Nieuwe kat, kijkt niet om naar eten?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Litheen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 nov 2011 20:21

Nieuwe kat, kijkt niet om naar eten?

Bericht door Litheen »

Hallo allemaal,

ik heb sinds gisteravond eindelijk een vriendje, Dascarmat (Dasca), erbij voor mijn kat Sevishtra (Sevi) van anderhalf jaar (min of meer, zijn leeftijd weten we niet helemaal zeker omdat hij geadopteerd uit een gezin is en ik sterk het vermoeden heb dat de 4-5maanden oud die ze me toen zeiden niet kloppen).
De nieuwe kat is 7 maanden oud (of is 7maanden nog kitten? Nee toch?)

Beiden zijn gecastreerd en na een wat zenuwachtige start lijkt het nu al heel goed te gaan tussen die twee. Ze zijn allebei heel nieuwsgierig naar elkaar, maar aanvankelijk ook wat zenuwachtig als een van de twee te dicht bij kwam en dan werd er even gebromd, geblazen of met een pootje gemept (nagels ingetrokken dus niets ernstigs). Sinds vanmiddag wordt er al niet meer geblazen en wordt er zelfs al wat gestoeid (spelenderwijs en ook wat dominantie-bepaling ineen lijkt het). Geen gegil of gegrauw, geen plukken vacht die rondvliegen, hooguit een piep als het even wat te enthousiast eraan toegaat.
Feliway zit ook in het stopcontact om ze allebei wat beter op hun gemak te laten voelen.

Maar nu is mijn probleem dat de nieuwe, Dascarmat niet naar eten omkijkt als ik het hem aanbied. Ik heb hem wel zien drinken (gelukkig!) en hij gebruikt de kattenbak ook gewoon. Maar sinds hij gisteravond is gearriveerd heeft hij niets willen eten. Het pleeggezin waar hij tot nu toe heeft geleefd (heb hem geadopteerd via de Kattenhulpdienst in Sittard) zei wel dat Dasca niet zo heel veel om snoepjes geeft, dus het is niet zo'n smulpaap als Sevi is (die eet alles als hij de kans krijgt). Maar een volledige dag zonder eten lijkt me wat veel :s
Dascarmat is trouwens gewend om het huis met meerdere katten te delen en zoals ik begreep werd er niet zo nauw gekeken door de katten van wie welk bakje was en vormde dat ook geen probleem.

Brokjes en natvoer heb ik aangeboden maar hij wilde er nog niet eens aan snuffelen.
Het is niet zo dat mijn 1e kat naar heeft gedaan vanwege voedselnijd. Heb Sevi aan de ene kant van de kamer met wat brokjes/natvoer gezet, Dasca aan de andere kant met brokjes/natvoer, en erbij gebleven om het in de gaten te houden. Heb zelfs op een gegeven moment Sevi even in een andere kamer gezet om te kijken of Dasca dan wilde eten maar het blijft gewoon dat hij er niet eens naar kijkt.
Kattensnoepjes hetzelfde verhaal, geen interesse.

Nu heb ik van mijn zus (die al een paar jaar 2 katten heeft) gehoord dat haar katten de eerste 1 á 2 dagen ook niet wilden eten en dat het waarschijnlijk gewoon zo is dat Dasca eerst aan zijn nieuwe situatie moet wennen voordat hij toe komt aan eten.
En aan de ene kant denk ik ook wel dat Dasca uiteindelijk vanzelf gaat eten als hij honger krijgt, maar toch maak ik me wat zorgen.
Heeft iemand tips/ervaringen?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe kat, kijkt niet om naar eten?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
het klopt dat introductie in een nieuwe omgeving behoorlijk wat stress kan opleveren en dan schiet het eten er soms bij in.. gelukkig drinkt hij wel.
in het ergste geval kun je hem helpen en spuitjevoeren. prak wat favo voer en zorg dat het lauwwarm is. dan in een spuitje zonder naald en langzaam aan de zijkant van zijn bekje inspuiten..
probeer of hij wat kleine stukjes rauw vlees lust.. (kip/kalkoen of beetje rund/bieflap oid)
meestal komt het wel goed maar ik kan me voorstellen dat je er de kriebels van krijgt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Litheen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 nov 2011 20:21

Re: Nieuwe kat, kijkt niet om naar eten?

Bericht door Litheen »

Vanochtend heeft hij gelukkig eindelijk een muizenhap aan brokjes gegeten, en heb hem net natvoer gegeven waar hij ook smakelijk van at. Veel eet hij nog niet, maar er zit vooruitgang in gelukkig :D
Bedankt voor je antwoord Adriana :)
Plaats reactie