Oudere kitten blaast en gromt naar nieuwe kitten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
evad
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 dec 2012 12:04

Oudere kitten blaast en gromt naar nieuwe kitten

Bericht door evad »

Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee als niet lid van het forum maar nu omdat ik toch wel een dringende vraag heb, toch maar aangemeld :). Veelvuldig de zoekfunctie gebruikt maar dit specifieke geval nog niet kunnen vinden.

Ik heb in november een kitten gehaald genaamd Jill, zij heeft anderhalve maand 'alleen' met ons (mijn vriendin en ik) gewoond. Nog niet gesteriliseerd. Nu hebben we zaterdag een nieuwe kitten gehaald, ook een meisje genaamd Dewi. Al wel gesteriliseerd. Ik heb al gelezen dat de introductie verkeerd gedaan is, maar daar is het al te laat voor denk ik.

Jill en Dewi zijn uit het asiel. Wel andere asielen allebei. Jill is van halverwege juli, Dewi is van 1 juni.

Dewi is een beetje een bangig katje, haar te snel benaderen en ze deinst achteruit, harde geluiden en ze springt onder de bank, opzich niet heel raar na 3 dagen. Zodra je d'r aait geeft ze zich wel helemaal over.. Echter is het meest moeilijke dat onze Jill, haar constant lastig valt, in het begin was het grommen, blazen en af en toe een tik, Dewi gaf geen kik... Maar nu achtervolgd Jill Dewi steeds en heb ik het idee dat Dewi geen rust krijgt.

Ik kan ook niet aflezen of het achtervolgen speels is of niet, de ene keer snuffelt Jill aan Dewi en geeft d'r zelfs een likje aan d'r oor, de andere keer probeert ze de poten van Dewi onder d'r weg te slaan...

We geven Jill zoveel mogelijk aandacht, de eerste 2 dagen wilde ze dat absoluut niet, zodra we d'r aaiden rende ze weg.

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven.

Alvast heel erg bedankt!
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Oudere kitten blaast en gromt naar nieuwe kitten

Bericht door Ikey »

Geef het wat tijd. Door de jaarwisseling met al het vuurwerk zal het iets langer duren, want dat geeft nog eens extra stress, naast de stress van een nieuw baas/nieuwe kat in huis. Zolang er geen plukken haar in het rond vliegen of enorm gepiept/gegild wordt, is er niks aan de hand. Waarschijnlijk is Jill alleen nieuwsgierig en wil ze graag spelen.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
evad
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 dec 2012 12:04

Re: Oudere kitten blaast en gromt naar nieuwe kitten

Bericht door evad »

Jill jaagt ook steeds onze Dewi van de kattenbak af, of in ieder geval ze valt haar lastig terwijl ze d'r behoefte doet. We hebben er twee waarvan ze er eigenlijk maar één gebruiken... Ik heb al gelezen dat je altijd 1 meer moet nemen als t aantal katten. Zal dat een oplossing bieden?
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Oudere kitten blaast en gromt naar nieuwe kitten

Bericht door pinguin »

Ik zou tijdelijk nog meer kattenbakken neer zetten. Misschien ook op een plekje waar Jill niet bij kan. En als je ziet dat Jill naar Dewi wil als ze op de kattenbak gaat proberen Jill af te leiden, want iedere kat moet rustig naar de kattenbak kunnen gaan.
Het zijn nog jonge katten en als ze in het verleden andere katten gewent zijn dan moet het goed komen.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Oudere kitten blaast en gromt naar nieuwe kitten

Bericht door Adriana »

welkom op het forum en zeker weten zul je twee tot drie kattenbakken op versch plaatsen moeten zetten. dat kan later missch minder maar nu liever geen onnodige conflictpunten..
hoe groot is het leeftijdsverschil tussen beide kittens?
heb je een feromonenverstuiver in huis? (feliway) en/of anders wat valeriaandruppels (drogist) op wattenschijfje wat je door de lucht wappert?
ik vermoed dat Jill zich het huis en jullie al helemaal had toegeeigend en nu geen trek heeft in een 'indringster'..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Gingerlinda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 dec 2012 15:54
Locatie: Groningen

Re: Oudere kitten blaast en gromt naar nieuwe kitten

Bericht door Gingerlinda »

hallo en welkom op het forum.
ginger en moh zijn nu 3maand samen en nog steeds niet geheel aan elkaar gewend.
de eene kat heeft er ook meer tijd voor nodig dan de andere.
meestasl komt het vanzelf goed, zolang er inderdaad maar geen dikke plukken haar rondvliegen, bloed vloeid, of enorm hard gillen.
op verschillende plekken catnip of valeriaan druppelen helpt wel om de sfeer wat relaxer te maken, dat heb ik ook van mijn plaatselijke opvang geleerd.
verder heb ik er zelf nog weinig verstand van, wou je even welkom heten, en veel plezier wensen met jill en dewi.
All you need is love (en een kat). xxx linda poot Mohtje(6jr) en kopje Ginger (5mnd)
evad
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 dec 2012 12:04

Re: Oudere kitten blaast en gromt naar nieuwe kitten

Bericht door evad »

Adriana schreef: hoe groot is het leeftijdsverschil tussen beide kittens?
heb je een feromonenverstuiver in huis? (feliway) en/of anders wat valeriaandruppels (drogist) op wattenschijfje wat je door de lucht wappert?
ik vermoed dat Jill zich het huis en jullie al helemaal had toegeeigend en nu geen trek heeft in een 'indringster'..
Het zou één maandje moeten schelen, van Jill weten ze niet precies wanneer ze geboren is maar ze vermoeden halverwege juli, Dewi is van 1 juni, dus een kleine anderhalve maand...

Een feromonen verstuiver heb ik vandaag besteld, komt hopelijk donderdag binnen!

Een kleine update, Jill heeft vandaag helemaal niet meer gegromd en of geblazen :epray: , ze probeert af en toe zelfs even te likken aan Dewi... Wel aan het kopje, dus dat betekend dat ze wel de baas wilt zijn over Dewi toch? Dewi wil nu alleen niets van Jill weten, maar dat is waarschijnlijk omdat ze dagen geterroriseerd is door Jill?
evad
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 dec 2012 12:04

Re: Oudere kitten blaast en gromt naar nieuwe kitten

Bericht door evad »

De extra kattenbak is binnen, deze heb ik in het eetkamer gedeelte gezet dat aan de woonkamer ligt. De andere bak staat in de woonkamer zelf en de 3e bak heb ik verplaatst naar de hal. Ik hoop dat dit gaat helpen om het probleem van het kattenbak afjagen oplost.

De feromonen verstuiver is ook binnen, deze heb ik aangedaan maar moeten we als mens hier iets van ruiken? Dat dingetje word best warm. Merk nog geen verschil aan de poezen kwa gedrag, weet ook niet wanneer dit zichtbaar word. De handleiding was Frans dus daar werd ik niets wijzer van haha.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Oudere kitten blaast en gromt naar nieuwe kitten

Bericht door Ms Maaike »

Even googlen en je komt er wel uit: http://www.feliway.com/be_nl/Veel-gestelde-vragen. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Oudere kitten blaast en gromt naar nieuwe kitten

Bericht door lidewij020 »

Dat likken is een goed teken hoor! Elkaar likken is belangrijk voor het opbouwen van een sociaal contact. Het is ook een goed teken als ze aan elkaars neus en/of kont snuffelen. Het is een fabeltje dat katten elkaar door likken domineren. Ik denk dat Dewi gewoon nog wat tijd nodig heeft, het komt vast goed! Je hebt al flinke vooruitgang geboekt.

Dominantie bestaat niet echt bij katten. Het komt zelden voor dat de ene kat de baas over de andere is. Katten zijn eigenzinnige dieren en doen toch wel wat ze zelf willen. Er kunnen wel situaties optreden waarin de ene kat zich wat assertiever gedraagt dan de andere, maar in een andere situatie kan dat precies andersom zijn. Het is niet zoals bij honden dat er echt één de leider is.

Hier nog wat info:
http://www.kattengedragcentrum.nl/127-E ... atten.html
Er staat ook wat in over sociaal likgedrag en het doel daarvan...erg interessant!
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
evad
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 dec 2012 12:04

Re: Oudere kitten blaast en gromt naar nieuwe kitten

Bericht door evad »

Vanochtend lag er helaas weer een verassing in de woonkamer op ons te wachten, helaas gepoept op de vloer, gelukkig niet op het kleed, want er lag ook een beetje diarree bij... Ik heb de dierenarts gebeld en een afspraak staan voor vrijdag de 11e om Jill te laten steriliseren en daarna gelijk een controle om Dewi te laten controleren. Ben benieuwd...

Het lijkt erop dat onze poes die we al hadden de strijdbijl wil begraven, alleen dat de nieuwe poes daar nog geen interesse in heeft. Het valt me namelijk op dat Dewi (de nieuwe poes) soms zodra Jill (onze poes die we al hadden) in de buurt komt, met haar oortjes naar achter gaat zitten en al klaar zit met één van d'r pootjes om een mep uit te delen.

Wellicht komt dit ook door de manier waarop Jill Dewi benadert, Jill is nogal druk en impulsief en af en toe een beetje lomp! Ook lijkt het erop dat Jill tekenen van spel agressie vertoont. Dewi is een beetje bangig als je haar te snel benadert, dan kiest ze liever om weg te lopen van je en dit zie ik ook heel veel als Jill haar benadert, al is het alleen maar om te snuffelen.

We gaan rustig afwachten wat er gebeuren gaat.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Oudere kitten blaast en gromt naar nieuwe kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Denk niet te snel dat er aggressie in het spel is.
Als dat zo is, gaan ze inderdaad grommen, en vooral grauwen. Blazen is niet aggressief maar net onzeker en kwaad. Grommen en blazen is heel normaal de eerste dagen.

Dewi is wat afwachtend, maar voor de rest zie ik geen probleem. Dat komt mettertijd wel goed, vertrouwen moet groeien, dat is er niet zomaar.
Spelen is ook niet aggressief ,maar lijkt dat voor vele mensen wel. Als er eentje het er niet mee eens is, zal je dat echt wel horen, en ook bij gewoon leuk spelen kan er wel eens een piep of dergelijke vallen.
Zolang Dewi niet doodsbang onder de bank kruipt en er niet meer onderuit durft, kan je er vanuit gaan dat ze elkaar gewoon nog moeten leren kennen.

Kopje likken is zeker geen teken van dominantie.
Aanstaren wel. Bovenop springen ook niet en dergelijke. Dat is spelen.
Het zou mij ook verbazen dat er al dominantie zou heersen tussen 2 kittens. Daar is het wel nog wat vroeg voor.

Dus ik vind het er heel normaal uit zien.
Ik voorspel dat ze binnen de week samen over de grond rollen en tikkertje spelen. Tenminste, als je hen laat doen en je er niet in mengt. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Oudere kitten blaast en gromt naar nieuwe kitten

Bericht door BloemTetsu »

evad schreef:(....)
Wellicht komt dit ook door de manier waarop Jill Dewi benadert, Jill is nogal druk en impulsief en af en toe een beetje lomp! Ook lijkt het erop dat Jill tekenen van spel agressie vertoont. Dewi is een beetje bangig als je haar te snel benadert, dan kiest ze liever om weg te lopen van je en dit zie ik ook heel veel als Jill haar benadert, al is het alleen maar om te snuffelen.

We gaan rustig afwachten wat er gebeuren gaat.
Bij mij volwassen katten heb ik hetzelfde. Tetsu is te lomp voor Bloem. Als Tetsu op een normale manier naar Bloem zo lopen, denk ik dat ze veel meer toelaat.
Ze likken elkaar niet, maar Tetsu staat wel over Bloem heen. Sinds ik mijn zorgen hierover heb geuit en de zorgen los heb gelaten, gaat het al beter samen. Als er 1 al piepte liet ik ze schrikken om ze te laten stoppen, nu laat ik ze gewoon. Goed, ik heb er een derde (nog in afzondering) bij, maar daarvoor kwamen ze al dichter. Nu helemaal, want er is nu maar een goede vaste slaapplek en liggen ze vaker op bed. Dikke knuffels worden het nog niet, maar de eigen houding is belangrijk.

Hoe gaat het nu met kattenbak verjagen?

Volgens mij gaat het de goede kant op!
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
evad
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 dec 2012 12:04

Re: Oudere kitten blaast en gromt naar nieuwe kitten

Bericht door evad »

Hallo Bianca,
evad schreef:Vanochtend lag er helaas weer een verassing in de woonkamer op ons te wachten, helaas gepoept op de vloer, gelukkig niet op het kleed, want er lag ook een beetje diarree bij...
Dus vannacht/vanochtend nog geen verbetering...
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Oudere kitten blaast en gromt naar nieuwe kitten

Bericht door BloemTetsu »

Sorry ik kan niet lezen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Plaats reactie