Noorse boskat

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6829
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Noorse boskat

Bericht door Dinky »

hihi zelfs dat doet dinky hier nog altijd dat wij denken: jou geur zit er toch allang aan?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Maxim
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 dec 2012 01:42

Re: Noorse boskat

Bericht door Maxim »

Hoi hoi,

Nou, ik heb eens gekeken naar de symptomen van een blaasontsteking en ze heeft er geen een. Dus het is denk ik echt gewoon afwachten wat de dierenarts zegt. Denk eerder dat er iets is met haar staart.

Was trouwens net ook even verrassend..er liep net een jonge kat door onze tuin, we hebben een grote glazen schuifpui naar de tuin toe dus je ziet alles, Teike ligt op haar plekje onder de kerstboom die voor de schuifpui staat. De kat in de tuin staat in principe recht voor haar en Teike werd ervan wakker. Ze gaat staan en ze begint te grommen en blazen!!! We waren allemaal even helemaal stil ervan haha, wat een geluid maakte ze zeg. Diep vanuit haar buik en dat bleef ze doen tot de kat weg was. heb nu helemaal mn twijfels of het een goed idee is om er nog een poes/kat bij te doen..wat denken jullie? Zou dit al kunnen laten zien wat zij daarvan zou vinden? Ik had het er juist vanavond tijdens het eten met mn man over om zodra we wat meer weten na het dierenarts bezoek om misschien nog te gaan kijken voor een vriendje erbij. Denk dat ze het qua aandacht niet nodig heeft, ze heeft mij! haha en de behoefte om echt te spelen zie ik niet echt, ze speelt echt pas als ik haar een tijdje uitdaag. Maar dit was echt een grommen en blazen van wegwezen jij! Het katje in de tuin is trouwens een echt jonkie, loopt de gehele afgelopen week zo nu en dan s'avonds door de tuin.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Noorse boskat

Bericht door Adriana »

je ziet pas of er behoefte aan spelen en worsten en rollebollen en uitdagen is als ze met een leeftijdgenootje is. kattenmaatjes dagen elkaar uit en trekken met elkaar op. mensen spreken geen kattentaal.
ze was in haar vorige huis gelukkig ook samen met andere katzels dacht ik en dit werkt alleen bij katten tot ongeveer anderhalf. alleen als ze veel jonger is heeft het nog zin.. naar mate ze ouder is en alleen blijft wordt het inderdaad lastiger om er nog een maatje bij te vinden.. en als ze niet grote delen van de dag (dagen/weken) alleen is en zich nu al goed aan jullie gehecht heeft, lijkt me er geen probleem. (het gaat met name om de vorming -mentaal en lichamelijk- van kittens.) ben benieuwd wat de dierenarts van haar leeftijd zegt en hoe zwaar ze weegt.

wat goed dat ze haar territorium nu al verdedigt maar wat zielig dat er een jong kitten zomaar alleen buiten loopt..
gekneusde staarten (als dat het geval is) genezen met ongeveer anderhalve maand vanzelf. ik heb hier een wild tiepje die zijn staart twee maal zwaar heeft gekneusd/gebroken en dat is geheeld. op de echo konden we de verdikking waar het weer aan elkaar gegroeid is bij de wervels goed zien. in het begin blijft het heel gevoelig en mocht ik ook absoluut niet aan zijn staart komen.
alleen als het echt gebroken is hangt het slap naar beneden en moet de da bekijken of het geamputeerd moet worden. maar als ze er mee kan zwiepen dan zit er over de hele lengte leven in, denk ik...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Maxim
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 dec 2012 01:42

Re: Noorse boskat

Bericht door Maxim »

Ja, ze zwiept er goed mee :) en ik mag er op zich ook best aankomen, als ik haar aai mag ik de staart gewoon in mn hand nemen en door mn hand laten gaan, de borstel mag nu ook, ook op de staart, het is nu alleen als ik haar optil en haar dus zo optil dat je je arm om de bips heen doet en de staart er dus min of meer tussen geklemd zit (niet hard of zo) dan miauwt ze en duwt ze zich af. En meer door dat schokje aan het einde van de zwiep van de staart zie je dat het niet helemaal juist is.

Ze had bij de andere mensen geen andere kat in huis, het waren andere katten gewoon buiten die het voerbakje leeg aten, dus ze zal vast contact hebben gehad met andere katten maar als je haar zag reageren gisteren..!! En ja, vind het ook best wel zielig voor dat jonge katje..Het gekke was, dat twee dagen voor we Teike opgehaald hebben, lipe die ineens in de tuin, en is er bijna elke avond even, kijkt hier door het raam, alsof ze wilt zeggen, laat me binnen! Maar goed, duidelijk dat Teike daar weinig zin in heeft..

Ben ook heel erg benieuwd naar haar leeftijd, dat is dus te zien aan haar gewicht? Of kijken ze naar andere dingen om dat te bepalen? Kan ik zelf een schatting maken aan de hand van bepaalde factoren?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Noorse boskat

Bericht door Adriana »

gebit, gezicht, gewicht, bouw. een ervaren dierenarts ziet aan een jong dier ongeveer wel hoe oud het bij benadering is en of het volgroeid is of nog in de groei. de meeste kittens/jonge katten hebben nog wel een babyface en door het gewicht te vergelijken met dat van een volwassen noor kun je ongeveer ook wel gissen naar de leeftijd.
vreemd dat haar vorige baasjes zo weinig over haar wisten..
je moet toch wel weten of een poes gecastreerd is of niet.. lijkt mij... en anders zal ze binnenkort wel krols worden.. laat ook even checken of ze gechipt is..
ik heb je nog niet over vlooien gehoord.. dus hopelijk nauwelijks of niet.

heb de mannen hier met hun staart laten zwaaien en zij kunnen het uiterste puntje bewegen. dat flapt heen en weer, niet in een vloeiende beweging.
de pijn zit dus in de eerste of tweede wervel vanaf de aanhechting.. dat lijkt op de kneuzingen die Bolle had.
als ze van hoog vallen gebruiken ze ook hun staart om de val te breken en die krijgt dan een oplawaai.. maar dat is altijd nog beter dan een gebroken achterpoot of ellende bij het bekken.. en verder gaat het geloof ik erg goed, ze is bij jullie al helemaal thuis en is dol op jullie.. ik zou me geen thuis kunnen voorstellen zonder katzel trouwens..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie