mama-mens?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: mama-mens?

Bericht door BillyJean »

Adriana schreef:een castratie van een kater is nauwelijks operatie te noemen, vind ik. sneetje in balletjes, leeghalen, knip/knip en doorgaans geen hechting.. en allemaal buitengaats bij wijze van spreken..

nou, daar denken mannen toch anders over hoor.... :lol:
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Cerna

Re: mama-mens?

Bericht door Cerna »

BillyJean schreef:nou, daar denken mannen toch anders over hoor.... :lol:
Oei, ik hoop toch niet voor je dat jouw man gecastreerd is (met zo'n hoog sopraantje) :lol:
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: mama-mens?

Bericht door eveline1982 »

Natuurlijk is het heerlijk zo een sabbelend kind en al helemaal als ze nog zo ieniemienie zijn ;) maar de kater van mijn moeder kon echt heel erg gefrustreerd raken en dan was gewoon zielig. Vandaar dat ik het ze hier gewoon zga probeer af te leren zodat ze later niet gefrustreerd raken. En heb er geen moeite voor hoeven doen gewoon rustig afbouwen en dan komen ze vanzelf niet meer. Schiet me ineens te binnen dat mijn vader 2 poesjes had die waren gedumpt op zeer jonge leeftijd dus ook hun sabbelbehoefte niet kwijt waren geraakt. Ze lagen continu aan mekaar te sabbelen en te grommen omdat er niks uit kwam. Tja op dat moment ga ik het zielig vinden, is het alleen een beetje trappelen en wat gesabbel zonder stress dan word het een ander verhaal.

Hahaha probeer er hier ook 1 over te halen dat het best wel mee valt, hij trapt er alleen niet in ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: mama-mens?

Bericht door AnneLore »

dank voor alle tips is het meedenken!
Het beestje heb ik inmiddels Joost (of mini-Joost :lol: ) gedoopt :)

ik denk dat ik het sabbelen nog even laat voor wat het is. Hij geeft duidelijk aan wanneer hij er behoefte aan heeft, en het loopt de spuigaten niet uit. Hij doet het een minuut of 10, gaat dan naast me liggen en valt in slaap...

Ik ga wel volgende de week de DA bellen, voor zn castratie en algemeen lichamelijk onderzoek. Ik geloof ook niet echt dat hij het als zo'n minimale ingreep gaat beschouwen :roll: maar het lijkt me wel een goed idee.

het eten gaat super, zijn poep stinkt een stuk minder, en hij eet ook minder van de Royal Canin, maar zijn vacht begint weer heel mooi te glanzen. De kattenbak is ook een successtory aan het worden. In het begin wilde hij steeds met mij mee naar de wc (echt waar!) en dan plassen op het doucheputje. Ik heb m steeds naar de kattenbak gebracht dan, en dan ging 'ie keurig plassen en poepen :grin:
wat nog mooier is, ik had 'm voorgedaan dat ie z'n poep ook kon begraven (met het schepje van de kattenbak, niet met mn handen :esick: ) en er lagen keurig begraven poepjes in de bak vanmorgen :edance:

(ik ben een trotse mama)

het 'katse' komt er steeds meer uit ook, hij speelt meer, (mijn voeten onder de deken zijn een grote hit) en het allerleukste speelgoed is een zakdoekje in een prop, wat je dan natuurlijk geweldig in stukken kunt scheuren :grin:

goeie berichten dus...
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Renatevanderveer

Re: mama-mens?

Bericht door Renatevanderveer »

Wat fijn dat het zo goed gaat met Joost!
Wat een grappige naam ook, trouwens, haha.
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: mama-mens?

Bericht door AnneLore »

toch nog even een vraagje - gisteren had ik een aantal vrienden op bezoek, en het was drúk voor m. overdosis aandacht natuurlijk, vreemde geuren, vreemde mensen op zijn stoel... hij was echt óp aan het einde van de avond, en vannacht kroop ie stijf tegen me aan. midden in de nacht werd ik wakker van een bibberend katje... het leek of zijn spieren snaren van een gitaar waren die aangeslagen werden, ik kan het even niet anders verwoorden. het was niet het normale 'trillen' tijdens het slapen, dat ken ik wel, en hij was wel wakker, keek me ook aan en knipperde met zijn ogen.
Ik heb gezocht naar epilepsie-verschijnselen, wat zou kunnen, maar het klikt niet echt met wat ik zag (ik moet er eerlijk bijzeggen dat ik niet bijster wakker was) kan het zijn dat het een soort 'ontlading' was van de indrukken en prikkels?
ik heb m vandaag heel goed in de gaten gehouden, hij is wat uit z'n doen (net als na oud en nieuw, dat was ook echt niet leuk voor 'm) eet en drinkt wel, maar oogt een beetje dof en rusteloos... niks lijkt echt van de grond te komen...

het was niet de eerste keer dat er mensen op bezoek waren, en normaal vind ie dat ook wel prima. dit was misschien wel veel in één keer. en het valt me op dat hij zich zelden terugtrekt als hij iets eng vind, eerder blijft kijken, spelen, rennen, steeds drukker wordt tot hij het echt niet meer trekt en dan nog kan hij het bijna niet loslaten.
in ieder geval - kan het kloppen dat hij een dag van slag is na zoiets, of is er meer aan de hand?
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: mama-mens?

Bericht door Ms Maaike »

Hoe gaat het nu met Joost? Zoals je het beschrijft klinkt het alsof er meer aan de hand is, ook omdat het afwijkt van het 'normale' gedrag wat hij vertoont als hij dingen eng vindt. Wat ik me nu bedenk: heb je hem wel eens horen spinnen eigenlijk? Sommige katten spinnen heel erg zachtjes en dan voelt het meer als trillen. Het geknipper met de ogen valt dan ook meer op z'n plaats (als het tenminste een langzaam geknipper was).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: mama-mens?

Bericht door AnneLore »

dank je wel.

ja, ik heb m wel eens horen spinnen. hij kan behoorlijk ronken, zeker als ie aan het sabbelen is. dit was geen spinnen. het knipperen was wel langzaam, oogde als gewoon knipperen.

hij is weer in zn normale doen, met kittenkwaad en al ;) heeft net z'n gekke 20 minuten gehad (pff, nou kan ik ook eindelijk slapen :D) en eet en drinkt weer als voorheen. hij is ook aan het wisselen, dus dat kan ook uitgemaakt hebben op het eten...

ik vind wel dat ie een beroerd evenwicht heeft voor een kat. springen en rennen gaat m prima af, ook op dingen springen. maar evenwicht bewaren op smalle dingen (zoals de rugleuning van de bank) lukt m slecht, vaak knikkert hij dan naar beneden.
ik moet morgen met hem naar de da voor algemene controle, dan ga ik het allemaal eens voorleggen.

slaap lekker!
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: mama-mens?

Bericht door loonsy »

Ik kan/wil eigenlijk alleen iets over het sabbelen zeggen (het gedrag op de door jou beschreven avond klink verontrustend maar kunnen ook droompjes zijn... er is immers veel nieuwe info in het hoofdje gekomen, wij dromen ook meer als we veel hebben meegemaakt)

Wat betreft het sabbelen:
Mijn kitten (na ong. 4 weken van de moeder weg genomen) heeft (toen het 2 weken later bij mij kwam) zeker 6 maanden 'mogen' sabbelen bij onze kater.
Ik ben een poos in verwarring geweest maar heb met Internet en instructies van de HA tot de "boerenverstand" oplossing gekomen.
wij hebben dat de eerste maand toegestaan, (omdat het een band schept en omdat de kitten het nodig had en omdat onze kater het toestond) maar hebben daarna de kitten en de kater structureel uit elkaar gehaald (lees: kitten ontkoppeld van de tepel als het zich voordeed) omdat een moederpoes dit ook zou doen tussen 4-12 weken.. Zachtjes hoor, geen vergissingen maar met een duidelijke "nee" in gebaar. (zoals een poes zou doen met haar poten/lijf)

Hij heeft het goed geleerd en zuigt niet meer bij zijn (stief)vader... Die zou het ook niet meer pikken van hem denk ik... alhoewel...

Ik denk dat je, net als bij kinderen, etiquette... oftewel... kattiquete moet aanleren... "Doen zoals het hoort" Voor kinderen zijn dat mensenregels, voor katten zijn dat kattenregels.

Als je 14 bent kun je op zijn minst je eigen veters strikken, als je puber-kitten bent hoef je niet meer te sabbelen.. zoiets
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: mama-mens?

Bericht door nellebel »

onze guusje heb ik me ook wel eens zorgen om gemaakt wat betreft evenwicht. die troela is nu ruim 1½jaar, maar die kan echt nog gewoon van de bank vallen hoor. hoef niet eens zo'n hee lsmal randje te zijn.
gisteravond lag ze op de schommelstoel, toen besloot ze ineesn dat ze het kussentje heel lief vond en pakte ze het vast en ging ermee knuffelen. ik zag dat ze langzaam wegglijde maar ze had het zelf niet in de gaten, en ze viel gewoon ineens op de grond. en ook niet met 4 pootjes hoor, op de rug. heb nu ondertussen wel geleerd dat ik niet meteen in paniek moet schieten, maar die is wat gevallen al hoor.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
paasnini

Re: mama-mens?

Bericht door paasnini »

loonsy schreef:Ik kan/wil eigenlijk alleen iets over het sabbelen zeggen (het gedrag op de door jou beschreven avond klink verontrustend maar kunnen ook droompjes zijn... er is immers veel nieuwe info in het hoofdje gekomen, wij dromen ook meer als we veel hebben meegemaakt)

Wat betreft het sabbelen:
Mijn kitten (na ong. 4 weken van de moeder weg genomen) heeft (toen het 2 weken later bij mij kwam) zeker 6 maanden 'mogen' sabbelen bij onze kater.
Ik ben een poos in verwarring geweest maar heb met Internet en instructies van de HA tot de "boerenverstand" oplossing gekomen.
wij hebben dat de eerste maand toegestaan, (omdat het een band schept en omdat de kitten het nodig had en omdat onze kater het toestond) maar hebben daarna de kitten en de kater structureel uit elkaar gehaald (lees: kitten ontkoppeld van de tepel als het zich voordeed) omdat een moederpoes dit ook zou doen tussen 4-12 weken.. Zachtjes hoor, geen vergissingen maar met een duidelijke "nee" in gebaar. (zoals een poes zou doen met haar poten/lijf)

Hij heeft het goed geleerd en zuigt niet meer bij zijn (stief)vader... Die zou het ook niet meer pikken van hem denk ik... alhoewel...

Ik denk dat je, net als bij kinderen, etiquette... oftewel... kattiquete moet aanleren... "Doen zoals het hoort" Voor kinderen zijn dat mensenregels, voor katten zijn dat kattenregels.

Als je 14 bent kun je op zijn minst je eigen veters strikken, als je puber-kitten bent hoef je niet meer te sabbelen.. zoiets
Onze Sam heeft 12 jaar gesabbeld bij zijn "stiefbroer". Lekker gelaten, moeten ze zelf uitzoeken.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: mama-mens?

Bericht door Ms Maaike »

Hangt ervan af wat je ervan vindt als het bij jouzelf gebeurt. Een moederpoes laat het vaak ook niet eeuwig toe, dat is niet meer dan normaal. Je kunt ervoor kiezen om het zo te laten, maar als je geen gaten in (be)kleding wil kun je op een gegeven moment best duidelijk maken dat je het niet meer wil.

Het sabbelen bij andere katten kan overigens voor tepelontstekingen zorgen, ik vind dat je daar wel op bedacht moet zijn.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: mama-mens?

Bericht door AnneLore »

phoeh! vandaag bij de da geweest, en alles is helemaal goed :eclap: ik kneep m stiekem toch een beetje, maar het was echt een succes-ervaring.
Joost is een kerngezond beestje (hollands welvaren zelfs, en hij moet niet meer eten, anders wordt ie te dik :shock: ) Hij was wat magertjes toen hij bij mij kwam, dus ik ben niet heel strikt geweest, maar hij is bijna een kilo aangekomen in een maand, dus ik denk dat het wel goed is zo :oops: hoog tijd voor uitbreiding van de voedselverrijking...

hij was superdapper, heeft zn prik gehad en mag nog drie weken een echt man zijn, dan is het afgelopen met de pret ;)

en het trillen was géén epilepsie, maar overprikkeling. Hij was inderdaad weer helemaal stoer en niks-aan-de-hand toen we daar waren en onderweg, maar eenmaal thuis heeft ie eerst ontzettend gesabbeld, en is toen in slaap gevallen op mijn schoot voor ruim twee uur. en trillen. het is kennelijk echt een soort ontlading.

ik maakte me een beetje zorgen of hij niet zou denken dat ik hem weg zou brengen, want hij kent het mandje alleen maar van verhuizen. en het gekke was, op de een of andere manier lijkt hij meer ontspannen sinds we weer thuis zijn. lijkt het of hij er meer vertrouwen in heeft dat hij echt helemaal nergens heen gaat. hij lag ook meer als 'kat-bij-mens' op schoot, minder als kitten bij moeder.
(maar misschien klinkt dat heel raar :oops: )
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
paasnini

Re: mama-mens?

Bericht door paasnini »

Geef hem maar lekker een knuffel. Stoere vent.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: mama-mens?

Bericht door Ikey »

Even je verhaal gelezen. Wat bijzonder dat hij je ziet als zijn mama :) Lekker van genieten :) Je merkt dat het al minder wordt, nu hij langer bij jou is. Hij krijgt ook vertrouwen dat hij niet weg gaat bij jou.

Wat ik me afvroeg, heb je nog nagedacht om er een kittenmaatje bij te nemen? Het is echt aan te raden. Het is beter voor Joost zijn ontwikkeling en het is zoveel leuker, ook voor jou, als hij een maatje heeft :) Wij hadden eerst ruim 1,5 maand een kitten alleen en daarna is er een tweede bij gekomen. Ze zijn echte vriendjes, vanaf het allereerste moment en het is zo aandoenlijk om naar te kijken hoe ze samen spelen en elkaar wassen en bij elkaar liggen te slapen. En ze zijn beide ontzettende knuffelkatten, liggen met regelmaat samen op schoot elkaar weg te duwen. Want ze worden steeds groter, straks past het niet meer, samen op schoot ;-)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Plaats reactie