het geduld niet meer hadden. Als een kat steeds na een korte periode wordt teruggebracht, wordt ze natuurlijk steeds angstiger.
Mijn Robijntje was ook zeer gestrest en superangstig, dat ze ook een periode niets/nauwelijks at en dronk. Het heeft maanden geduurd voordat ze een beetje uit haar schulp durfde te komen. Maar nu is het een schat van een kat - geduld is een schone zaak!
Niets forceren, met veel liefde en geduld, en door te spelen met Noeki, vergeet ze ie even jaar angst, vooral omdat ze nog zo jong is, en zo kun je langzaam proberen een band met haar op te bouwen.
Veel succes!! Komt wel goed..
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
merin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jan 2013 18:16

Re: Nieuwe poes

Bericht door merin »

Renatevanderveer schreef:Omdat Bounty bij ons een week onder het bed heeft gezeten, hadden we onder het bed een bakje met brokjes staan.
Aan de andere kant stond een bakje met Gourmet Mousse, al at onze kater hier ook van.. *zucht*
De kattenbak stond een meter van het bed af, het waterbak idemdito.

We hoorden haar s'nachts heel vaak en langzaam kwam ze s' avonds ook even kijken.
Zo werd de tijd dat ze onder het bed vandaan kwam, steeds langer.
Inmiddels ligt ze niet meer ónder het bed, maar erop, gezellig bij onze kater! ;)
Haha, en is ze nu gewoon sociaal naar mensen toe?
Heb Noeki net even geaaid, ze zat in de kast maar kon bij haar konden. Ze was lekker aan het spinnen en genieten. Vervolgens weer even met rust gelaten. Ze loopt gewoon rond de huiskamer en als ze me aankijkt probeer ik haar niet rechtstreeks aan te kijken, zodat ze me een beetje kan observeren.
Ik heb een omgekeerde doos met een deken erover en erin, zodat ze een beetje een eigen 'katteniglo' heeft. Hier heb ik een bakje met natvoer in gezet. Brokjes en drinken staan vlak bij de ingang en de kattenbak staat er 1,5 meter van af ofzo. Toch heeft ze in de keuken gepoept vannacht..
Denk dat ze alles een beetje aan het interprenteren is. Ze probeerde al wel bij de vissenkom te komen, dus dat weet ze maar al te goed!

Hopelijk komt ze over een paar dagen gezellig op schoot zitten voor een knuffelbeurt. Maar als ze eerst vandaag maar eens wat eet, dat vindt ik op dit moment het belangrijkste, want dat stelt me niet gerust, dat ze al 3 dagen niet gegeten of gedronken heeft :S
Renatevanderveer

Re: Nieuwe poes

Bericht door Renatevanderveer »

Sociaal is een groot woord.. Ze is zichzelf..
Naar ons toe is het een lieverd, een enorme knuffelkont..

Anderen, met name vreemden zijn nog eng, maar dat gaat steeds beter..
Een vriend van ons die elke zondag langskomt, heeft haar al een paar keer mogen aaien..
We kregen Bounty pas met zes maanden, dus ze heeft meer tijd nodig.

Als Noeki al een beetje ondeugend durft te zijn, is dat een heel goed teken!!
merin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jan 2013 18:16

Re: Nieuwe poes

Bericht door merin »

Renatevanderveer schreef:Sociaal is een groot woord.. Ze is zichzelf..
Naar ons toe is het een lieverd, een enorme knuffelkont..

Anderen, met name vreemden zijn nog eng, maar dat gaat steeds beter..
Een vriend van ons die elke zondag langskomt, heeft haar al een paar keer mogen aaien..
We kregen Bounty pas met zes maanden, dus ze heeft meer tijd nodig.

Als Noeki al een beetje ondeugend durft te zijn, is dat een heel goed teken!!

Aah das goed nieuws!! en ja misschien hebben katten van 6 maanden gewoon wat meer wen tijd nodig dan bijvoorbeeld kittens, omdat die gelijk wat speelser zijn.

Nouja, we zullen zien. Heb inmiddels ook ander grind met veromonen (<of hoe je dat ook schrijft?) aangeschaft, zodat ze niet weer in de keuken poept haha.
Renatevanderveer

Re: Nieuwe poes

Bericht door Renatevanderveer »

Ik denk het wel.. Zulke beestjes hebben heel veel tijd nodig..

Veel succes met Bounty!!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Nieuwe poes

Bericht door Ms Maaike »

Volgens mij ben je op de goede weg! Drinkt en eet ze echt helemaal niks? Ook niet wat kleine hapjes? Anders is er ook geen ontlasting lijkt me.

Grit met feromonen? Dat ken ik nog niet, wat is het merk? :) En hoe ziet je kattenbak eruit? Sommige katten houden niet van een kap op de bak; als die erop zit zou ik 'm eraf halen. En heb je meerdere bakken? Hoeven niet speciaal kattenbakken te zijn, opbergbakken met grit kan ook. Misschien rook ze haar kattenbak niet goed en kon ze 'm niet meer vinden of iets dergelijks. Heb je de drol in de bak gelegd? Dan kan ze de bak makkelijker terugvinden. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
merin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jan 2013 18:16

Re: Nieuwe poes

Bericht door merin »

Ms Maaike schreef:Volgens mij ben je op de goede weg! Drinkt en eet ze echt helemaal niks? Ook niet wat kleine hapjes? Anders is er ook geen ontlasting lijkt me.

Grit met feromonen? Dat ken ik nog niet, wat is het merk? :) En hoe ziet je kattenbak eruit? Sommige katten houden niet van een kap op de bak; als die erop zit zou ik 'm eraf halen. En heb je meerdere bakken? Hoeven niet speciaal kattenbakken te zijn, opbergbakken met grit kan ook. Misschien rook ze haar kattenbak niet goed en kon ze 'm niet meer vinden of iets dergelijks. Heb je de drol in de bak gelegd? Dan kan ze de bak makkelijker terugvinden. :)

Nope, ze drinkt en eet nog niks.. Of ze moet wat losse brokjes hebben opgegeten waarvan ik er een paar had neergelegd, maar voor de rest niet uit haar voederbak..

En het merk is duits ofzo, biocats trainer? Speciaal nog voor kittens.
En ja, heb een beetje ontlasting in de bak gelegd. Ik ga vanavond de bovenkap er even eraf halen! bedankt voor tip!

Nou we zullen zien. Net weer even Noeki in haar doosje geaaid, ze is echt zo'n schatje.. Lekker spinnen en mijn hand kopjes geven. Zo went ze in iedergeval een beetje aan mijn geur en stem :)
Plaats reactie